Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Makademianøtter ... Hva bruker dere dem til?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-05-12, 15:28   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Makademianøtter ... Hva bruker dere dem til?

Jeg har kjøpt dem et par ganger for å prøve dem ut... Helt ny matvare for meg dette.
Men de smaker jo ikke noe godt...
Jeg har prøvd å spise dem "naturell", og jeg har hatt dem i kakebunn istedenfor hakkede mandler, men de smaker ikke godt... klarer ikke sette fingeren på det, men det er en ubehagelig bitter smak der

Nå skal det sies at jeg har vokst meg til å like nøtter og fortsatt er ganske kresen på dem...

*Hasselnøtter går til nød an i "firkløver" (noe jeg jo ikke spiser lenger). Alene er de altfor bitre.
*Mandler er knallgode så lenge de er malt opp og er del av en kakedeig eller lignende. Alene synes jeg de er rett og slett vonde,
*Valnøtter er nydelige saltet som snacks, og veldig godt i brødvarer (noe jeg heller ikke spiser lenger) og som strø på stekte kjøttretter eller salater.
*Peanøtter spiser jeg sjelden og liker det ikke så godt hverken saltet eller usaltet eller som smør.
*Cashewnøtter derimot synes jeg er nydelig! Saltede cashew er det beste snacks jeg kan få omtrent... (synd jeg må begrense meg der)
*Kokkos har jeg begynnt å venne meg til... kamuflerer den sammen med diverse søtt og salt. Da hever den faktisk smaken på andre ting og det er fint
*Paranøtter er yoiks
*Makademian synes jeg ligner på en mer kremet utgave av Hasselnøttene... skal de være sånn? Hvorfor kaller man dem dronningen av nøtter når de er så bitre???

Er det bare jeg som ikke har gane for nøtter??

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 16:15   #2
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Hvorfor skal du absolutt tvinge dem i deg hvis du ikke liker det? Mye annet godt du kan få fettet fra. Jeg for min del elsker alle nøtter, og macadamianøtten er for meg den beste av de beste. Ikke bitter i det hele tatt synes jeg da.

Prøv å lage cookies eller is med dem? ha dem i yoghurten, nam

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 16:32   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Du må ha dette genet som gjør at enkelte ting smaker bittert!
For er det noe som ikke skal smake bittert er det macadamienøtter!

På den annen side, du liker de nøttene jeg ikke liker fordi jeg syn sdu smaker bittert...... feks valnøtter klarer jeg bare et par stykker av og cashewnøtter er jeg i tillegg sånn ekstremt, kan dø av- allergisk mot, men dog......

Smak er noen rare graier, altså!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 17:06   #4
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Macademianøtter er jo verdens beste nøtter, sammen med paranøtter!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 17:42   #5
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Macademianøtter er jo verdens beste nøtter, sammen med paranøtter!

Hehe ja det er liksom det jeg hører alle si... men jeg skjønner det ikke liksom

Til dere som liker dem; smaker det ikke bittert for dere?
Eller liker dere den bitre smaken?
Blir som at noen spiser "søpledynge" og påstår at de er gode liksom... *Blææææh*

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:05   #6
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

jeg liker macadamia nøtter, men avskyr paranøtter. cashew er greit nok, men jeg foretrekker mandler. og jeg takler IKKE surt og bittert i det hele tatt, jeg får gorilla vrengtryne...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:08   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Hehe ja det er liksom det jeg hører alle si... men jeg skjønner det ikke liksom

Til dere som liker dem; smaker det ikke bittert for dere?
Eller liker dere den bitre smaken?
Blir som at noen spiser "søpledynge" og påstår at de er gode liksom... *Blææææh*

Jeg får ikke bittersmak av å spise macademianøttene, men hvis jeg derimot drikker en liten slurk kaffe får jeg en bittersmak i munnen som ikke ligner grisen!

Kaffe er godt...Vel og merke den første slurken FØR bitterheten tar overhånd. Vet ikke om det er bittert eller beskt, men etter en slurk kaffe får jeg en smak i munnen som jeg husker fra den tiden da vi gnog barken av seljegrener for å lage fløyte.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:13   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

De du har smakt, er de fra samme pakka? Det kan jo være at det er noe galt med en pakke, blit for gammel, oppbevart for varmt e.l.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 18:25   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

De du har smakt, er de fra samme pakka? Det kan jo være at det er noe galt med en pakke, blit for gammel, oppbevart for varmt e.l.

Nei... jeg har kjøpt dem flere ganger nå i håp om at jeg skulle like dem..., men jeg har ikke klart det enda...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:26   #10
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Synes de er kjempegode jeg - så jeg kjøper de rett og slett ikke. Da hadde jeg tømt posen rett og slett
Ikke bittert i det hele tatt i min gane, men så er jeg nok mer som Kanutten - kaffe smaker bittert for meg (svart vel og merke).

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 21:41   #11
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Jeg synes de er kjempegode!
Ikke bitter smak på dem nei.

Men om du ikke liker dem, så hva er vitsen med å tvinge det i deg?

Jeg spyr nesten av valnøtter, synes det er skikkelig ekkelt, og derfor spiser jeg det selvfølgelig ikke

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-05-12, 19:40   #12
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Makademian nøtter... Hva bruker dere dem til?

Jeg synes de er gode, men får pusteproblem av de. Så ikke spise, neida.

Men jeg syns ikke ting smaker mye bittert, jeg. Bortsett fra grapefrukt.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 20:53   #13
Sieck
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Herlufsholm kostskole , Danmark
Innlegg: 8
Sieck er på en erverdig vei

Sv: Makademianøtter ... Hva bruker dere dem til?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Jeg har kjøpt dem et par ganger for å prøve dem ut... Helt ny matvare for meg dette.
Men de smaker jo ikke noe godt...
Jeg har prøvd å spise dem "naturell", og jeg har hatt dem i kakebunn istedenfor hakkede mandler, men de smaker ikke godt... klarer ikke sette fingeren på det, men det er en ubehagelig bitter smak der

Nå skal det sies at jeg har vokst meg til å like nøtter og fortsatt er ganske kresen på dem...

*Hasselnøtter går til nød an i "firkløver" (noe jeg jo ikke spiser lenger). Alene er de altfor bitre.
*Mandler er knallgode så lenge de er malt opp og er del av en kakedeig eller lignende. Alene synes jeg de er rett og slett vonde,
*Valnøtter er nydelige saltet som snacks, og veldig godt i brødvarer (noe jeg heller ikke spiser lenger) og som strø på stekte kjøttretter eller salater.
*Peanøtter spiser jeg sjelden og liker det ikke så godt hverken saltet eller usaltet eller som smør.
*Cashewnøtter derimot synes jeg er nydelig! Saltede cashew er det beste snacks jeg kan få omtrent... (synd jeg må begrense meg der)
*Kokkos har jeg begynnt å venne meg til... kamuflerer den sammen med diverse søtt og salt. Da hever den faktisk smaken på andre ting og det er fint
*Paranøtter er yoiks
*Makademian synes jeg ligner på en mer kremet utgave av Hasselnøttene... skal de være sånn? Hvorfor kaller man dem dronningen av nøtter når de er så bitre???

Er det bare jeg som ikke har gane for nøtter??

Hej , Jeg elsker macadamias !! men det er jo en smags sag .
Er det ok at spise dem på low carb diæt ?? jeg har ikke kunne læse det nogen steder.
Grundet det store fedt indhold skal de opbevares på køl, det kan være derfor de har været bitre ???

Sieck er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 20:56   #14
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Makademianøtter ... Hva bruker dere dem til?

madcadamianøtter står ikke på kjøla i butikken hvertfall O_O ingen andre nøtter heller egentlig...

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 22-05-12, 10:20   #15
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Makademianøtter ... Hva bruker dere dem til?

Jeg elsker macademianøtter, men liker dem best ristet, lettsaltet. Når du sier bitter så lurer jeg på om du har vært uheldig og fått harske nøtter... Sjekk posen og ikke kjøp på samme sted/kjede som du har hatt dårlige erfaringer med. Det kan hende de har oppbevart dem for varmt...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva bruker dere... Nemina Generell diskusjon 9 16-08-11 12:06
Hva bruker dere Nemina Spørsmål og svar 4 11-08-11 21:08
Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere? Peppa Gris Spørsmål og svar 62 23-05-11 21:04
Dere som bruker rockering roxette Trening 3 26-03-10 20:29
Er dere klar over hvor ofte dere bruker magemusklene? lokkebiff Generell diskusjon 17 06-03-09 09:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no