Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tips til mat før en skikkelig fest?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-07, 17:23   #1
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Tips til mat før en skikkelig fest?

Skal på fest i morgen og det blir vel litt alkohol....
Har det med å bli fyllesyk dagen derpå.Spesiellt etter at jeg begynnte med lavkarbo. Kvalm, skjelven og vondt i hodet. Er ikke i ketose, men får vel i meg 20-40 karber pr dag.
Noen som har litt tips til hva jeg kan lade opp kroppen med på forhånd, før jeg begynner å drikke alkohol, som kanskje hjelper litt på resultatet dagen derpå? Kanskje også tips til hva jeg bør få i meg iløpet av kvelden og før jeg legger meg. Kan det hjelpe å innta noen flere karber før det braker løs?

God helg

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 17:38   #2
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Hei! Jeg pleier å ta en slurk tran og en salttabelett (Apotekenes NatriulKlorid, som du får kjøpt på apoteket). Det hjelper med å binde vann i kroppen. Alkohol er jo meget vanndrivende. Jeg pleier å ta en salttabelett når jeg legger meg også. En Zyrtec før du begynner å drikke pleier også å være et godt tips. Lykke til og ha en fortreffelig fest!

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:27   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

I følge Jan Vardøen skal man ta en teskje honning med en gang man står opp dagen derpå. Nå er vel ikke det akkurat lavkarbosk, men det hjelper visst å få opp blodsukkeret igjen kjapt siden alkoholen får det til å stige, og så synker det igjen i løpet av natta.
Eller så kan du bare gå for et SKIKKELIG lavkarbomåltid med masse egg og bacon.... Salt og proteiner.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:40   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

...det hjelper visst å få opp blodsukkeret igjen kjapt siden alkoholen får det til å stige, og så synker det igjen i løpet av natta.

Dette var nytt for meg! (At blodsukkeret stiger ved alkoholinntak). Kan du forklare nærmere?

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:42   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Alkohol inneholder masse sukker. Øl har f.eks en GI som er høyere enn rent sukker i følge fedon-kurset jeg gikk på.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 20:59   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Alkohol inneholder masse sukker.

OK! Jeg trodde at f.eks. 45% brennevin inneholdt 45% alkohol og ca 55% vann.

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:05   #7
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Øl inneholder karbohydrater, som regel mye... 10-14g /100ml øl. Vin inneholder også karbohydrater, men mye mindre. Tørre vithviner er å anbefale. Man kan sjekke sukkerinnholder på www.vinmonopolet.no. Ellers har du jo en rekke low-carb-øl som har kommet i det siste. For eksempel Redlight. Det er vel den som inneholder minst karbo.

Sprit inneholder 0! karbo. Dette gjelder også cognac, whiskey og annet sprit-liknende brennvin. Det er riktig at disse er produsert på sukker, men sluttproduktet inneholder ikke karbohydrater. Drikk sprit Med måte vel og merke! Og husk at ditt promillenivå stiger mye raskere når du er i ketose.

Lykke til, og ikke minst, skål!

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:24   #8
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av rsy, her.

Sprit inneholder 0! karbo.

Da stiger vel ikke blodsukkeret heller da, ved inntak av alkohol?

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:27   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opplever det motsatte av vanndriving når jeg tar meg en fest. Beina og kroppen ellers blir sååå full av vann at jeg må ta meg vanndrivende dagen derpå for å ikke føle meg sprengt. Især legga er blitt til tømmerstokker ;O) Hvis alkohol er vanndrivende drikker jeg kanskje for lite??

Enig med Zyrtec, men et realt måltid før du legger deg og mye vann er også meget bra for å forhindre uggen form dagen derpå. Kos deg

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:36   #10
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Da stiger vel ikke blodsukkeret heller da, ved inntak av alkohol?

Siterer ketolyseboken side 169:
"Alkohol er en gift for kroppen. Den legger beslag på leveren, slik at alle andre kjemiske reaksjoner som er nødvendige for fordøyelsen, får vente til alkoholen er forbrent."
Det vil si at kroppen slutter å forbrenne fett, for å forbrenne alkoholen i stedet!!!

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:39   #11
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Siterer ketolyseboken side 169:
"Alkohol er en gift for kroppen. Den legger beslag på leveren, slik at alle andre kjemiske reaksjoner som er nødvendige for fordøyelsen, får vente til alkoholen er forbrent."
Det vil si at kroppen slutter å forbrenne fett, for å forbrenne alkoholen i stedet!!!

Det vet jeg godt! Men stiger blodukkeret når man drikker alkohol?

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:49   #12
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Dette fant jeg i en annen tråd:

Sitat:

I normal forbrenning ( fase 2-3 ? av Atkins) vil alkohol kombinert med karbohydrater medfører økt blodsukker og dermed økt insulininnhold i blodet.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:50   #13
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Ellers så aner jeg ikke....

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 21:52   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Sjekket lindberg boka "Naturlig slank" og den sier om alkohol bl.a.: "Alkohol omdannes i kroppen omtrent som karbohydrater. Halvparten av energien i alkoholen forsvinner i kroppen i form av økt varmeproduksjon, og dermed bidrar alkohol med ca 3,5 til 4 ekkeftive kalorier pr.gram. (...) Likør inneholder mye sukker. Longdrikns blandes ofte med sukkerholdig brus. (...) Husk også at alkohol nedsetter fettforbrenningen."

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 22:38   #15
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Når du er i ketose så bruker kroppen ketoner som energikilde. Eneste energikilde er glukose eller ketoner. Når du kutter karbohydratinntaket drastisk så tvinges kroppen til å omdanne fett til ketoner. Derfor får du også utslag på ketostix'ene. Altså overskuddsketoner i urinen.

Alkohol omdannes i leveren til blandt annet ketoner. Når du inntar alkohol øker derfor keton-innholdet i kroppen, og disse brukes "først" som brennstoff fremfor ketonene fra fettet i kroppen. Derfor vil alkohol bremse nedbrytningen av fett i kroppen. Men hvis du inntar ren etanol vil du ikke komme ut av ketose.

Jeg er ingen ekspert på området, men hevder at ren etanol ikke øker blodsukkeret. Det øker kun ketoner i kroppen. Dette bremser nedbrytingen av fett i kroppen...

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 22:40   #16
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Jeg antar Torkil kan utdype dette mer...

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 02-03-07, 22:58   #17
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Forresten, så har jeg litt dokument fakta å komme med her. Det hender jeg
kjøper et blodsukkeraparat på apoteket (koster ca 80 kroner, og da følger
det med 17 strips for testing av blodsukker). I dag spiste jeg tapas med en
kollega, og desverre så var det noen poteter i det måltidet som klarte å
rusle inn i kroppen min. Jeg har målt blodsukkeret et par ganger i løpet av
kvelden.

Jeg har drukket et par drinker i dag også, nærmere sagt 7 enheter fra
klokken 19:00 til nå klokken 23:00. Her er resultatene:

16:10 6.2 mmol/L
19:00 5.4 mmol/L
20:25 4.8 mmol/L
22:50 4.6 mmol/L

Altså synkende blodsukker med inntak av ren etanol.... (ja, med blandevann uten sukker selvfølgelig )


RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 13:27   #18
Fast-i-fisken
Medlem
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Vestfold
Alder: 55
Innlegg: 50
Fast-i-fisken er ny på veien

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Takk for respons. Siden jeg ikke lenger er i ketose, men på vedlikehold så gjøre det ikke noe om fettforbrenningen stopper litt opp. Tenkte også at jeg skulle holde meg til vin. Siden det ikke gir så mye karber. Trenger bare hjelp til å unngå dårlig form dagen derpå. Derfor holder jeg meg hvertfall unna ren sprit, for da får jeg den store skjelven
Skal ta Zyrtec og det er mat på festen så jeg skal spise godt (hvis det er spisendes mat da) Få ta med litt nattmat i reserve. Ellers har jeg spist godt nå før festen. Tvi tvi ...

__________________
6.9.09: 81,1 kg
1.10.09: 76 kg
22.10.09: 74,1 kg
6.1.10: 77 kg full av julekarber
Mål: 72 kg i mai
Fast-i-fisken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 13:34   #19
flesk
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 17
flesk er på en erverdig vei

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av Fast-i-fisken, her.

Skal på fest i morgen og det blir vel litt alkohol....
Har det med å bli fyllesyk dagen derpå.Spesiellt etter at jeg begynnte med lavkarbo. Kvalm, skjelven og vondt i hodet. Er ikke i ketose, men får vel i meg 20-40 karber pr dag.
Noen som har litt tips til hva jeg kan lade opp kroppen med på forhånd, før jeg begynner å drikke alkohol, som kanskje hjelper litt på resultatet dagen derpå? Kanskje også tips til hva jeg bør få i meg iløpet av kvelden og før jeg legger meg. Kan det hjelpe å innta noen flere karber før det braker løs?

God helg

Hadde samme problemet, men etter at jeg har inntatt endel alkohol, drikker jeg nå 1-2 liter vann før jeg legger meg, dagen derpå er helt fin den. Ingen problemer.

flesk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:17   #20
rsy
Medlem
 
rsy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Tønsberg
Alder: 44
Innlegg: 170
rsy har en fantastisk aura rundt segrsy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Absolutt, vann er nok det beste rådet å komme med. Alkohol fører til
dehydrering av kroppen. Jeg drikker også 1-2 liter vann etter en bytur
(sammen med en tabelett natriumklorid). Det meste av vannet forblir i kroppen
gjennom natten, og bare det i seg selv er jo et tegn på at kroppen mangler
vann.

RSy

__________________
RSy
rsy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: RSy @ AtKiNs Svar med sitat
Gammel 03-03-07, 19:45   #21
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Tips til mat før en skikkelig fest?

Opprinnelig lagt inn av rsy, her.

Absolutt, vann er nok det beste rådet å komme med. Alkohol fører til
dehydrering av kroppen. Jeg drikker også 1-2 liter vann etter en bytur
(sammen med en tabelett natriumklorid). Det meste av vannet forblir i kroppen
gjennom natten, og bare det i seg selv er jo et tegn på at kroppen mangler
vann.

RSy

sveller jo opp etter byturer jeg!!!
er nødt til å ta vanndrivende etterpå! beina knallhovne og kroppen likeså....
alkohol, i form av øl er IKKE vanndrivende på meg!
har erfart det i løpet av mange år at det heller binder vann.....

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
tips til mat ute? Amygdala Induksjonen 0 28-07-04 19:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no