Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Saltmat, søtmat, penger og gull

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-09-06, 13:48   #1
Melankolibri
Juniormedlem
 
Melankolibri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 43
Melankolibri er på en erverdig vei

Saltmat, søtmat, penger og gull

Som nyfrelst ketolyse-kur gåer, har jeg mange spørsmål. Har surfet en del på forumet, uten å finne de svarene jeg vil ha. Hanskje noen kan hjelpe meg litt på vei?

Kaffe skulle man vist ikke drikke for mye av. Men hvor mye er for mye?
Kan jeg drikke 4-5 kopper om dagen uten at det gjør noe, eller bør jeg begrense det enda mer?

Og salt, det skal man helst ikke ha. Hva da med spekemat, da tenker jeg mest på spekeskinke, parmaskinke, serranoskine osv...
Kan man kose seg med det?
Og bacon/baconsnacks, der er det jo også en del salt. OK/ ikke OK?

På jobben min har vi en fantastisk lunchkokk som er kjempesnill og lager mat som jeg kan spise av og til, men hun bruker jo vanlig salt. Kan jeg spise den maten, eller bør jeg la det være?

Jeg er kokk av yrke, og syns jo det er helt fantastisk at jeg nå kan bruke så mye meierismør og fløte i sausene mine uten å få dårlig samvittighet. Men må innrømme at dette LO saltet gjør at maten min ikke smaker som den skal. Fikk ikke helt med meg hvorfor vi bør bruke dette og ikke det "normale" saltet. Noen som kan gi meg en god forklaring?

Takker for oppmerksomheten!

Melankolibri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-kuren Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 13:57   #2
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Saltmat, søtmat, penger og gull

Kan kanskje ikke hjelpe deg kjempemye (uten boka i hånda), men kan fortelle at jeg drikker ca. 3-4 kopper kaffe (med fløte selvsagt). Personlig så har jeg ikke hatt noe problemer med det inntaket i forhold til kuren og kiloene.

Når det gjelder salt så foreslås det jo enten LO salt eller Seltin, og jeg har alltid brukt seltin - så det fortsatte jeg med. Kanskje du skulle prøve det isteden for LO salt? Forklaring på hvorfor/hvorfor ikke kan sikkert noen andre hjelpe med.

Lykke til - og velkommen forresten!

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 15:01   #3
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Saltmat, søtmat, penger og gull

Når det gjelder kaffen, så kan du vel drikke den så lenge du oppnår ønsket vektnedgang. Men grunnen til at kaffe ikke er anbefalt, er fordi koffein utløser stresshormon, som igjen forhøyer insulin nivået, som igjen øker fettlagring. Hvor følsom man er for disse påvirkningene er individuelt.

Når det gjelder salt, så vil jeg foreslå Herbamare urtesalt (selges på Meny og helsekost som jeg vet om). Det består av urter og havsalt, og jeg inbiller meg at det er bedre enn vanlig salt.
Jeg kan ikke se at det skal være noe problem for deg å spise mat som kokken lager en gang i blandt. det er jo hva du gjør resten av døgnet som teller.

Og når det gjelder skinke og spekemat, så kan jeg ikke hsuke å ha hørt noe om restriksjoner på det? (Nille?)

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 15:24   #4
Melankolibri
Juniormedlem
 
Melankolibri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 43
Melankolibri er på en erverdig vei

Sv: Saltmat, søtmat, penger og gull

Takk for gode svar!
Herbamare høres bedre ut enn LO og seltin.
Jeg bruker stort sett bare Maldonsalt ellers, og det er jo også havsalt og helt naturlig (innbiller jeg meg).
Jeg er ingen stor kaffedranker, men vil gjerne nyte min kopp med god samvittighet. Har egentlig ingen problemer med å kutte ut heller hvis jeg må.

Foreløpig syns jeg kuren er helt genial! Har aldri kunnet spise så mye deilig mat på en slankekur.

Melankolibri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse-kuren Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 16:46   #5
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: Saltmat, søtmat, penger og gull

Opprinnelig lagt inn av Melankolibri

Takk for gode svar!
Herbamare høres bedre ut enn LO og seltin.
Jeg bruker stort sett bare Maldonsalt ellers, og det er jo også havsalt og helt naturlig (innbiller jeg meg).
Jeg er ingen stor kaffedranker, men vil gjerne nyte min kopp med god samvittighet. Har egentlig ingen problemer med å kutte ut heller hvis jeg må.

Foreløpig syns jeg kuren er helt genial! Har aldri kunnet spise så mye deilig mat på en slankekur.

koffeinfri kaffe e faktisk ikke så værst....va skeptisk selv men blei posetivt overraska......koffein for blodsukkeret te å stige (men d betyr vel d samme!?!)

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no