Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Karbo og fett når på døgnet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-08, 20:51   #1
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Karbo og fett når på døgnet

Jeg mener å flere steder ha lest om fordelaktigheten med å spise mat med forskjellig næringsinnhold på forskjellige tider av døgnet.
Jeg husker ikke hvordan dette var, om det var sånn at man skulle spise de fleste karbohydratene på morgenen, eller om kvelden, og når man bør spise fet mat, eller hvordan det var, eller om det er noe hold i det.

Noen erfaringer her?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 21:07   #2
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Oi..... du kunne vært interessant å vite mer om, sånne ting tenker man jo aldri over

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 21:07   #3
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Sitat:

spise de fleste karbohydratene på morgenen,

Dette har jeg også lest, men husker ikke hvor
Erfaringen er iallfall at jeg sover dårligere, mer urolig og er mindre opplagt dagen etter om jeg spiser mye karbo om kvelden

__________________
Ned 27 kilo hittil, 7 kilo igjen
Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:16   #4
Sascha
Juniormedlem
 
Sascha sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 19
Sascha er på en erverdig vei

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Har lest at man bør spise karbohydrater som siste måltid........og da uten fett, dvs bare karber f.eks is med lite fett og bær.

__________________


Sascha er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-08, 23:34   #5
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett når på døgnet

I følge f eks boka "Jentemat" av Karin Hvoslef, er det best å spise karbohydrater på kvelden (men hun er ikke så veldig lavkarbo, da). Må si meg enig med Enid; jeg har ikke så gode erfaringer med mye karber og lite annet om kvelden, da våkner jeg gjerne med en fryktelig kvalme som kommer av sult/lavt blodsukker.

Ellers har jeg hørt at det er en fordel med mye fett om morgenen, men jeg vet ikke helt om det føles riktig for meg ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 00:09   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Da har jeg vært inne på noe, det feteste måltidet inntar jeg gjerne på morgenen (kokte egg med majo, og kokte grønnsaker med smør), og så har jeg begynt å spise tyrkisk yoghurt (10% fett) på kveldene dersom jeg har spist for lite karbs i løpet av dagen. Jeg opplever ikke noe særlig forskjell altså. Men den har jo ikke så voldsomt med karber heller, den yoghurten. 4,5 eller noe. Men mer enn det meste annet jeg spiser.

Men, hvorfor er det sånn? Hva er gunnen til at dette er å anbefale? Jeg må vite alt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 09:43   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Jeg vet ikke, men min filosofi er nok av alt, dvs protein-fett-karbo i hvert måltid. På lavkarbo er man stort sett på høy fettforbrenning hele tiden, kanskje enda litt høyere på morgenen. Lavfettfilosofien sier at man MÅ spise karbo om morgenen for å få opp blodsukkeret, mens vi som vet bedre vet at fettforbrenning er ikke noe problem hele dagen og karbo trenger ikke kroppen nødvendigvis mye av.

Og på kvelden ville jeg ikke ha økt blodsukkeret. Noen reagerer jo bare med å bli for kvikke og så kanskje det går ut over nattesøvnen.

Magesekken og tarmene er mest glade i jevne forhold.

Jeg stemmer for å spise rimelig likt i sammensetning hele dagen.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:42   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Takk for innspill!
Jeg spiser ikke mye karbo (mellom 20 og 30 om dagen) og alt kommer fra ganske langsomme kilder.
For min del lurer jeg på dette mht forbrenninga. Jeg har mer eller mindre hatt en platå som nærmer seg året (men det ser kaaaanskje ut som om det bryter opp nå), så jeg vil ikke ha noe uprøvd!
Dersom det ligger noe i dette, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 00:53   #9
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Nå er absolutt ikke hormonnivåer og diverse konstant ila døgnet, så kanskje det er noe her...

med nok karbo mener jeg å passe på å fordele de få karbene jeg spiser ut på måltidene med nok protein og fett sammen. Spiser feks aldri frukt alene, men alltid på slutten av et måltid.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 06:09   #10
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Dette er gjerne litt på siden av spørsmålet, men jeg har hørt at man ikke skal blande karbohydrater, altså f.eks. frukt og grønnsaker til samme måltid, eller, som veldig mange (særlig de som ikke er på lavkarbo) gjør: blander ris/potet med grønnsaker. Husker verken hvor jeg leste det eller hvorfor man ikke skulle gjøre dette (annet enn at det var usunt og lite gunstig for vekten) - så saltklypen må vel frem. Bare nevner det..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 07:47   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Takker igjen! Jeg spiser jo aldri frukt, ris, poteter osv da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 07:50   #12
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Takker igjen! Jeg spiser jo aldri frukt, ris, poteter osv da.

Nei, de fleste her inne er jo forsiktig med sånt. Poenget var vel mer at det ikke bare har betydning hva vi spiser, men også når vi spiser hva/sammensetning av maten..

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 08:26   #13
karbolia
Medlem
 
karbolia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Fredrikstad
Innlegg: 355
karbolia er ny på veien

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Jeg har alltid hørt at man IKKE skal spise frukt ETTER maten. Dette fordi den da blir liggende og gjære og ikke blir brukt...siden kroppen er opptatt med å fordøye den andre maten.

Her i huset får barna frukt senest 30 min FØR middag.

__________________
Hemmelige sjokoladedrømmer
uke 1: - 3,4 uke 4: -3,2
uke 2: - 3,6 uke 5: -3,8
uke 3: - 4,0 uke 6: -3,4
totalt: - 21,4 kg
karbolia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 09:50   #14
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Karbo og fett når på døgnet

nei det er ikke min erfaring. Når jeg spiser det etter måltidet er magen opptatt med mer treig mat. Jeg verken reagerer med luft eller blodsukkervariasjon når jeg spiser litt frukt umiddelbart etter måltidet. Det må være en myte dette. Det er ikke så stor forskjell på endel frukt og grønsaker, og grønsaker spiser vi masse sammen med annen mat.

Jeg mener at det er viktig å spise variert samtidig.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 07-08-08, 15:02   #15
MB7
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 8
MB7 er på en erverdig vei

Sv: Karbo og fett når på døgnet

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg mener å flere steder ha lest om fordelaktigheten med å spise mat med forskjellig næringsinnhold på forskjellige tider av døgnet.
Jeg husker ikke hvordan dette var, om det var sånn at man skulle spise de fleste karbohydratene på morgenen, eller om kvelden, og når man bør spise fet mat, eller hvordan det var, eller om det er noe hold i det.

Noen erfaringer her?


Jeg har nylig skrevet en artikkel som belyser nettopp dette tema. Etter min mening er det slett ikke likegyldig hva man spiser når.
Sjekk http://www.iform.no/pub/art.php?id=1209

Mvh Andreas


Sist redigert av MB7 : 07-08-08 kl 15:57.
MB7 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
Karbo og fett SAMMEN ... elian Lavkarbo generelt 16 26-02-08 16:31
Når på døgnet er det best å veie seg? iren84 Spørsmål og svar 1 30-11-07 07:42
Hvor mange g karbo er det i bønner når man skyller av den sukkerholdige laken? Lollypop! Ketolysekuren 21 13-11-07 22:56
Hva skjer med fettet i maten? Photobscura Lavkarbo generelt 32 07-07-07 23:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no