Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Nybegynner, trening og lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-12-13, 11:01   #1
Soumi
Nytt Medlem
 
Soumi sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Hvor: Oslo
Alder: 28
Innlegg: 2
Soumi er på en erverdig vei
Exclamation

Nybegynner, trening og lavkarbo

Hei hei alle sammen!

Jeg er en jente på 18 år som trenger litt hjelp av dere som allerede er erfarne her inne Jeg veier ca. 100 kg og er 165 cm over bakken, så som dere sikkert sjønner fra dette er det ganske viktig at jeg går ned i vekt.

Jeg startet for en uke siden følger lavkarbo så best jeg bare kan, selv når jeg fortsatt bor hjemme og mine foreldre lager middagen. Jeg lager alle måltidene selv utenom middag og passer litt ekstra godt på karbohydratene i de andre måltidene slik at middagen ikke ødelegger altfor mye hvis vi f.eks har pasta og kjøttsaus en dag. Frokost og lunsj pleier å være, salat med kyllingfilet, omelett og salat, stekt egg, omelett med fyll osv. Så føler at jeg har begynt å få maten på track. Veier også maten og registrerer det på diett.no

Men det jeg trenger hjelp til er treningen. Jeg har ganske svake muskler særlig i armene, ryggen og magen og en kondisjon som kollapser bare jeg går fort opp en bakke eller en trapp. Jeg har ikke tilgang til treningssenter og hater virkelig å trene med folk i nærheten eller at folk ser meg når jeg trener (det er hovedgrunnen til at jeg virkelig hater gym, men er med i 3/4 av gymopplegget like vel).

Så det jeg egentlig spør om er hvordan kan jeg starte å trene? Hvordan startet dere å trene? Og hva kan jeg trene for å få bedre kondisjon og styrke, men samtidig kan trene i "stillhet" slik at jeg kan jobbe opp selvfølelsen slik at jeg kan trene med folk og rundt folk?

Tusen takk for svar

Mvh
Forvirret jentunge

__________________
Listen closely: the only time it's too late to change yourself is when you're dead. Until then, you're simply making excuses or lying to yourself.
Soumi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 11:55   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Begynn rolig og bygg deg gradvis opp.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 12:13   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Ja, sier som nellie, begynn i det små. ALLT er bedre enn ingenting Gå turer, begynn med korte, og øk etterhvert. Finn enkle treningsnutter på youtube og bruk det, det gjorde jeg med zumba

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 13:00   #4
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Mange opplever at trening den første måneden eller to på lavkarbo er tungt, så ikke sett i gang noe ambisiøst treningsregime den første tiden. La heller kroppen venne seg til det nye kostholdet først, så kommer treningslysten av seg selv etter hvert. Gå gjerne turer daglig i begynnelsen, trapp opp til sykkelturer osv. Du blir faktisk i bedre form bare av å ta av, når kroppen blir lettere blir alt annet lettere også. Jeg for min del begynte på treningsstudio for første gang et halvt år etter at jeg begynte på lavkarbo, da hadde jeg gått ned 13-14 kg og følte at det var på tide å få strammet opp kroppen litt. Siden har jeg trent 2-3 ganger i uken og trives godt med det. I løpet av det neste året gikk jeg ned ytterligere 14 kg, totalt 28. Nå har jeg holdt meg stabil på dette nivået et års tid, men treningen og kostholdet har blitt en naturlig del av min hverdag. Så her er det "business as usual" videre fremover også.

Lykke til, du kommer til å bli overrasket over hvor godt dette gjør for deg;-)

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 13:41   #5
Larkollen
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2013
Innlegg: 159
Larkollen er ny på veien

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Du bør starte med enten svømming eller gåtturer! Du kan også være med spinning etc det er viktig at du ikke starter opp med for mange og lange økter! Start med 2-3 økter pr uke og etter 4 uker kan du øke intensiteten eller varigheten eller antall økter! Jeg har jobbet som Pt i mange år og det er dette jeg pleier å anbefale de nye! Det blir det resultater sv også

__________________
Jeg ønsker å være den beste versjonen av meg selv
Larkollen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf igjen- nå blir det en livsstil! Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 15:57   #6
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Finn deg en gangsti, en fast løype eller noe slikt som er variert kupert. Ikke bare helt flat. Hvis du må velge så er det bedre å ha en veldig kupert løype enn en som er mer flat. Hvis du bruker ca 1 time på å gå denne runden pr i dag så er det bra.

Begynn så å gå denne så raskt du klarer i treningstøy. Ja, kle på deg treningsklær fordi du skal svette, puste og pese som en hval ;-)
Dette bør du så gjøre 3 ganger i uken, man-ons-fre.
Du skal ta tiden hver gang du går turen og skrive ned i en bok tiden og hvordan du følte deg. En slags treningsbok mao.
I de bakkene du har på runden skal du ta i så hardt at du tror du besvimer. På toppen skal du stoppe litt og vinne igjen pusten. Deretter skal du fortsette litt roligere noen minutter før du igjen går så raskt du klarer helt frem til neste bakke hvor du skal gå enda raskere.

Etter hver slik treningsøkt så bruk 10-15 minutter til å drive litt bevegelighetstrening. Tøy legger og lår. Dette vil hjelpe deg til å få et bedre steg etterhvert som formen blir bedre.

For hver uke du klarer gjennomføre dette, så vil du bli raskere og raskere. Når du er lei av å gå runden, så kan du forsiktig begynne løpe noen minutter før du har pause igjen med gange. Deretter løpe litt igjen før du går igjen. Etter mange uker, så vil du kunne løpe lengre og lengre tidsintervaller helt til du klarer løpe kanskje hele runden.
Slik vil du gradvis få bedre og bedre kondisjon og føle deg bedre.

Et alternativ hvis været er fryktelig dårlig er faktisk å kjøpe deg et hoppetau. Hoppe i 20 minutter er fantastisk bra trening og krever lite forberedelser.

Hvis du i tillegg klarer trene styrke 1-2 ganger i uken i ca 30 minutter, så har du et godt utgangspunkt for å komme i bedre form det neste halve året.

Et veldig bra hjemmeprogram kan være noe slikt som dette:

1: Min mening er at du ikke bruk penger på slike hjemmevideoer og slikt. Det funker i noen uker hvis du er heldig før de egentlig ikke hjelper deg videre. Jeg ville først begynt med hjemmetrening i et par mnd og så evt vurdert betale for slike "kvinnevideoer" med en eller annen luring som skal tjene penger på trening. Sikkert mange her nå som føler seg tråkka på tærne over et slikt utsagn, men ærlig talt, videotrening har aldri skapt hverken varige eller gode resultater på kort tid ift hva man burde brukt tiden på. Men hvis du ønsker drive med husmortrim uten å bli i bedre form eller få en strammere kropp, så er jo slike "Jane Fonda" videoer bra. Men, du er 17 år, ok noen kilo for mye, men her har du alle muligheter til å virkelig få resultater verdig en 17 åring på kort tid med valg av "riktige øvelser". Ja, det finnes faktisk øvelser som er mer riktig enn andre ift å være skadeforebyggende og gi deg en riktig start som nybegynner ;-) Særlig når man ikke ønsker trene i lag med andre eller på slike treningssentre til å begynne med :-)

2: Tren enkle øvelser som faktisk fungerer. Her er noen gode basisøvelser:
A: Push ups, vet bare trene negative push ups. 3-4x10 (vet max). Begynn på kne, men press deg hver eneste økt til å klare vanlige push ups.
B: Crunches 4x10-12, evt bruke et slikt rullehjul de selger på xxl.no
C: Utfall 4x10-12, evt bulgarske utfall
D: Knebøy hvor du holder noe tungt i hendene foran på brystet. Gå så dypt ned som du klarer.
E: Hang ups 3x10,men i ditt tilfelle så begynn med negative hangups. Dvs start i toppen og senk deg ned gradvis til bunn. Deretter klatre opp igjen før du gjentar.
Dette er 5 øvelser du bruker 30-40 minutter på og du blir god og svett. Alle kan gjøres i hjemmet. Husk å trene i treningstøy, det forplikter mer og gir deg "the look" ;-)

De øvelsene jeg har nevnt overfor her er grunnleggende basisøvelser som involverer store muskelgrupper og støttemuskulatur. Bør inkluderes i ethvert hjemmetreningsprogram.

3: Alternativt kjøpe deg Redcord Mini slynger istedetfor en treningsvideo og bruk basisløvelsene derfra. Kan garantere deg fremgang i praktisk styrke samt du vil merke at centimeter krymper på kroppen. Disse koster dessverre rundt 1000-1300,- men kan sikkert fås kjøpt brukt på finn.no for en rimeligere penge.


Lykke til!

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-12-13, 16:12   #7
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Hmm, kanskje jeg må legge til at 30DS med Jillian sitt video-treningsopplegg er bedre enn allverdens andre treningsmetoder?

http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...postcount=1771

Ifølge denne brukeren så fikk hun jo markerte magemuskler, rygg og biceps etter kun 9 dagers trening foran TVèn.

Det er jo nesten så utrolig at man skulle ikke tro det er helt sant. Rart man ikke finner linker til slikt på anerkjente treningssider på verdensveven. Der sverger man fremdeles til benkpress, markløft, knebøy, militærpress, dips og chins/pullups for å bygge styrke og få markerte mage, rygg og armmuskler.

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-13, 21:34   #8
Soumi
Nytt Medlem
 
Soumi sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2013
Hvor: Oslo
Alder: 28
Innlegg: 2
Soumi er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Tusen takk alle sammen! Skal virkelig få til dette her altså, og skal få startet litt rolig. Av det jeg skjønner fra de fleste av dere kan det hjelpe med litt lavintensitet (gåing) og noe styrke. Så kan dette høres bra ut:

Mandag: 30-40 minutter gåtur.
Onsdag: Styrke på de store muskelgruppene.
Fredag: Vanlig gym på skolen.

Hvordan høres dette ut?

Og en ting til. Da jeg søkte litt på youtube fant jeg en treningsvideo som varte i 40 minutter hvor menigen med videoen var å gå, bare inne i stua. Hun treneren/verten varierte fra å gå på et sted, til å gå til siden, høye kneløft, "sparke i rompa", sparke fremover osv. Jeg vet jo at det beste er å gå ute i ulent terreng, men er det fortsatt en video som kan benyttes eller er det en video som bare er for å "tjene penger/views"?

__________________
Listen closely: the only time it's too late to change yourself is when you're dead. Until then, you're simply making excuses or lying to yourself.
Soumi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 20:19   #9
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Soumi, her.

Tusen takk alle sammen! Skal virkelig få til dette her altså, og skal få startet litt rolig. Av det jeg skjønner fra de fleste av dere kan det hjelpe med litt lavintensitet (gåing) og noe styrke. Så kan dette høres bra ut:

Mandag: 30-40 minutter gåtur.
Onsdag: Styrke på de store muskelgruppene.
Fredag: Vanlig gym på skolen.

Hvordan høres dette ut?

Og en ting til. Da jeg søkte litt på youtube fant jeg en treningsvideo som varte i 40 minutter hvor menigen med videoen var å gå, bare inne i stua. Hun treneren/verten varierte fra å gå på et sted, til å gå til siden, høye kneløft, "sparke i rompa", sparke fremover osv. Jeg vet jo at det beste er å gå ute i ulent terreng, men er det fortsatt en video som kan benyttes eller er det en video som bare er for å "tjene penger/views"?

Viktigste er at du finner en aktivitet du trives med, samtidig som du merker at det gir fremgang i form av lavere vekt OG strammere kropp. Hvis du trener i mange måneder og du ikke har spesielt målbare resultater, ja da fungerer ikke den treningsmåten du har lagt opp til, selv om du sikkert både svetter og puster tungt :-)

Det finnes jo 1000-vis av videoer på youtube. Hvis alternativet til den videoen er å IKKE trene en gåtur, så er jo den mye bedre.

Min personlige mening: Skal trening fungere så må resultatene være målbare, hvis du kun føler deg bedre, så er de ikke målbare sånn rent fysisk sett. Sikkert en merkelig mening da jeg har mange venninner som trener mye uten målbar fremgang, men er like fornøyde over å få lov til å trene. De møter jo også masse hyggelige folk på sine gruppetimer.

Jeg er nok bare grunnleggende skeptisk til slike hjemmevideotreninger, utrent og overvektig eller ei. Har man anledning til å trene alene på beviselig gode øvelser, så gjør det istedetfor. Å gå rundt i stua si ser jeg ikke poenget i når man kan gå ute i variert tempo og med variert belastning/intensitet (alene også). Det er mer enn godt nok dokumentert at den metoden fungerer for alle som må begynne på null. Hadde det fungert bedre med å gå inne i egen stue foran en video, ja da hadde jo folk gjort det fremfor å trosse vær og vind ute :-)

Så for å svare superkort på ditt ikke akkurat enkle spørsmål, så er å gå i stua et bedre alternativ enn å ikke gjøre noe. Det bør det ikke herske noe tvil om ;-)

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 20:22   #10
sonim
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2013
Innlegg: 370
sonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snillsonim er virkelig snill

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Og ja, det programmet du legger opp til hørtes faktisk meget bra ut de første par månedene.

Min tommelfingerregel angående treninger pr uke er:

Riktig träning 3 ganger i uken = du vil ha jevn og god fremgang
Riktig träning 2 ganger i uken = du vil vedlikeholde din nåværende form
Riktig träning 1 gang i uken = du vil vedlikeholde din dårlige samvittighet

sonim er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-12-13, 22:08   #11
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av sonim, her.

Og ja, det programmet du legger opp til hørtes faktisk meget bra ut de første par månedene.

Min tommelfingerregel angående treninger pr uke er:

Riktig träning 3 ganger i uken = du vil ha jevn og god fremgang
Riktig träning 2 ganger i uken = du vil vedlikeholde din nåværende form
Riktig träning 1 gang i uken = du vil vedlikeholde din dårlige samvittighet

Signerer den, ja

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-14, 01:42   #12
albaleena
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2014
Hvor: oslo
Innlegg: 1
albaleena er på en erverdig vei

Sv: Nybegynner, trening og lavkarbo

Jeg har heller ikke noe god kondisjon må bare si at hvis du løper intervaller hjelper det mye med kondisjonen og brenner ekstra mer. Eks på et intervall på tredemølle varm opp med rolig jogging 5 min så gå rolig gange 1 min spurt på det dforteste du kan i 1 min ta gjerne litt oppoverbakke . Gjør dette 10 ganger så rolig gange i 5 min for å kjøle ned. Man blir skikkelig svett!!! Jeg pleier også å trene mye hjemme når jeg trener hjemme bruker jeg hoppetau det er bra trening som trener hele kroppen, bare 10 min med hoppetau kan sammenlignes med 30 min joggetur, dessuten er det ikke så kjedelig å hoppe tau som å jogge. Så bruker jeg denne siden som har hjulpet meg mye, den er bare sykt bra må sjekkes ut www.fitnessblender.com der gjør dem øvelsene snakker deg gjennom du kan vlege mange forkjellige typer, eks en dag kan du trene 30 min program butt and thigh annen dag mage osv. Kombinert med jogging eller hoppetau.




Opprinnelig lagt inn av Soumi, her.

Tusen takk alle sammen! Skal virkelig få til dette her altså, og skal få startet litt rolig. Av det jeg skjønner fra de fleste av dere kan det hjelpe med litt lavintensitet (gåing) og noe styrke. Så kan dette høres bra ut:

Mandag: 30-40 minutter gåtur.
Onsdag: Styrke på de store muskelgruppene.
Fredag: Vanlig gym på skolen.

Hvordan høres dette ut?

Og en ting til. Da jeg søkte litt på youtube fant jeg en treningsvideo som varte i 40 minutter hvor menigen med videoen var å gå, bare inne i stua. Hun treneren/verten varierte fra å gå på et sted, til å gå til siden, høye kneløft, "sparke i rompa", sparke fremover osv. Jeg vet jo at det beste er å gå ute i ulent terreng, men er det fortsatt en video som kan benyttes eller er det en video som bare er for å "tjene penger/views"?

albaleena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kildehenvisning til ketose og trening (puls) og lavkarbo og trening? wollafruen Trening 6 23-03-11 08:35
Nybegynner med spørsmål om trening bergenser83 Trening 5 17-01-11 23:33
Beste trening for en nybegynner? nattfrue Trening 9 04-09-08 10:22


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no