Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Villedende om mettet fett?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-05, 21:46   #1
themonk
Medlem
 
themonk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 42
Innlegg: 1.087
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs
Question

Villedende om mettet fett?

Jeg leste tråden om nøtter, der det sto at kokosnøtta er usunn fordi den inneholder mye mettet fett som er farlig. Er ikke det litt feil? Kokosnøtta inneholder masse laurinsyre som har veldig mange gunstige effekter på kroppen. Den senker kolesterolnivået, motvirker prostatakreft, virker antimikrobielt og lagres faktisk ikke i kroppen på samme måte som animalsk fett.

Jeg tror også at det er allmenn oppfatning at mettet fett er dårlig uansett. Det er også litt feil. Ekte meierismør er litt oversett spør du meg. Det inneholder CLA og en annen (kort) fettsyre som er en viktig energikilde samtidig som den beskytter tykktarmen. En ordentlig dose smør en dag i uka gjør at man får "skylt igjennom" galleblæra og forhindrer gallestein. I tillegg oksiderer ikke dette fettet like lett som f.eks olivenolje, og det er veldig bra å steke i (i tillegg til kokosfett) fordi det tåler høy varme.

Jeg tror det er bra med en balanse mellom de forskjellige fettypene i kosten. Hvis man bare spiser olivenolje blir cellemembranene myke og funker ikke som de skal. Spiser man for mye mettet fett blir membranene for stive igjen.

Et lite sitat på slutten:

"...in Framingham, Mass, the more saturated fat one ate, the more cholesterol one ate, the more calories one ate, the lower the person's serum cholesterol... the opposite of what the equations provided by Hegsted at al (1965) and Keys et al (1957) would predict..."


Hvis noen er interessert så har jeg en tisiders artikkel om kokosnøttolje. Veldig spennende. Si ifra, så kan jeg sende.

__________________
Power over others is weakness in disguise. True power lies within.
- Eckhart Tolle
themonk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Personlig tilpasset lavkarbo for optimal helse. Fokus på hel, naturlig og næringsrik mat. Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 21:49   #2
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av themonk

Hvis noen er interessert så har jeg en tisiders artikkel om kokosnøttolje. Veldig spennende. Si ifra, så kan jeg sende.

Pip-pip - jeg er interessert jeg!

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 21:59   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg er også interessert Kansje du kan legge den som vedlegg?

Men når det gjelder nøttelisten så tror jeg at det er en som er hentet fra www.dinkost.no, og de er ikke helt up2date når det kommer til fettet...

Vi trenger oss en egen liste ja... Men TTT

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 22:01   #4
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Imponerende hva du vet.

Heldig for meg da...siden jeg prøver å balansere kaldpressede oljer, meierismør og kokosolje/fett... Snappet mange gode råd fra en ernæringsfysiolog underveis...
Takk for mange nyttige tips.

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 06-01-05, 22:57   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Atter en gang helt enig med deg monk !! Du er litt av en ressurs du !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 00:26   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Atter en gang helt enig med deg monk !! Du er litt av en ressurs du !!

Helt enig!!

PS: Jeg skriver hver måned om et produkt på www.pratekompaniet.com. Første måneden blir sannsynligvis denne måneden (pga mye forarbeid), og da blir det UDOS CHOICE, neste måned blir det COCOSA. Så da får jeg skrevet litt om dette sunne kokosfettet. Bruker det hver dag selv, både Cocosa og Udos.

Smør også, selvsagt.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 07-01-05, 06:40   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Mobber dere nøtte-tråden min???

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
South Beach - diskusjon melene South Beach 21 08-05-05 11:10
Har svart en journalist i VG idag jeg.... Nille Nyheter / media 9 20-09-04 17:02
På forsiden... André Buskevekster Lavkarbo generelt 1 19-09-04 13:37
Sonen vs Atkins - ketose Huldr Atkins kosthold 16 06-07-04 09:37
Atkins og mettet fett MHM Atkins kosthold 15 25-03-04 11:15


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no