Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-08-11, 21:50   #1
lelevløp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
lelevløp er på en erverdig vei
Exclamation

Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

Hei alle sammen!
Jeg er ei jente fra østlandet som nå tipper 20.
Jeg er 166 cm og 52 kg. Altså i det letteste laget, og trives godt med det.
Jeg har helt siden 15-års alderen vært bevisst på kosthold (da PCOS startet forandringer med kroppen min)- spist veldig sunnt og bare langsomme karbohudrater - men unnet meg masse frukt. Skeldent syk og har følt meg veldig fin. Trener MASSE, noe jeg alltid har elsket.

Som jeg sa - jeg minstet mensen så og si - mistet hår på hodet og har masse hår på kinnene og armene. Ellers har jeg vært veldig heldig med symptomene. Men som sakt - jeg må være nøye meh sunne matprdukter for å føle meg vel.

Så det var i fjor jeg dro til lege pg. av plagene min som jeg eegentlig ikke var noe spessiellt, men etter av lege hadde skjekket meg med følge av utallige andre tester- 30 blodprøver, ultralyd, intervju, hormoninnsprøytning med følge av blodprøve osv, kom de fra til at jeg har en sterk pcos.

Siden jeg skulle reise bort rett etter dette på universitets-utveksling ble det ikke startet noen brhandlign. (siden jeg ble mer som deprimert sist jeg brukte p-piller) .. har ikke hatt mensen på to år.

Jeg er bekymret. Jeg har kontaktet legen igjenn, veldig bra lege, men står nå i kø for behandling osv.. ''i mellomtiden'' har jeg lest så mye bra om Ketosa/lavkarbo og PCOS, og lurer på om det er noen som kan komme men noen innspill på min historie? Startet for ca to uker siden.. er det greit uten å kontake lege først??
Har vært på uker på ketose nå ( bare litt grønnsaker til korbo - slatt og hodepine første uka - lengtet etter frukt dagen lang) men nå føler jeg meg super, ikke småsulten HELE dagen. rart å spise smør, ost, følte - som jeg har FORBANNET fra mitt kosthold så lenge jeg kan huske:-P

Trener til mitt 2. maraton dette året også! så er i gor form og trener nesten ver dag. treningen går nå like bra på ketose.

Jeg er IKKE på slanking( og vekta er stabil) - så i hendhold til PCOS og å stabilisere hormonene mine - her det noe og si om jeg spiser, ja, en god del mer grønnsaker og kanskje noen dl. bær med yogur om dagen, litt hejmmelaget ertestuing? saver det..

Ble mye info, men håper noe GRASSALT at noen vil komme med innspill og kommentarer!!!

Gøy dette å prøve nye ting med kosthold :-)
Slev er min favortitt kaffe med eggemelk og lavkarb-knekkerbrød med majo eller egge-smoothie med skogsbær, eller polarbrød :-D fristet?

TUUSEN TAKK!!!!

lelevløp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-08-11, 22:51   #2
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

Heidu, og velkommen!

Har du sett dette underforumet? http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=80

Syns jo det er bra at du har visst om denne diagnosen så lenge, og at du har vært bevisst på kostholdet. Dermed syns jeg også det er rart at du ikke har hatt mensen på så lenge, men har du spist lavkarbo? Man kan jo spise sunt selv om man ikke spiser lavkarbo, tenker jeg på. Grovbrød, frukt osv er jo også sunt.
Snakker for meg selv nå, men jeg kan ikke spise det mange andre anser som sunt. Var som deg, hadde ikke mensen. Jeg har begynt på lavkarbo to ganger. Første gangen fikk jeg mensen etter to uker. Andre gangen tok det bare en uke. Og jevne sykluser etterpå. Så jeg personlig har veldig klokketro på dette, og er det pcos du har burde lavkarbo gjøre susen for deg, tenker jeg.

Jeg syns absolutt det er greit at du bare kjører på med lavkarbo. Legen burde være positiv til det, ellers vet han ikke så mye om pcos og hva som er godt der.

Ellers ser det vel greit ut med massetrening og å gå i ketose (det gjorde ikke jeg),men hvor mange dl med yoghurt/bær spiser du om dagen? Jeg er også veldig glad i dette, men holder meg til en porsjon om dagen (1-2 dl) fordi det blir tross alt en del karber av bær og yoghurt. Og jeg blander i fløte (har jeg tid så pisker jeg den først, da blir yoghurten herlig luftig), og har i litt malte nøtter.Noen ganger tar jeg i kakao istedet for bær,da blir det sjokoladeyoghurt.

Håper at dette gjør susen for deg! Lykke til!

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 07:46   #3
lelevløp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
lelevløp er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

TUSEN TUSEN TAKK FOR SVAR! :-))

Det er såå utrolig godt å høre om ''lykkes-historier''!!

Ja, jeg må unnskylde en del skrivefeil, man hadde det veldig travelt og ikke tid til å se over.

Jeg har gått på lavkarbo i ca to uker. Før dette spiste jeg det som annses som ''sunt'' av allmennheten. Kvisene mine er det mye mindre av å, har vært plager veldig siden 10-årsalderen (!!) og har prøvd ''allt.'' :-D

nå skal ikke jeg være ''spesifik'' men kan si jeg kjenner kroppen er ett steg nermere eggeløsning enn den har vært.

Det blir max en servering om dagen med bær ja :-)
Men, jeg spiser masse masse, tomat, salat og gullerøtter. er gullerøter fy fy? gjerne to om dagen spiser jeg, for det metter så masse.

Supre tips, tusen takk :-D

lelevløp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-08-11, 23:23   #4
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

Det går da bra med de skriveleifene. Jeg har en space som krangler, så det sniker seg inn en skriveleif her og der hos meg også.

Supert å høre at du syns dette hjelper da.

Gulrøtter kan være litt fyfy på lavkarbo, hvisjeg husker rett er det slik at disse har litt høyere GI enn andre grønnsaker. Men du er normalvektig, og to om dagener ikke all verden. Så det ville jeg ikkekimset av.
Ellers ta gjerne litt fett til maten, hvert måltid børinneholde noe fett. Ta feks en klatt seterrømme tilmiddag, eller smeltet smør (til fisk). Dressing laget av rømme/majo til salat, ellerbalsamico/olje.

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-08-11, 08:35   #5
lelevløp
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 13
lelevløp er på en erverdig vei

Sv: Ny på ketose, antall karbo, pcos, behandling?

Tusen takk for innspill :-D

Har du PCOS forresten? Noen andre her som har det, som kanskje har noen tips?

Ja, har oppgredert med endel smør, MASSE ost og majones, man man :-P hehe
Har noen hørt om at man får dårligere restutisjon med denne dietten?..

Jeg trener jo til et løp, og er så utrolig stiv, noe jeg aldri har brukt å være..

takktakk :-)

lelevløp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
ketose, pcos, trening


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kalorimengde og antall g karbo per dag M-A85 Spørsmål og svar 17 12-02-11 21:52
Ketose som behandling mot epilepsi raindew Ketolysekuren 3 30-08-10 16:12
Å trappe opp antall karbo Lykkelig Ketolysekuren 1 26-09-08 11:12
Antall karbo? cilemora Lavkarbo generelt 3 12-10-07 18:09
PCOS og antall gram karbo? JaneFonda007 Stoffskifte / hormonproblemer 1 18-04-07 22:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no