Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva skjer'a? (spørsmål ang Tanita-tall)

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-10-07, 09:51   #1
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Hva skjer'a? (spørsmål ang Tanita-tall)

Legger link til innlegg i journalen min

Er det noen som har litt peiling på Tanitavekter og tallene fra den, som kan si noe om hvorfor det ble så stor forskjell fra forrige uke til denne uka??

Jeg har beskrevet helga før målingen, som jeg antar har vært medvirkende - men er bare veeeeeldig overrasket (og litt skeptisk) mht. hvorfor det utgjør så forskjell?? På så relativt kort tid??

F.eks. da jeg veide meg fredag før helga, var vekta på 73 (skrev ikke opp de andre verdiene)....

Krissi

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 10:01   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjer'a?? - spørsmål ang. Tanita tall

Jeg har sett på tallene dine i journalen din, og kan si hvilke tanker jeg gjør meg;

Vann er den store 'synderen' når det gjelder målinger med Tanita. Lager mye forvirring og frustrasjon, rett og slett. Når vann går opp - så er tallene for muskelmasse også nødt til å gå opp siden muskler består av 80 % vann. Men det blir jo kunstige tall. I tillegg er det sånn at når vann øker mye - så presses (tallet) for fettmassen kunstig ned.

Etter en helg med mye fysisk aktivitet og lite inntak av mat (og uregelmessig) syns jeg ikke det er så rart at tallene dine er litt 'ko-ko' - men like frustrerende for deg sikkert.

Mitt råd: Hopp bukk over de siste målingene (mentalt altså ) og vent noen dager eller en uke før du veier deg igjen. Sammenlign så de tallene med forrige måling.

Siden vann har så mye å si for tallene ved Tanitamålinger vil det også si at det samme kan skje rundt eggløsning/mensen for oss kvinner. Det kan være greit å følge med på for å få trygghet i tanken på at kroppen lever sitt eget liv av og til - uansett hvor flink du er med kosten.

Ble du noe klokere?

fra Fedonisten

Opprinnelig lagt inn av KrissiFontaine, her.

Legger link til innlegg i journalen min

Er det noen som har litt peiling på Tanitavekter og tallene fra den, som kan si noe om hvorfor det ble så stor forskjell fra forrige uke til denne uka??

Jeg har beskrevet helga før målingen, som jeg antar har vært medvirkende - men er bare veeeeeldig overrasket (og litt skeptisk) mht. hvorfor det utgjør så forskjell?? På så relativt kort tid??

F.eks. da jeg veide meg fredag før helga, var vekta på 73 (skrev ikke opp de andre verdiene)....

Krissi

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 10:27   #3
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Hva skjer'a?? - spørsmål ang. Tanita tall

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten, her.

Mitt råd: Hopp bukk over de siste målingene (mentalt altså ) og vent noen dager eller en uke før du veier deg igjen. Sammenlign så de tallene med forrige måling.

Siden vann har så mye å si for tallene ved Tanitamålinger vil det også si at det samme kan skje rundt eggløsning/mensen for oss kvinner. Det kan være greit å følge med på for å få trygghet i tanken på at kroppen lever sitt eget liv av og til - uansett hvor flink du er med kosten.

Ble du noe klokere?

fra Fedonisten


Ja! Takk for svaret og klemmen! Jeg har akkurat blitt ferdig med mensen, og trodde derfor at jeg ville få "bedre" tall mht. vekta. Men som du sier, kvinnekroppen lever sitt eget liv, tydeligvis. Og da får jeg bare avvente noen uker å se. Og som jeg også skrev i journalen min, vil jeg nå vurdere å gå over til f.eks. Lutz kosthold el. Rett og slett fordi jeg ser at så mye fysisk aktivitet som jeg regelmessig har, er vanskelig å få til med Ketolyse dietten. Det går, for å si det slik. Men av og til så sliter jeg når det blir mye.
Krissi

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 11:58   #4
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjer'a?? - spørsmål ang. Tanita tall

Hvis du regner ut prosentandelene ser du at målingene viser ned 1,9 kg fett og opp 3,2 kg vann...
Da blir det straks litt mindre grunn til bekymring!

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 16-10-07, 14:17   #5
KrissiFontaine
Medlem
 
KrissiFontaine sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 282
KrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snillKrissiFontaine er virkelig snill

Sv: Hva skjer'a?? - spørsmål ang. Tanita tall

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Hvis du regner ut prosentandelene ser du at målingene viser ned 1,9 kg fett og opp 3,2 kg vann...
Da blir det straks litt mindre grunn til bekymring!

Ja, jeg er selvfølgelig veldig fornøyd med det. Og er ikke så veldig bekymret, men mer overrasket over at det kan være så stor forskjell fra ei uke til en annen.

Krissi

__________________
Mine Tanita-tall


KrissiFontaine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Spørsmål ang Eurodiett Charlie Eurodiett 15 08-06-06 15:37
Utdanningstråden! mofe Generell diskusjon 44 16-04-05 21:58
Tanita spørsmål friflex Generell diskusjon 11 30-01-05 18:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no