Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva motiverer dere, og hvordan få selvdisiplin?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-05, 22:22   #1
cococococat
Juniormedlem
 
cococococat sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 21
cococococat er ny på veien

Hva motiverer dere, og hvordan få selvdisiplin?

Jeg trenger litt råd........ jeg eier ikke selvdisiplin ( Kommer hjem, sliten etter jobb, og spiser det første og beste og mest karbohydratfylt jeg finner)

Vil gjerne høre deres erfaringer!

:-)

__________________
Cococococat
cococococat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 22:24   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Motivajonen min er god helse, og en av de tingene jeg kan bidra med for å få det, er å spise riktig.

Har jeg god helse - får jeg et bedre, sunnere og lengre liv.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 22:36   #3
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Jeg er noe inmari sta! Jeg satte meg i hodet å forandre hvordan jeg spiste, og gjorde det.

Dessverre hjelper ikke det deg så mye...

Men en ting som gjorde det enklere: Jeg passet på å ha ting jeg kunne spise i huset. Og det tar bare et par minutter lenger å lage en omelett enn ei brødskive.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 22:47   #4
studentberta
Medlem
 
studentberta sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 297
studentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlysstudentberta er et fyrlys

Dette er vel et av de mest vanlige symtomer vi som er overvektige har: Vi finner det første og det verste å spise når vi er slitne og sultne!! Jeg har lagt om til en annen livsstil enn før, jeg starter dagen med en spasertur. Jeg står opp 20 min tidligere enn før, og dermed får jeg tid til en rask tur før resten av gjengen skal opp. Når jeg starter dagen slik, får jeg mer energi til dagen og er mer bevisst på hva jeg spiser så ikke mosjonen er bortkasta........ Ta med mat på jobben, og ha kylling liggende i kjøleskapet når du kommer hjem; den er god både kald og varma i mikro'n. Da trenger du ikke karbobomber for å bli mett... Lykke til, dette klarer du!!! Klem fra Studentberta

__________________
Hilsen Studentberta

studentberta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 22:58   #5
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Jeg skal, jeg vil, jeg kan!
Helt enig med Muskat at det er viktig å alltid ha de rette matvarene lett tilgjengelige. Vilje eller stahet (om du vil ) er også veldig nødvendig.
Itillegg er det å se frem til en lettere kropp, et sunnere liv, muligheten til å få tak i mer fikse klær og kanskje og også gleden ved å høre ord som ; "Så flott du er blitt" eller "så flink du er", er en veldig god motivasjon for meg.
Klarer en å tenke litt mer slikt, blir det enklere å putte de riktige tingene i munnen.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 23:08   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Motivasjonen kommer fra det jeg ser i speilet. Huden som blir glattere, friskere, yngre. Fra kommentarer fra familie,venner og kollegaer, ja til og med fra folk jeg ikke kjenner. Den kommer fra helsegevinsten, - alle vondtene som er borte. Fra klærne som ikke krymper i skapet, men bukser som blir for vide og for lange. Fra kondisen som stadig blir bedre - og ikke minst fra alle de fantastiske menneskene her inne !

Hvordan få selvdisiplin ?? Det er ikke noe enkelt spørsmål å svare på. Men for meg handlet det om å ta et valg. Jeg måtte stille meg selv spørsmål:

VIL jeg se slik ut,
vil jeg fortsette å mislike kroppen min (og til slutt hele meg selv),
vil jeg ha masse vondt her og der og være tungpustet og i faresonen for enda flere sykdommer og "vondter".
Vil jeg se eldre ut enn jeg er - la kropp og sjel forfalle ??

Svaret var entydig NEI.

Vil jeg like meg selv, vil jeg få bedre helse og blir kvitt smertene, vil jeg ta vare på meg selv og se bra ut ? JA

OKey, da var de spørsmålene stilt og svart på. Så de viktigste:

Kan jeg gjøre noe med dette ?
Vil jeg gjøre noe med dette ?
Er jeg villig til å "ofre" noe (hvis nødvendig) for å klare dette ?

Vil jeg legge om kostholdet skikkelig denne gangen og ikke bare "leke butikk" ??

ER JEG VERDT DETTE ???
JA !

..... Og da er det egentlig ganske enkelt. Man må bestemme seg, forplikte seg overfor seg selv og kroppen sin (den eneste vi får utlevert). Gi seg selv en prøveperiode for å se om det er noe man kan leve med - ja rett og slett om det er mulig å gjennomføre det man planlegger. Da er det viktig å sette seg inn i det man skal gjøre. De fleste som mislykkes (uansett hva de starter med) mislykkes fordi de ikke har satt seg grundig nok inn i saker og ting på forhånd. Og så gir de opp fordi de ikke visste hva de gikk til.

Jeg hadde et godt utgangspunkt. Etter å ha vært røyker i 30 år, sluttet jeg på dagen etter å ha lest Allan Carrs bok. Og jeg sa til meg selv; "Klarte du det, klarer du hva som helst".

I tillegg hadde jeg før tankeprosessen startet fått et lite dytt fra niesene mine, som hadde kjøpt den nyeste Atkins boka. Jeg lånte boka og leste den og fant ut at "nye" Atkins var mye mer attraktiv en 1972 utgaven ..... og 1992 utgaven ...

Så jeg fant fram all lavkarbo info jeg hadde og satte meg til å lese. De gamle Atkins-bøkene mine, alle oppskriftene jeg hadde samlet gjennom flere mer eller mindre lavkarbo år. Fikk låne Fedon-bøkene til mor.

Fra før visste jeg at selv om jeg hadde levd etter lavkarbo prinsipper i flere år, hadde jeg tatt altfor lett på det og "trodd" jeg hadde gjort det skikkelig. Men jeg hadde nok laget min egen versjon. Den var ikke usunn eller feil, men den var bare ikke helt gjennomført. Så for at MIN kropp og JEG skulle ha utbytte av kostholdet måtte jeg denne gangen gjøre det SKIKKELIG. 100 % etter boka. ATKINS BY THE BOOK.
Enten - eller. (At noen syns at jeg er hysterisk fordi jeg er nøye driter jeg en lang i, - det er MIN måte å gjøre dette på og den eneste måten hjelper for meg - og dessuten ser jeg kritikken som et forsvar fra de som sier slikt - et forsvar for deres egen levemåte og utilstrekkelighet, evt. dårlige samvittighet - ) - Jeg måtte forplikte meg overfor meg selv.

Og det er det du må gjøre for å få selvdisiplin - FORPLIKTE DEG OVERFOR DEG SELV.
Du må rett og slette bestemme deg for at dette skal du klare. Du klarer det du MÅ. Og er det viktig nok for deg - da MÅ du ! DU ER VERDT DET !!

... og for å gjennomføre det trenger du motivasjon, - og da er jeg tilbake der jeg startet dette innlegget !!

*puh* nå blei hue mitt plutselig tomt !

Men altså, - jeg har lykkes i det jeg satte meg fore. Jeg HAR lagt om kostholdet skikkelig denne gangen. Det har vært kjempelett og jeg har absolutt ingen problemer med å gjennomføre det. Jeg mener selv at jeg nå gjør den sunneste versjonen av Atkins jeg kan gjøre. Jeg følger boka 100%, samtidig som jeg innenfor de grensene boka setter, også setter grenser for meg selv - med det jeg lærer fra folk her inne. Sunt fett og proteiner tenkte jeg ikke på før. Jeg er snart over på vedlikehold - livsvarig vedlikehold - jeg har nådd målet mitt - OG DET ER EN MOTIVASJON I SEG SELV !

Takk alle sammen

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-03-05, 23:34   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

For et utrolig godt innlegg, Nille.. jeg blir helt målløs jeg nå..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 08:33   #8
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Nille skulle vært masseprodusert og lagt ut for salg. ALLE som følger et lavkarbo kosthold burde hatt en liten Nille på skuldra som rådgiver og støttespiller.

Heldigvis har vi henne her inne...

  Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 08:36   #9
lillemy
Medlem
 
lillemy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Bergen
Innlegg: 98
lillemy er ny på veien

Når jeg her i ketose synst jeg det er fryktelig dumt at et kort minutts nytelse skal ødelegge så mye.

Jeg tenker på hvor flink jeg har vært til nå og at jeg bruker flere dager for å komme i ketose igjen om jeg spiser noe med mye karb i.

Men som det ble nevnt over her så har det med motivasjon å gjøre.

__________________
lillemy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse kuren Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 19:02   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Tusen takk Mofe & Albertine


Dere er en del av det som gjør det lett for meg

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 03-03-05, 23:07   #11
Liva
Juniormedlem
 
Liva sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sunnfjord
Alder: 45
Innlegg: 25
Liva er ny på veien

Vanskelig
Det kan vere vanskelig å få den rette motivasjonen. Eg har ei lang liste over pluss-sider med å ta av nokre kilo (mens det er ganske så få- berre ein- nytelse) grunn til at eg skal ete det eg har lyst på.
I høst hadde eg sett fram til å slanke meg lenge (måtte bli ferdig med amming først) og det gjekk kjempefint. Så skulle eg berre kose meg litt i jula, og sidan då har eg slitt med å komme igang igjen.
No endelig (den tredje måneden i dette nye året) trur eg endelig at motivasjonen er skikkelig på plass igjen (er ikkje noko ein kan berre skru på liksom)- så no SKAL eg klare å gå ned endå litt meir!
Sånn har livet mitt vore dei siste månedane: er stort sett flink til å ete som eg burde og tenker at eg skal vere streng med meg sjølv, men så plutselig får eg lyst på noko godt og lar meg sjølv få lov til å ete det uten å bry meg om alle tankane som eg har om slanking ellers.
Vanskelig å forklare.

Men har mange gode grunner til å slanke meg som sagt:
Bedre helse
Lettere å kjøpe kle, og få gå i dei kleda eg vil
Starte på ny graviditet med lav vekt, noko som då gir mindre plager under graviditeten
Bedre sjølvbilde
Slepp å tenke på om jentene mine kjem til å høyre at mammaen deira er feit

Har mange fleire men kjem ikkje på dei akkurat no

Liva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Legens diett, ligner Atkins' Svar med sitat
Gammel 07-03-05, 21:12   #12
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

helsa mi, klærne mine, mannen min og masse mer...

kneika nå er at jeg har vært flink lenge og da kommer tankene snikende om at nå kan jeg jo slappe av litt...men så langt har jeg trivdes så bra med kostholdet at det har gått greit. Verden har ikke gått under om jeg har skeia ut en gang heller.

Nille; du får sagt det da...

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 07-03-05, 23:21   #13
magdalena
Seniormedlem
 
magdalena sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Langt Nord
Innlegg: 1.852
magdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressursmagdalena er en virkelig god ressurs

Selvdisplin eier jeg ikke!

__________________



Justice for Baby P!
magdalena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 15:09   #14
hildepia
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Akershus
Alder: 51
Innlegg: 4
hildepia er på en erverdig vei

Hei!

Jeg har gått på mange "smeller" og det er vanskelig å finne motivasjon i perioder. Men så tenker jeg på hvor bra jeg har det når jeg greier å holde meg til riktig mat, og jeg har laget en liste med "SOS-mat" som jeg må ha i huset. Det er bl.a.nøtter som jeg kan spise mens jeg lager middag. Dette ligger lett tilgjengelig. Du finner motivasjonen din når du leter... Lykke til!!!
Hilsen

__________________
Hildepia
hildepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Je å'n Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 15:20   #15
LilNoor
Medlem
 
LilNoor sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Ulvik
Alder: 45
Innlegg: 168
LilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snillLilNoor er virkelig snill

Slik som i dag, når jeg er dønn trøtt, så er mamma'n min min støttespiller. Hun hjelper meg når kroppen skriiiiiker om sukker. Ellers så har jeg funnet at "Sex og Singelliv" også hjelper for inspirasjon.

Ellers så er motivasjonen bedre helse og utseende. Jeg har lyst å komme i mine gamle klær og føle meg vel.

Åja, og en pakke med baconsvor og et glass lett brus!

__________________
LilNoor
Min dagbok
LilNoor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 16:36   #16
Diva
Medlem
 
Diva sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Kristiansund
Alder: 52
Innlegg: 68
Diva har en fantastisk aura rundt segDiva har en fantastisk aura rundt seg

Akkurat i dag er motivasjonen min alle de kule buksene og toppene som ligger bakerst i skapet, mange av de med prislappen på ennå.

Og de SKAL passe til sommeren!

__________________







Diva er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Salig blanding av Ketolyse/Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-05, 16:43   #17
snoopygirl
Seniormedlem
 
snoopygirl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: oppland
Alder: 56
Innlegg: 1.821
snoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt avsnoopygirl har veldig mye å være stolt av

min motivasjon er en plastisk operasjon (hofte/buk platsik)får den + fettsuging helt gratis når jeg har gått ned til 75 kg,,,,,og jeg gir meg IKKE før jeg er på 75 kg,,,,har sliti så med komplekser for kroppen min og bestandig gjømt meg i store skjorter/vester ol,,,helt til nå....så det skal bli godt å kansje få en kropp jeg kan trives i.......

lykke til,,,,,,,,er nok veldig viktig å ha noe som motiverer

__________________
snoopygirl

snoopygirl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-03-05, 21:19   #18
cococococat
Juniormedlem
 
cococococat sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 21
cococococat er ny på veien

Tusen takk for masse gode råd!!

Tusen takk for masse gode råd!!

Dere er innmari flinke da!! Vær kjempe stolt av det dere selv, innleggene er til stooor motivasjon for meg!! :-)

Nå skal jeg begynne på South Beach igjen !!! .....etter å ha falt helt fra under julen og helt frem til nå....nå er jeg så drittlei av å finne på masse dumme unnskyldninger for å ikke begynne idag ....skal bare vente til i morgen........ Nå begynner jeg bare....og det er en avtale med dere og meg selv...og den starter nå klokken 21.14 !!

Min motivasjon er dere ! Og tanken på den nye jeansen fra Rock & Republic som ligger urørt i handleposen

__________________
Cococococat
cococococat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
hvordan klarer dere det?? karlista Lavkarbo generelt 6 04-01-06 18:56
Hva synes dere om utrensingskurer? mam Lavkarbo generelt 16 11-07-05 13:48
Hva gjør dere når dere skal i bursdag etc? Zoë Vedvarende vekttap 7 02-05-04 20:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no