Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fordi det er fett?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-03-08, 23:59   #1
Bergen27
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 43
Innlegg: 52
Bergen27 er på en erverdig vei

Fordi det er fett?

Hei, er ny her og har lest med firkantet i øynene på forumet i snart to døgn....

Jeg lurer egentlig på om hvorfor man skal skal bruke så voldsomt med fett? Jeg trodde man skulle holde kalorinivået nede? Altså mindre trening betyr mindre kalorier, og omvendt.

Mettet fett er jo usunt? Jeg har nettopp sluttet på diverse psykofarmaka som skulle gi meg mindre smerter i kroppen (fibromyalgi) og trenger å ta av 12 kilo. (jeg fikk ulveappetitt av tablettene, og de virket dessuten ikke heller.)

OG nå begynner det å bli langt her, men jeg har medfødt lymfødem, og har stooore vannansamlinger over hele kroppen, spesielt om jeg spiser bare bittebittelitt seltin i maten, og gluten. Legen regner med jeg har 8-10 kilo vann/avfallsstoffer i kroppen, og når jeg blir "ristet" i vevet blir jeg slank og smekker som en påle. Dersom jeg ikke løper i nedoverbakke hver dag, kommer det på igjen ekstremt fort, det er snakk om få minutter. (nesten litt sånn popcorn. *POPP* sier det... noen som har tips? Drikker 3 liter vann fordelt ut over dagen.

Jeg har ikke lenger noe særlig appetitt, jeg sliter med å få i meg mat nesten i det hele tatt, og spiser så lite karbo som mulig. skal kjøpe stepmaskin og trene 10 000 kcal for uken. Elsker sånn trening.

Oppsummert:
- Hvorfor så mye fett/kalorier når man ikke orker og det smaker dårlig?
- Mettet fett er jo usunt? Uansett kur?
- Noen som har lymfødem (ikke etter operasjon, det andre) og har tips utover det å ikke spise salt? Kanskje en rensekur?

takker for svar

Bergen27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 07:29   #2
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Fordi det er fett?

1. Lavkarbo teller ikke kalorier
2. Lavkarbo gjør at du forbrenner ved fett, ikke karbohydrater
3. Fett forbrenner, selv om du ikke orker eller du synes det smaker dårlig

Anbefaler deg å lese en bok eller fler blant de ulike veiene å gå innen lavkarbo, slik at du forstår hva som foregår i kroppen på et lavkarbo-kosthold. Det er mye forskjeller fra skole-bøkene

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 10:10   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fordi det er fett?

Hei på deg. Du får nok svar fra noen som kan mer enn meg snart, men legger inn litt allikevel jeg har lest en del etterhvert - bare ikke så flink til å sette ord på alt alltid

Først i forhold til vannansamlingene. Lymfeødem er jo ikke noe morsomt. Det som du kan prøve, og som noen har en brukbar efekt av, er å gjøre noe med ph i kroppen. Prøve å få den mer basisk. Billig måte å starte er å kjøpe sitron og presse i vannet du drikker. I tillegg er det noen urter du kan koke te på som du kan vurdere. Enkleste jeg vet - er sikkert mange muligheter - er å kjøpe base-te på helsekost. Om du ikke er allergisk mot urtene. Inneholder løvetann, fenikkel og markjorbærblad om jeg husker riktig. Synes uansett den smaker godt jeg. Du finner mye på nettet om ph-balanse om du leter litt. Er en del grønnsaker som også hjelper. Her er igjen sukker og raske karber ikke noen bra ting

Mettet fett er ikke så farlig som det er vanlig å tro. Kombinasjonen av mye og raske karbohydrater og mye varmebehandlet fett er farlig. Mye av fettet som brukes i ferdigmat er behandlet slik at det ikke lenger er naturlig. Dermed vanskeligere for kroppen å forholde seg til.
Mettet fett vil ikke oksidere i kroppen - har ikke åpning for å binde noe til seg. Mettet fett er viktig for ganske mye i kroppen, som hormoner (mange av oss har ubalanser i hormoner, og stereoide trenger kolesterol for å bygges opp), mange signalsystemer i kroppen trenger mettet fett. Anbefaler deg å sjekke bl.a siden http://fatlies.wordpress.com/fatlies/evolutionskost/

Jeg mener det er for enkelt å si at antall kalorier inn er svaret på alt. Dette fordi kroppen behandler forskjellig type energi på forskjellig måte. Og bruker forskjellig mengde energi på nedbrytingen for å kunne nyttegjøre seg den. Har også lest et sted, men husker ikke hvor - at kroppen kun klarer oppta en viss mengde fett i timen. Det er også vanskelig å spise for mye fett - fordi du vil bli kvalm, og enten vil du kaste opp eller du vil få fettrik avføring.. Om du ikke samtidig spiser mye karbohydrater.
Om kroppen ikke er vant til mye fett, tror jeg det er lurt å øke gradvis. Ellers kan det være vanskelig for lever og galle med brå overgang.
Og du finner mye her om hvordan fett setter i gang fettforbrenning når det gjøres rett. Kjenner selv kroppen fungerer mye bedre etter at jeg økte fettintaket. Har hatt en autoimmun sykdom som gir betennelse i øynene i flere år. Dette er blitt bedre med mere fett.

Da har jeg prøvd å svare litt, men er så masse som jeg gjerne skulle klart forklare mer om. Men enig med Max i at det er smart å finne noen bøker å få mer informasjon der. Spennende og for meg, spesielt i begynnelsen, tankevekkende lesing.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 18:26   #4
Bergen27
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 43
Innlegg: 52
Bergen27 er på en erverdig vei

Sv: Fordi det er fett?

Tusen takk for svar

Ser ut til at lavkarbo er livsstilen for meg

Jeg bruker en halv presset sitron i et halvliterglass vann hver dag, også te fra helsekost (nyre og blærete, rensete, løvetannte og brenneslete.)

Håper det ikke er noe i veien med 10 000 kcal trening i uken med stepmaskin...

Bergen27 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-03-08, 18:53   #5
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Fordi det er fett?

Kommer med en tråd herifra og jeg, som du kan se litt mer på. Mange linker med mye info. Sånn i tilfelle du ikke har sett den før, og har fritidsproblemer
Er ikke helt nøytral, men tror etterhvert at mange ville hatt godt av mer fett.. Og mindre karbohydrater
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6449
Fremdeles lykke til

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53
Hva syns dere om dette? CKD-diet Iset Lavkarbo generelt 15 15-07-05 14:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no