Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Dr. Phil, egg og fett.

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-05, 18:38   #1
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk
Question

Dr. Phil, egg og fett.

Sitter og leser i slankeboka til Dr. Phil, som for øvrig er kjempebra for oss tvangsspisere. For oss nytter det ikke å bare omvende kostholdet, vi må forandre hele måten å tenke på, psyken.

MEN så leser jeg:

Sitat:

Ikke spis mer enn 3 egg i uka dersom du har fått diagnosen hjerte/karsykdom



Stammer ikke dette fra "overtroen" om at egg øker det farlige kolesterolet? Dette er jo avkreftet for lenge siden og boka er tross alt ganske ny....

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 18:58   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Gammelt nytt henger i lenge lenge lenge... Tipper at redselen for egg ikke er ryddet ut før om to generasjoner til.... minst...

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 19:08   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Dr Phil er nok ikke helt oppdatert på allt, er tross alt psykolog og ikke ernæringsekspert

Akkurat som Dr Agatston og South Beach dietten, hjertespesialist men ikke helt oppdatert på den ernæringsmessige biten. Og i tillegg har du et amerikansk saksøkingssyndrom - best å være på den sikre siden en stund til.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 20:14   #4
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hehe skrev jo FETT og i overskriften, men glemte å få det med i innlegget. Han skrev at kokosfett var en av de verste fettsortene.

Ja dere har nok rett i det dere skriver. Jeg velger å følge alle punktene hans bortsett fra menyen, da går jo alt som det suser.

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 24-03-05, 23:45   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Iset

Sitter og leser i slankeboka til Dr. Phil, som for øvrig er kjempebra for oss tvangsspisere. For oss nytter det ikke å bare omvende kostholdet, vi må forandre hele måten å tenke på, psyken.

MEN så leser jeg:





Stammer ikke dette fra "overtroen" om at egg øker det farlige kolesterolet? Dette er jo avkreftet for lenge siden og boka er tross alt ganske ny....

Dr Phil er en kjempeflink psykolog og jeg har stor sans for "nøklene" hans.
Dessverre henger han ikke helt med på den næringsmessige siden av saken. Det har det stått mye om i amerikanske tidsskrift og forum !! Hans diett er mer lavfett/lavkalori enn noe annet. Og det med egg.... ja - HP har allerede svart på det..... Når det gjelder fettet så vet vi jo allerede at han er på jordet. Litt for mange leger og spesialister har gravlagt den kokosolje terorien hans !

Men altså, - alt utenom HVA du skal spise er iallefall gode råd og godt stoff ! Du er jo ikke nødt til å følge kostholdsrådene hans om du følger de psykologiske !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 00:13   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Han har jo en ernæringsfysiolog bak seg da, pluss en trener, som liksom skal være skikkelig oppdaterte på denne fronten. Han har jo slanket endel mennesker ganske kraftig (har sett nesten alle vektprogrammene hans, det er virkelig imponerende!) og bruker denne ernæringsfysiologen hele tiden. Det er hun som har bestemt menyene i boken og hva deltagerne i "The ultimate weight challenge" skulle spise osv.

Desverre virker det som om hun er helt på jordet, og jeg syns jo det er litt trist at hun og Phil bidrar enda mer til fettfrykten som desverre har dominert ganske mye de siste tiårene.

Men som du sier, Nille, så følger jeg bare det psykologiske, ikke kostholdet.

Har vært gjennom alle nøklene nå, fikk endel aha-opplevelser underveis!! Dette er virkelig bra saker!

Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 04:51   #7
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Jeg digger dr Phil - stort sett...

Jeg har hatt stor nytte av alle rådene hans, ikke minst i jobben min som lærer. Men - let's face it - når det gjelder slanking, er han akkurat der folk flest har vært i flere tiår.

Han har så rett i alle "nøklene" sine! Men han har IKKE rett i dietten han prediker!

Riktignok snakker han litt lavkarbo - men når han santidig snakker lavfett, blir det bare patetisk. Det vet vi at det går ikke. I hvert fall går det ikke for alle - bare for noen få. Det er egentlig Grethe Roede eller deromkring. Og det er gammelt nytt, og det funker bare ikke.

Uansett er det nok slik at han faktisk har veldig rett i det med trening. Det er nok kjempeviktig. Men der tror jeg det er ekstremt viktig å følge dr Atkins' anbefalinger om hjerterate - altså hvor fort er det sunt at hjertet ditt slår. (Han var trosss alt hjertespesialist!) Jfr. slankekrigen på tvnorge. De sa ikke så mye om diett, men desto mer om trening - og jeg synes alltid at det virket suspekt at de kjørte så overvektige personer - som aldri hadde trimmet før - gjennom et så voldsomt treningsprogram. Men det virket, det kommer man ikke bort fra. Skjønt man spør seg selv: Hvor mye hadde de gått ned hvis de hadde fulgt en lavkarbodiett? Ikke nødvendigvis mer enn de gjorde - men er det sunt å gå ned 17 og 22 pund i uken?? Altså 7-10 kg, sånn ca?? Jeg tror faktisk ikke det, nei! Har det ikke vært sagt at trygt vekttap er ca et halvt kg per uke??? Nå vet vi alle at vi går veldig raskt ned de første ukene, så går det langsommere etter hvert, og enda langsommere senere. Er ikke det sunnere, da??

Så for å konkludere (jeg roter meg alltid ut på viddene) - Dr Phil er bra nok, men vi bestemmer nå selv hva vi spiser!!!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
South Beach - diskusjon melene South Beach 21 08-05-05 11:10
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Fett æ'kke lett Mokia Induksjonen 1 25-04-04 23:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no