Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-11-06, 16:15   #1
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Hei!

Nå har jeg lest boken til Dr. Lindberg. Jeg lurer på som idag var det litt hektisk hjemme med sykt barn og det eneste jeg hadde var kylling/kalkun wienerpølser. Leste at det var 5 karbs pr.100 gr. og 12.5 proteiner pr.100 gram. Ikke galt dette, tenkte jeg!! Spiste linser med tomater ved siden av pølsene.

Hva kan man spise av ferdig produkter som har lav GI?

Jeg roter litt med GB og GI, må sette meg ned igjen og se om jeg forstår hvordan det fungerer. Noen som kanskje har en lett forklaring på dette??

Føler at jeg har masse energi og det er masse god mat å velge imellom!

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 16:51   #2
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Disse pølsene er grei en gang iblant, men til hverdags ville jeg valgt en bedre proteinkilde (rent kjøtt, fisk , egg).
Du trenger ikke å regne på alle matvarer, bare vite hvilke matvarer du skal unngå, hvilke du kan spise litt av og hvilke du kan spise ubegrenset av (ikke mer enn at du blir passe mett da selvfølgelig).

GI er et mål på hvordan ulike typer karbohydrater påvirker blodsukkeret. Spiser du 10 gram karbohydrater fra broccoli vil blodsukkeret ditt stige mindre enn om du spiser 10 gram karbohydrater fra ris. GB er et forhold mellom GI og mengden karbohydrater i en matvare

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 17:10   #3
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Som regel så spiser jeg ikke "oppblandet" mat til middag, men idag var det ikke til å unngå. Hadde glemt å ta ut mat til meg fra fryseren.

Sitter nå og prøver å forstå konseptet, blar litt i boka igjen. Lav GI mat er jo å foretrekke for å gå ned i vekt har jeg skjønt, og GB er tallene om en matvare har høyt eller lavt karb.innhold??!! Har jeg skjønt det da?
Da lønner det seg å holde også GB på et lavest tall??

Riktig?

Lønner det seg å kjøpe litt fra helsekost, å ha i fryseren f.eks.soya produkter eller annet med Tofu kanskje?

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 22:16   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Du må nok lese litt til i boka di Du har nok misforstått begrepet GB litt.

GI = Glykemisk Index
GB = Glykemisk Belastning

Sitat:

GI = Glykemisk indeks er et verktøy for å synliggjøre ulike matvarers evne til å gi oss høyt eller lavt blodsukker. I vitenskapelige studier gjøres dette ved å la en gruppe forsøkspersoner spise den mengden av en bestemt matvare som inneholder 50 g karbohydrat, for så å måle blodsukkeret hos forsøkspersonene i to timer. Deretter sammenlignes den enkeltes blodsukkerrespons med den blodsukkerresponsen som oppnås ved å innta tilsvarende mengde karbohydrat i form av ren glukose(druesukker) som da brukes som referanse. Den blodsukkerresponsen som oppnås etter inntak av glukose settes til 100, det vil si at den har glykemisk indeks 100. Dersom en matvare gir samme blodsukkerrespons som glukosen sier vi at matvaren har glykemisk indeks(GI) lik 100, dersom responsen er halvparten så kraftig, har matvaren GI 50 osv. Glykemisk indeks sammenligner dermed effekten paa blodsukker av 50 gram karbohydrat I ulike matvarer , ikke 50 gram matvare.

GB = Glykemisk belastning er et begrep som tar ikke bare hensyn til matvarens GI, men både matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren samt matvarens GI. Det vil si at en matvare som vannmelon, som har en høy GI, ikke vil få en høy GB-verdi fordi vannmelon inneholder veldig lite karbohydrater per 100 gram sammenlignet med mange andre matvarer med tilsvarende GI. GB er derfor langt mer interessant fordi den sier noe om den totale belastningen på blodsukkeret for en gitt mengde matvare. Så lenge du velger lavglykemiske matvarer behøver du ikke tenke på GB, fordi den glykemiske belastningen i måltidet alltid blir lav.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 23:21   #5
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Nei, ikke helt riktig.
GI fastsettes ved at forsøkspersoner spiser den mengden av en matvare som inneholder 50 gram karbohydrater. (50 gr karbo/0.15 karbo pr gram druer=333.333... ~333. Forsøkspersonen ville spist 333 gram druer som inneholder 50 gram karbohydrat.).
Med andre ord vil blodsukkeret ditt øke mer om du spiser 50 gram karbohydrat i form av sukker enn om du spiser 50 gram karbohydrat fra druer, fordi sukker har høyere GI enn druer.

GB tar hensyn til karbohydratmengden i en matvare. Rosiner har f.eks en lavere GI enn vannmelon, men rosiner inneholder mye mer karbohydrater enn vannmelon og har større GB.

Her er et eksempel med 100 gram druer:
GI: 46 ; Gram karbohydrat pr 100 gram: 15
Da er GB for 100 gram druer: 46x15/100= 6,9 ~ 7

Spiser du 120 gram druer:
Gi: 46; Gram karbo i 120 gram druer: 18.
GB for 120 gram druer: 46x18/100=8,28~8

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-11-06, 23:23   #6
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Oops, var visst litt treg jeg og så ikke svaret til Nille.
Sånn kan det gå når man ser for mye på TV innimellom postingen

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 07:35   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

Oops, var visst litt treg jeg og så ikke svaret til Nille.
Sånn kan det gå når man ser for mye på TV innimellom postingen

Det gjør da ikke noe ! Bare bra med presisering og forskjellige innfallsvinkler !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 10:17   #8
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Du må nok lese litt til i boka di Du har nok misforstått begrepet GB litt.

GI = Glykemisk Index
GB = Glykemisk Belastning

Jeg har lest minst 20 ganger om dette i boka!!! Prøver å forstå hvor logikken ligger i dette med GI/GB. Praktisk sett, hva er best å følge, lav GI eller lav GB??? Jeg vil virkelig prøve å forstå hvordan dette fungerer, derfor må jeg ha det inn med teskje... ;o)

Må tydligvis lese 20 ganger til om dette emnet...........................

__________________










Sist redigert av nita58 : 01-12-06 kl 10:42.
nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 13:28   #9
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Her er en viktig del av teksten til Nille: Glykemisk belastning er et begrep som tar hensyn til matvarens innhold av karbohydrat, hvor mye som spises av matvaren, samt matvarens GI

Glykemisk belastning er altså det viktige. GI er et mål på hvor raskt en type karbohydrater får blodsukkeret til å stige, men GI tar ikke hensyn til karbohydratmengden du spiser.
Vannmelon (GI 72) har f.eks høyere GI enn banan (GI 52), men vannmelon inneholder 5% karbohydrater og banan inneholder 20% karbohydrat. Vannmelon har altså mindre GB pr 100 gram matvare enn banan.
I tillegg må du ta hensyn til den faktiske mengden du spiser av en matvare. Melk har f.eks en lavere GB pr 100 gram enn melon, men det er bedre å spise en liten skive melon (120 gram) til lunsj enn å drikke en kartong med en halv liter melk.

Blir du noe klokere?
Det er litt vanskelig å forstå med en gang dette med GI og GB.
Når jeg fulgte Lindberg så ikke jeg på disse GI- og GB-listene i det hele tatt, men lærte hvordan og i hvilke mengder man setter sammen ABCF-måltider (eller hva de ble kalt) og noen frukter som er grei som mellom-måltid.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-12-06, 15:25   #10
nita58
Medlem
 
nita58 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Alder: 55
Innlegg: 424
nita58 har en fantastisk aura rundt segnita58 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan regner jeg ut høy/lav GI på matvarer?

Takk for hjelpen Trolljenta og Nille!

Ikke noe plagsomt klokere, men jeg har ikke tid å se nøyere på det nå, med sykt barn hjemme.

Tror kanskje jeg har hengt meg opp i GI/GB, leste den andre boka han hadde- Kost i balanse, tror det var fokus på GI der???

Ja ja, jeg finner det nok ut, skal dere se

__________________









nita58 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse......igjen :o) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte MHM Stoffskifte / hormonproblemer 64 18-03-07 15:58
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no