Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye penger brukes på mat?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-12-11, 19:54   #26
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Kona lagde mye mat fra bunnen av tidligere også, kjøttdeig anser hun som "restavfall" så vi har vel alltid kjøpt kyllingkjøttdeig/kalkunkjøttdeig eller evt karbonadedeig, så på den fronten er det ikke variasjon.

Kyllingkjøttdeig er hvertfall restavfall. Prior er verstinger til å ikke merke produktene sine, men kjøttet er altså MUK - mekanisk utbeinet kylling. Det er derfor kyllingkjøttdeig er så fristende billig. Hellstrøm snakka også om det i et av programmene sine, men jeg husker ikke hvilket.

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Fløte, creme fraiche, camembert, brie, graddost, cheddar og slike meieriprodukter som vi spiser MYYYE av er svindyrt. Ikke rart Tine og slike osteforretninger går så det suser. Rene ranet spør du meg.

Mhm, men åh så godt da! Skulle gjerne sett at det var rimeligere, men forløpig lar jeg meg heller rane enn å droppe det.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 19:59   #27
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Mi bruker heller ikke så mye mer penger, har ikke regnet på det, men jeg ser alltid etter det billigste....
så mi ligger på no lunde det samme. Man handler etter lommeboka, tenker jeg da....

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:01   #28
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Masse gode tips her ser jeg. Oksehale spiser vi ikke, blir vel mye arbeid....
men griseknoker spiser vi mye av (relativt iallefall). Utrolig godt å koke kraft suppe og kjøtt på knoker. men du og du hvor seigt det er, selv etter å ha kokt i flerfoldige timer på lav varme.

Dog, noe av det aller beste jeg får servert er kokt torskerogn med masse majones på ei lavkarboskive...mmm nam nam. Synd rogn er sesongavhengig, for rogn må være fersk rett fra havet synes jeg.

Liten avsporing: Men, ikke tenk penger nå, hadde dere kjøpt mer renskåret kjøtt, biff, pålegg og flere lammelår om dere la oss si fikk handle for hva dere ville i butikken for resten av livet gratis? Eller hadde dere fremdeles kjøpt en halv hjort, gris eller slikt no og ordnet maten selv? Se nå bort fra sjarmen med å skyte sin egen hjort, rein, elg gris osv da. Det er noe annet

Jeg kjøper ikke ryper for å si det sånn, de skytes selv (bra ikke familien er avhengig av selvskutt rype......da hadde vi antakelig sultet ihjel her...haha)

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 20:04   #29
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Glorfinia, her.

Kyllingkjøttdeig er hvertfall restavfall. Prior er verstinger til å ikke merke produktene sine, men kjøttet er altså MUK - mekanisk utbeinet kylling. Det er derfor kyllingkjøttdeig er så fristende billig. Hellstrøm snakka også om det i et av programmene sine, men jeg husker ikke hvilket.

Mhm, men åh så godt da! Skulle gjerne sett at det var rimeligere, men forløpig lar jeg meg heller rane enn å droppe det.

MUK er restavfall ja, men ikke kyllingkjøttdeig malt av kyllingfileeter. Du må bare gå i den rette butikken for å få tak i det Æsj, MUK, nei det er jo ikke ren mat engang....men det er billig da. Men det kjøpes ikke her i huset, ville vært feil ift ren mat prinsippet.

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 22:52   #30
Giulia
Juniormedlem
 
Giulia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Danmark
Alder: 32
Innlegg: 39
Giulia er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Er student i Dk så bruker omkring 200kr uken på mat. Nå skal det sies at prisene her er mye snillere enn i norge. Fikk sjokk da jeg kom hjem i høsferien og skulle lage mat til meg, min bestemor og fattern og brukte 300kr på en middag. Skal si bakoversveis fikk en ny mening da jeg sto i kassa!

Foruten det lager jeg all mat fra bunnen av, ned til den minste dressing. Får ikke nok av hjemmelaget mat og blir inspirert hver dag til å eksprimentere med alt mulig snadder

__________________


Giulia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:12   #31
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Giulia, her.

Er student i Dk så bruker omkring 200kr uken på mat. Nå skal det sies at prisene her er mye snillere enn i norge. Fikk sjokk da jeg kom hjem i høsferien og skulle lage mat til meg, min bestemor og fattern og brukte 300kr på en middag. Skal si bakoversveis fikk en ny mening da jeg sto i kassa!

Foruten det lager jeg all mat fra bunnen av, ned til den minste dressing. Får ikke nok av hjemmelaget mat og blir inspirert hver dag til å eksprimentere med alt mulig snadder

Tror kanskje ikke det er en eneste bruker her inne som klarer leve veldig godt på 200 kr i uken på mat....Jeg synes mat faktisk er dyrt i Danmark jeg da. Ble overrasket over prisene på enkelte varer faktisk. men nå er det ca 10 år siden sist jeg var i Danmark også, så mye kan ha endret seg siden den gang.

Men å gå på restaurant var like dyrt som i Norge den gang. I matbutikken var det noe billigere ja, men jøje meg, tror allikevel jeg skulle levd temmelig sparsommelig med bare 200 kr i uka på mat, selv den gang i Danmark. Du er herved kåret til trådens mest økonomiske !

  Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:15   #32
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Masse gode tips her ser jeg. Oksehale spiser vi ikke, blir vel mye arbeid....
men griseknoker spiser vi mye av (relativt iallefall). Utrolig godt å koke kraft suppe og kjøtt på knoker.

Da burde du uansett prøve oksehale. Vi bruner den og koker suppe med masse rotgrønnsaker på den. Det er snadder.

Vi kjøper halv hjort (og sånn) og dykker etter kamskjell selv, og driver generelt ganske mye matauk. Ikke på grunn av økonomien, men fordi Husets Herre er matnerd og det faktisk blir kjedelig med standard muskelkjøtt og kjølediskutvalget i lengden. Vi dyrker også litt tomat, gresskar, jordskokk, mynte, rødbeter og gressløk. Bredde er tingen, og da er faktisk det å lage mat også fra de udda delene og de mer ukjente/glemte grønnsakene en del av morroa. Nå sist fikk vi en gårdsand av en kamerat. Det skal bli gøy; andebryst, andeconfit og antakelig suppe på skroget.
I sommer fikk vi f.eks "for mye" makrell og da prøvde vi oss på varmrøking i den pensjonerte kulegrillen. Det ble bra og så hev vi oppi tomatsaus og hadde hjemmelaget makrell i tomat i frysen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 23:53   #33
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Da burde du uansett prøve oksehale. Vi bruner den og koker suppe med masse rotgrønnsaker på den. Det er snadder.

Vi kjøper halv hjort (og sånn) og dykker etter kamskjell selv, og driver generelt ganske mye matauk. Ikke på grunn av økonomien, men fordi Husets Herre er matnerd og det faktisk blir kjedelig med standard muskelkjøtt og kjølediskutvalget i lengden. Vi dyrker også litt tomat, gresskar, jordskokk, mynte, rødbeter og gressløk. Bredde er tingen, og da er faktisk det å lage mat også fra de udda delene og de mer ukjente/glemte grønnsakene en del av morroa. Nå sist fikk vi en gårdsand av en kamerat. Det skal bli gøy; andebryst, andeconfit og antakelig suppe på skroget.
I sommer fikk vi f.eks "for mye" makrell og da prøvde vi oss på varmrøking i den pensjonerte kulegrillen. Det ble bra og så hev vi oppi tomatsaus og hadde hjemmelaget makrell i tomat i frysen.

Supert!!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 02:09   #34
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

for å spore tilbake til tråden: Hvor mye koster en halv hjort og det å dykke etter kamskjell da? Fryktelig lite kamskjell i innlandet her jeg bor....men mye rein. Kan dog bli dyrt å ta en rein hjem for oss som ikke lovlig eier den.

Elg og hjortejakt er vel noe av det dyreste maten man kjøper her i landet også så fremt man ikke eier terrenget selv... Er nok billigere å kjøpe ferdig elg og hjort i disken da.

Rypene mine koster ca 3000,- pr stk al inkludert. Mye billigere å kjøpe ei rype til 200,- i kjøttdisken da.....så det å skaffe sitt eget vilt er svindyrt.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 02:58   #35
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Det er litt morsomt, hvordan du skriver tråder. Jeg tror alle her inne har skjønt at du har ræva full av penger.

Men uansett, tilbake til temaet. Vi bruker egentlig ikke så mye penger på mat pr uke. Det jeg merker er at hvis vi er litt slakk på det å følge matbudsjettet og handler en gang pr dag så bruker vi utrolig mye mer enn hva vi gjør når vi lager en plan for ei uke om gangen.

Vi bruker sånn ca 5-700 kr i uka på mat. Noen ganger er vi oppe i 700 kr pga det blir kjøpt inn f.eks frossen kyllingfilet (som da holder til to uker). Bare for å være på sikre siden så kan vi vel si 3000 kr i mnd. Da har vi unnet oss mat ute på byen også (Og vi har et høyt matbudsjett ifh til de aller aller aller fleste jeg kjenner - vi er tross alt studenter med ekstrajobber.)

Det er en fordel å planlegge handelen og handle der hvor det er rimeligst. Masse kan fåes på innvandrerbutikker. Og velger man rema fremfor meny har man ofte tjent inn noen kroner bare pga det.

Maten vi spiser inneholder veldig sjeldent biff o.l, men vi spiser sunt. Masse kylling og karbonadedeig (jeg kan til og med spise kjøttdeig, null problem).

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:12   #36
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Det er litt morsomt, hvordan du skriver tråder. Jeg tror alle her inne har skjønt at du har ræva full av penger.

Men uansett, tilbake til temaet. Vi bruker egentlig ikke så mye penger på mat pr uke. Det jeg merker er at hvis vi er litt slakk på det å følge matbudsjettet og handler en gang pr dag så bruker vi utrolig mye mer enn hva vi gjør når vi lager en plan for ei uke om gangen.

Vi bruker sånn ca 5-700 kr i uka på mat. Noen ganger er vi oppe i 700 kr pga det blir kjøpt inn f.eks frossen kyllingfilet (som da holder til to uker). Bare for å være på sikre siden så kan vi vel si 3000 kr i mnd. Da har vi unnet oss mat ute på byen også (Og vi har et høyt matbudsjett ifh til de aller aller aller fleste jeg kjenner - vi er tross alt studenter med ekstrajobber.)

Det er en fordel å planlegge handelen og handle der hvor det er rimeligst. Masse kan fåes på innvandrerbutikker. Og velger man rema fremfor meny har man ofte tjent inn noen kroner bare pga det.

Maten vi spiser inneholder veldig sjeldent biff o.l, men vi spiser sunt. Masse kylling og karbonadedeig (jeg kan til og med spise kjøttdeig, null problem).

Bra noen liker min måte å skrive på, forsøker jo være litt selvironisk og humoristisk også.Tar meg selv lite høytidelig.

Når jeg var 21 år og student så syntes også jeg alle andre hadde ræva full av penger.....det jeg glemte var vel at de også hadde ræva full av lån....øh, men det var ikke så nøye...

Men nei, jeg har da ikke ræva full av penger. Tror det er få i Norge som faktisk har det.

For å være studenter synes jeg dere har et brukbart forbruk på mat ja. Men som du sier, å handle hver dag er svært fordyrende. Meny er definitivt dyrere enn Rema 1000, men ferskvaredisken og utvalget hos Meny synes jeg er definitivt bedre. Men nå finnes jo Rema 1000 butikker som har alt også.

Men fremdeles ingen som har svart på om de ville fortsatt i samme tralten på matbudsjett om de fikk maten gratis/eller 4 doblet sin inntekt, eller om også de da ville valgt produkter som tydeligvis er ansett som luksus (biff, lam, fileter osv osv)

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:28   #37
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Jeg hadde spist på akkurat samme måte som før.

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:29   #38
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Jeg hadde spist på akkurat samme måte som før.

Vet du, det ville jeg også.

Rett og slett fordi jeg liker maten jeg lager Og ser ingen grunn til å endre på det

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:44   #39
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Jeg syns trådstarter motsier seg selv hele veien. Først handles det en gang pr mnd på Rema og tydligvis en hel masse kylling kjøttdeig som siden handles i spesialbutikker.

Så brukes det alt for mye strøm på dette kostholdet fordi kona lager all mat fra grunnen av. Etterpå kommer det fram at det gjorde hun før også.

Så kommer plutselig kattematen inn i bildet som forklarer hvorfor det har blitt så dyrt, rent bortsett fra at kattematen tydligvis nå blir kjøpt hos veterinær.

Barna spiser jo nesten ikke mat og da sitter vi igjen med to voksne mennesker som spiser for masse penger.

Jeg greier ikke helt å ta dette matbudsjettet alvorlig, jeg blir rett og slett litt lattermild.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:54   #40
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.


Men nei, jeg har da ikke ræva full av penger. Tror det er få i Norge som faktisk har det.

Du skriver du ikke har rævva full av penger :




Quota deg fra julegavtråden :

"Men ja, kona og jeg har vel utbetalt rundt 120 000,- i desember mnd sånn ca etter skatt, så vi har da til pålegg på brødskiva vi."


DET kaller JEG for rævva full av penger............

Tipper de fleste her inne har utbetalt mellom 30 -50 k en plass i måneden til sammen.....

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:06   #41
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Liten avsporing: Men, ikke tenk penger nå, hadde dere kjøpt mer renskåret kjøtt, biff, pålegg og flere lammelår om dere la oss si fikk handle for hva dere ville i butikken for resten av livet gratis? Eller hadde dere fremdeles kjøpt en halv hjort, gris eller slikt no og ordnet maten selv? Se nå bort fra sjarmen med å skyte sin egen hjort, rein, elg gris osv da. Det er noe annet

Tja, siden det ikke er noe jeg savner i dagens kosthold, vet jeg ikke om jeg hadde gjort så mye annerledes, selv med "rævva full av penger".

For det første er det for meg litt dustete å bruke mye mer enn hva jeg "må", gleden over å kunne lage skikkelig og god mat på et fornuftig budsjett er er absolutt tilstede. Blir kanskje et litt moralskt spørsmål?

Om man skal fråtse i "luksusmat", hvor blir det da av følelsen av å unne seg noe ekstra til helg eller andre spesielle anledninger?

Liker at det er forskjell på helg og hverdag jeg

Har forøvrig en bekjent med årsinntekt på 7-8 mill. Han tenker som meg, handler på tilbud og koser seg med indrefilèten på søndag

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:22   #42
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Forstår ikke hvorfor det skal bli så dyrt å erstatte brød med hjemmebakt knekkebrød eller egg, og droppe potet/ris/pasta til fordel for mer grønnsaker. I tillegg til å droppe alt godteri. Om noe så bruker jeg mindre penger enn før. Det eneste som koster mer for meg på lavkarbo, er vel salaten til lunsj i stedet for niste med brødskiver.

Men altså, seifilet og svinekoteletter går finfint på lavkarbo, det. Må ikke være indrefilet. Ikke rart det er mange fordommer om lavkarbofolk.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:29   #43
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Men fremdeles ingen som har svart på om de ville fortsatt i samme tralten på matbudsjett om de fikk maten gratis/eller 4 doblet sin inntekt, eller om også de da ville valgt produkter som tydeligvis er ansett som luksus (biff, lam, fileter osv osv)

Jeg har god råd og kan stort sett kjøpe meg det jeg har lyst på (ikke feriehus i Firenze, dessverre, men sånn i det daglige). Og jeg elsker å lage og å spise god mat. Men jeg har noen sånne skrudde tanker om miljø, bærekraft, dyrevelferd og etikk (bruke hele dyret når man først skal ale det fram for matproduksjon), helse osv. Jeg kjøper mye dyrere vin nå enn da jeg hadde lite penger, og har jeg lyst på asparges kjøper jeg det, og behøver ikke kjøpe fiskeboller og frossenfisk lenger. Men indrefilet gidder jeg ikke hver måned, altså.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:32   #44
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

for å spore tilbake til tråden: Hvor mye koster en halv hjort og det å dykke etter kamskjell da? Fryktelig lite kamskjell i innlandet her jeg bor....men mye rein. Kan dog bli dyrt å ta en rein hjem for oss som ikke lovlig eier den.

Elg og hjortejakt er vel noe av det dyreste maten man kjøper her i landet også så fremt man ikke eier terrenget selv... Er nok billigere å kjøpe ferdig elg og hjort i disken da.

Rypene mine koster ca 3000,- pr stk al inkludert. Mye billigere å kjøpe ei rype til 200,- i kjøttdisken da.....så det å skaffe sitt eget vilt er svindyrt.

http://www.viltslakteri.no/ og andre... Skyter ikke selv.

Når det gjelder kamskjell så er det som din rypejakt - mest morro, men også mat.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 11:37   #45
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Men fremdeles ingen som har svart på om de ville fortsatt i samme tralten på matbudsjett om de fikk maten gratis/eller 4 doblet sin inntekt, eller om også de da ville valgt produkter som tydeligvis er ansett som luksus (biff, lam, fileter osv osv)

Jeg kan svare - vi hadde spist det samme. Matinnkjøpet hos oss føres etter preferanse mye mer enn økonomi. Og om vi ikke brått skulle få fryktelig lyst på vaktelegg eller russisk kaviar til alle måltider så har vi råd.

Problemet er bare at vi faktisk også liker det som gjerne er rimelig mat (i tillegg til indrefileten) - som f.eks kålgrøt med middagspølse til eller for min del kyllinglever. Så dermed så spiser vi ikke over evne...

Dessuten er den dyreste maten den som blir kastet. Og med Husets Herre i husholdningen så skjer ikke det før maten beviselig er uspiselig (og da holder det ikke med "best før" som argument... ).

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:16   #46
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Høres jo fornuftig ut. I oppveksten sultet hverken jeg eller min familie, vi hadde jo så vi klarte oss såvidt. Men skal nå ærlig innrømme at når vi først fikk bedre råd, eller andre betalte så valgte vi nok heller en biff kontra en kjøttkake også i det daglige.

Dette handler ikke om å sløse i matveien, tvert imot. Slike utsagn beror mer på moral og etikk, og ikke hvor mye penger man bruker på mat mener jeg.

Vi synes rett og slett det er så mye jobb med å slakte helt-, halvt dyr selv at vi velger å kjøpe ferdig slaktede/oppskjærte dyr da. Det koster selvsagt jævlig mye mer enn å gjøre jobben selv.

Å lage ren mat med "orginale" produkter krever mye jobb og tid i en travel hverdag synes nå vi da. Jeg skrev at vi bruker mye tid på dette og at vi gjorde det før også, men tidligere så blei andelen av ferdigmat større enn nå siden ALT lages fra bunnen av. Det beste for meg hadde faktisk vært å kunne kjøpt mat som var laget fra bunnen av ferdig. DET hadde for meg vært drømmen.

Men kona er IKKE enig siden hun har matlaging som hobby og hun elsker lage flotte retter osv osv. Dette vil jeg sammenlikne med å kjøpe hus.

Jeg er flink til å snekre og lager garasjen, lekehytter og byggeting fra bunnen av. Det gir meg tilfredsstillelse å skape noe jeg vet hva er.

Andre derimot kjøper ferdigpakke (som jo koster skjorta). Andre må gjøre det selv fordi man ikke har økonomi til å la andre bygge selv, selv om de ikke synes det er noe gøy i det hele tatt (skilsmissegrunn!!! se "sinnasnekkeren" hehe)

Tror mye handler om interesse også. Til de som synes at biff er forbeholdt "festkveld" så er min mening at dette er kunstig/markedsmessig skapt. En biff er ikke noe flottere det enn oksehalen, det smaker bare anderledes.
I andre land enn Norge så koster biff på restaurant like mye som kjøttdeigen på Rema 1000.

Ser det samme med vin, i Norge er vin regnet som luksus i Frankrike like vanlig som vann med smak, og priset deretter.

Lurer på hva de i Frankrike, Spania, Italia, Romania, Bulgaria, USA koser seg med siden all mat koster stort sett det samme...

Nei, vi i Norge har et merkelig syn på hva som er "luksusmat" og ikke. Men i et land hvor bilen regnes som luksusartikkel i 2011 sier kanskje det meste, og de holdninger forplanter seg også til befolkningen.

Men nå sporet jo jeg helt av hva som var tema for tråden

Jeg har sikkert provosert noen her inne med et høyt matforbruk på ting som er regnet som luksus (unødvendig luksus?), men strengt tatt så er dette statsregulert. Biff er unødvendig dyrt i Norge.....

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:19   #47
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dessuten er den dyreste maten den som blir kastet. Og med Husets Herre i husholdningen så skjer ikke det før maten beviselig er uspiselig (og da holder det ikke med "best før" som argument... ).

Det eneste uspiselige jeg har forsøkt trykt i meg er stekt blodpudding. DET var noe som er sunt, men klarte rett og slett ikke smaken. Men det hadde vi mye av fordi det var billig i hine hårde dager.
Det samme med sild, det var heller ikke favoritten, selv om sild har mye bra fett for oss lavkarbere. men silda var veeeldig billig der jeg kom fra og selvsagt noe vi hadde mye av fordi vi ikke hadde råd til å kjøpe noe annet. Huff min mor skulle bare visst....

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:31   #48
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Du skriver du ikke har rævva full av penger :
Tipper de fleste her inne har utbetalt mellom 30 -50 k en plass i måneden til sammen.....

På hvilket grunnlag tror du det?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:37   #49
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

På hvilket grunnlag tror du det?

Gjenomsnittslønna til ola norman tilsier det .

Nøkkeltall for 2010:
Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere var 36 700 kroner i 2010

Dette er da fra 2010, men lønnshoppa er jo ikke allverdens fra år til år , hele saken :

http://www.ssb.no/lonn/

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:39   #50
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene. Jeg syns trådstarter motsier seg selv hele veien. Først handles det en gang pr mnd på Rema og tydligvis en hel masse kylling kjøttdeig som siden handles i spesialbutikker.

Ikke les bibelen slik fanden leser den da...please.

Sitat:

Så brukes det alt for mye strøm på dette kostholdet fordi kona lager all mat fra grunnen av. Etterpå kommer det fram at det gjorde hun før også.

Alt for mye? nei, men mer strøm ja. Hvis du ønsker dokumentasjon kan jeg gi deg dagsregnskapet fra 2007 helt frem til i dag hvor du ser en økning pr dag etter 26 august 2011 (da vi begynte på lavkarbo)

Sitat:

Så kommer plutselig kattematen inn i bildet som forklarer hvorfor det har blitt så dyrt, rent bortsett fra at kattematen tydligvis nå blir kjøpt hos veterinær.

Det var en oppdagelse jeg gjorde selv mens jeg satt og skrev på tråden. En liten aha-opplevelse må være lov å ha?

Sitat:

Barna spiser jo nesten ikke mat og da sitter vi igjen med to voksne mennesker som spiser for masse penger.

Ga dere et typisk eksempel på en vanlig dag....hver dag er ikke helt bokstavelig. Du tolker litt vel mye synes jeg, men det er min mening, ikke sikkert du gjør det

Sitat:

Jeg greier ikke helt å ta dette matbudsjettet alvorlig, jeg blir rett og slett litt lattermild.

Hva er årsaken til at du ikke klarer ta matbudsjettet alvorlig? Tror du det er feil, eller uriktige data på handlelappen vår? Jeg er klar over at vi spiser, lager mye mat. Mer enn vi gjorde før vi begynte på lavkarbo, det var derfor jeg lurte på om flere hadde det slik.

Noen har opplevd det samme, mens andre har ikke opplevd det.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye penger på julegaver? Bønna200 Generell diskusjon 143 12-12-11 12:59
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 15:44
Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter supha Generell diskusjon 34 01-04-09 19:18
Hvor mye penger bruker du? mofe Generell diskusjon 10 17-02-05 11:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no