Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

LCHF godkjent i Sverige

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-03-09, 19:46   #1
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

LCHF godkjent i Sverige

Fant dette på nettet i dag!

http://www.kostdoktorn.se/socialstyr...kolhydratskost

Socialstyrelsen godkänner lågkolhydratkost

Uppdaterad 090110

…för behandling av övervikt eller diabetes typ 2. Eller rättare sagt, de fastslår att sådan behandling är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.
Beslutet kan läsas här, och underlaget, en utredning av Christian Berne, professor och överläkare på Akademiska Sjukhuset, här.
Det rör sig alltså om den anmälan till Socialstyrelsen som gjordes mot dr Annika Dahlqvist, angående hennes kostråd. Denna anmälan skedde december 2005 (sic), och har varit under behandling fram tills nu. Beslutet blev alltså att sådana råd är ok för läkare att ge. Det rekommenderas att man följer upp patientens hälsotillstånd, likväl som vid “all intervention, vare sig det gäller läkemedel eller en livsstilsförändring”. Annika Dahlqvist bedöms ha handlat i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, och frias.
Naturligtvis blev det svårt att komma till en annan slutsats, efter att Amerikanska diabetologföreningen för en månad sedan gjort samma bedömning i sina nya behandlingsrekommendationer för diabetiker. Grattis Annika! Förhoppningsvis blir det nu än fler som tar steget från tanke till handling.

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:33   #2
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: LCHF godkjent i Sverige!

Ja da tar det kun 10 år før Norge følger etter ;-) Det er vel normal tidsforsinkelse vi har her i landet...

Kult iallefall !

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 19:51   #3
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: LCHF godkjent i Sverige!

Anmeldt for å gi kostråd om å redusere karbohydrater i 2005. Godt gjort. De fleste nyere studier jeg har lest konkluderer med at det er mange positive effekter med å kutte ned på karbohydrater.

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 19:59   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: LCHF godkjent i Sverige!

Jøss så bra. Hva sier det norske ernæringsrådet til dette mon tro? Hvor kan jeg sende en mail og høre om deres mening? Det hadde vært morsomt å se argumentene deres. Jeg vedder en femtilapp på at det blir noe sånt som "vi har fulgt spent med i denne saken men har besluttet å opprettholde de gjeldende rådene, som er basert på flere års vitenskapelige undersøkelser og gode erfaringer fra folk".

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 08:20   #5
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: LCHF godkjent i Sverige!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss så bra. Hva sier det norske ernæringsrådet til dette mon tro? Hvor kan jeg sende en mail og høre om deres mening? Det hadde vært morsomt å se argumentene deres. Jeg vedder en femtilapp på at det blir noe sånt som "vi har fulgt spent med i denne saken men har besluttet å opprettholde de gjeldende rådene, som er basert på flere års vitenskapelige undersøkelser og gode erfaringer fra folk".


Skriv, skriv! Klarer nesten ikke vente på og høre svaret. *knis*

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 09:22   #6
janka
Juniormedlem
 
janka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 13
janka er på en erverdig vei

Sv: LCHF godkjent i Sverige!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jøss så bra. Hva sier det norske ernæringsrådet til dette mon tro? Hvor kan jeg sende en mail og høre om deres mening? Det hadde vært morsomt å se argumentene deres. Jeg vedder en femtilapp på at det blir noe sånt som "vi har fulgt spent med i denne saken men har besluttet å opprettholde de gjeldende rådene, som er basert på flere års vitenskapelige undersøkelser og gode erfaringer fra folk".


Helt enig. Men du kan jo kanskje tipse VG eller annen tabloid. Dem kan ta saken videre

__________________


www.jankas.blogg.no
janka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hmmm - lchf ? Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 10:33   #7
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Jeg tviler sterkt på at VG tar den saken videre, da går de imot sin egen klubb. Men Dagbladet er jo ganske flinke til å skrive om lavkarbo, så jeg kan jo tipse dem.

Socialstyrelsen er Ernæringsrådet i Sverige, sant?

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:07   #8
janka
Juniormedlem
 
janka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 13
janka er på en erverdig vei

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Tror Livsmedelsverket er det samme som ernæringsrådet, og Sosialstyrelsen er et departement.

__________________


www.jankas.blogg.no
janka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hmmm - lchf ? Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:51   #9
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Jepp, Livsmedelverket er statens erneringsråd, og de er i harnisk i Sverige for tiden for folk har sluttet å tro på dem. De pröver stadig vekk å komme med skremselspropaganda om det mettede fettets farlighet og blir totalt saget av LCHF-bevegelsen. Det var nok et stort nederlag for dem at LCHF ble godkjent.

Mer lesning finnes hos Annika Dahlqvist (legen som ble anmeldt til socialstyrelsen fordi hun anbefalte LCHF til overvektige og diabetespasienter), eller på Kostdoktorn.se. Begge de bloggene anbefales varmt til alle som er interessert i karbohydratredusert kost og saklig informasjon om fett.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 13:53   #10
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Nå er i og for seg godkjenningen av LCHF i sverige ganske gammelt nytt, og dagbladet har faktisk skrevet om det allerede Så det er kanskje ikke så stort poeng i å tipse dem om den saken

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:18   #11
janka
Juniormedlem
 
janka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 13
janka er på en erverdig vei
Smile

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Opprinnelig lagt inn av Perdita, her.

Jepp, Livsmedelverket er statens erneringsråd, og de er i harnisk i Sverige for tiden for folk har sluttet å tro på dem. De pröver stadig vekk å komme med skremselspropaganda om det mettede fettets farlighet og blir totalt saget av LCHF-bevegelsen. Det var nok et stort nederlag for dem at LCHF ble godkjent.

Mer lesning finnes hos Annika Dahlqvist (legen som ble anmeldt til socialstyrelsen fordi hun anbefalte LCHF til overvektige og diabetespasienter), eller på Kostdoktorn.se. Begge de bloggene anbefales varmt til alle som er interessert i karbohydratredusert kost og saklig informasjon om fett.


Jeg har vært LCHF`er litt over en uke, og sluker alt som Annika Dahlqvist skriver. Synes det er kjempeinteressant.

Jeg lurer på hvor lenge du, Perdita har gått på LCHF kost? Ser du har tatt av veldig mye hittil, og kanskje du vil dele litt hva du spiser daglig etc?

Tuusen takk

__________________


www.jankas.blogg.no
janka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: hmmm - lchf ? Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:36   #12
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Opprinnelig lagt inn av janka, her.

Jeg har vært LCHF`er litt over en uke, og sluker alt som Annika Dahlqvist skriver. Synes det er kjempeinteressant.

Jeg lurer på hvor lenge du, Perdita har gått på LCHF kost? Ser du har tatt av veldig mye hittil, og kanskje du vil dele litt hva du spiser daglig etc?

Tuusen takk

Jeg er glad for de 9kg jeg har tatt av, men det har jo ikke gått i superfart. Jeg begynte i januar i år, tok ca. en kilo i uken, så stod det stille fra midten av februar og nesten ut mars för det begynte å rikke seg nedover igjen. Det går kanskje ikke superfort, men jeg har det strålende på denne kosten og jeg har ikke fölelsen av at jeg slanker meg i det hele tatt. Jeg sier til folk at jeg koser meg nedover. Dette er jo heller ikke akkurat förste slankeprosjekt, og jeg tror kroppen min syns det er greit å ta det langsomt.

Lchf passer meg utmerket fordi jeg ikke er typen til å veie maten min og tekke karber og gram og proteiner og fett, da hadde hodet mitt begynt å snurre rundt og så ramlet av, det er jeg sikker på. Lchf er bare en måte å tenke på, litt som det var å väre veggis. Jeg spiser det som er lovlig og jeg spiser til jeg blir mett (noe som nå faktisk ofte er ganske lite, jeg blir mett mye fortere).

I journalen min er det en del eksempler på hva jeg pleier å spise. Ren hel og naturlig mat er stikkordet Veldig ofte omelett til frokost og kjött eller fisk med salat og grönnsaker til middag. Jeg spiser også masse deilig ost, er helt ostoman og stortrives med en diett der ost er lov. Det blir kanskje litt for mye ost i blandt, og det gjör kanskje at det går saktere enn det kunne ha gått, men jeg syns det er greit at det tar den tiden det tar, og pröver å ikke stresse!

Jeg trener pilates og går en del tur. Jeg vet ikke om det har så mye å si for nedgangen, men kroppen blir glad av det!

Det beste med LCHF er definitivt at jeg som er sånn en sukkeroman har klart å leve sukkerfritt i snart fire måneder med unnatk av kake på bursdagen min, det er helt klart ny rekord, og for förste gang i mitt liv går det smertefritt (jeg har kuttet sukker mange ganger, men suget har värt helt jävlig!).

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:42   #13
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Må definintivt se nærmere på LCHF...

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-04-09, 15:48   #14
Perdita
Seniormedlem
 
Perdita sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 672
Perdita er en juvelPerdita er en juvelPerdita er en juvel

Sv: LCHF godkjent i Sverige

Talande bevis er også en bra blogg der folk som har positive erfaringer med LCHF skriver om det.

__________________
Min journal: Perditas verden og minskende midjemål



Mamma til tvillinggutter født mars 2010
Perdita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
LCHF-oppskrifter! Se her! Bee Generell diskusjon 5 20-03-11 23:57
LCHF diett Slankerinna Andre dietter 67 26-01-11 20:26
LCHF Kokebok sma Oppskrifter 9 15-02-09 15:05
Spielberger Soyaflokken er godkjent? mam Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 20-06-07 10:32
Hva slags smør er godkjent? mima Dr Lindbergs 4 30-05-07 01:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no