Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-03-07, 08:54   #1
Frank
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 65
Innlegg: 28
Frank er på en erverdig vei

Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Har ikke hatt tid til å være så mye på forumet i det siste, så det kan hende dere har diskutert dette før, et eller annet sted. Saken er som følger: Fikk meg fortalt at svenske leger har gjennomført en studie på lavkarbodietter. Studien skal ha pågåt i 12 år og omfattet 4000 pasienter. Resultat: Dietten medfører tidligere død, spsiellt blant middelaldrende kvinner. Årsaken er først og fremst økt forekomst av hjerte/kar-lidelser. Studien skal også peke på en rekke uheldige bivirkninger, bl.a hodepine, slapphet, forstoppelse, diarè (selv har jeg opplevd alle disse, men bare de to første ukene. Deretter fikk jeg mer overskudd og krefter enn på l a n g tid).
Uansett: mitt spørsmål til dere er: kjenner dere til denne studien? eller er det bare nok et tilfelle av ondsinnet sladder?

Frank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 09:57   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Har aldri hørt om den...

Den svenske legen som lever lavkarbo og som har egen blogg vil sikkert kunne svare deg, men jeg har linken til den bloggen hjemme. Skal prøve å huske på legge den inn

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 10:20   #3
Frank
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Alder: 65
Innlegg: 28
Frank er på en erverdig vei

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Har aldri hørt om den...

Den svenske legen som lever lavkarbo og som har egen blogg vil sikkert kunne svare deg, men jeg har linken til den bloggen hjemme. Skal prøve å huske på legge den inn


Glimrende

Frank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 14:38   #4
mam
Seniormedlem
 
mam sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 794
mam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjentmam begynner å bli godt kjent

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Jeg prøvde å huske noen svenske aviser og gikk inn der og søkte på "Atkins".

Fikk opp noe som virker relevant: http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp...y.jsp?a=633087

Dette er en kritisk reportasje om en undersøkelse som nettopp ble offentliggjort i Sverige:

Sitat:

På tisdagen presenterades ännu en studie i ämnet, utförd på kvinnor i Uppsala. Den övertolkades i medierna under rubriker som "Atkins förkortar livet".

Og dette er den undersøkelsen: http://www.dagensnyheter.se/DNet/jsp...d=597&a=632996

mam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 14:41   #5
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Her er link til reportasjen om undersøkelsen (på norsk) som det siktes til:
http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle947516.ece

Og her er en annen: http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/h...icle586954.ece

Ser at det er andre som har linket til svenske aviser, men jeg tar med disse likevel.

De sikter fortsatt til den ENE 40 år gamle kvinnen som fikk problemer.

__________________
Sneglen kommer også frem!



Sist redigert av Charmtassen : 28-03-07 kl 14:44. Årsak: Folk er kjappere på knappene enn meg!
Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 14:46   #6
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Leste linkene og igjen skrives det om at Atkins døde overvektig og igjen skrives det om en dame som døde av syreforgiftning på Atkins.

Ingen av delene er jo sant..

Når man leser aviser så skal man huske på at noe faktisk kan være sant.. men det er jaggu meg ikke store prosentandelen av innholdet..

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 14:52   #7
jorang
Medlem
 
jorang sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Kristiansund
Alder: 63
Innlegg: 57
jorang er på en erverdig vei

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Kanskje Torkil på ketolyse.no også kan ha meninger eller eller synspunkter på dette

__________________
JoranG
21.jan-07: Startet vektreduksjon
Påske 07: -20,8kg. Første delmål nådd
Neste delmål: 90kg til St.Hans!
jorang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 15:03   #8
monkey
Medlem
 
monkey sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 145
monkey har en fantastisk aura rundt segmonkey har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Ni kan läsa mer om detta på Annika Dahlqvists blogg - men kontentan är att detta är en spørreundersøkelse där man frågat hur folk ätit - men hur sant svarar folk på sådant? Sen var visst över 400 av de som dog rökare, men det tog man ingen hänsyn till. Ytterligere ett spørsmål är hur många av dessa kvinnor som åt enl Atkins på 90-talet då man började med frågorna, och hur många som ätit så hela tiden....

Som man frågar får man svar...


Sist redigert av monkey : 28-03-07 kl 23:01.
monkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 15:03   #9
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Her står om det på Doktor Dahlqvists blogg:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...isken_f%C3%B6r

Og på Fettskrämdbloggen:
http://blogg.passagen.se/lits/200703...C3%A5n_uppsala

Det er nok mangt å trekke i tvil om studien, ikke minst om margarinets rolle.

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 21:14   #10
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Selvsagt vil de som lever etter Atkins kunne få hjertesykdommer og kreft og dø. Menn kan til og med bli imp.......

Men, dette kan jo ramme og rammer folk i dag uansett diett eller trening eller ikke trening. Det er hoppende galskap å bruke enkelttilfeller for å felle en hel livsstil. Dette rammer også folk som lever etter Statens Ernæringsråd, vegetarianere og folk som heier på Liverpool.

Det er ingen grunn til å engste seg. Kos dere i stedet!

Dette er like mye ernæringspolitikk som ernæringsvitenskap. Husk at dersom a la Atkins skulle vise seg å være bedre og man skulle måtte akseptere akkurat det, så ville mye av verdens ernæringspolitikk falle som en stein, samt at det ville bli skikkelig pinlig for ekspertene. Slike "bevis" dukker stadig opp, og vil fortsette å gjøre det. I tillegg er fordommene store. De styrer også tolkninger.

Skal rote fram noen tester som viser det helt motsatte.

  Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 21:43   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Fantastisk ...

Hvor lenge skal de egentlig holde på med dette tullet? Vi lever i 2007 nå.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 21:48   #12
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Her står om det på Doktor Dahlqvists blogg:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistan...isken_f%C3%B6r

Og på Fettskrämdbloggen:
http://blogg.passagen.se/lits/200703...C3%A5n_uppsala

Det er nok mangt å trekke i tvil om studien, ikke minst om margarinets rolle.

Det var linken til Dahlqvist jeg tenkte på ja

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 28-03-07, 22:58   #13
monkey
Medlem
 
monkey sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Innlegg: 145
monkey har en fantastisk aura rundt segmonkey har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Här är en annan länk relatered til undersøkelsen - Toxiska epistlar har undersökt bakgrunden till undersøkelsen og varfør den kom fram just nu... intressant läsning

http://blogg.passagen.se/millimeterv...%A4llningsjobb

monkey er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 02:32   #14
tnutt
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 164
tnutt er på en erverdig vei

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Hvorfor ikke koble ut bekymringer om tidlige dødsfall med siste Vetenskapsmagasinet på svensk tv2 som handler om fett.
http://svt.se/svt/road/Classic/share...on.jsp?d=32766

tnutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman, dr Lutz Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 08:03   #15
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Jaja, et kort liv på lavkarbo er i alle fall et godt liv.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 10:32   #16
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av tnutt, her.

Hvorfor ikke koble ut bekymringer om tidlige dødsfall med siste Vetenskapsmagasinet på svensk tv2 som handler om fett.
http://svt.se/svt/road/Classic/share...on.jsp?d=32766

Det anbefales å se det programmet, jeg er litt sjokkert over at forskere sier rett ut at livsmedelverket tar feil og at de ikke skjønner hvorfor de fortsatt anbefaler lavfett. En gledelig overraskelse å se et sånt program, er vinden virkelig på tur å snu? Et av de beste bevisene på hva et moderne kosthold gjør med oss. er hva som har skjedd med befolkningen på Tonga, det er skremmende.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 11:26   #17
Spungeworthy
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 51
Innlegg: 48
Spungeworthy er på en erverdig vei

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Bra program, men i det 1-mnd-forsøket pælma de jo i seg masse karber.
Chips, hamburgerbrød, brus osv..

__________________
Spungeworthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 12:28   #18
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Ja, de nevner jo ikke karbohydrater overhodet som fettlagrende.
Og den maten de spiste i det forsøket var tross alt søppelmat. I tillegg til en masse karbohydrater som Spungeworthy sier, så sikkert også transfett, siden det var så vanlig i pommes frites.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 12:38   #19
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Jepp, derfor er resultatet overraskende. Det jeg lurer på er om de kan ha spist mer og mer burger og mindre og mindre chips, da jeg mener at Chips er mye mer kvalmene enn burger, spesielt når man må spise ekstra mye av det. Etter det jeg husker så fikk karen i supersize me skikkelig dårlige blodverdier. Det er nok ingen som mener at bare fastfood er sunt, men det er artig å se at det man tror er en veletablert sannhet ryker med engang man prøver å finne ut om dette faktisk stemmer.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 29-03-07, 20:58   #20
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Hvor i all verden lever mennesker lengst? Mange av oss har sikkert hørt om Georgia, som før var en republikk i Sovjet-Unionen . Hovedstaden heter Tbilisi og den byen hadde et vidunderlig godt fotballag en gang. Dessverre slo de Liverpool ut av e-cupen i 1979-1980. Folk som der levde 2500 meter over havet hadde et spesielt kjennetegn, å bli 100 var veldig vanlig.

Nå kan det sikkert være flere forhold om førte til dette, men kosten er verd å merke seg. De spiste store mengder:

  • Kjøtt
  • Mettet fett
  • Smør
  • Spekk / smult
  • Bare litt grønnsaker – sesongavhengig
  • Minimalt med et slags fullkornsbrød
Ikke noe frukt, ikke noe transefett, ikke omega 6. Ikke pimpet de vann hele dagen heller.

For særs interesserte anbefales boken
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0898850738/qid=1072798493/sr=1-1/ref=sr_1_1/102-2760614-6156117?v=glance&s=books

Franske kvinner har lavest frekvens av hjertesykdommer i den vestlige verden. De gafler i seg fett smør, fete oster og animalsk fett. Der i gården har man mellom 250-300 oster som inneholder 45-50% fett..

Thailendere har lite hjertesykdom. De fråtser i fet svinemat.
Sverige. Spiser ikke svenskene ekstremt mye sukker da, mye søte desserter….Mye hjertesykdom der i landet og mye mas om mager mat.

Pandemonium seesaw…..

  Svar med sitat
Gammel 30-03-07, 01:21   #21
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av Begod, her.

Det anbefales å se det programmet, jeg er litt sjokkert over at forskere sier rett ut at livsmedelverket tar feil og at de ikke skjønner hvorfor de fortsatt anbefaler lavfett. En gledelig overraskelse å se et sånt program, er vinden virkelig på tur å snu? Et av de beste bevisene på hva et moderne kosthold gjør med oss. er hva som har skjedd med befolkningen på Tonga, det er skremmende.

Fantastisk program!! Hun eldre dama var jo rene kvinneversjonen av Skaldeman hehe. Knallbra!

Det eneste minuset var det forsøket, der kun den lille stakkarslige burgeren var rent fett og proteiner. Herregud, de drakk cola, spiste pommes frites og hamburgerbrød, 90 % av det de spiste var jo raske karber??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 31-03-07, 17:25   #22
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det eneste minuset var det forsøket, der kun den lille stakkarslige burgeren var rent fett og proteiner. Herregud, de drakk cola, spiste pommes frites og hamburgerbrød, 90 % av det de spiste var jo raske karber??

...Ja, og så skulle de spise dobbelt så mye som de pleide! Hva var poenget med det? Ikke rart de ble dårlige.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 01-04-07, 07:56   #23
Thorwald
Medlem
 
Thorwald sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 54
Innlegg: 303
Thorwald er en juvelThorwald er en juvelThorwald er en juvel

Sv: Skremmende svensk undersøkelse, eller?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det eneste minuset var det forsøket, der kun den lille stakkarslige burgeren var rent fett og proteiner. Herregud, de drakk cola, spiste pommes frites og hamburgerbrød, 90 % av det de spiste var jo raske karber??

Her må jeg si meg uenig. Jeg synes ikke denne biten av innslaget var noe minus. Slik jeg oppfattet dette ble skadevirkningene av karboinntaket tydelig på denne måten. Det kom jo også klart frem at alle i testen i løpet av perioden fikk bedre kolesterol/blodverdier. Alt i alt et nyttig innslag i programmet.

__________________


Thorwald er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Grønnsaker - nødvendig eller ikke? slaskalainen Generell ernæringsdebatt 161 15-04-07 21:25
Reglene for induksjonen HP Induksjonen 0 13-02-04 22:46


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no