Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvorfor må en lese boken til Atkins?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-06-04, 17:00   #1
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Hvorfor må en lese boken til Atkins?

En spørsmål både gubben og jeg vil ha svar på
Han synes det høres tull ut å lese boken...er jo bare å passe på karbohydratene og ikke spise nei maten vel???? (hans ord)


Så , hvorfor MÅ man lese boken..???

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 17:01   #2
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Må sies at jeg leser på sidene til Atkins, sluker allt jeg kommer over og har lyst til å kjøpe et hefte, men altså gubben er ikke enig...

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 18:52   #3
Carbokiller
Seniormedlem
 
Carbokiller sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 793
Carbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt avCarbokiller har veldig mye å være stolt av

For det første er det ingen av oss som blir sponset av Atkins, og at vi tjener penger på å anbefale å kjøpe boken hans Men vi ønsker vel alle å lykkes i det vi gjør, og da tror jeg det er en forutsetning å gjøre seg kjent med kostholdsprinsippene hans.

Det er IKKE bare å kutte ned på karbohydratene. Så er det sagt.
Du må også vite hva slags vitamin/mineral tilskudd du bør ta
Du bør vite hvor mye grønnsaker og hva slags grønnsaker du bør ta
Du bør vite hvilke proteinkilder du bør velge
Du bør vite hva slags fett du skal velge
Du bør vite hva kaffe, te, cola-drikker kan gjøre med kroppen din og kostholdet
Du bør vite hva enkelte søtstoff-kilder kan gjøre med kroppen din og kostholdet/vekttapet ditt.

Listen kunne gått videre, og videre og videre......

Når du har lest boken vet du hva du skal gjøre når du er forstoppet, hvis hodepinen kommer, og hva den kommer av, hvilke postitive virkninger dette kostholdet kan ha for deg (foruten vekttap). Du får ideer på mat du kan lage, hva du kan gjøre når søthungeren tar deg, hva du kan erstatte brød med, og ikke minst vil de aller fleste få et stort AHA opplevelse, og ikke minst enorm motivasjon til å gå løs på dette.

Å ikke kjøpe boken til Atkins og bare lese seg om litt her inne, sammenligner jeg med å tro man kan kjøre bil fordi man vet om andre som kjører bil og har hørt at det er en clutch, brems og gass i bilen (uten helt å vite hva de skal brukes til... )
Og selv om man leser boken er man langt fra utlært. Jeg har lest bøkene hans, surret rundt både her og inne på slankenett.no og holdt på med dette kostholdet i et halvt år, men er bare som en novise å regne.

Derfor blir oppfordringen til dere begge å låne boken eller kjøpe den. Den er veldig lettlest, og kommer sannsynligvis til å gi dere mange herlige positive a-ha opplevelser og motivasjon til å starte på Atkins. Jeg opplever å ta frem boken hele tiden for å lese om igjen og om igjen når jeg står fast eller noe jeg lurer på.
Lykke til!

__________________




Carbokiller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 19:27   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

For å avklare en misforståelse: Det dreier seg ikke om "et hefte". Det dreier seg om en bok på 542 sider. (2003 paperback utgaven av DANDR Dr. Atkins New Diet Revolution).

Grunnen til at man bør lese boka er enkel. I denne boka finner du all informasjon du trenger for å følge Atkins. Det er ikke store utgiften. Det er snakk om 100-120 kr. Jeg kjøpte den siste utgaven for et år siden og blar i den daglig. Det er slik jeg har skaffet meg min kunnskap om Atkins. Det er også den måten de fleste andre her inne har skaffet seg kunnskapen på.

Fra nye medlemmer er de typiske spørsmålene:

· Hva slags mat kan jeg spise i denne fasen ?

· Hvor lang tid tar det å…..

· Hva skal jeg gjøre hvis……

· Må jeg trene ?

· Hva slags kost tilskudd bør jeg ta ?

Alle disse spørsmålene og flere er besvart i boken. Som jeg har sagt tidligere, - hvis du skal kjøre bil, setter du deg inni bilen og kjører av gårde uten å ha lært det først. Uten å vite noe om hvordan det skal gjøres, - uten å kunne trafikkreglene ? Legger du ut på langtur til et sted du ikke har vært før uten å lese kartet først ?

Alle i forumet er her for støtte og for å dele kunnskap og informasjon. Men vi har alle et ansvar for egen læring og vår egen individuelle suksess. Det er ditt liv og din kropp, - å lese boka for å lære hvordan du skal gjøre det riktig er ditt ansvar. Om du velger å lavære er det greitt nok. Det er ditt valg, men vær klar over at de fleste som tror det er så lett at ”det er jo bare å passe på karbohydratene og ikke spise nei maten vel” ikke har forstått noenting av hva det dreier seg og er dømt til å mislykkes. Trist men leit – slik er det bare. Det er de som syns det blir for vanskelig og pirkete og dumt og….. Det er de som poster og lurer på hvorfor de ikke tar av – de har jo bare spist tillatte matvarer. Det nytter ikke å bare sitte med ”tillatte matvarer” lista og tro at det er svaret på alt. For det er det ikke. Det har med sammensetning av matvarer å gjøre også. Boka forteller hvordan og hvorfor Atkins virker, altså de viktige grunnprinsippene. Den forteller hva du må gjøre for å nå målet ditt. Den forteller om forskjellige menneske typer og hvorfor man trenger å kontrollere karbohydrat inntaket. Den forklarer om hvordan insulinet påvirker kroppen og hvordan blodsukkeret påvirker oss. Den forteller om den metabolske fordelen ved å spise etter Atkins prinsippet – hvordan og hvorfor. Den forklarer forskjellen på gode og dårlige karbohydrater. Den forklarer/bekrefter og avkrefter påstander i presse og ute blant folk. Den forklarer hvordan du skal gjennomføre fase 1, 2 og 3. Den forteller hva du skal gjøre når du møter veggen og vekta står stille. Hvordan komme videre. Det står en del om helse og kosthold, om hvordan unngå sykdom. Om mat intoleranse, kosttilskudd. Menyforslag, oppskrifter og en masse annet.

Jeg leser i boka nesten hver dag fordi det stadig dukker opp nye spørsmål. Hvorfor skal jeg spise det og ikke det. Er det så farlig hvis jeg bare gjør slik isteden for sånn etc.

Klart jeg kunne sette inn en post med spørsmål her…. Eller i et annet forum. Hvor sikker er jeg på at jeg får riktig svar da ? Hvor sikker er jeg på at noen gidder å svare meg i det hele tatt ? Jeg velger å tilegne meg mesteparten av kunnskapen sjøl. I alle fall det mest grunnleggende. Det jeg ikke kan lese meg til spør jeg om. Man finner fort ut hvem som kan hva. Kunnskap er makt.



Nei du behøver ikke lese boka, men med den innstillingen du (eller mannen din har) bør du heller stille deg spørsmålene:

· Hvor mye vil jeg ta av ?

· VIL jeg virkelig ta av ?

· Er det nødvendig for meg å ta av, - får jeg bedre helse av det ?

· Hvor viktig for meg er det at jeg tar av på en sunn måte ?

· Hvor viktig er det at jeg føler meg vel og trygg på måten jeg gjør det på ?

· Hvor viktig er det å ha kunnskap om kostholdet mitt ?

Og det aller viktigste:

· Er JEG verdt den 100 lappen boka koster ??

· Hvis jeg kjøper den, mener jeg dette alvorlig nok til å lese den ?

Støtte fra familie og de rundt deg er noe av det viktigste når man skal legge om kostholdet. Hvis mannen din ikke syns det er verdt det å kjøpe boka er det ganske trist syns jeg……

Jeg håper dette innlegget gir deg og mannen din litt forståelse for HVORFOR det er viktig å lese boka. Hvis ikke – ja, da har jeg i grunnen ikke så mye mer å si…..

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-06-04, 19:42   #5
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Takk Nille! For et fantasktisk bra innlegg! Jeg vil bare fremheve noe av du skriver...

Opprinnelig lagt inn av Nille

For å avklare en misforståelse: Det dreier seg ikke om "et hefte". Det dreier seg om en bok på 542 sider. (2003 paperback utgaven av DANDR Dr. Atkins New Diet Revolution).

Grunnen til at man bør lese boka er enkel. I denne boka finner du all informasjon du trenger for å følge Atkins. Det er ikke store utgiften. Det er snakk om 100-120 kr.

Boka forteller hvordan og hvorfor Atkins virker, altså de viktige grunnprinsippene.

  • Den forteller hva du må gjøre for å nå målet ditt.
  • Den forteller om forskjellige menneske typer og
  • hvorfor man trenger å kontrollere karbohydrat inntaket.
  • Den forklarer om hvordan insulinet påvirker kroppen og
  • hvordan blodsukkeret påvirker oss.
  • Den forteller om den metabolske fordelen ved å spise etter Atkins prinsippet – hvordan og hvorfor.
  • Den forklarer forskjellen på gode og dårlige karbohydrater.
  • Den forklarer/bekrefter og avkrefter påstander i presse og ute blant folk.
  • Den forklarer hvordan du skal gjennomføre fase 1, 2 og 3.
  • Den forteller hva du skal gjøre når du møter veggen og vekta står stille.
  • Hvordan komme videre.
  • Det står en del om helse og kosthold, om hvordan unngå sykdom.
  • Om mat intoleranse,
  • kosttilskudd. Menyforslag, oppskrifter og en masse annet.
Kunnskap er makt.


__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
PCO noen med erfaring eller kunnskap? Maz PCOS og karbohydratkontroll 10 08-04-08 11:34
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
hva skal jeg gjøre for å komme igang? Lissa Lavkarbo generelt 7 24-05-04 16:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no