Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kombucha

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-06, 10:36   #1
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Kombucha

En venn har på det sterkeste anbefalt Kombucha, men jeg er allergisk mot gjær og engstelig for å helle i meg enda mer som jeg ikke tåler. Fikk allergien etter et voldsomt candidaangrep, og tåler ikke brød og ølgjær. Vin går imidlertid relativt bra, så det er ikke nødvendigvis all gjær. Er det noen som vet noe om kombinasjonen Kombucha og gjærallergi?

Lenker om Kombucha her:
http://www.kombu.de/norway.htm

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 10-08-08, 15:23   #2
olesimon
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 1
olesimon er på en erverdig vei

Sv: Kombucha

Svar til Muskat:
"En venn har på det sterkeste anbefalt Kombucha, men jeg er allergisk mot gjær og engstelig for å helle i meg enda mer som jeg ikke tåler. Fikk allergien etter et voldsomt candidaangrep, og tåler ikke brød og ølgjær. Vin går imidlertid relativt bra, så det er ikke nødvendigvis all gjær. Er det noen som vet noe om kombinasjonen Kombucha og gjærallergi?"

Kombucha er laget av ren vann, (grøn) the og sukker. Det fins ingen gjær i denne blandingen.
Jeg har enkelte ganger hatt problem med mugg dannelse, som, på vintertid når det står for kalt, kan komme oppå kombucha-soppen. Den første gang brukte jeg vannlig eddike som tok knekken på muggen. senere brukte jeg ferdig og sterk kombucha oppå. og det som skjer er da at kombutcha theen eliminerer alle muggsporer.

Erfaringen forteller at kombucha-soppen generelt holder seg selv ren for alle andre typer gjæringer. Og kombucha inneholder da heller ingen alkohol.

Kombucha kan i noen tilfelde motvirke problemer med allergier.

olesimon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 11:23   #3
candida
Nytt Medlem
 
candida sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 2
candida er på en erverdig vei

Sv: Kombucha

Men noen som vet hvor man kan få tak i en sopp?

candida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: selvkomponert Svar med sitat
Gammel 14-01-09, 07:36   #4
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Kombucha

Opprinnelig lagt inn av siggasiessa, her.

Håper at du har fått svar på hvor en kan skaffe kombuchasoppen. Er veldig interessert i å skaffe en slik, men har hittil ikke lyktes. Prøver derfor via dette forumet, og blir kjempefornøyd om noen kan gi meg et tips om det,

Mange på denne listen har kombucha-sopp. Kombucha er ganske enkelt: (sort, ikke grønn) te med masse hvitt sukker (funker ikke med brunt), som gjæres med soppen.

Det er litt alkohol i kombucha (0,5-1,5 %). Og ja, det er gjærstoffer i kombucha. Ingenting gjærer uten gjær. Jeg vet lite om hvor allergifremkallende det er.

Jeg har sett få bevis for sunnheten, men de snakker mye om antioksidanter

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 14:19   #5
ElinPelin
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oppland
Innlegg: 15
ElinPelin er på en erverdig vei

Sv: Kombucha

Ser at dette er en veldig gammel tråd, men jeg har iallefall Kombuchakultur. Anbefaler denne drikken på det sterkeste. Er blitt "avhengig"..... ))

ElinPelin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 18:23   #6
anesp
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 1
anesp er på en erverdig vei

Sv: Kombucha

Jeg hadde soppen for mange år siden . Har du en liten "avlegger" til meg?
94897292 anesp

anesp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 14:49   #7
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kombucha

Noen som har en avlegger å selge?

smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 16:03   #8
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kombucha

Det går an å lage den selv

her også på svensk

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 22:22   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kombucha

Vel - jeg tror vel det er tryggere å få tak i en avlegger. Jeg synes ikke den engelske wikien er tydelig nok til at jeg stoler på at den blir ren (trygg!) nok - og den svenske siden skriver "avlegger" under listen over ting man trenger.

smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 21-06-11, 22:25   #10
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kombucha

Skjønner lite av dette jeg :P Hvis det er masse sukker er det bra for lavkarbere da?

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 22-06-11, 10:09   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Kombucha

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Skjønner lite av dette jeg :P Hvis det er masse sukker er det bra for lavkarbere da?

Sånn som jeg har forstått det:
Sukkeret er mat for soppen. Ut får man mellom 0,5-2% alkohol + eddikvann med tesmak.

Er man hardcore lavkarber så bør man nok ikke drikke denne (iallfall ikke mye), men det er ikke jeg - og jeg er ute etter noe som kan øke magesyren litt. Det skal denne kunne gjøre.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no