Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Lavkarbo for vegetarianere

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-08, 23:15   #1
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbo for vegetarianere

Er det noen her på forumet som er vegeterianer og samtidig spiser lavkarbo?

Generelle erfaringer? får dere nok energi med vegetarkost?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 17-01-08, 00:06   #2
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

Photobscura her inne lever etter Atkins filosofi, men med veggis-vri!

Du får lese litt i journalen hennes, kanskje du finner svarene dine der:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=10645&page=141

__________________
..lev livet carpe diem..


-35 kilo er jeg stolt av
Men jeg er enda stoltere over å ha holdt vekta i 5 år
lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 08:26   #3
Nike
Seniormedlem
 
Nike sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Alder: 44
Innlegg: 847
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

Denne vil jeg gjerne dytte opp igjen...

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 09:08   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

*Kremt*, jeg har begynt å spise kjøtt igjen
Men det gikk helt fint. Jeg ble bare lei av å leve på grønnsaker og fisk. (Så, som dere skjønner, ikke helblods veggis, mer lacto-ovo-pesce-typen).¨
Var veggis i åtte år, så det er fortsatt litt uvant å tenke som en kjøttspiser. Helt amatør når det gjelder tilberedning f.eks.

Står beskrevet en del dagsmenyer i jorunalen min. Man må bare lete seg gjennom alt det andre jabbet

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:19   #5
tbear
Medlem
 
tbear sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Akershus
Alder: 75
Innlegg: 110
tbear er en juveltbear er en juveltbear er en juvel

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

Det fremgår overalt på dette forumet og i literaturen for øvrig, at et lavkarbo kosthold er synonymt med et høyfett kosthold, og at fettinntaket primært må komme fra animalske kilder. Siden man som vegetarianer unngår det siste så vil man i praksis ikke samtidig kunne spise lavkarbo - de to prinsipielt helt forskjellige kostholdsfilosofiene går ikke å kombinere.

Man kan selvfølgelig godt forsøke å spise lite av både karbohydrater og fett, men det blir ikke et lavkarbo kosthold ut av det, slik de ulike variantene av dette kostholdsprinsippet er definert og beskrevet. Regnestykket går rett og slett ikke opp, medmindre energiandelen fra proteiner økes til 60-70% - noe som ingen så vidt jeg vet, anbefaler å forsøke engang (maks 30 %).

Så det er ganske logisk når tommygutt ikke har fått noe svar fra "noen her på forumet som er vegeterianer og samtidig spiser lavkarbo" - de finnes nok ikke.

tbear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - The Founding Father Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 13:27   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

Så lenge jeg spiste fisk, meierismør og andre meieriprodukter, så var det NULL problem å komme opp i pluss minus 70 prosent fett, bare så det er klart.
Og jeg gikk ned 20 kg på et halvt år, og ble sunn og frisk og er det fortsatt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-06-08, 14:59   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

Man må vel ikke spise animalsk fett og protein for å leve lavkarbo ? Det er da teoretisk mulig å spise enumettede og mettede + flerumettede og omega 3 fetter og fylle opp fettgraden ? enig i at det kan bli litt ensidig og litt trøbbel å få nok protein uten å samtidig få for mye karbo. I tillegg kan kvaliteten på protein og fett bli littegrann dårligere da animalske produkter stort sett er ferskere.

Kokos og palmefett, rapsolje, olivenolje, soya, nøtter.... men ensidig kan det bli så jeg anbefaler det ikke siden jeg ikke ser noe særlig fordeler, kun ulemper med vegatarisk livstil.
Legger man til ost og egg og fisk er det ikke problem og snarere ganske sunt...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 11:03   #8
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Lavkarbo for vegeterianere

kommer vel an på graden ja...man må jo heller ikke spise så mye fett på Fedon. Og masse linser, bønner, nøtter, egg etc er jo OK her. Men det er klart en utfordring da.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 05-06-08, 16:49   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for vegetarianere

Tror det er langt lettere å være veggis på Fedon ja.
Det viktigste for meg uansett med å være veggis var den idealistiske tankegangen bak det, ikke maten i seg selv. Jeg har beholdt ideologien, men har valgt å ta tilbake kjøttet i kosten.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-06-08, 10:19   #10
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo for vegetarianere

Problemet for alle vegetarianere er egentlig ikke å få i seg nok fett, det er masse godt vegetabilsk fett å få! Det vanskeligste er å få nok proteiner. Særlig kan dette være vanskelig for menn, for den beste kilden til proteiner, soya (for eksempel tofu), blir nevnt som årsak til for høyt østrogeninnhold. Men med melkeproteiner og egg, gjerne proteintilskudd, bør det ikke være for vanskelig. Kokos, avocado og nøtter er ellers gode kilder til både fett og proteiner.

Lykke til!

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva synes du om lavkarbo? Manina Lavkarbo generelt 27 03-03-10 16:53
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no