Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

sushi?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 05-07-05, 08:41   #1
Matilde
Medlem
 
Matilde sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Åmot i Buskerud
Alder: 42
Innlegg: 217
Matilde har en fantastisk aura rundt segMatilde har en fantastisk aura rundt seg
Wink

sushi?

kan noen fortelle meg kjapt om det er litt ok å spise sushi? jeg gjetter at det IKKE er det pga risen på noen av stykkene og risen utgjør jo litt igrunn! og sushien uten risen blir jo bare rå fisk, og det orker jeg ikke tror jeg!

__________________




og "kappløpet" med Thula og Studentberta:








Jeg vil heller angre på ting jeg gjør enn å angre på ting jeg aldri fikk gjort! (som å nyte livet som slank, hihi...*knis* )


MOM- maker of miracle
Matilde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren! Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 13:46   #2
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Noen som har oppskrifter på lavkarbo Sushi? Eller tips til sushi retter som er ok å bestille?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 14:57   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

her er et klipp fra
http://atkins.com/Archive/2001/12/14-888297.html

Som dete fremgår av teksten er sushi ikke lavkarbo mat og bør ikke spises.....

Know Your Menu
Some of the most popular dishes on Japanese menus are:

Miso soup: A clear, satisfying soup made from soybean paste and dashi broth, often incorporating a few cubes of tofu and spinach or a sprinkling of green onions as garnish
Sushi: Different kinds of seafood and shellfish, either raw or cooked, and/or vegetables and sweetened omelet, served either on top of hand-formed ovals of steamed, vinegared rice or spread on a flat bed of rice and rolled inside sheets of nori (seaweed)
Sashimi: Slices of fresh raw fish, varying in texture and flavor, served without rice
Shabu-shabu: A fondue-like dish comprised of meat, vegetables and broth
Ramen, udon, soba and somen: Noodles made from different flours (rice, wheat, buckwheat, etc.) and ranging in thickness from vermicelli-thin to thick and hearty
Tempura: Batter-dipped and fried seafood or vegetables, served with a dipping sauce
Gyoza: Fried dumplings known as pot stickers
Yakitori: Skewers of chicken (other meats are also sometimes available) dipped or marinated in a sweet, soy sauce-based barbecue sauce and grilled
Sukiyaki: A beef, noodle and vegetable one-dish meal in which ingredients are served in broth, then spooned into individual bowls and blended with daikon and ponzu
Teriyaki: Broiled meats, seafood or tofu marinated in sweet teriyaki sauce

At Japanese Restaurants
Choose ...
Instead of ...

oshinko (pickled vegetables) instead of
edamame (whole steamed soybeans)

steamed broccoli or mixed vegetables (without sauce); grilled eggplant instead of
gyoza (fried vegetable dumplings)

sashimi instead of
sushi

shabu-shabu instead of
sukiyaki

broiled sea bass (or any broiled fish of the day) with soy or ginger sauce only - instead of
shrimp tempura

grilled squid instead of
seafood soba or udon (noodle dishes)

negamaki (green onions wrapped in paper-thin slices of beef) with plain soy sauce for dipping instead of beef teriyaki



Tips
• Start your meal with a bowl of miso soup, which has only about 3 grams of carbohydrates per cup and is deliciously filling. If you are watching your sodium intake, skip the soup because miso, like soy sauce, is high in sodium.
• Although tofu is made from soybeans, it is high in protein and contains less than three Net Carbs per four ounces. (For more on Net Carbs, see The Skinny on Net Carbs.)
• Don’t be fooled by teriyaki sauce: It looks just like soy sauce, but is sweetened with either corn syrup or sugar.
• Sip plenty of ocha, or green tea, which offers proven health benefits. It contains antioxidant substances that help battle cell- and DNA-damaging free radicals, the initiators of many cancers. Its subtle flavor is best savored on its own, so skip the sugar.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 21-10-05 kl 15:07.
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 15:26   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Hva ikke du kan Nille! *beundre*

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 18:20   #5
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Opprinnelig lagt inn av Lise

Hva ikke du kan Nille! *beundre*

Jeg KAN ikke, jeg bare vet hvor jeg skal finne ting....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 20:09   #6
Nena
Seniormedlem
 
Nena sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nordpå
Innlegg: 2.451
Nena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastiskNena er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Har lest at man kan bruke blomkål i stedet for ris - men har ikke prøvd det selv. "Jukseris" av blomkål er jo kjempegodt - så det er kanskje verdt et forsøk?

__________________
~ Nothing happens until you decide ~

Nena
Nena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nena inspirert av Skaldeman, Lutz, OE... Svar med sitat
Gammel 21-10-05, 21:17   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Opprinnelig lagt inn av Nena

Har lest at man kan bruke blomkål i stedet for ris - men har ikke prøvd det selv. "Jukseris" av blomkål er jo kjempegodt - så det er kanskje verdt et forsøk?

tru'kke det. Sushi risen er litt "seig" - dvs. du kan klemme den sammen i hånden og den holder formen. Prøver du det samme med juskeris blir det bare søl. Jukserisen blir helt feil konsistens....dessverre...
Men det var en god ide da...

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 16:00   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Men, hvor ille er Sushi fra et GI perspektiv? Har jo lært at det værste man gjør er å blande karbohydrater og fett... og det inneholder jo ikke noe fett?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 16:33   #9
Ninja
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Ullensaker
Innlegg: 177
Ninja er ny på veien

Sv: sushi?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Men, hvor ille er Sushi fra et GI perspektiv? Har jo lært at det værste man gjør er å blande karbohydrater og fett... og det inneholder jo ikke noe fett?

Sushi har ofte advokado i seg

__________________
Ninja`s dagbok

Ninja`s MUP
Ninja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kommer snart.. Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 17:33   #10
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: sushi?

Og fet fisk...

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-07, 23:14   #11
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: sushi?

Opprinnelig lagt inn av Ninja, her.

Sushi har ofte advokado i seg

Ikke noe av den sushien jeg har spist... Maki-rullene derimot... Og fet fisk kan man jo velge bort. Spiser helst tunsfisk, kveite, kamskjell og scampi. så hvis man bare "må" ha det, utfra et GI perspektiv finnes det vel værre ting?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-07, 11:00   #12
Nynne
Medlem
 
Nynne sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 51
Innlegg: 54
Nynne er på en erverdig vei

Sv: Sashimi istedet.

Istedet for å bestille sushi, bestiller du heller sashimi. Det er fisken som vanligvis ligger oppå risen servert som selvstendig måltid. Du får en bolle ris ved siden av, men da kan du selv kontrollere hvor mye ris du spiser. Det å spise fisken alene er ikke noe ille. Det er veldig godt. Smaken i fisken kommer mye bedre frem. Jeg pleier alltid å spise dette istedet for sushi.

Avocado ved siden av kan være et alternativt tilbehør. Også å lage tynne "pannekaker" av sammenpisket egg, som man ruller i stekepannen rett før overflaten er stivnet. Det er et vanlig tilbehør til andre retter i Japan egentlig, men jeg syns det går til sashimi hvis jeg vil ha noe ved siden av.

mmmm. Får vann i munnen jeg nå

__________________




Nynne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo........ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no