Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Dette med å skeie ut uten at man kan velge det bort ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-11-11, 16:04   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Dette med å skeie ut uten at man kan velge det bort ...

Ja høres jo rart ut, men...
Saken er at jeg havnet i den situasjonen at jeg hadde en spontanabort og måtte til utskrapning.
Ikke greitt emosjonellt kan man si. Nå hadde jeg jo allerede økt litt på karbene før dette nettopp fordi jeg var gravid, men de 3 dagene mellom beskjeden om at det var over og selve inngrepet var ikke så greie og jeg trøstespiste litt.
Nå må jeg jo si at det jeg nå opplever som trøstespising vel egentlig går under det jeg før kalte vanlig mat...
Dvs jeg unnet meg honning på brien, et par små vannbakkelskuler med vaniljekrem og et par andre ganske uskyldige ting i små mengder. Hadde dette vært før jeg la om kosten hadde jeg vel stappet i meg sjokolade og snop tipper jeg

Når jeg var på sykehuset måtte jeg jo møte fastende, så våkner man av narkosen og blir pålagt å drikke så mye saft man klarer Jo tykkere saft desto bedre for å få masse sukker i blodet - igjen (?) (jeg har jo ikke hatt stort med sukker i blodet på nesten 6 mnd).
Jeg fikk heldigvis sagt ifra om at jeg ikke kunne spise gluten iallefall, men det beste de kunne komme med var en rett i koppen suppe med krutonger (som garantert var laget av hvetemel). Mat måtte jeg jo ha for ellers hadde jeg jo hverken klart eller fått lov til å komme ut av senga igjen
Heldigvis fikk jeg middag etterpå og den var helt glutenfri heldigvis (men jeg spanderte på meg et par bittesmå poteter da... det er det også 6 mnd siden sist jeg spiste)

Så kommer jeg hjem og spiser normalt slike ting jeg har gjort de siste mnd, helt til å går kveld. Da unnet jeg meg et par kuler vaniljeis fordi jeg syntes jeg fortjente det rett og slett.

Isen var vel bare den lille berømte dråpen tror jeg, for jeg har spist moderate mengder is før uten den store reaksjonen etterpå.
1 time etter at isen var svelget ned havnet jeg på do og gikk i skytteltrafikk frem og tilbake der i en time eller 2
I dag har jeg hatt forstoppelse og vannvittig mageknip (er ganske sikker på at det ikke er problemer etter inngrepet, da det kjennes ut som luftsmerter, ikke menssmerter).

For det første: ADVARSEL til alle andre som må på sykehus.... planlegg!!!
For det andre: Hva kunne jeg gjort for å minimalisere dette?
Når sykepleieren tror at rett i koppen med krutonger er glutenfrtt???
Og er det greitt med all den saften? Jeg dratt nesten 1,5 L vanlig husholdningssaft, og den var ikke tynn akkuratt
Tror ikke jeg har fått i meg så mye sukker på en gang på sikkert et år...
Å be om lavkarbomat på et sykehus er vel som å banne i kirka?
Jeg har ikke cøliakidiagnose, men er temmelig sikker på at jeg skulle hatt det. Har jeg i det hele tatt noe å stille opp med?
Må jeg bare fnne meg i å bli foret med brødmat? Selv om de påstod de hadde glutenfritt brød i fryseren da...
Jeg har spist et par kuler is før uten noe annet utslag enn at jeg har vært litt kvalm, så har annsett det som "grei utskjeielse" en sjelden gang, men i går ble det vel bare det siste dråpen som fikk det til å renne over tiper jeg
Jeg har ikke reagert på en bitteliten smak av poteter før heller, annet enn ved trøtthet og ubehagelig metthetsfølelse.

Er det mulig å spise lavkarbo på sykehus?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:19   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette med å skjeie ut uten at man kan velge det bort...

Først. så trist med aborten!

Jeg ble akutt innlagt på sykehus og fikk all den lavkarbomaten jeg ville ha!
Sykepleieren var så grei og løp rundt for å finne mer pålegg til meg. Desserten min tok han selv mot at han fant tre ekstra skåler med salat til middagen osv.

Det er litt rart dette med hva man kan/vet/har lært osv som sykepleier. Jeg vet nok bedre enn mange mekanismen bak cøliaki feks, men mange av fellene man kan gå i ang gluten er det stort sett bare de som lever med det/jobber med det/er spesielt interesset som kan.
Visste du at det kan være gluten i iskrem, kanskje??? Trodde ikke det, nei!

Jeg var i narkose for en uke siden og selvom jeg har diabetes2 ga de meg ikke glukose iv selv om de gjerne ville siden jeg hadde fastet såpass lenge. Hadde jeg fått føling på bordet hadde de seff hengt den opp, men siden jeg sa jeg ville ha noe annet, fikk jeg det!

Dersom du mener du har cøliaki, får du be fastlegen ta en blodprøve i første omgang. Neste skritt er gastroskopi. Det kan gjøres i narkose om du som meg får panikkanfall bare ved tanken på noe annet enn en tannbørse bakerst i munnen!

Så joda, du kan fint be om og spise lavkarbo på et norskt sykehus! Bare du forklarer deg ordentlig og ikke bløffer på deg en diagnose du ikke har! De har alle papirene dine, vet du!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:37   #3
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Dette med å skjeie ut uten at man kan velge det bort...

Gastroskopi? Jeg trodde det var den andre enden de ,måtte sjekke ved cøliaki jeg?
Jeg har tatt gastroskopi en gang og det må jeg helt ærlig innrømme var mine 10 hittil jævligeste minutter (undskyld språket).
jeg brakk meg konstant hele tiden og trodde jeg ikke skulle få puste. Jeg strigråt rett og slett!!!
Men er det ikke sånn at jeg da må leve på høykarbo igjen for å stresse tarmen i flere mnd?
Jeg har jo levd på LCHF nå på minimalt med karbo siden juni, og rakk ikke å øke karbene så voldsomt i løpet av de knappe 5 ukene jeg visste jeg var gravid

Er det gluten i is???? At det er sukker er klart, men gluten?
Er det forskjell på istypene da? For jeg har ikke hatt noen slik reaksjon på is før, men det har vært kuleis i kiosk og iskake jeg har spist før. Nå kjøpte vi sørlandsis...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 16:48   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Dette med å skjeie ut uten at man kan velge det bort...

Det kan være gluten i iskrem, ja, og i mange andre ting man ikke tenker på, ost, yoghurt, kakao, sukkertøy........

Var til utredning forrige fredag, jeg, og det var gastroskopi, ja, i narkose! Hadde aldri fått det til uten!

En cøliaki- utredning starter uansett med blodprøver og evnt avføringsprøve hos fastlegen. En blodprøve sier en del uansett kosthold, en avføringsprøve kan avsløre et spesielt protein i tarmen, men den endelig diagnosen fårman ikke uten gastroskopi og da bør man ha spist gluten i forkant, faktisk helst så lenge som 3 måneder!
Dersom man alt lever glutenfritt vil de jo ikke se disse typiske avflatede tarmtottene som er så karakteristiske ved cøliaki!

Jeg må, nesten desverre, finne andre grunner for min svært plagsomme diare! Ingen ting galt ble funnet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skeie ut? ketoseprinsen Ketolysekuren 16 22-08-11 21:00
Skeie ut en dag? Simpfan Lavkarbo generelt 6 22-06-11 10:09
8,9 kg på 9 uker! Dette går jo som en lek, UTEN søtsug!:0) mamma til tre gutter Ketolysekuren 2 18-10-08 19:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no