Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

"Varigheten" av insulin

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-11, 16:43   #1
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

"Varigheten" av insulin

Hvor lenge (sånn ca) vil man ha et høyere innhold av insulin i blodet etter inntak av karbohydrater? Om man for eksempel spiser en banan som mellommåltid, men holder seg til lavkarbo resten av dagen?
Dette vil jo variere enormt fra person til person, dagsform, karboinnhold osv, men er det mulig å gi et generelt svar? Vil det ta timer eller dager

Har lest en del om insulin nå, men ikke funnet noe særlig informasjon om hvor lenge det tar før insulinet og dets virkning avtar etter inntak av karbo.

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:22   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Varigheten" av insulin

Helt eksakt kan jeg ikke svare, men når man tar glukosebelastningstest, er den siste målingen etter 2 timer. Mener da at det er fordi insulinet skal ha gjort jobben sin og fått ned igjen blodsukkeret på de 2 timene!
Deretter synker vel insulinnivået frem til mat putter noe karboholdig i munnen igjen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 15:52   #3
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: "Varigheten" av insulin

ok =) Vil det si at man ca to timer etter inntak av f.eks. banan trygt kan spise fett uten å være redd for at fettet blir lagret på kroppen?
Eller er det den totale mengden karbohydrater om dagen og ens egen grense for hvor mye karbo en tåler som bestemmer?

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 16:17   #4
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Varigheten" av insulin

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

ok =) Vil det si at man ca to timer etter inntak av f.eks. banan trygt kan spise fett uten å være redd for at fettet blir lagret på kroppen?
Eller er det den totale mengden karbohydrater om dagen og ens egen grense for hvor mye karbo en tåler som bestemmer?


Du lurer ikke kroppen så lett! Sukkeret som er i bananen (ca 20%) blir ganske lett lagret som fett på kroppen. Du kan lett legge på deg masse fett, selv om du ikke spiser fett. Det er karbohydratenes virkning på kroppen (insulinutskillelse) som gjør at du legger på deg, det har ikke noe med fettet du spiser å gjøre.

Forøvrig er halveringstiden for serum insulin bare et par minutter. Det betyr at insulinmengden i blodet raskt blir mindre så snart blodsukkeret er under kontroll. Vel og merke i en frisk kropp. Man kan ha hormonforstyrrelser som gjør at man til stadighet går med forhøyet insulinnivå, men det blir noe annet.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 16:38   #5
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: "Varigheten" av insulin

Nei jeg hadde ikke regnet med det skulle være så enkelt Men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, tiden det tar før insulinet er ute av kroppen igjen. Jeg regner med at det vil variere etter hvor stort inntaket av karbo har vært? Vet du om det er gjort noen studier på dette?

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 17:51   #6
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: "Varigheten" av insulin

Opprinnelig lagt inn av Therese_M, her.

Nei jeg hadde ikke regnet med det skulle være så enkelt Men tilbake til mitt opprinnelige spørsmål, tiden det tar før insulinet er ute av kroppen igjen. Jeg regner med at det vil variere etter hvor stort inntaket av karbo har vært? Vet du om det er gjort noen studier på dette?


Insulin trenger du i kroppen hele tiden, det er et livsviktig hormon! Jeg forstår jo selvsagt at det er "tilbake til normalverdi" du mener, men bare for å ha det klart; du trenger insulin, men ikke i så høye konsentrasjoner som et høykarbokosthold gir deg. Da er det skadelig.

Det er store individuelle variasjoner i hvor raskt man blir kvitt høyt blodsukker (og dermed forhøyede insulinverdier). Jeg vil tro at 1-3 timer vil være tilstrekkelig for de fleste, men det avhenger jo selvsagt av mengden karbohydrater du har inntatt.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-04-11, 18:13   #7
Therese_M
Medlem
 
Therese_M sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Ås
Innlegg: 114
Therese_M er ny på veien

Sv: "Varigheten" av insulin

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Insulin trenger du i kroppen hele tiden, det er et livsviktig hormon! Jeg forstår jo selvsagt at det er "tilbake til normalverdi" du mener, men bare for å ha det klart; du trenger insulin, men ikke i så høye konsentrasjoner som et høykarbokosthold gir deg. Da er det skadelig.
-

"Tilbake til normalverdi" - akkurat det jeg mener sliter visst litt med å få det ned på tastene.. Nå skal det bli godt med påskeferie for et slitent studenthode!

Therese_M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
Veldig "nuppete" og tørr hud og løse "flak" i øregangen! donjuanwannabe Atkins kosthold 17 21-09-09 19:26
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
Bøkene "Atkins for livet" og "Slank med ketolysekuren" selges! Agurk Lavkarbobøker 2 07-01-08 14:21
hva er minst "skadelig/usunt" av salt snop/"potetgul"? cilemora Lavkarbo generelt 7 01-01-08 01:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no