Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 24-01-13, 21:40   #18501
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Er det en tid på døgnet det er best å ta D-vitamin?

Jeg tar d-vit sammen med selolje, pga d-vit er fettløselig vitamin

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 24-01-13, 21:54   #18502
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.

Trenger litt hjelp jeg..
Etter at jeg måtte slutte med cocosa i morrakaffen min kommer jeg meg ikke på toalettet for "nr 2"...
Har forsøkt med doble doser magnesium, men det hjelper ikke.
Gode råd noen??

Vel, mange får løs mage av chlorella, meg inkludert. Nå tar jeg det bare en sjelden gang når magen blir for treg. Kan være verdt et forsøk kanskje?

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger
Gammel 24-01-13, 21:58   #18503
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av langaard, her.

Jeg tar d-vit sammen med selolje, pga d-vit er fettløselig vitamin

Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 24-01-13, 21:59   #18504
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Catwoman: prøvd linfrø eller bløtlagte psylliumfrø/loppefrø?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 24-01-13, 22:02   #18505
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

Ta det om kvelden du

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 24-01-13, 22:34   #18506
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Er det en tid på døgnet det er best å ta D-vitamin?

Mange får søvnproblemer med større doser d-vitamin utpå dagen. Får du ikke søvnproblemer kan du ta dem til kvelds.

D-vitamin er fettløselig og tas best opp med annet fett. Ta den gjerne sammen med omega3 - av den grunn. (Eller kjøp d-vitamin i oljekapsler neste gang. )

Jeg får mindre (les: ingen) "fiskerap" om jeg tar omega3 før måltidet.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 24-01-13, 23:03   #18507
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Mange får søvnproblemer med større doser d-vitamin utpå dagen. Får du ikke søvnproblemer kan du ta dem til kvelds.

D-vitamin er fettløselig og tas best opp med annet fett. Ta den gjerne sammen med omega3 - av den grunn. (Eller kjøp d-vitamin i oljekapsler neste gang. )

Jeg får mindre (les: ingen) "fiskerap" om jeg tar omega3 før måltidet.

GNAH! Vel, nå er problemet med frokosten at frokosten er nesten ikke-eksisterende. Men jeg minnes at jeg tidligere har forsøkt dette med omega-3 før måltid, det hjalp ikke...

Og jeg har søvnproblemer. Møkka-vitamin

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 25-01-13, 00:26   #18508
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 25-01-13, 07:31   #18509
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

GNAH! Vel, nå er problemet med frokosten at frokosten er nesten ikke-eksisterende. Men jeg minnes at jeg tidligere har forsøkt dette med omega-3 før måltid, det hjalp ikke...

Og jeg har søvnproblemer. Møkka-vitamin

Hallo - ta d-vitaminen om morgenen med en klunk udo's eller en bulletproof-ettellerannet, eller en ts smør, eller finn deg d-vitamin i oljekapsler etter at du har brukt opp boksen du har. Det må ikke være mye fett for å virke.
(Disse med olivenolje http://www.bigvits.co.uk/product.asp...cid=&tid=&bid= virker så bra på meg at jeg kun kan ta dem et par ganger i uka - men jeg bruker helst 2-3000IU daglig av now food sine tørre med D&K-vitamin som vedlikehold - for å få i meg k-vitaminen. De siste måtte jeg ta med fett for å få bra opptak av.)

Og ta omega3 før du legger deg om det funker best.

Seee? Ikke vanskelig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 25-01-13 kl 07:43.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 25-01-13, 07:42   #18510
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.

Det er ingen mirakelkur som virker på alle (men det vet sikkert du like godt som resten av oss).
D-vitamin og omega3 virker iallfall immunregulerende. Fravær av sukker og hvetemel er også komponenter som separat er positivt underbygget av forsøk.
Jeg tror ikke det er verken mulig å si at det vil virke eller hvor lang tid del vil ta om det virker. Men jeg tenker at de nok må gi det iallfall 2-3 måneder og helst 6. Og det er på en kjapp metabilisme som en treåring tross alt er velsignet med. OG forutsatt at de raskt kommer seg over på en helsebringende lavkarbo (og da tenker jeg noe sånt som svensk LCHF med vekt på rene, naturlige råvarer og lite erstatningskos). Dessuten må de få barnehagen med på notene (jeg tenker brødskiver og tineyoughurt kan være vanskelig å unngå der) om de skal kunne forvente resultater så raskt. Jo mer "dritt" som er igjen, jo lengre tid om det virker.

Dessuten tror jeg at om dette skal fungere så må familien være med. De kan jo ikke sitte å spise pasta selv og holde det unna treåringen, tenker jeg...

Jeg høres nok veldig negativ ut, men det er ikke mot den typen lavkarbo sin helsebringende virkning - heller mot denne familien sine sjanser til å lykkes på et opplegg som det virker på meg som de er noe tvilende til. Da blir ofte gjennomføringen vanskelig også.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 25-01-13, 07:48   #18511
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Dere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo, hvor lang tid tok det? Hvor strenge må dere være? Blir dere fort verre etter en utskeielse?

Har ei venninne med en treåring som de har funnet ut at er allergisk mot katt. Treåringen og moren er så lei seg stakkars for at de må gi bort katten. Det er jo ikke bare bare å sette en treåring på lavkarbo og i alle fall ikke for foreldre som ikke spiser lavkarbo selv. Så det spørs på hvor kjapt det virker før de bestemmer seg for om de vil prøve lavkarbo.

Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 25-01-13, 07:54   #18512
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!

Er enig med Kitt, og Smgj her. Dessverre. Skjønner jo også at det er trist å skulle skilles av med et kjært dyr! Går det ikke an å få omplassert katten? Dessuten vokser mange barn av seg allergi.

For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 25-01-13, 08:13   #18513
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Er enig med Kitt, og Smgj her. Dessverre. Skjønner jo også at det er trist å skulle skilles av med et kjært dyr! Går det ikke an å få omplassert katten? Dessuten vokser mange barn av seg allergi.

For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig.

Jeg signerer også på dette. Det finnes mange snille mennesker der ute som gjerene vil adoptere en katt som er voksen, snill og stuerein, man må nok gjøre en innsats for å finne de, men de er der.

Jeg er nemlig en av de og adopterte to nydelige, snille frøkner på 2,5 år forrige lørdag som måtte omplasseres pga av et prematurt barn.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 25-01-13, 08:46   #18514
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Aha! Jeg må ta ta omega-3 greiene mine før jeg skal sove, slik at jeg sover meg igjennom den grusomme "fiskerapinga" Vil det påvirke noe om jeg tar det om kvelden? Jeg har jo søvntrøbbel, så vil helst ikke ha mer som forverrer sovinga mi...

Hvilke omega3-kapsler tar du? Tidligere burpet jeg transmak hele dagen selv om jeg tok kapsler, nå tar jeg Möllers omega3 om morgenen og merker ingen verdens ting. En sjelden, sjelden gang imellom kan jeg kjenne en antydning, men det er sånn en gang i mnd eller noe sånt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :)
Gammel 25-01-13, 10:38   #18515
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Hvilke omega3-kapsler tar du? Tidligere burpet jeg transmak hele dagen selv om jeg tok kapsler, nå tar jeg Möllers omega3 om morgenen og merker ingen verdens ting. En sjelden, sjelden gang imellom kan jeg kjenne en antydning, men det er sånn en gang i mnd eller noe sånt.

jeg får det av alle typer. har prøvd en del kan man si.. får det av møllers også!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 26-01-13, 03:04   #18516
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er ingen mirakelkur som virker på alle (men det vet sikkert du like godt som resten av oss).
D-vitamin og omega3 virker iallfall immunregulerende. Fravær av sukker og hvetemel er også komponenter som separat er positivt underbygget av forsøk.
Jeg tror ikke det er verken mulig å si at det vil virke eller hvor lang tid del vil ta om det virker. Men jeg tenker at de nok må gi det iallfall 2-3 måneder og helst 6. Og det er på en kjapp metabilisme som en treåring tross alt er velsignet med. OG forutsatt at de raskt kommer seg over på en helsebringende lavkarbo (og da tenker jeg noe sånt som svensk LCHF med vekt på rene, naturlige råvarer og lite erstatningskos). Dessuten må de få barnehagen med på notene (jeg tenker brødskiver og tineyoughurt kan være vanskelig å unngå der) om de skal kunne forvente resultater så raskt. Jo mer "dritt" som er igjen, jo lengre tid om det virker.

Dessuten tror jeg at om dette skal fungere så må familien være med. De kan jo ikke sitte å spise pasta selv og holde det unna treåringen, tenker jeg...

Jeg høres nok veldig negativ ut, men det er ikke mot den typen lavkarbo sin helsebringende virkning - heller mot denne familien sine sjanser til å lykkes på et opplegg som det virker på meg som de er noe tvilende til. Da blir ofte gjennomføringen vanskelig også.

Jeg vet jo at det ikke er garantert å bli allergifri, det var et forslag siden jeg vet at det er flere som har blitt allergifrie etter omlegging til lavkarbo (rene råvarer og sånt var tanken min selvfølgelig). Leave no stone unturned, liksom. De er så triste fordi de må gi bort katten. Venninna mi gråt da hun fortalte det.

Du tror det vil ta såpass lang tid, ja. Da blir det nok vanskelig. For ja, de var litt tvilende til forslaget mitt og er skeptiske til lavkarbo. Skal be dem om å gi ekstra d-vitamin og omega-3 til treåringen i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Sorry, men man gambler IKKE med en 3- årings helse!
Er man allergisk mot katt, er man det, lavkarbo eller ikke! Å sette et barn på streng lavkarbo i håp om at katteallergi skal forsvinne mens man har katten i huset, høres i mine ører fullstendig livsfarlig ut!

Katten har jeg allerede sagt ja til at jeg kan ta over - forutsatt at katten går sammen med de kattene jeg allerede har. De kommer på torsdag fordi jeg jobber mye frem til da, og det er lurtest å ta det når jeg har mulighet til å være mye hjemme. Tanken var jo i så fall å omplassere katten hos meg og at de kan få katten tilbake senere hvis allergien blir bedre.

Jeg regner med at det var å beholde katten du mente var å gamble med helsa hennes. Omlegging til lavkarbo er jo ikke. De kunne virkelig trengt litt bedre matvaner i det huset... Jeg ga henne Barn i Balanse til jul for to år siden, men det ser ikke ut til at den gaven falt i smak... Men venninna mi er ikke så flink til å lage mat. Hun er fantastisk til å bake, men ikke lage mat. Så jeg tror ikke hun orket å stresse med godt kosthold til barna. I den familien er en typisk middag makaroni med torosaus og pølser...

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

For min egen del forsvant faktisk all pels- og pollenallergi da jeg la om til lavkarbo. Har skjønt i ettertid, både fra uttalelser fra min lege og ved tilfeller hvor jeg har fått i meg litt jevnet saus o.l. at jeg har kryssallergi med hvete. Men jeg har skjønt etter flere år på dette forumet at det ikke er noen selvfølge at allergier forsvinner fordi man legger om til lavkarbokost, og at jeg nok har vært ganske heldig.

Aha, kryssallergi. Det kan jo hende. Fant forresten denne linken om vanlige kryssallergier. Både mora og faren har allergi. Mora var allergisk mot katt da hun var liten og er fortsatt allergisk mot noe gress. Faren vet jeg også reagerer på katt, men ikke så mye. Skal høre med dem hva slags allergier de har.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 26-01-13, 08:24   #18517
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Sorry, men katten må ut, helst i går!
Skal dette lille barnet lide for at foreldrene med sine allergier ikke har klart å skjønne at man da ikke skaffer katt, et av de mest høyallergene dyrene, når man har et lite barn?
Når begge foreldrene har samme allergi, er sjansen for at barnet blir allerigsk over 80%!

Allergener fra en katt kan sitte igjen i huset i opp til 2 år, så det å gi bort katten er faktisk i prinsippet allerede for sent! Hele huset må vaskes ned, alle kosedyr, tepper, møbler, gardiner osv aller helst byttes ut, alle klær, dyner, puter, sengetøy etc må vaskes..............

Å bli utsatt for katteallergener kan gi økt risiko for akutt astma. I tillegg til de vanlige symptomene som astma, kløende, rennende øyne og tett, rennende nese, kan også eksem og elveblest forekomme.

Gi gjerne barnet lavkarbo- mat, jeg er slett ikke i mot det. Men å tro at det skal fjerne/vei opp for katteallergi, nei det har jeg ikke noen tro på i tilfeller som dette! Om mor virkelig hadde vært veldig opptatt av lavkarbokosthold og kunnet mye om det, så kanskje, men ikke sånn som du beskriver det her!

.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 26-01-13, 22:20   #18518
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

I de tilfellene pelsdyrallergi eller andre intoleranser blir borte ved omlegging av kosthold har nok allergien kommet som et resultat av stress i kroppen. Jo mer overarbeidet immunforsvaret er jo mer vil irritere det. Når den dukker opp så tidlig er den nok mer en del av barnets grunnleggende fysiologi.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 26-01-13, 22:37   #18519
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg er så frekk/dum/uvitende/slem/lite dyreglad at jeg faktisk ikke ser hvorfor folk i hele tatt VURDERER å beholde dyret som kiden dems tydelig er allergisk mot. Er ungen allergisk - omplasser dyret, end of. Man gambler da virkelig ikke med helsa til en treåring.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 26-01-13, 22:53   #18520
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hvorfor blir jeg så sinnsykt månesyk av akkurat denne januar/februar-skiftet fullmånen?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 26-01-13, 22:57   #18521
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

månesyk?

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 26-01-13, 23:15   #18522
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I de tilfellene pelsdyrallergi eller andre intoleranser blir borte ved omlegging av kosthold har nok allergien kommet som et resultat av stress i kroppen. Jo mer overarbeidet immunforsvaret er jo mer vil irritere det. Når den dukker opp så tidlig er den nok mer en del av barnets grunnleggende fysiologi.

Eller genetikk. Eller kryssallergi. Er man født med allergi/astma, kan det være mange grunner, og det er vel kanskje ikke så kontroversielt å tenke at enkelte ting man spiser kan være triggere for litt av hvert. Særlig om de inntas daglig (da snakker jeg kanskje særlig om hvete. Eller sitrus). Jeg ble født med astma, og utviklet astmabronkitt, og vokste det av meg. Pels- og pollenallergi ble bare verre og verre inntil jeg kutta hvete, bl.a.
Samme med andre voksne indivder i min slekt. Hva angikk mine sedvanlige allergier, var det nok mest sannsynlig kryssallergi.

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

månesyk?

Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-01-13, 02:44   #18523
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg blir også månesyk. Dagen før og under fullmåne (jeg holder ikke telling, for da blir jeg i hvert fall koko), så blir jeg overdrevent tynnhuda og emo. Vet ikke hvorfor. Har vært sånn siden puberteten, og kjenner flere som opplever det samme. Fullmånen har innvirkning på havet, så hvorfor ikke folk?

Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.


Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet
Gammel 27-01-13, 10:45   #18524
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Og derom strides de lærde. Jeg er nå uansett sånn, og har alltid vært det. Synes ikke det er noe mystisk med det i det hele tatt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-01-13, 12:05   #18525
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Me to... Og når det i tillegg faller midt i pms-en, så syns jeg synd på folk rund meg.


Altså, månen har skyld i flo og fjære og kroppen vår er vel 60% vann (hvis ikke mer) så det er jo ikke rart at vi reagerer litt på den, hvis ikke annet...

Det er jo derfor det heter lunefull og lunatic, etter la luna; månen

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 4 (0 medlemmer 4 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no