Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbo og fett SAMMEN ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-02-08, 23:50   #1
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Karbo og fett SAMMEN ...

Jeg har alltid tenkt at fett og proteiner senker GI'n på et måltid som inneholder karbohydrater...

Det er vel forsåvidt riktig det, men etter å ha lest både Skaldemanns bok og Ketolyse boka. SÅ forstår jeg det sånn at fett og karbo sammen er skikkelig tabu?? Uansett mengde?

Så hvis jeg velger en lørdag å spise ris til middagen, eller gå så langt som å skeie ut med en øl Er det da sånn at jeg må/bør ha et veldig lavt inntak av fett denne dagen?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 00:14   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN...

Slik har jeg forstått det i hvert fall. Det viktigste er å holde seg unna høyglykemiske karber og fett sammen fordi insulinet øker fettlagringen. Så jeg forholder meg til regelen, at jo mer (og høyere glykemiske) karbohydrater, desto mindre fett.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 00:19   #3
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN...

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Slik har jeg forstått det i hvert fall. Det viktigste er å holde seg unna høyglykemiske karber og fett sammen fordi insulinet øker fettlagringen. Så jeg forholder meg til regelen, at jo mer (og høyere glykemiske) karbohydrater, desto mindre fett.

Gjelder dette da hele den dagen, eller bare akkurat i det ene måltidet?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 00:33   #4
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Karbo og fett SAMMEN...

Det gjelder nok sammen, men loven om total kalorimengde gjelder jo uansett. Om du kombinerer karbo og fett, men ikke spiser mer enn du trenger så går det jo bra likevel. Problemet er vel heller at fet og søt mat smaker så godt og er så appetittvekkende ? (feks kaker, bakverk, hamburger, chips)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 00:58   #5
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN...

Kroppskjemien vår endres hele tiden, så du endrer den jo ved neste måltid. Men om det skjer med en gang, eller om du begynner å stabilisere da er jeg ikke helt sikker på.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...


Sist redigert av Summer : 11-02-08 kl 11:57. Årsak: Hadde glemt en bokstav i et ord ...
Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 11-02-08, 07:58   #6
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Karbo og fett SAMMEN...

Interessant dette her, må følge med litt i denne tråden mtp vedlikehold etterhvert...

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 16-02-08, 20:16   #7
nalana
Seniormedlem
 
nalana sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Arendal
Innlegg: 1.919
nalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt avnalana har veldig mye å være stolt av

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Hvis du ikke har småspist i mellom eller har tette mellommål, så skal det holde at du ikke spiser det i samme måltid. 3 timer uten mat både foran og bak karbeutskeielsen skal visst holde. Da har du ikke blandet fett og karber på skadelig måte.

__________________
:sa Nalana
Replace one worry with another, thats the secret of life

Når jeg når mitt mål, så er det ikke noe mirakel, men oppnådd med målrettet spising og mosjon. Altså min egen fortjeneste
nalana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ca Optimal ernæring. 36 - 72 karber om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-02-08, 09:38   #8
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Jeg har lest hvordan fett og karbo fungerer i sammen og at det ikke er heldig.

Men så har jeg jo også lest om GI, og da er jo plutselig fett og karbo sammen bra alikevel?? Fordi det senker GI'n ??

Så hva er egentlig riktig??

Blir litt forvirra av akkurat det der....

Livredd for å spise fett til karbomåltidene mine... Ikke at det er mange av de, siden jeg går på Ketolyse. Men noe er det jo....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:00   #9
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Jeg blir ikke klok på dette... Ingen fler som har lyst til å svare?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:07   #10
Ignite
Seniormedlem
 
Ignite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østfold
Alder: 57
Innlegg: 3.205
Ignite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastiskIgnite er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Slik jeg har forstått dette, så vil du lagre fett når du spiser fett og karbo samtidig. Det kan dog dempes hvis du starter måltidet med fettet og tar karbo senere i måltidet (Skaldeman).

Så ikke start med karbo først, for så å kjøre på med fett. Da ber du om fettlagring.

__________________

Ignite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbolivsstil Svar med sitat
Gammel 25-02-08, 23:23   #11
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Opprinnelig lagt inn av Ignite, her.

Slik jeg har forstått dette, så vil du lagre fett når du spiser fett og karbo samtidig. Det kan dog dempes hvis du starter måltidet med fettet og tar karbo senere i måltidet (Skaldeman).

Så ikke start med karbo først, for så å kjøre på med fett. Da ber du om fettlagring.

Ok, skjønner....

Men hva med proteiner og karbo sammen? DET må vel være ganske gunstig? Da senker man vel GI'n, og lagrer lite fett? Eller....

Jeg tenker på tida etter at vekttapet er nådd og jeg skal holde meg til lavkarbo....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 09:54   #12
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Opprinnelig lagt inn av elian, her.

Jeg blir ikke klok på dette... Ingen fler som har lyst til å svare?

Jeg kan jo gjøre et forsøk på å forklare.

Du senker egentlig ikke GI ved å legge til fett - du lager en helt ny matvare. Hvis du spiser et visst antall brødskiver som tilsammen veier 100 g vil disse inneholde ca 50 g karbohydrater og ha en bestemt GI.

Hvis du smører et tykt lag med smør på skivene - la oss for enkelthets skyld si 100 g smør tilsammen - har du doblet matvarevekten. Smør inneholder praktisk talt ikke karbohydrater og har GI null. Den nye matvaren du har laget vil jo da ha en lavere GI per vektenhet. Dette betyr at 100 g av den nye matvaren (altså halvparten av maten du har laget) inneholder bare 25 g karbohydrat og har en mye lavere GI.

Hvis du trenger 200 g mat for å bli mett, vil 100 g brød + 100 g smør ha en lavere GI enn 200 g brød alene.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 10:16   #13
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Nå må jeg blande meg litt også, jeg skjønner lissom ikkeno ..... Betyr det at det ikke er bra å spise fett og karber samtidig? For det gjør jeg jo hele tia...veldig lite karber så klart, men likevel.....

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 10:24   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Opprinnelig lagt inn av Petronella, her.

Nå må jeg blande meg litt også, jeg skjønner lissom ikkeno ..... Betyr det at det ikke er bra å spise fett og karber samtidig? For det gjør jeg jo hele tia...veldig lite karber så klart, men likevel.....

Satt på kanten er det snakk om loff med majones på, ikke våre mengder med karber.

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 10:28   #15
Petronella
Medlem
 
Petronella sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Fredrikstad
Alder: 47
Innlegg: 150
Petronella har en fantastisk aura rundt segPetronella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Satt på kanten er det snakk om loff med majones på, ikke våre mengder med karber.

Ahaaaa.... trudde jeg var helt på bærtur jeg nå...(hadde ikke vært noe nytt for å si det sånn )

__________________
Petronella

Petronella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 16:19   #16
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 45
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Men jeg har liksom blitt livredd for å spise fett og karbo sammen jeg nå da....

Så når jeg skal tilbake til grove brød (f.eks fedon, eller hjemmebakt) så kommer jeg til å slite med å kun ha fettfritt pålegg på....

Og skal jeg spise ris eller pasta må sausen være fettfri....?? Det blir jo ÆSJ....

Da holder jeg meg heller unna karbo.... Men kan jeg holde meg til ca 30-40gram karbo pr dag fra grønnsaker resten av livet?

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 26-02-08, 16:31   #17
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett SAMMEN ...

Du kan ha litt smør på skivene, og du skal jo ikke holde deg unna pålegg med fett i. Vi skal ha fettsyrer, vi skal bare ikke ha så mye når vi spiser mye karber, og vi skal helst ikke ha noe særlig når vi spiser høyglykemiske karber (sukker, loff) -i et vektmessig perspektiv, uansett, så må jo kroppen vår ha fettsyrer for å holde seg frisk.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sunt/usunt fett Evrydike Spørsmål og svar 3 26-02-11 14:03
Hva når man gjør "alt riktig" og alikavell ikke går ned i vekt? Lollypop! Ketolysekuren 26 28-08-07 18:29
Fett (argumenter) Drømmepie Generell ernæringsdebatt 5 29-05-06 21:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no