Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hur skadligt är bröd?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-08-06, 07:38   #1
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Hur skadligt är bröd?

Jag får en hel del frågor om "fullkornsbröd". Själv äter jag inte bröd, men det finns bevisligen människor som klarar det. Så här skrev jag nyss i ett svenskt forum:

Här talas om bröd eller inte bröd, precis som om bröd vore en väldefinierad produkt. Men det är det inte. Äter man sådant bröd som bakades före valskvarnarnas tid, och rör sig som man gjorde före valskvarnarnas tid, så finns det goda förutsättningar (för en frisk person) att behålla både vikt och hälsa.

Äter man däremot sirapslimpa, med en fantasitext om grovt och fullkorn, eller Skogaholms nyckelhålsmärkta(!) sötlimpa så leker man med sin hälsa och sin vikt. Särskilt om man kombinerar skräpbrödet med ett modernt, stillasittande liv.

Är en brödskiva livsfarlig? Nej, det är den inte. Det spelar ingen roll vad man äter vid ett enstaka tillfälle, det må vara bröd, engelsk konfekt eller köpefrukt. Men brödätare har en tendens att vara brödätare. Det blir inte en skiva vid ett enstaka tillfälle. Det blir en skiva, eller en tallrik flingor eller en näve godis varje gång blodsockret går i botten.

Sådana matvanor bygger ohälsa.

Det bor en hundraårig gubbe en bit från mig. Han har murat sitt hus själv och förra året murade han ett rejält garage. Vid 99 års ålder! Hans pappa var kvarnägare och malde med stenkvarn. Kamraternas pappor malde med stålvals. När spanska sjukan kom smittades en massa ungar, däribland min hundraåring. Han tillfrisknade snabbt och hävdar att det beror på att näringsämnena fanns kvar i det bröd han åt. Kamraterna dog.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 17:04   #2
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Hur skadligt är bröd?

Mat og helse har skreve artikler om fordelane med ferskmalt korn og fermentering/spiring av korn. Både når det gjeld bedring av smak og næring og nøytralisering av ugunstige antibeitestoffer o.l.
Stor forskjell på brød bakt på sånt korn og den skiten me får i butikken.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 15:16   #3
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hur skadligt är bröd?

Dette ble vel ikke så bra synes jeg. Sånn sett kan man lure på om

1) brød etc. er dårlig i dag vs gamle dager.........mens
2) annen mat er god nok........

ikke helt logisk.... det er jo andre forhold som gjør at noen ikke bør / kan ete brød, mens andre kan det galant.

Som et "tragisk" eksempel:
For 20 år siden hadde jeg en nabo på cirka 95 år som leste avisen uten briller, røykte som en svamp, syklet 2 mil daglig etter trafikert veg for å skravle med kompiser.....spiste mye brød og poteter og spagetti.

Ekstreme eksempler kan trekkes fram som argumenter for alt......
De fleste av oss er ikke som Jernfolka.

***

  Svar med sitat
Gammel 26-02-07, 07:17   #4
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Hur skadligt är bröd?

Når han syklet to mil hver dag så holdt han seg i form selv om han spiste mye karber. Hadde ikke trengt å lagt om kostholdet du heller om du hadde mosjonert like mye fra du var liten.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 16:34   #5
slaskalainen
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hur skadligt är bröd?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Når han syklet to mil hver dag så holdt han seg i form selv om han spiste mye karber.

Det illustrerer like mye det at tåler man noe, så tåler man noe.

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Hadde ikke trengt å lagt om kostholdet du heller om du hadde mosjonert like mye fra du var liten.

Trening hjelper null niks om du spiser mat kroppen din ikke vil ha.
Kalorier betyr veldig lite i motsatt tilfelle. Eter jeg såkalt vanlig mat, inklusive kornprodukter og grønnsaker og frukt, raser jeg opp uansett.
Ellers holder jeg meg "fin".
Jeg har alltid trent og vært idrettsaktiv, i alle år. Se nedenfor.

Til orientering ligger min treningsmengde på cirka 12 timer i uka vinterstid og det doble på sommerstid og et sted over midten høst/vår --- dette av lidenskap. Men vektmessig hjelper det null om maten er etter karboanbfalingen av "ekspertene"

Lagt om kosthold har jeg gjort flere, det går alltid bra, men skeis om man går tilbake til det såkalte "normale".
Så da så.

****

  Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 04:13   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: Hur skadligt är bröd?

Jeg er helt enig i at trening alene ikke gir vektnedgang. Men jeg mener det virker mot fettlagring. Men har du en annen erfaring så gjelder dette ikke deg. Det er mange andre ting som virker inn som allergi, stress og matvaner.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 01-03-07, 08:28   #7
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Hur skadligt är bröd?

Opprinnelig lagt inn av Kristian, her.

Jeg er helt enig i at trening alene ikke gir vektnedgang. Men jeg mener det virker mot fettlagring. Men har du en annen erfaring så gjelder dette ikke deg. Det er mange andre ting som virker inn som allergi, stress og matvaner.


Enig med Kristian her.

En versjon av 'brød' er pizza ... for meg er det enten bake m bakepulver eller 0 pizza. (p.g.a gjæren).

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vill ni se hur jag äter? ssskaldeman Nyheter / media 16 22-12-05 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no