Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Steviasjokolade

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-11-13, 09:20   #1
anneklu
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 2
anneklu er på en erverdig vei

Steviasjokolade

hei
Jeg er helt ny på forumet men fant ikke så mye om dette.

Jeg har spist lavkarbo i 3 måneder nå Trives veldig godt med alle fordelene det gir.
Men har hatt litt trang til noe godt av og til. Jeg "knekker" vel så og si aldri fordi jeg er såpass streng med meg selv. Men jeg har kjent litt på den at jeg savner litt MELKESJOKOLADE!! hehe. Jeg har alltid funnet alternative ting å putte i meg hvis det har vært krise, men så kom jeg over Stevia melkesjokolade.

Jeg har prøvd å finne utav litt mer om denne sjokoladen, og de andre ulike typene sjokolade. Jeg har lært at vi ikke skal telle med karbohydrater fra feks stevia og sukrin...
Når jeg leser bakpå disse sjokoladene så står det jo en del karbohydrater, men hva skal jeg egentlig se etter? Kan jeg spise denne sjokoladen uten å bekymre meg for "dagens dose" karbohydrater??
Er det kun stevia som er søtningsmiddel eller er det andre ting også? Jeg føler ikke jeg kan nok om akkurat dette.... Håper på litt hjelp fra erfarne lavkarbere

anneklu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:32   #2
AdamsDagbok
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 10
AdamsDagbok er på en erverdig vei

Sv: Steviasjokolade

Jeg er ikke erfaren, men karbohydrater er vel karbohydrater, med mindre det skal trekkes fra fiber. Jeg styrer ihvertfall unna selv, men fristende det er det, men noe av hensikten her er vel nettopp å overvinne sukkersuget?
Noen erfarne som kan utdype om jeg er på ville veier?

AdamsDagbok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:01   #3
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Steviasjokolade

Nei, du kan ikke regne alle karbohydrater på samme vis. Sukkeralkoholer (karbohydrater) tas ikke opp i kroppen og vaskes bare ut. Skal derfor ikke medregnes i regnskapet om du er piiinlig nøyaktig på det.

Karbohydrater fra grønnsaker likeså. Nå synes jeg ikke dere skal bli karbohydratredde. Det kan potensielt være en farlig vei å gå. Det du skal forsøke unngå i grovt er karbohydrater som knyttes til sukker og som tas opp i kroppen. De typene må du regne med i ditt daglige regnskap om du fører et slikt.

Så om det står 50gram karbohydrater på sjokoladen, treningsbaren eller noe slikt så vil det også stå (...of which sugars 2gr) eller contains only 2-3-4gr of net carbs. Resterende carbo er sukkeralkoholer og fiber som du vil ha i kroppen.

Derfor er en karbohydrat ikke en karbohydrat på slike sjokoladepakker og annet som er søtet kunstig :-)

Du kan trygt spise de.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:06   #4
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Steviasjokolade

En annen ting du tar opp som ikke har noe med karbohydrater å gjøre er jo sukkersuget.

Akkurat det kan jo trigges av så mangt, så der må jo hver og en gjøre seg opp en formening av hva som må unngås for at akkurat det skal slå inn.

Steviasjokolade trigger ikke mitt sukkersug, men andre igjen knapt klarer gå forbi godterihyllen uten at man "må ha en bit" og deretter ikke klarer stoppe.

Så det beste er rett og slett å prøve seg frem.

Selv spiser jeg gjerne en 70-80% sjokolade i ny og ne uten at det har noe å si for meg og min kropp. Det blir ofte som å velge mellom "fy-mat " og litt mindre "fy-mat" Alternativet til 80% sjokolade er jo en 400 grams melkesjokolade og da er det ikke så veldig vanskelig å ta et valg mellom de to hvis karbohydratregnskapet er i fokus :-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:37   #5
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Karbohydrater fra grønnsaker likeså.

Karbohydrater fra grønnsaker skal regnes med! Der er jo der du skal få karbohydratene dine fra!

Ellers så er dette med sukkeralkoholer omdiskutert. Det virker som om noen opptar disse, og andre ikke. Det tryggeste er å holde seg unna. sukkeralkoholer gir uansett lett urolig mage.

Jeg tar meg en stripe 70% sjokolade nå og da, med 30 gram karbo i en hle plate blir det ikke så ille. Men jeg merker at det skal ikke mye ekstra karbo til før sukkersuget melder seg, så det er greit å være litt på vakt.

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 14:52   #6
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Steviasjokolade

Stevia-sjokoladen er ikke så fryktelig god, syns nå jeg. Smaker veldig... Stevia. M.a.o. litt bittert og ubestemmlig kjipt-ish. Kan fint bruke noe stevia som søtning i yogurt og bakst, men i sjokoladen syns jeg det var ganske pyton.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 18:48   #7
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Karbohydrater fra grønnsaker skal regnes med! Der er jo der du skal få karbohydratene dine fra!

Ja, klabert. Karbo fra grønnsaker må regnes med, men disse er de du ønsker. Sukker karbs vil du ikke ha.
Mulig jeg skrev klønete der.

Jeg kan spise 100gr karbo uten at det påvirker noe så lenge dette er karbo fra kun grønnsaker.

Men det er MYE grønnsaker!!!

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 18:49   #8
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Stevia-sjokoladen er ikke så fryktelig god, syns nå jeg. Smaker veldig... Stevia. M.a.o. litt bittert og ubestemmlig kjipt-ish. Kan fint bruke noe stevia som søtning i yogurt og bakst, men i sjokoladen syns jeg det var ganske pyton.

Prøv maltitol. Den er bedre synes jeg, men gir meg noe urolig mage om jeg spiser en hel plate på en gang 😂

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 19:56   #9
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Prøv maltitol. Den er bedre synes jeg, men gir meg noe urolig mage om jeg spiser en hel plate på en gang 😂

Jada, sjokolade med maltitol smaker OK. Men velger heller 70% sjokolade om jeg først skal ha, får omtrent umiddelbart luft i magen av maltitol.

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 19:46   #10
anneklu
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2013
Innlegg: 2
anneklu er på en erverdig vei

Sv: Steviasjokolade

Takk for svar. Da skal jeg lese på pakken igjen. Jeg har ikke problemer med sånn søtsug. Jeg er ikke så glad i den 70% sjokoladen bortsett fra i bakverk, så da har jeg bare droppet hele greia. Men så fant jeg denne da, steviamelkesjokolade. Den smaker godt.

Så da var konklusjonen at jeg må se på det som står under karbohydratene. Nyttig å vite:-)

For meg er det viktig å telle litt på kar ohydratene bare for å ha en oversikt. Dette når jeg skeier littegranne ut. Til daglig teller jeg ikke.

anneklu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-11-13, 23:05   #11
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av anneklu, her.

Takk for svar. Da skal jeg lese på pakken igjen. Jeg har ikke problemer med sånn søtsug. Jeg er ikke så glad i den 70% sjokoladen bortsett fra i bakverk, så da har jeg bare droppet hele greia. Men så fant jeg denne da, steviamelkesjokolade. Den smaker godt.

Så da var konklusjonen at jeg må se på det som står under karbohydratene. Nyttig å vite:-)

For meg er det viktig å telle litt på kar ohydratene bare for å ha en oversikt. Dette når jeg skeier littegranne ut. Til daglig teller jeg ikke.

Da kan du trygt utelate sukkeralkoholene fra regnskapet. 9 av 10 trenger ikke regne med sukkeralkoholene. Mens den siste 10% må regne med de også.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-11-13, 09:42   #12
sveander
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2012
Innlegg: 36
sveander er ny på veien

Sv: Steviasjokolade

Noe godt må man unne seg
Hvis du mener den Cavalier Stevia så synes jeg den er veldig god. Finnes i utallige smaker og i Sverige koster den det halve, ca 25 kr. Fås på alle godisbuttiker, feks den som er ved Polet utenfor Strømstad
En plate er 85 g tror jeg og da får du i deg ca 16-17 gram karbo. Men vi spiser da ikke en hel plate?
Selv unner jeg meg "en rad" til kaffen. Det er vel ca 8-10 gram sjokolade.
Dvs 2 g Karbo.

http://www.helseogkost.no/nettbutikk...plate-med-baer

Næringsinnhold per 100 gram:

Energi 423 kcal / 1771 kJ
Protein 5,3 g
Karbohydrater 19,7 g
- herav naturlige sukkerarter 4,9
- herav polyoler 8,3 g
Fett 33,3 g
Kostfiber 34,5 g
Natrium 0,006 g

sveander er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det Hexeberg har lært meg om Lavkarbo.Mitt Mantra er at Lavkarbo er ikke slankekur, det er evig endr Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 23:26   #13
Larkollen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 159
Larkollen er ny på veien

Sv: Steviasjokolade

Hvis de har brukt kakaopulver i sjokoladen kan det være MYE karb i dette! Har de brukt kakaofett er det kun en 3 del

Larkollen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf igjen- nå blir det en livsstil! Svar med sitat
Gammel 30-11-13, 00:50   #14
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Steviasjokolade

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Det du skal forsøke unngå i grovt er karbohydrater som knyttes til sukker og som tas opp i kroppen.

Karbohydrater ER sukker, sukkerarter nærmere bestemt, og alt av dette taes jo opp i kroppen. Forskjellen handler mer om hvilke sukkerarter det er (enkle - mono- og disakkarider, eller komplekse - polysakkarider), i hvilken form man spiser de i (ren mat vs. mat tilsatt raffinert sukker), hvor mye, og hva man spiser det sammen med. Men skal man være nøye på det er alle karbohydrater per definisjon sukker. Også de i grønnsaker, og brød, og så videre.

Selv er jeg usikker på den melkesjokoalden med Stevia fra Cavaliér, om det er den trådstarter sikter til. Men det er fordi det ser ut til å være uforholdsmessig mye melkesukker (laktose) i dem. Laktose er en enkel sukkerart, og derfor like kjip som vanlig, raffinert sukker. Stevia er for øvrig ikke et sukkeralkohol, den har heller ikke karbohydrater eller kalorier, men er søt på grunn av en eller annen kjemisk forbindelse i bladene som jeg er alt for trøtt til å prøve å forklare. Mulig det også er erytrythol, som jo er et sukkeralkohol, i den sjokoladen, men det husker jeg ikke på stående fot.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Cavalier steviasjokolade akkeber Spørsmål og svar 7 22-09-12 19:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no