Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-03-08, 09:18   #1
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Dette lurer jeg på. Når vi begynner på induksjon, og går i ketose, svekker vi da midlertidig kroppens evne til å nyttiggjøre seg karbohydrater som energi? Er det derfor vi gradvis skal legge dem til igjen?

Tidligere gikk jeg ned med Montignac, der glykemisk indeks er viktigere enn karbohydratmengde, og det fungerte. Etter at jeg bestemte meg for å prøve Atkins, virker det som om kroppen min tåler mindre karbohydrat før den blir dårlig, får sukkersug, etc.

Er det derfor vi skal trappe opp gradvis? Hva innebærer egentlig ketose for vår karb-toleranse?

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 17:43   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Ketose betyr jo at kroppen forbrenner fett istedet for karber, så det har jo nødvendigvis en innvirkning. Om det blir nedsatt eller ikke kan ikke jeg si så mye om, men den blir hvertfall midlertidig "omkoblet" eller omstilt. Atkins sier jo at man skal trappe sakte opp til man finner det nivået der akkurat vår kropp trives best.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 18:03   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Jo mindre man eksponerer kroppen for noe, jo større problemer vil kroppen ha med å prossesere det.
Jeg har ikke spist animalsk kjøtt på nesten ti år, og fikk gaske vondt i magen da jeg spiste det for første gang igjen før jul en gang, dette fordi kroppen stopper produksjonen av de nødvendige enzymene til å bryte ned kjøtt, men det forsvinner ikke helt, den kan trigges til å komme tilbake, sånn er det nok også med glukoseforbrenningen. For mange vil vedvarendestigen være helt uttert nødvendig for å få kroppen over til en viss blandingsforbrenning igjen på et nivå hvor vekten stabiliserer seg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-03-08, 18:23   #4
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Nettopp. Fordi det virker som om jeg legger på meg mye raskere om jeg spiser f.eks. en kake nå enn tidligere. Dette er ikke et problem, da jeg sjelden spiser kake , men er bare nysgjerrig på det rent fysiologiske her. Vil toleransen kunne bli varig svekket?

__________________
Be still now

Sist redigert av Eilan : 18-03-08 kl 09:21.
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 12:13   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Når man kutter ned på karbene og går i ketose omstilles kroppen til forbrenning av fett, eller dvs. ketoner. Tilvenningen/omstillingen kan gå sakte. Noen bruker bare et par dager, for andre går det flere uker. Når man så skal tilvenne seg "vanlig" kosthold igjen vil man oppdaget at toleransen for karbohydrater er adskillig lavere enn den var før. Men hvordan det utvikler seg videre er veldig avhengig av hvordan man velger å venne kroppen til karbohydrater igjen. Man kan aldri spise på samme måte som man gjorde før. Da vil man legge på seg igjen. (Det gjelder alle typer dietter, det er derfor det er så mange jojo slankere). For de fleste som har nytte av ketogent kosthold for vektnedgang har allerede fra før en nedsatt toleranse for karber og denne intoleransen er en av årsakene til vektoppgang eller problem med å ta av på "gamle måten" - kaloritelling og prinsippet energi inn/energi ut.

Men om man går sakte frem, og tilbakefører karber/matvarer en matvarer gruppe om gangen, etter generell toleranse og GI belastning, vil på langt nær de fleste kunne tilvenne seg et forholdsvis høyt karbenivå, men altså uansett ikke samme mengde man spiste før man begynte. Igjen, det er pur logikk, det var det kostholdet man la på seg av, ergo vil man legge på seg om man går tilbake til det.

Jeg og flere her inne har erfaring med at vedvarendestigen til Atkins er et utmerket verktøy. Uansett om man har fulgt Atkins sin filosofi eller en annen ketogen diett. Prinsippet er det samme for alle ketogene dietter. Det er ikke hva dietten tillater som er avgjørende for om man tar av - det er hva hver enkelts kropp tolererer av matvarer. Det er ikke Atkins eller Torkil Andersen som bestemmer hva man tar av eller legger på seg av. Det er en egen kropp/kroppkjemi. Og hver enkelt må finne ut av hva ens kropp tåler...

Eksempel:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.


Sukker er fraværende på denne listen, og det er fordi de færreste kan gå tilbake til spise sukkerholdige varer uten å legge på seg igjen.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 14:02   #6
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Sitat:

Når man så skal tilvenne seg "vanlig" kosthold igjen vil man oppdaget at toleransen for karbohydrater er adskillig lavere enn den var før.

Nettopp. Takk Nille!

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 17:15   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Opprinnelig lagt inn av Nille

Når man så skal tilvenne seg "vanlig" kosthold igjen vil man oppdaget at toleransen for karbohydrater er adskillig lavere enn den var før.

Opprinnelig lagt inn av Eilan, her.

Nettopp. Takk Nille!

Nei ikke egentlig. Å ta en setning ut av sammenhengen gir ikke riktig svar. Fordi man bygger opp igjen toleransen etterhvert. Slik at om man gjør det riktig vil man komme tilbake til det nivået man var før. Det tar tid fordi man er "avvennet"og følgelig må venne kroppen til karber igjen. Det var iallefall det jeg mente å få frem !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-03-08, 18:07   #8
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Dårligere karb-toleranse på Atkins?

Det var slik jeg skjønte det også. Ville bare være sikker på at antakelsene mine var riktige, og at jeg ikke bare innbiller meg ting når jeg føler jeg tåler karbohydrater dårligere nå for tiden. Har vært en uke på induksjon igjen nå for å rense systemet, begynner på stigen imorgen for å gjøre dette riktig. Takk igjen!

__________________
Be still now

Sist redigert av Eilan : 20-03-08 kl 18:13.
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Lavkarbo resurser HP Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 32 01-08-05 11:13
Ketolyse eller Atkins? har lyst å prøve noe av dette, men vet ikke hva... Chumpsy Ketolysekuren 13 29-07-05 22:35


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no