Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Nøtter og karboinnhold

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-09, 10:41   #1
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Nøtter og karboinnhold

I matvaretabellen står det at paranøtter har 3,1 g karbo per 100 g. Men på posen fra den lille nøttefabrikken står det 12,3.
På pistasjnøtter står det 16,1 i matvaretabellen, og 9 på lille nøttefabrikk posen. Rene nøtter, ingenting annet. Kan det virkelig være så stor forskjell på samme typer nøtter?
Usikker på om jeg skal spise de paranøttene, hvis det stemmer at de er så karborike ...

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 11:03   #2
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Sjekket den lille posen med Energi trigger fra Nøttefabrikken... Energi trigger, uten salt og sukker står det, men jammen har den 40 karber pr 100 gr Kan ikke skjønne det stemmer, for det er nesten bare nøtter i den. Og litt tørkede bær i den jeg spiste da...

*Anne henter vekta og veier de enkelte ingrediensene*

Det er macadamia, mandler, cashew, tranebær og rosiner, 40 gr nøtter, 15 gr tranebær og 12 gr rosiner....Hvordan kan det bli så mye karber som 28 karber i en pose på 70 gram.

Hm.....gå grundigere tilverks.....

OI....10 karber i nøttene, 8-9 både i rosiner og tranebær Det blir ca 26-28 karber i en liten pose

Men vet ikke akkurat om det ga svar på spørsmålet ditt, Alyssa...

Nøtter varierer i karbemengde ser jeg, men skulle tro at karbemengden i de enkelte nøttene var det samme hele tiden. Så spørsmålet er hvem av dine kilder er riktig? Vi leter videre....

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn

Sist redigert av Anne : 06-01-09 kl 11:14.
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 12:43   #3
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: Nøtter og karboinnhold

Jeg har en pose PARAnøtter fra den lille nøttefabrikken i hus og på min står det 3 gr karbo pr 100gr. 14gr protein og 68gr fett hvorav mettet 16 gr, enumettet 26gr og flerumettet 23gr. Posen er 200 gram og de er usaltet. Samme pose som du har Alyssa?

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 13:13   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Nøtter og karboinnhold

Og macadamianøtter har og lite karbo! 4g per 100g.
Husk dere at det er mye fiber i nøtter, de trekkes fra i kassen! 10g i macadamianøtter.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 13:40   #5
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: Nøtter og karboinnhold

Er ikke fiber trukket fra allerede på norske matvarer?

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:44   #6
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av magdalena, her.

Jeg har en pose PARAnøtter fra den lille nøttefabrikken i hus og på min står det 3 gr karbo pr 100gr. 14gr protein og 68gr fett hvorav mettet 16 gr, enumettet 26gr og flerumettet 23gr. Posen er 200 gram og de er usaltet. Samme pose som du har Alyssa?

Min pose paranøtter, som altså også er fra den lille nøttefabrikken, inneholder 100 g og er verken ristet eller saltet.
Næringsinnholdet er oppgitt til å være:

Kcal: 656
Protein: 14,3
Karbo: 12,3
Fett: 66,4

Tror det må stå feil. Det går jo ikke opp heller; ganger jeg proteiner og karber med 4 og fett med 9, ender det opp i 704 kcal. Rart de oppgir forskjellige verdier på 100 grams og 200 grams posene da!

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:48   #7
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av magdalena, her.

Er ikke fiber trukket fra allerede på norske matvarer?

Jo, fiberet skal være trukket fra.
Og med pistasjnøttene jeg fant, var det jo motsatt. Sto 9 g karbohydrat på en pose, mens det står 16,1 i matvaretabellen. Tør jo ikke å stole på det som står på posen, er en viss forskjell på de tallene der liksom ...

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:56   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Alyssa, her.

Rart de oppgir forskjellige verdier på 100 grams og 200 grams posene da!

Hm....merkelig.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 15:57   #9
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Nøtter og karboinnhold

La onkel Danish ordne opp i dette.

Paranøtter har 12,3 gram karbohydrat. 0,3 gram er stivelse. 2,3 gram er sukker. Den har 7,5 gram fiber. Det gir 4,8 gram effektive karbohydrater.

Pistasjnøtter har 28 gram karbohydrat, hvor 10,3 gram er er fiber. Dette gir 17,7 effektive karbohydrater.

Ikke bli til paranoide hunndjevler. Paranøtter er trygt nok.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 16:03   #10
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

La onkel Danish ordne opp i dette.

Paranøtter har 12,3 gram karbohydrat. 0,3 gram er stivelse. 2,3 gram er sukker. Den har 7,5 gram fiber. Det gir 4,8 gram effektive karbohydrater.

Pistasjnøtter har 28 gram karbohydrat, hvor 10,3 gram er er fiber. Dette gir 17,7 effektive karbohydrater.

Ikke bli til paranoide hunndjevler. Paranøtter er trygt nok.

Takk!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 16:11   #11
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Sv: Nøtter og karboinnhold

Mhmmmm... Men fiberen skulle jo vært oppnevnt i egen fortegnelse da på pakken? Står ikke noe om fiber på min pose,kun 3 gr karbo.

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 18:01   #12
safran
Seniormedlem
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 565
safran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snillsafran er virkelig snill

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

La onkel Danish ordne opp i dette.

Paranøtter har 12,3 gram karbohydrat. 0,3 gram er stivelse. 2,3 gram er sukker. Den har 7,5 gram fiber. Det gir 4,8 gram effektive karbohydrater.

Pistasjnøtter har 28 gram karbohydrat, hvor 10,3 gram er er fiber. Dette gir 17,7 effektive karbohydrater.

Ikke bli til paranoide hunndjevler. Paranøtter er trygt nok.

Takk for oppklaringen.

Mvh,

nesten paranoid hunndjevel

__________________


Min journal
safran er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Grete Roede/Fedonish Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:15   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Og macadamianøtter har og lite karbo! 4g per 100g.
Husk dere at det er mye fiber i nøtter, de trekkes fra i kassen! 10g i macadamianøtter.

Thank you Fikk akkurat en diiiiger pose macadamianøtter hos en kompis

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:33   #14
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Thank you Fikk akkurat en diiiiger pose macadamianøtter hos en kompis

De har også lite flerumettet fett (utrolig lite, mindre enn smør!), masse mangan, magnesium og en ganske god mengde tiamin (B1). De er absolutt de beste nøttene du får, sammen med hasselnøtter.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 21:37   #15
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Nøtter og karboinnhold

Opprinnelig lagt inn av danish, her.

De har også lite flerumettet fett (utrolig lite, mindre enn smør!), masse mangan, magnesium og en ganske god mengde tiamin (B1). De er absolutt de beste nøttene du får, sammen med hasselnøtter.

Ja jeg vet Jeg leste i et blad for herrens mange år siden om disse nøttene... og jeg mener, viss ikke jeg husker helt feil, at oljen i de hjelper på forbrenningen????

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-01-09, 23:27   #16
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Nøtter og karboinnhold

Husker at dette med den lille nøttefabrikken og karbomerking har vært diskutert her før, og da kom man fram til at de ikke har tatt seg bryet med å finne ut hvor mye av karbene som er fiber, fordi det koster penger. Vet ikke om det stemmer, men det var hvertfall konklusjonen da. Klarte ikke å finne dette igjen, ellers skulle jeg linka til det.

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karboinnhold i splenda Sugarpill Lavkarbo generelt 2 15-08-07 12:43
Karboinnhold og kostfiber garlic Lavkarbo generelt 5 02-05-06 22:50
Karboinnhold i brokkoli snoopygirl Spørsmål og svar 4 10-02-06 13:31
Karboinnhold i macademianøtter? linse Spørsmål og svar 12 07-11-05 14:00
karboinnhold i rødløk matgal Lavkarbo generelt 5 16-04-05 21:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no