Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Deppa i overgangen - noen tips?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-11-12, 22:11   #1
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Deppa i overgangen - noen tips?

Hei alle sammen!

Jeg har hatt en pause fra lavkarbo noen uker nå. Det skal vel sies at jeg ikke bestandig er den mest motiverte, og har vært litt av og på gjennom min karriere som lavkarber

Jeg har store planer om å hive meg på igjen, og er supermotivert for dette. Blir bare tull med karboene, utrolig søtsug og masse luft Det som hindrer meg i å starte rett på, er at jeg blir så utrolig utafor i overgangsperioden. Jeg blir ordentlig trist og deppa, og typisk har vært at minst en av de første fem dagene har gått med til å sitte og gråte. Dette har jeg absolutt ikke tid til nå, er midt i eksamen og skal rett over i ny jobb etter det.

Er det noen som har noen gode tips til å gjøre overgangen litt bedre? Eller er det best å vente til over jul når ting roer seg liksom?

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 22:18   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Når du vil starte er det bare du som kan bestemme. Jeg hadde nok vurdert det litt utifra hvilket kosthold du vil legge deg på i jula.

Til overgangen: Gå over via grovere karbohydrater.... Det er relativt velkjent at karbohydrater kan gi en serotonin-aktig virkning og det høres ut som du kanskje får abstinenser av fraværet. For å unngå dette ville jeg ha anbefalt å gå om trege karbohydrater (ikke grovbrød pga høy GI) i form av bønner, linser og grønnsaker. I STORE mengder. Litt frukt/bær. På den måten vil du ha litt karbohydrater i systemet, men ikke den typen som vanligvis fører til sterke svingninger. Etter hvert kan du trappe ned og fokusere mer og mer på de mest langsomtvirkende karbohydratene. Pass også på at du får i deg tilstrekkelig protein. Protein kan erstatte serotoninvirkningen. (Men det avhenger noe av deg, og hvordan nettopp din nedbryting fungerer.)

Lykke til.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 28-11-12, 22:40   #3
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Takk for gode tips! Jeg skal prøve å ta det litt gradvis. Vet det har en tendens til å bli litt enten eller for meg - jeg spiser ikke mye karbohydrater i til måltidene nå heller, er mer masse frukt og godteri mellom måltidene. Så når jeg kutter ut det, blir det lett for at det er rett over på striks lavkarbo. Men skal forsøke å fokusere på de trege karbohydratene

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 00:41   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Hiv innpå med d-vitaminer!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 09:22   #5
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hiv innpå med d-vitaminer!

Hjelper det mot overgangsproblematikk? Bruker sånn lyslampe, det danner vel d-vitamin i kroppen?

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 09:31   #6
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Opprinnelig lagt inn av fudge, her.

Bruker sånn lyslampe, det danner vel d-vitamin i kroppen?

Kommer alt ann på lysspektret (strålingen) fra den lampa. Nyere solarium gir d-vitamindannelse. Ellers er det greit å få tatt denne prøven hos legen om man har mistanke om at man har for lite.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 09:31   #7
Newstart
Seniormedlem
 
Newstart sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Midt på kartet:)
Innlegg: 1.032
Newstart er en juvelNewstart er en juvelNewstart er en juvel

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Er veldig enig med smgj her. Mange får ofte en slik reaksjon. Men det som kan hjelpe er å spise ekstra mye i overgangen. Hiv innpå. Og sørge for at du får i deg karbo i form av sunne trege varianter. Du kan spise ekstra av de også i starten så trapper du ned. Da blir ikke overgangen så stor.

Du kan også lage deg noe lavkarbo snacks så du har hvis du har lett for å falle for høykarbo fristelser. Så har du et alternativ hvis du har behov for det. Kanskje ikke overgangen blir så stor

Lykke til

Newstart er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo(-25kg) Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 13:05   #8
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Takk for svar, dere. Har kjørt på med bønner, et par klementiner og litt nøtter, og føler meg fortsatt fin!

Men hvorfor er det egentlig slik at man blir så var på karbokutt når man ikke havner i ketose? Er det abstinenser etter sukker? Det er urovekkende om man blir så sukkeravhengig at man sitter og griner om man ikke får det :P

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-12, 13:14   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Som sagt - kan være serotoninvirkningen til sukker/karbohydrater. Der har vi ulik følsomhet, men ja - den finnes og er merkbar for de fleste. (Noengang lurt på hvorfor sukkerholdige matvarer er det man tyr til når man trøstespiser? ) Du finner mer om dette dersom du googler carbohydrates serotonin.
For de fleste er problemet - som du også skriver - forbigående.

Her er en artikkel som tar for seg dette i lavkarbokontekst
http://evolutionarypsychiatry.blogsp...ion-after.html ... og farene ved å bruke karbohydrater og da SPESIELT de som sender blodsukkeret avgårde som en jojo - som lykkepille... (La meg nevne ... diabetes som en av dem.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-12-12, 13:32   #10
fudge
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 37
Innlegg: 27
fudge er på en erverdig vei

Sv: Deppa i overgangen - noen tips?

Har googlet litt, det er ganske spennende hva sukker gjør med kroppen. Ser blant annet at Fedon anbefaler folk som blir deprimerte å spise litt mer karbohydrater, så det har nok en virkning...

For min del skal jeg prøve å holde meg langt unna sukker! Sikkert mye lettere om man holder seg helt vekk og slipper de abstinensene.

fudge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Redd for overgangen til ketose! PePolly Ketolysekuren 5 11-06-11 20:32
Overgangen fra karbojunki til ketosehverdag... Maylinn26 Lavkarbo generelt 6 23-02-11 15:15
Overgangen fra ketolyse til fedonistisk.. slankesmurfen Ketolysekuren 1 16-09-07 22:40
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? Aadna Generell diskusjon 2 02-08-06 00:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no