Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Hvor mye kjøtt?

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-03-05, 21:56   #1
Isagel
Juniormedlem
 
Isagel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 49
Innlegg: 14
Isagel er ny på veien

Hvor mye kjøtt?

Jeg er fersk i dette gamet....og selv om jeg har lest bøkene til Atkins, så lurer jeg på : hvor mye kjøtt , rene produkter, kan man spise hver dag? I disse to dagene jeg har vært på denne dietten har jeg spist tilsammen 3 kyllingfileter, 1/2 boks reker, 6 skiver bacon,4 egg. Ellers grønt. Men jeg vet ikke om det er for mye eller for lite kjøtt.....man kan spise "liberalt", men hva betyr det? Noen som kan fortelle meg hvilke mengder det er snakk om og om det er greit å spise kjøttdeig? Skulle gjerne spist ennda mer kjøtt jeg....litt sulten....

Isagel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 22:15   #2
Isagel
Juniormedlem
 
Isagel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 49
Innlegg: 14
Isagel er ny på veien

Jo, og så lurte jeg på om det er lov å spise FiberRik, slike knekkebrød, under den første fasen, og etterpå? Jeg er veldig glad i FiberRik!!!!Og det er et stooooort savn!!!!

Isagel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 23:30   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Isagel

Jeg er fersk i dette gamet....og selv om jeg har lest bøkene til Atkins, så lurer jeg på : hvor mye kjøtt , rene produkter, kan man spise hver dag? I disse to dagene jeg har vært på denne dietten har jeg spist tilsammen 3 kyllingfileter, 1/2 boks reker, 6 skiver bacon,4 egg. Ellers grønt. Men jeg vet ikke om det er for mye eller for lite kjøtt.....man kan spise "liberalt", men hva betyr det? Noen som kan fortelle meg hvilke mengder det er snakk om og om det er greit å spise kjøttdeig? Skulle gjerne spist ennda mer kjøtt jeg....litt sulten....

Du skal ikke være sulten ! Å spise liberalt betyr i følge Atkins support "å spise til du ikke er sulten lenger" - tilfreds. Du skal altså ikke spise deg stappmett, men tilfreds ..... Spiser du deg helt mett blir du som regel stappmett i løpet av en halvtime.... sånn plutselig liksom..... Det tar litt tid før kroppen oppdager hvor mye mat den har fått.

Det er ikke mye karber i kjøtt, så du kan spise en del.

Anbefalt porsjonmengde er allikevel max 250 gram pr måltid (det står ikke i boka, men jeg spurte Atkins support engang og da sa de mellom 180 og 250 gram). Så du kan trygt spise mer ! I de vanlige pakkene med kyllingfileter fra Prior veier et kyllingbryst i gjennomsnitt 125 gram.

Bacon bør du være forsiktig med for mye av, anbefalt mengde 75 gram pr måltid - det er ca. 4 skiver hvis pakken er 150 gram. Men vær oppmerksom på at det er salt, og salt binder vann.

Egg, der kan du spise ganske mye. Noen dager spiser jeg ingen, noen dager oppi 4-6 egg. Mange spiser fler, og orker du er det ikke farlig iallefall. Men tell karbene !

Reker er fin mat, men også her på du lese på boksen. Det kan være mye rart tilsatt i den laken. Jeg spiser aldri spannreker mer. Med pris på 69 kr kiloen for ferske piller jeg heller reker sjøl, de smaker mye bedre !

Det er OK å spise kjøttdeig, men se på innholdsfortegnelsen. Den har som regel noen karber pga tilsetningsstoffene. Biffdeig er best da, men det blir litt dyrt i lengden. Dess renere kjøtt dess bedre.

Sitat:

Jo, og så lurte jeg på om det er lov å spise FiberRik, slike knekkebrød, under den første fasen, og etterpå? Jeg er veldig glad i FiberRik!!!!Og det er et stooooort savn!!!!

Ja, men bare et til dagen under induksjonen. FiberRik med solsikkefrø er den med minst karber 3.6 ca pr skive....... På vedvarende kan du spise to stk og øke på etterhvert. Men pass på karbene.

Alfa & omega i dette gamet er å lese innholdsfortegnelser !

Lykke til videre !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-03-05, 23:39   #4
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

.. så Atkins sier ingenting om "daglig inntak av proteiner"?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 12:17   #5
Isagel
Juniormedlem
 
Isagel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 49
Innlegg: 14
Isagel er ny på veien

takk!

Takk, Nille! Mye klokere nå og veldig glad jeg kan spise Fiberrik!!!!!

Isagel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 15:02   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

.. så Atkins sier ingenting om "daglig inntak av proteiner"?

Joda, han sier at man skal ha et balansert kosthold med proteiner og grønnsaker/fiber og fett til hvert måltid. Men det han IKKE sier noe om er nøyaktig HVOR MYE.... .. og det var det jeg maila dem og fikk svar på....

Før jeg fant forumverdenen hadde jeg ingen andre å spørre enn Atkins support... så jeg har ganske mye materiale derfra !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 15:17   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Joda, han sier at man skal ha et balansert kosthold med proteiner og grønnsaker/fiber og fett til hvert måltid. Men det han IKKE sier noe om er nøyaktig HVOR MYE.... .. og det var det jeg maila dem og fikk svar på....

Før jeg fant forumverdenen hadde jeg ingen andre å spørre enn Atkins support... så jeg har ganske mye materiale derfra !

Ah

Opprinnelig lagt inn av Nille

Anbefalt porsjonmengde er allikevel max 250 gram pr måltid (det står ikke i boka, men jeg spurte Atkins support engang og da sa de mellom 180 og 250 gram). Så du kan trygt spise mer ! I de vanlige pakkene med kyllingfileter fra Prior veier et kyllingbryst i gjennomsnitt 125 gram.

Bacon bør du være forsiktig med for mye av, anbefalt mengde 75 gram pr måltid - det er ca. 4 skiver hvis pakken er 150 gram. Men vær oppmerksom på at det er salt, og salt binder vann.

Egg, der kan du spise ganske mye. Noen dager spiser jeg ingen, noen dager oppi 4-6 egg. Mange spiser fler, og orker du er det ikke farlig iallefall. Men tell karbene !

Men nå snakker du om mengde kjøtt og bacon og egg..

For det jeg lurer på.. når det er snakk om kjøtt, både "rødt" og hvitt og fisk og alt..

Er det sånn at uansett hvilken type kjøtt, så er proteinmengde (i gram) proposjonalt med gram kjøtt? For det er vel ikke 100 gram proteiner i 100 gram kjøtt?

Eller er dette bare et skikkelig tett spørsmål?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 16:29   #8
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofe

For det jeg lurer på.. når det er snakk om kjøtt, både "rødt" og hvitt og fisk og alt..

Er det sånn at uansett hvilken type kjøtt, så er proteinmengde (i gram) proposjonalt med gram kjøtt? For det er vel ikke 100 gram proteiner i 100 gram kjøtt?

Eller er dette bare et skikkelig tett spørsmål?

Jeg svarte på alle disse mattypene fordi det var de hun spurte om "hvor mye" av.

Det er IKKE sånn at uansett type kjøtt så er proteinmengde proposjonalt med gram kjøtt, evt. fisk, evt. egg etc. Det er ikke store forskjeller altså. Og jeg må ta et lite forbehold om nøyaktigheten av dette. Tallene er fra Fitday, 100 gram rå vare "uten skinn". Det kan variere et garm eller to i begge retninger. Så for å være sikker ville jeg iallefall sjekke om med Matvaretabellen. http://www.lavkarbo.no/?side=egg-og-kjott + http://www.lavkarbo.no/?side=fisk Proteinmengden endrer seg etter hvor mye fett det er i kjøttet. Mye fett, mindre protein etc etc

100 gram kylling har ca. 21 gram protein
100 gram bacon har ca. 14 gram
100 gram svinekjøtt . ca 21 gram
100 gram biff har ca. 22 gram
100 gram tosk har ca. 18 gram
100 gram laks har ca. 20 gram
100 gram reker har 23 gram ferske og 13 i spann
100 gram egg (uten skall) har 12.6 gram protein

Og det finnes ikke tette spørsmål, bare tette svar !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-03-05, 16:38   #9
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Genialt Nille - Tusen takk!!

Jeg har nemlig LENGE lurt på det her, skjønneru

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 19-03-05, 21:23   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Så da er det altså en fin tommelfinger-regel ang. kjøtt.. at 1/5 av vekten inneholder gram proteiner..

Og siden man kun klarer å ta opp 30 gram pr. måltid (pr. time sier Begod - men hvem vet..) - så er 30x5=150 gram kjøtt. Lurt, lurt.

*stadfeste for sin egen del*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kostplan uten kjøtt - hjelp! Spirea Dr Lindbergs 3 02-05-07 20:19
Mennesket er ikke laget for å spise kjøtt!! Iset Generell ernæringsdebatt 6 08-02-05 17:02
Kjøtt og fjørfe Nille Type O 3 15-12-04 23:01
Hvor mye kjøtt i døgnet? Billa Lavkarbo generelt 6 27-09-04 18:43
Hvor mye kjøtt i maten? Nooria Barns kosthold 3 15-04-04 20:45


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no