Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Jeg maa bare si!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-04-07, 09:17   #1
janmesi
Medlem
 
janmesi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 404
janmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snilljanmesi er virkelig snill

Jeg maa bare si!

AT ... etter aa ha gaatt paa en blanding av Lutz/Skaldemaninspirert kost i mer eller mindre to aar naa ... Saa ...

- har jeg ikke vaert hos kiropraktor en eneste gang (helt uvanlig, har pleid aa gaa 2 ganger i aaret for 3-4 behandlinger for stive og laaste ledd)

- aldri, aldri, hatt sure oppstöt eller halsbrann!
Jeg ryddet i medisinskapet mitt, tro meg jeg har mye piller og kosttilsskudd liggende her og der, og fant noen zantac (syrenöytraliserende) .. da tenkte jeg: Däven, naar spiste jeg det sist!?

- kolesterolet er perfekt 2,0 / 2,8 tot 5,2

Men jeg har fremdeles litt höyt fastende blodsukker, og det irriterer meg. Langtidssukker er bra, 5.2 - men fastende er ofte i 5.8 - har til og med värt oppe i 7.0, men det var etter en sövnlös natt i en ekstrem stressperiode. Svingninger tror jeg det er lite av, for naar jeg maaler litt senere paa dagen, saa er det ofte rundt 4.8 - 5.0 osv.

Noen som opplever det samme?

(For ordens skyld: En blodsukkermaaler kan du faa gratis av fastlegen din, eller kjöpe for en hundrelapp paa apoteket.)

Trolig er jeg et godt eksempel paa hvor viktig det er med god sövn og stressmestring. Der har ikke jeg värt noe godt eksempel de siste to aarene ...


jan

__________________
Beste hilsen fra Jan M - Lille Måne
"Selvsagt skal du ikke spise dyrefett!" (VGs Vektklubb) www.lillemaane.no
janmesi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:50   #2
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Jeg maa bare si!

Har skeiet ut hele påsken og resultatet de siste dagene var sureoppstøt, Har ikke hatt det sånn på leeeenge. litt link ble redningen. Jeg har aldri sureoppstøt ( kjennes ut som om det er problem med lukke muskelen) når jeg spiser lavkarbo, men var voldsomt plaget med dette før jeg begynte på lavkarbo første gangen. Videre så kom sulten tilbake, denne bjørnehungeren som man unngår på lavkarbo, men som desverre alltid kommer tilbake når jeg går av dietten. For meg så gir høy GI mat en voldsom sult følelse når presset mot buken avtar, jeg tror at noe av grunnen til at jeg får halsbrann rett og slett er at jeg spiser mye mer mat( maten tar mye mer plass i magesekken).

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 10:31   #3
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Jeg maa bare si!

"""Men jeg har fremdeles litt höyt fastende blodsukker, og det irriterer meg. Langtidssukker er bra, 5.2 - men fastende er ofte i 5.8 - har til og med värt oppe i 7.0, men det var etter en sövnlös natt i en ekstrem stressperiode. Svingninger tror jeg det er lite av, for naar jeg maaler litt senere paa dagen, saa er det ofte rundt 4.8 - 5.0 osv.

Noen som opplever det samme?"""

Hei
Prøv å mål blodsukkeret et par ganger sent på natten. Kanskje du har LAVT blodsukker da og morgenblodsukkeret er kompensatorisk høyt om morgenen.
Selve oppvåkningen er en stresssituasjon (seriøst) man får økende blodtrykk, raskere puls etc litt FØR man våkner og man har mere stresshormoner i blodet.

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 11:49   #4
tertit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 73
Innlegg: 9
tertit er på en erverdig vei
Question

Sv: Jeg maa bare si!

Bemerkning til høyt blodsukker om morgenen: Jeg har ofte ca 6,0 helt opp i 6,5 om morgenen selvom jeg ikke spiser karbohydrater annet enn tillatte grønnsaker! Lurer også på dette! Når jeg så spiser vanlig frokost, feks egg og bacon går den raskt ned til 4,8 eller 5,0....

tertit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med mye fett Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 11:51   #5
tertit
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 73
Innlegg: 9
tertit er på en erverdig vei

Sv: Jeg maa bare si!

selvfølgelig er disse verdiene målt på fastene. altså FØR frokost, og jeg har ikke spist grønnsaker eller mat må minst 12 timer!

tertit er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo med mye fett Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 12:02   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg maa bare si!

Hva er egentlig normale verdier for blodsukker?

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 12:31   #7
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Jeg maa bare si!

Opprinnelig lagt inn av tertit, her.

Bemerkning til høyt blodsukker om morgenen: Jeg har ofte ca 6,0 helt opp i 6,5 om morgenen selvom jeg ikke spiser karbohydrater annet enn tillatte grønnsaker! Lurer også på dette! Når jeg så spiser vanlig frokost, feks egg og bacon går den raskt ned til 4,8 eller 5,0....

Jeg har hatt mellom 6.8 og 7.0 flere ganger hos legen (fastende), men bare fått svaret: Da er det vel bare sånn da. Så jeg tror ikke det er alarmerende høyt.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 13:50   #8
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Jeg maa bare si!

Eh...nå er (sykepleier og alt!) på tynn is, men...KAN blodsukkermålinger bli påvirket av blodets osmolariteten? Altså, som ved røde blodlegemer?

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 16:24   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Jeg maa bare si!

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Hva er egentlig normale verdier for blodsukker?

Fra lommelegen.no

Hva er normalt blodsukker?
I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke.
Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes.

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 11:43   #10
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg maa bare si!

Opprinnelig lagt inn av janmesi, her.

Men jeg har fremdeles litt höyt fastende blodsukker, og det irriterer meg. Langtidssukker er bra, 5.2 - men fastende er ofte i 5.8 - har til og med värt oppe i 7.0, men det var etter en sövnlös natt i en ekstrem stressperiode. Svingninger tror jeg det er lite av, for naar jeg maaler litt senere paa dagen, saa er det ofte rundt 4.8 - 5.0 osv.

Noen som opplever det samme?
jan

Du får ofta högre blodsocker på naturlig, animalisk kost. Det förekommer många uppgifter om det i eskimålitteraturen och Kwasniewski är inne på samma sak. Han anger normalt blodsocker på sin kost till 110-140 mg%. Han säger uttryckligt att detta inte är diabetes.

Jag har för mig att siffrorna ska divideras med 18 och det ger i så fall ett blodsockerspann på 6,1-7,8. Själv ligger jag lägre på morgonen och kunde på strikt kost gå under 3 frampå eftermiddagen. Detta är vanligen problemfritt för en fettätare, men en sockerätare vinglar omkring på den nivån. Får man så lågt blodsocker tar man förslagsvis en promenad, man äter inte socker!

Höygaard mätte ner till 2,6 i blodsocker på någon av sina eskimåer. Han tyckte att det var anmärkningsvärt att det inte ledde till shock. Men det är alltså inte det minsta konstigt. Jag tror inte att vetenskapen lärt sig särskilt mycket om detta sedan Höygaards tid.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 16-04-07, 17:32   #11
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Jeg maa bare si!

Så godt å lese at det virkelig hjelper med et lavkarbokosthold !!

-Flott at du deler erfaringene dine med oss her på forumet.

__________________
Just keep swimming

Sist redigert av chili : 21-04-07 kl 12:43.
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no