Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-09-11, 13:06   #76
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Bolletryne, her.

Jeg tror det er helt på sin plass å advare mot all form for hysteri, uansett hvilken retning den går i...


Helt klart! Og definisjonen på "hysteri" er; meninger og/eller adferd som i stor grad avviker fra ens egne. Slikt er det viktig å advare mot!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:08   #77
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Helt klart! Og definisjonen på "hysteri" er; meninger og/eller adferd som i stor grad avviker fra ens egne. Slikt er det viktig å advare mot!


-

Passiv aggressiv ironi er vel også en herkseteknikk?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:12   #78
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Passiv aggressiv ironi er vel også en herkseteknikk?


Herskende, aktiv passivitet er en ironiteknikk!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:14   #79
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Herskende, aktiv passivitet er en ironiteknikk!


-

Haha Ok.
Vi er alle en gjeng med herskesyke ekstremister.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:15   #80
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Haha Ok.
Vi er alle en gjeng med herskesyke ekstremister.


Mulig det :-)

Har du forresten en bedre difinisjon på "hysteri"?


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:21   #81
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Mulig det :-)

Har du forresten en bedre difinisjon på "hysteri"?


-

Ikke jeg, men "The free dictionary" har:

Hysteria:

1. Behavior exhibiting excessive or uncontrollable emotion, such as fear or panic.
2. A mental disorder characterized by emotional excitability and sometimes by amnesia or a physical deficit, such as paralysis, or a sensory deficit, without an organic cause.

Likte den litt mer dramatiske vinklingen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:42   #82
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Det egentlige opphavet til begrepet "hysteri" stammer fra gresk, der "hystera" betyr livmor (lat.: uterus).

Hysteri var lenge en ordinær medisinsk diagnose. Legene forklarte at livmoren vandret rundt i kroppen og skapte en rekke problemer for den uheldige pasienten, blant annet pustebesvær, panikk og besvimelse.

(Og legene vet jo best, nåde dem som tror de vet mer enn legene om helsespørsmål.)

Menn har med andre ord ikke forutsetning for å bli hysteriske. Godt å vite!


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 13:43   #83
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Når du sier det, så har jeg faktisk aldri sett et hysterisk mannfolk. Men hysteriske kvinnfolk ser jeg stortsett hver dag.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 14:47   #84
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ikke jeg, men "The free dictionary" har:

Hysteria:

1. Behavior exhibiting excessive or uncontrollable emotion, such as fear or panic.
2. A mental disorder characterized by emotional excitability and sometimes by amnesia or a physical deficit, such as paralysis, or a sensory deficit, without an organic cause.

Likte den litt mer dramatiske vinklingen.

Kuult, men har du det oversatt til norsk?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 14:48   #85
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Kuult, men har du det oversatt til norsk?

Kula kan Engelsk
Og ja, jeg har oversatt det til Norsk i hodet mitt. Men det var et sånt lite humoristisk innslag i en sånn småhumoristisk dialog, så ikke ta det seriøst

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 15:10   #86
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Kula kan Engelsk
Og ja, jeg har oversatt det til Norsk i hodet mitt. Men det var et sånt lite humoristisk innslag i en sånn småhumoristisk dialog, så ikke ta det seriøst

Jeg synes det er seriøst interessant, jeg. Se her hva jeg kom over. Det er interessant, synes jeg. http://no.wikipedia.org/wiki/Histrio...tsforstyrrelse

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 15:12   #87
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Ja, det er mange spennende diagnoser ute og går og alle burde vel hatt minst 2-3 hver

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-09-11, 16:44   #88
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Menn har med andre ord ikke forutsetning for å bli hysteriske. Godt å vite!
-

Hah! Jeg har sett mange hysteriske mannfolk! Det er vel menn som blir hysteriske - ikke kvinner.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 21:27   #89
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.


Beklager, men jeg skjønner ikke folk som sitter og tror de vet bedre enn legene

Legene er ikke allvitende guder, men for det meste frustrerte overarbeidede mennesker som oss andre dødelige.
Det er like lett for dem som oss å ty til kjappe konklusjoner som ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 05:55   #90
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Beklager, men jeg skjønner ikke folk som sitter og tror de vet bedre enn legene altså..

Vil kommentere akkurat dette, for jeg tenkte en gang på samme måte. Det aller verste med å bli "mystisk syk" var faktisk akkurat den prosessen; å forstå at legene vet ikke alt, legene kan ta feil, legene kan være svært subjektive, vriene og vrange, og slett ikke alle i sitt yrke er godt skikket for jobben sin. Nå snakker jeg om en sykdomsutredningsprosess, men når man først har lært at det ikke er en selvfølge å bli hørt og sett av legen - enten det nå er fastlege eller nevrolog eller annen spesialist - så har man nok med seg den lærdommen også når man ser hva de har å si om ernæring.

Man skulle kanskje tro at slike sykehistorier var sjeldne, men de er jo ikke det. Leger kan være akkurat like fordomsfulle og vanskelige som alle andre...

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:16   #91
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Man skulle kanskje tro at slike sykehistorier var sjeldne, men de er jo ikke det. Leger kan være akkurat like fordomsfulle og vanskelige som alle andre...

Åja -underskrives!
Helsen min er rett og slett altfor viktig til at jeg skal overlate styringen av den 100% til en annen. Og 6 års utdannelse gjør ikke legen allvitende og kontinuerlig oppdatert, ei heller automatisk dyktig på det området som jeg trenger. Derfor er iallfall min erfaring at jeg selv må utdanne meg i min situasjon og finne en lege som er en samarbeidspartner og veileder - heller enn en som kun signerer resepter . Og det at jeg stoler på legen gjør at jeg gjør mitt beste til å gjennomføre det han mener jeg skal prøve... Jeg personlig stoler mer på en lege som innrømmer uvitenhet enn en som ikke gjør det - fagfeltet er for stort til allvitenhet.

Jeg kunne skrive en avhandling om dette, men anbefaler heller bloggen Marias Metode... skrevet av en lege som har kjent langtids, kronisk sykdom på kroppen og som etter dette er veldig opptatt av lege/pasientkommunikasjon og maktforholdet rollene mellom - hva som skal til for å få det til å fungere for begge parter.

http://mariasmetode.wordpress.com

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:41   #92
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg går hos en lege på Fedonklinikken her i Bergen. Hun advarer mot kosthold med mye mettet fett, og fortalte sist at de på et møte med Fedon-legene fortsatt var skeptiske til mye mettet fett i ksotholdet. De har begynt å åpne opp for at melkefett er ok. Hennes erfaring er at veldig mange av hennes pasienter får altfor høyt kolesterol av mye mettet fett. Noen tåler det, men flertallet får for høyt. Så hun som lege kan ikke gå godt for et kosthold med mye mettet fett. Jeg har ikke så mange meinger om dette. Jeg ser jo at mange her inne har det bra med mye mettet fett. Selv passer jeg å få i meg fett via smør (i eggene), olje i maten, nøtter og avocado. Dette har jeg holdt meg til hele veien (i 5 år), og jeg trives i alle fall best med dette. Kolesterolet mitt er også helt fint. Nå har ikke jeg lest nevnte artikkel, men det kan kanskje være derfor han ytrer seg i media om dette? For de er faktisk bekymret i følge min lege....

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 10:55   #93
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nightly, her.

Beklager, men jeg skjønner ikke folk som sitter og tror de vet bedre enn legene altså...

Vel, etter å ha blitt feildiagnostisert flere ganger ved samme tilfelle, nesten mistet livet og etter 20 år fortsatt sliter med senskader, så vet jeg at leger kan akkurat dt de jobber med, og ikke så mye mer!

Faren til en venninne er ortopedisk kirurg. Han var på en konferanse med 200 kollegaer fra hele verden! Da en av deltagerene falt om med hjerteinfarkt, døde han på stede med 200 leger stående å se på. De var jo ortopeder, de kunne da ikke noe om hjerteinfarkt!

Dessuten, verk over nyrelosjen er det flere her som har hatt. Bare de fikk i seg nok væske, var det ikke noe problem!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:08   #94
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Leger kan være akkurat like fordomsfulle og vanskelige som alle andre...


Leger sliter jo med med det samme som alle oss andre; de er bare mennesker.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 13:06   #95
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Fint om det kan gå begge veier da At man ikke blir latterliggjort av enkelte her inne fordi at man har funnet ut at kroppen har det litt bedre på mer karbohydrater

Det kan virke som om vi som har funnet ut at vi trives best på litt mer karber (ca. 60 g/dag for min del), ikke er "flinke nok" på en måte, for noen her inne. Jeg funker ikke på særlig mindre kaber enn det, samme hvor mye fett jeg spiser, så jeg har funnet min middelvei og trives med det.

15-20 g kh/dag er ikke det eneste saliggjørende for oss alle.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 15:34   #96
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Det kan virke som om vi som har funnet ut at vi trives best på litt mer karber (ca. 60 g/dag for min del), ikke er "flinke nok" på en måte, for noen her inne. Jeg funker ikke på særlig mindre kaber enn det, samme hvor mye fett jeg spiser, så jeg har funnet min middelvei og trives med det.

15-20 g kh/dag er ikke det eneste saliggjørende for oss alle.

Torkil selv anbefaler fedonkosthold eller lignende etter ketolyse. Det er vel nettop fordi det er bra for oss i det lange løp, men at ketolyse er effektivt for vektnedgang. For de fleste.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 16:43   #97
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Torkil selv anbefaler fedonkosthold eller lignende etter ketolyse. Det er vel nettop fordi det er bra for oss i det lange løp, men at ketolyse er effektivt for vektnedgang. For de fleste.

Og så er det ikke alle som må så langt ned for å få et (behagelig) vekttap. Om man da ikke ønsker eller trives ketogent så er det heller ikke nødvendig å velge ketolyse.

Hver og en bør finne ut hva ens egen kropp trives med / går ned på (om det er målet). Jeg tror at det for mange (friske) holder å kutte ut sukker, høyprosessert mat og mel. En del må også begrense andre karbohydrater en del. Men at det for atter andre f.eks med sterk overvekt, intoleranser eller påvirkende sykdom må mer jobb til for å finne den veien som fungerer.
Dessverre er nok verken lavkarbo, ketolyse eller noen annen diettretning en snarvei. Selv om lavkarboretningen har store fordeler gjennom at de generelt jobber med metthet istedet for å kjempe mot metthet.

Mulig jeg er litt svartsynt, men jeg synes jeg ser en god del unge(?) som kommer hit og "angriper" ketose som om det var en konkurranse i limbo (hvor lavt kan du gå) uten å ha forståelse for at det først og fremst er en filosofi (iallfall slik jeg har oppfattet det) for mennesker med reell overvekt. (Dette er ikke ketolysen sin feil - den er såvidt jeg kan se et glimrende verktøy når den brukes på de riktige problemene.)
Jeg oppfatter dette som like betenkelig som de jentene jeg så på GR - med en BMI på 20,5-21,5 og som skulle ned til 19,9, eller helst ned mot 18,5 (det internasjonale punktet for BMI-undervekt). Begge gruppene virker på meg å mangle forståelse for at man ikke kan slanke seg til en vakker kropp - det trenger trening, og da ikke bare time etter time med cardio ... (og at man ikke trenger å fortelle noen hva man veier)

Trøster meg med nye episoder i The Deb-files
(Presentasjonen) http://primitivestimulus.com/2011/05/limitations/
(Del 1) http://primitivestimulus.com/2011/06...ddicts-part-2/
(Del 2 - bonus) http://primitivestimulus.com/2011/08/the-deb-files/
(Et ord om treningsintensitet) http://everydaypaleo.com/2011/09/21/intensity/
Og trenerens egne skrytesider - som ikke på langt nær er så bra som blogginnslagene: http://www.clackamaspc.com/success-stories/, men SJEKK bildet av den 50 år gamle dama fra presentasjonen...

Huff... nå rota jeg meg helt bort jeg... Må se å komme ned av den kjepphesten og trene selv istedet, altså.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 01:26   #98
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Etter mitt vett det å være ekstrem, uansett hva det gjelder, absolutt ikke bra.
Helt ærlig, etter å ha vært nødt til å presse karbene mine ned mot 20 nå en tid, siden insulinen min ikke lenger virker (får ny type over helgen, og krysser alt jeg har for at jeg ikke er resistent mot den også), må jeg si jeg er mektig imponert over dere som velger dette for å få en kickstart på slankekuren.
Når jeg da hører om mennesker som vil slanke bort fra 2-3 til 8-10 kilo, som velger å presse seg ned i 15 karber, og noen under det også, fordi de skal slanke noen få kilo, så er det etter mitt vett ganske nær definisjonen på ekstremt.
Etterhvert som lavkarbo har blitt mer og mer "in", så blir det flere og flere som starter med det, uansett helse og vekt, og altfor mange av disse tror i fullt alvor at lavkarbo= max 15 karbo pr dag. Altfor mange av disse hopper fra et høykarbokosthold (kanskje også feilernært) til å kutte karbene helt til rota.
Det er bare å se i diverse tråder her inne hvor det jevnt og trutt kommer tråder fra ferske lavkarbere som har kastet seg ut i dette uten å vite hva de går til og så spør fortvilt om det er normalt med skjelving, svimmelhet, mens-trøbbel, etc. Altfor mange har ikke engang satt seg inn i at for å kunne leve med et ekstremt lavt karboinnhold så er man avhengig av å få i seg fett. De spiser 10-15 karber pr dag og skyr fett. Tror ikke de engang har satt seg inn i at LCHF betyr lite karber og mye fett.
Jeg er faktisk veldig enig med Fedon som advarer mot lavkarbo-hysteri, fordi som alle andre ting i verden, så kan det misbrukes.
Mitt lille ønske er at folk faktisk tar seg tid til å sette seg inn i hva en kostholdsendring betyr, og at man velger det alternativet som er best for ens egen helse og livstil istedet for å kaste seg på en bølge uten å sette seg inn i hva kroppen trenger.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 01:39   #99
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Helt ærlig, etter å ha vært nødt til å presse karbene mine ned mot 20 nå en tid, siden insulinen min ikke lenger virker (får ny type over helgen, og krysser alt jeg har for at jeg ikke er resistent mot den også), må jeg si jeg er mektig imponert over dere som velger dette for å få en kickstart på slankekuren.
Når jeg da hører om mennesker som vil slanke bort fra 2-3 til 8-10 kilo, som velger å presse seg ned i 15 karber, og noen under det også, fordi de skal slanke noen få kilo, så er det etter mitt vett ganske nær definisjonen på ekstremt..

noen av oss fungerer mest optimalt på pluss/minus 20 karber, så det er ikke alltid snakk om å presse seg ned i det tallet...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 09:23   #100
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fedon advarer mot lavkarbohysteri

Jeg tror ikke de som hopper inn i ekstrem lavkarbo vet at en blir så utmattet og annet i begynnelsen. Det står vel heller ikke poengtert i Torkils bok om å trappe ned heller? Kunnskap er tingen. Teit å kritisere at noen vil prøve dette for å gå ned i vekt, synes jeg.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Advarer mot lavkarbo Fitnessbloggen Lavkarbo generelt 0 17-09-11 16:39
Advarer mot lavkarbo Livsglede Generell ernæringsdebatt 2 20-07-11 19:57
Advarer mot lavkarbotrenden Cyan Nyheter / media 28 15-07-11 22:16
Advarer mot ketolysekuren ... somaya Nyheter / media 5 19-02-10 14:14


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no