Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Vegetarianer - går dette?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-11, 14:43   #76
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

I det siste har jeg tenkt: fungerer egentlig lavkarbo for meg? Jeg er bedre i magen (slitt med oppblåst mage og...ja, ofte dårlig i magen), MEN jeg har lyst på mat hele tiden! Spiser og spiser. Masse fett. Spiste nettopp en haug med vafler jeg fant oppskrift på her. Alle sa de var supermektige og bare orket noen få. Jeg spiste alle! Eggemelk også... Blir mett der og da, etter en eller to timer er det på'n igjen. Også er jeg hele tiden sur og grinete, og utrolig irritabel. Det ser også ut om om jeg begynner å få en del mer og mørkere hår på kroppen (mulig jeg har PCOS). Dette trodde jeg skulle gå over? Kan det være at dette kostholdet ikke fungerer for meg da eller?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 15:00   #77
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

I det siste har jeg tenkt: fungerer egentlig lavkarbo for meg? Jeg er bedre i magen (slitt med oppblåst mage og...ja, ofte dårlig i magen), MEN jeg har lyst på mat hele tiden! Spiser og spiser. Masse fett. Spiste nettopp en haug med vafler jeg fant oppskrift på her. Alle sa de var supermektige og bare orket noen få. Jeg spiste alle! Eggemelk også... Blir mett der og da, etter en eller to timer er det på'n igjen. Også er jeg hele tiden sur og grinete, og utrolig irritabel. Det ser også ut om om jeg begynner å få en del mer og mørkere hår på kroppen (mulig jeg har PCOS). Dette trodde jeg skulle gå over? Kan det være at dette kostholdet ikke fungerer for meg da eller?

Nå har jeg ikke helt oversikten på hvor lenge du har holdt på, men det er ikke uvanlig at kroppen krever mer energi i flere uker etter omlegging til et lavkarbokosthold, omstillingen kan være krevende, det tror jeg mange kan skrive under på. Når kroppen sulter, gjør den det på cellenivå, og nå som du spiser et kosthold som gir kroppen den næringen den trenger (mindre rask energi i forhold til karbohydrater, mer stabil energi i forhold til fett), så kan den trenge litt mer tid til å tilpasse seg. Lavkarbo er også hormonstabiliserende, så mulig du kommer til å oppleve noen merkelige symptomer før ting er "på plass".
Jeg anbefaler alltid alle som har litt tvil om å gi det nye kostholdet i hvert fall tre måneder. Det optimale hadde vært et års tid, men i hvert fall tre måneder før man avgjør om det er noe for en eller ikke.

At du har blitt bedre i magen ville jeg tatt som et godt tegn, og egentlig en motivasjon til å gi det mer tid!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 15:07   #78
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av alpro, her.

Det ser også ut om om jeg begynner å få en del mer og mørkere hår på kroppen (mulig jeg har PCOS). Dette trodde jeg skulle gå over?

Dette har ikke blitt bedre for meg heller, men jeg tror det er bra å gi det tid. Jeg har spist lavkarbo i tre måneder nå, og har endelig fått stabil syklus. Det jeg tenker er at når man har spist feil så lenge at kroppens hormoner kommer i ubalanse, så tar det tid å rette det opp igjen også. Vet det er vanskelig å være tålmodig, men det kommer ikke til å vare evig, den fasen du er i nå.

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 15:13   #79
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Tusen takk for svar, Photobscura! Jeg startet vel i det små i april, så får gi det ut juni da kanskje? Mulig jeg bare burde prøve mer Lindberg-ish eller noe sånt. Litt nysgjerrig på denne zone-dietten. Skal lese mer om den på nettet (for det stod ikke så mye her, eller er det jeg som er dårlig på søkefunksjonen?)

Også en ting jeg sliter med er å regne ut karbo i grønnsaker. Orker nesten aldri å veie alle ingr. i salaten/middagsgrønnsakene, det tar jo hundre år, så tar de aldri med i "regnskapet" på Mylog, bare tenker at det alltid er litt mer enn det som står der. Hva gjør dere?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 18:13   #80
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Dette har ikke blitt bedre for meg heller, men jeg tror det er bra å gi det tid. Jeg har spist lavkarbo i tre måneder nå, og har endelig fått stabil syklus. Det jeg tenker er at når man har spist feil så lenge at kroppens hormoner kommer i ubalanse, så tar det tid å rette det opp igjen også. Vet det er vanskelig å være tålmodig, men det kommer ikke til å vare evig, den fasen du er i nå.

Så bra syklusen din endelig er stabil da! Huff, ja det tar kanskje tid. Men hadde ikke forventet at det skulle bli værre før det evt. ble bedre hvertfall. Hårene er virkelig blitt mørkere, og jeg går rundt og føler at jeg har PMS hele tiden, helt uanvhengig om jeg faktisk har mensen eller ikke.

Enda en ting jeg lurer på; kan man "spare" karbene til kvelden? Dvs. spise lite (kanskje under 10) karbo helt fram til kvelden, hvor man så slår til med (sukkerfri) sjokolade med en del karbo? Eller bør det fordeles jevnt over hele dagen?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 19:21   #81
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Vegetarianer - går dette?

Uff, PMS er slitsomt nok rundt menstider!

Hvor lenge har du spist lavkarbo nå?

Ang å spare karbene: ut fra dette forsøket på vekttap og kh-fordeling ser det ut til å ha god effekt av å konsentrere hovedinntaket til ett måltid. Teorien til Espen Rostrup er at det fører til at blodsukkeret svinger mindre i løpet av dagen.

Men det jeg lurer på er hva du som veggis skal spise resten av dagen, dersom du ikke skal innta noe særlig kh. Og næringsmessig er det ikke særlig heldig å bruke allkh på sjokolade, altså

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 01:06   #82
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av Klara, her.

Uff, PMS er slitsomt nok rundt menstider!

Hvor lenge har du spist lavkarbo nå?

Ang å spare karbene: ut fra dette forsøket på vekttap og kh-fordeling ser det ut til å ha god effekt av å konsentrere hovedinntaket til ett måltid. Teorien til Espen Rostrup er at det fører til at blodsukkeret svinger mindre i løpet av dagen.

Men det jeg lurer på er hva du som veggis skal spise resten av dagen, dersom du ikke skal innta noe særlig kh. Og næringsmessig er det ikke særlig heldig å bruke allkh på sjokolade, altså

Nei hehe, sjokolade var nok et dårlig eksempel. Skrev det bare fordi det var det som skjedde i går :P Startet vel i det små ved å kutte ut mye karbo i april. Så ca to måneder.

Jeg klarer meg ganske fint på egg, fløte og meierismør, hvis jeg skal leve uten mye karbo. Dvs. jeg føler jeg har mye jeg kan spise selvom jeg ikke spiser kjøtt. At sulten kommer etter tre timer, og søtsug/sugen på et-eller-annet selvom jeg er mett, er det jeg sliter med Også må jeg innrømme at jeg egentlig er ganske redd... Jeg er jo normalvektig, og er livredd for å legge på meg. Jeg vil gjerne gå ned kanskje tre/fire kg, for jeg er ikke helt fornøyd med kroppen min. Og jeg vet at det står masse tråder her inne om at å spise mye fett ikke gjør at en legger på seg sålenge en spiser lite karbo. Men jeg da, som blir sulten i ett sett, får jo i meg drøssevis med kalorier. De fleste sier jo her at de blir så mette lenge. Ikke jeg. Og ja... Har hørt om flere tynne/normale som har lagt på seg av lavkarbo (nå vet jeg ikke hvilke retninger disse gikk på). Er jeg mere "safe" om jeg holder meg til Atkins, som ikke er sååå streng?

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 22:15   #83
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Vegetarianer - går dette?

Er du sikker på du spiser nok proteiner også da?

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-06-11, 02:07   #84
alpro
Juniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 43
alpro er på en erverdig vei

Sv: Vegetarianer - går dette?

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Er du sikker på du spiser nok proteiner også da?

Jepp, spiser rundt 80 gram om dagen... =/ Har mer og mer begynt å vurdere South Beach egentlig (men kanskje droppe poteter og det der. Er ikke så glad i det). Bare jeg klarer å holde meg mett! Jeg kan gå MAKS fire timer mellom måltider. Blir det lengre enn det, blir jeg skikkelig dårlig, SELV med superfettrikt måltid før dette (som med lavkarbovaflene jeg lagde, hvor jeg spiste hele 8 stk, og var sulten etter en time). Kanskje jeg er litt rar i forbrenningen.

alpro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vegetarianer som forsøker seg på lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo for vegetarianer cathy_ Spørsmål og svar 3 22-01-11 11:40
Vegetarianer og lavkarbo? *LoveBugMama* Spørsmål og svar 2 27-03-10 20:54
Har du vært vegetarianer? Photobscura Generell diskusjon 41 31-07-09 20:04
Måltidsplan for en vegetarianer. proteinfan Lavkarbo generelt 9 23-06-05 08:38
Vegetarianer og PCOS KlaraR PCOS og karbohydratkontroll 2 14-03-05 11:43


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no