Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Hollandaiserest ble dessertfest- oppskrift på en slags lemoncurd

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-10-09, 01:37   #1
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Hollandaiserest ble dessertfest- oppskrift på en slags lemoncurd

Hei!
I dag ble det igjen en rest hollandaisesaus etter middagen, og utpå kvelden fikk eg søtsuget. Der lå hollandaiseresten som hadde stivna litt og ikke var så mye å sjå til. Plutselig kom eg på at lemondurd egentlig er en slags søt hollandaise. Lemoncurd serveres gjerne på scones og som søtt pålegg i england. Det er et slags "smørsyltetøy" eller smørekrem om du vil, og kan brukes som kakefyll osv.

Eg rørte litt natreen i sauseresten, og vips så hadde eg superdeilig følge til noen fryste bringebær. Litt revet sitronskall vil nok gjøre seg, og noen vil nok like å tilsette godt med ekstra sitronsaft, om man ikke, som meg, lager skikkelig suuur hollandaise.

Ifall noen ikke har oppskrift på hollandaise kjem den eg bruker her (liten porsjon):

eg starter med:
ca 50 gram smør
1 eggeplomme
0,75 dl fløte


bland alt, og varm opp i vannbad under pisking til det tykner, du kan evnt tilsette en eggeplomme ekstra om du synes sausen er for tynn, mer smør eller fløte om den er for tykk.
smak til med:
sitronsaft
evnt salt og pepper (trengs kanskje ikke om man lager curd, men eg hadde det i sausen min, og det var absolutt ikke til forkleinelse for dessertvarianten)

håper flere vil ha glede av denne!

vel bekomme!

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 01:44   #2
mål:littavetmenneske
Medlem
 
mål:littavetmenneske sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: hus under hver busk
Innlegg: 63
mål:littavetmenneske er ny på veien

Sv: hollandaiserest ble dessertfest- oppskrift på en slags lemoncurd

p.s. i ekte lemoncurd er det ikke fløte, men personlig synes jeg fløteversjonen var bedre enn de litervis med curd jeg har kokt før jeg kom på denne varianter.

mål:littavetmenneske er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En slags pølsegrateng :) Seigdama Middag 13 05-01-11 18:41
Hva slags resultater ga ED for deg? Avjo Eurodiett 54 10-08-10 10:43
Photobscura - hva slags te? Ivory Spørsmål om matvarer og oppskrifter 23 03-10-09 18:39
Hva slags trening? monki Generell diskusjon 1 04-07-07 12:55
Hva slags dyr? nalana Livets lyse side 30 30-10-04 18:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no