Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 18:03   #1
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?


Artikkelen Lavkarbo – hva er det? finner du på side 36

En morsom, men tross alt tragisk historie, om Bjørn R. Karlsen som havnet på sykehuset pga farlig høyt blodsukker. Han har hatt diagnosen diabetes 2 i 10 år men på sykehuset får han høre om lavkarbo av sin romkamerat…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 18:06   #2
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Artikkelen Lavkarbo – hva er det? finner du på side 36

En morsom, men tross alt tragisk historie, om Bjørn R. Karlsen som havnet på sykehuset pga farlig høyt blodsukker. Han har hatt diagnosen diabetes 2 i 10 år men på sykehuset får han høre om lavkarbo av sin romkamerat…

Er det nyeste byavisa? Får ikke lest det på Iphonen, men har byavisa hjemme Har rømt på campingen i dag

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 18:08   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Opprinnelig lagt inn av fett-nok, her.

Er det nyeste byavisa? Får ikke lest det på Iphonen, men har byavisa hjemme Har rømt på campingen i dag

Ja, fikk avisa i dag! ...men jeg har linket til nettutgaven.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 18:48   #4
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Huff. Han er nok ikke alene om å føle seg lurt av diabetesforbundet, nei. Men så godt at han endelig har funnet ut hva som holder blodsukkeret hans stabilt!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 20:17   #5
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Ja, fikk avisa i dag! ...men jeg har linket til nettutgaven.

Kommer ikke inn på den, pga Adobe Flash player. Må ta det når jeg kommer hjem, men da har jeg noe å glede meg til

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 12:00   #6
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Nå har jeg lest det, her tror jeg diabetikerforbundet får høre seg.
Han virket ikke mye blid, med min fulle støtte.

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 14:16   #7
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Flott at han tar opp dette, men synd at det tok 10 år før han fikk vettuge råd. Jeg var nylig på diabetesseminar ift et forskningsprosjekt ift gruppeundervisning av diabetes 2 pasienter. Effekten av undervisninga var nedslående, lett mosjon hver dag, spise fettfattig, unngå de åpenbare sukkerfellene (mens brød å sånt var det visst bare å kjøre på med.) I hvor stor grad man unngikk fett var et stort mål med studien. Hva i hælvete er det de driver med? Hva skjer når folk kutter ned på fettet? Jo de spiser mere karbo, hva skjer når diabetikere spiser mer karbo? Noe som tydeligvis mange innen ernæringsnorge ikke kan forstå...

Å kutte ned på karbo totalt sett, øke fettet og proteinet i kosten, og en kan jo selv gå dem i møte ift deres ubegrunnede fettfrykt for metter fett ved å øke andelen enumettet fett og flerumettet fett som økologiske egg, avokado, olivenolje, rapsolje osv og heller sende det forbanna brødet dit peppern gror! Styrketrening i kobminasjon med utholdenhetstrening ble heller ikke nevnt med et ord, dette fungerer også meget godt på diabetikere pga økt insulinfølsomhet. Faktisk gjør styrketrening akkurat det samme som metaformin, tenk på det!

Jeg ble også skikkelig forbanna da jeg satt på legekontoret her om dagen. Medlemsbladet for de med diabetes, ingenting nevnt om karboreduksjon, ingenting om forebygging, ingenting om trening, bare søppelrådene ift å kutte ned på fett, masse reklame for medisiner. "Leve med diabetes" som det så fint heter. Gratulerer idioter, det finnes andre her som gradvis våkner og ser at dere har løyet i en hel generasjon, dere har skapt mange med sukkersyke som holdes syke med elendige råd. I en rettsak hadde dere tapt med klar margin!

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 20:57   #8
fett-nok
Medlem
 
fett-nok sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 51
Innlegg: 211
fett-nok har en fantastisk aura rundt segfett-nok har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Flott at han tar opp dette, men synd at det tok 10 år før han fikk vettuge råd. Jeg var nylig på diabetesseminar ift et forskningsprosjekt ift gruppeundervisning av diabetes 2 pasienter. Effekten av undervisninga var nedslående, lett mosjon hver dag, spise fettfattig, unngå de åpenbare sukkerfellene (mens brød å sånt var det visst bare å kjøre på med.) I hvor stor grad man unngikk fett var et stort mål med studien. Hva i hælvete er det de driver med? Hva skjer når folk kutter ned på fettet? Jo de spiser mere karbo, hva skjer når diabetikere spiser mer karbo? Noe som tydeligvis mange innen ernæringsnorge ikke kan forstå...

Å kutte ned på karbo totalt sett, øke fettet og proteinet i kosten, og en kan jo selv gå dem i møte ift deres ubegrunnede fettfrykt for metter fett ved å øke andelen enumettet fett og flerumettet fett som økologiske egg, avokado, olivenolje, rapsolje osv og heller sende det forbanna brødet dit peppern gror! Styrketrening i kobminasjon med utholdenhetstrening ble heller ikke nevnt med et ord, dette fungerer også meget godt på diabetikere pga økt insulinfølsomhet. Faktisk gjør styrketrening akkurat det samme som metaformin, tenk på det!

Jeg ble også skikkelig forbanna da jeg satt på legekontoret her om dagen. Medlemsbladet for de med diabetes, ingenting nevnt om karboreduksjon, ingenting om forebygging, ingenting om trening, bare søppelrådene ift å kutte ned på fett, masse reklame for medisiner. "Leve med diabetes" som det så fint heter. Gratulerer idioter, det finnes andre her som gradvis våkner og ser at dere har løyet i en hel generasjon, dere har skapt mange med sukkersyke som holdes syke med elendige råd. I en rettsak hadde dere tapt med klar margin!

støtter deg i alt du skriver, men når skal de forstå(eller skal jeg heller si; innrømme at de bommet ang anbefalt kosthold).

__________________


fett-nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lakarbo +/- 20 g karbo:) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 21:06   #9
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Ja, det er jo litt tragikomisk at han fikk høre om lavkarbo via sin romkamerat på sykehuset og imponert over at han gravde seg ned i ett par tre lavkarbobøker. Når det er sagt så synes jeg det absolutt ikke bra at folk sitter igjen med følelsen for at de har blitt grundig lurt av sin egen interesseorganisajon og helsevesenet her ved fastlegen. Regner med at han sitter igjen med noen tanken om hvordan livet kunne ha vært de siste 10 årene om diabetesforbundet og helsevesenet hadde informert om lavkarbo da han fikk diagnosen.
Håper flere diabetikere står fram med lignende historier i media.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 21:14   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Styrketrening i kobminasjon med utholdenhetstrening ble heller ikke nevnt med et ord, dette fungerer også meget godt på diabetikere pga økt insulinfølsomhet. Faktisk gjør styrketrening akkurat det samme som metaformin, tenk på det!

Jeg ble også skikkelig forbanna da jeg satt på legekontoret her om dagen. Medlemsbladet for de med diabetes, ingenting nevnt om karboreduksjon, ingenting om forebygging, ingenting om trening, bare søppelrådene ift å kutte ned på fett, masse reklame for medisiner. "Leve med diabetes" som det så fint heter. Gratulerer idioter, det finnes andre her som gradvis våkner og ser at dere har løyet i en hel generasjon, dere har skapt mange med sukkersyke som holdes syke med elendige råd. I en rettsak hadde dere tapt med klar margin!

De fleste pasientorganisasjoner er støttet i all hovedsak av legemiddelindustrien. Gjett hva det fører til. Følg pengene sier jeg bare.

Akkurat det samme skjer i stoffskifteforbundet - hvor det at mange får god hjelp av naturlig thyroid etter å ha gått årevis "halvbra" på levaxin helt blir fortiet fordi thyroid ikke er/kan blii patentert...

Sorry - dette er en kjepphest for meg.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 21:55   #11
taraquin
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 291
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Ja, medisinprodusentene har alt for stor makt ift mange sykdommer\tilstander. Samtidig sitter en liten elite på toppen og klamrer seg fast til løgnene de fremdeles forsvarer med nebb og klør mens verden rundt dem våkner. Heldigvis begynner ting å skje i Norge og, som da Rune Blomhof som ledet ernæringsutvalget gikk ut i media og sa at mettet fett ikke fører til hjerte- og karsykdom, nå fører det visst bare til fedme. Om det plutselig ble trygt nå, hvorfor tviholder diabetesvedlikeholderforbundet på søppelrådene sine?

Jeg ble f.eks aldri fortalt at jeg istedet for å ta astma og allergimedisin kunne øke kraftig på omega 3 inntaket mitt og bruke mye jomfruolje av oliven og dermed redusere betennelsesmarkerer for både astma og allergi i blodet. I år er første gang jeg har greid meg uten astma (foruten noen få dager i vinter da kulda ble ekstrem på joggetur) og allergimedisin bare ved å endre kostholdet.

Tanta mi fikk høre at hun hadde problemer med stoffskiftet og skulle i utgangspunktet begynne på medisiner hun og, helt til de så at det var kreft. I dag er hun både medisinfri og kreftfri

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 07:57   #12
runnmensunn
Medlem
 
runnmensunn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Sandnes
Innlegg: 130
runnmensunn er på en erverdig vei

Sv: Byavisa Drammen uke 26: Lavkarbo – hva er det?

Super artikkel, flott med de som tør og gå ut til media.

runnmensunn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbomat i Drammen lui Spørsmål og svar 26 19-09-11 15:59
Macadamianøtter i Drammen ... Jorkla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 4 11-10-10 10:54
Ketolysepølser Drammen Lizzi Ketolysekuren 5 26-05-09 19:59
Trenger du spinningkompis i drammen? Distrea Trening 3 27-01-08 00:39
Lindberg kurs i Drammen start 28.10.04 linkn Dr Lindbergs 1 19-10-04 14:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no