Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Spise store mengder

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-02-11, 11:52   #26
Sbond
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 57
Sbond er ny på veien

Sv: Spise store mengder

Jeg er helt motsatt nå jeg.. Før kunne jeg trykke i trynet til jeg ble så dårlig at jeg nesten ikke klarte å bevege meg, alt gikk liksom ned på høykant!

Begynnte med ketolysen på mandag,og har jeg nesten ingen matlyst, å føler jeg må PRESSE i meg maten, for å i det hele tatt få i meg noe.. Kan ha noe med at jeg er kvalmen og har halsbrann å gjøre... Skulle ønske jeg fant den " gyldne middelvei"

Sbond er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:13   #27
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av Sbond, her.

Jeg er helt motsatt nå jeg.. Før kunne jeg trykke i trynet til jeg ble så dårlig at jeg nesten ikke klarte å bevege meg, alt gikk liksom ned på høykant!

Begynnte med ketolysen på mandag,og har jeg nesten ingen matlyst, å føler jeg må PRESSE i meg maten, for å i det hele tatt få i meg noe.. Kan ha noe med at jeg er kvalmen og har halsbrann å gjøre... Skulle ønske jeg fant den " gyldne middelvei"

Spiser du grønnsaker til måltidene?Og drikker du masse vann?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 19:40   #28
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av Val, her.

Men Lotski, jeg lurer på en ting, etter at du har spist deg stappmett, kan du fremdeles føle at du har lyst på noe godt? Eller bare at du er mett men ikke tilfredstilt på en måte?

Jeg er helt klart en følelsesmessig spiser, og i perioder (ca. hele tiden på høykarbo) føler jeg meg ikke tilfreds selv om jeg er mett. Jeg vil alltid ha mer, også når jeg har spist for mye. Jeg vil ha noe godt som gir blodsukkerstigning når jeg skal være helt ærlig, for det gjør at jeg føler meg bedre for en liten stund. noen ganger smaker maten bare veldig godt også, og da har jeg ikke så lyst til å slutte å spise. Jeg synes lavkarbo gjør dette med porsjonskontroll og sug mye enklere å mestre, men helt borte er det ikke.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:15   #29
Sbond
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 57
Sbond er ny på veien

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Spiser du grønnsaker til måltidene?Og drikker du masse vann?

Ja, men er ikke mange måltidene jeg klarer å få i meg før jeg blir skikkelig kvalm! Vann er vel det eneste som går ned..

Sbond er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:17   #30
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av Sbond, her.

Ja, men er ikke mange måltidene jeg klarer å få i meg før jeg blir skikkelig kvalm! Vann er vel det eneste som går ned..

Ganske vanlig med både "orker ikke" og "spisespisespise" i begynnelsen, men det går seg til etterhvert

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 23:34   #31
Sbond
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 57
Sbond er ny på veien

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Ganske vanlig med både "orker ikke" og "spisespisespise" i begynnelsen, men det går seg til etterhvert

Håper det! Trodde en stund at jeg hadde fått skikkelig opplåst mage etter kuren, eller at jeg hadde lagt på meg skikkelig pga. dette. ( har ikke vekt), men for første gang var gleden veldig stor da jeg fant at ut at det var "tante rød" som gjorde dette med kroppen!

Sbond er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 12:26   #32
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Spise store mengder

Opprinnelig lagt inn av aktivjente, her.

Uka gikk greit nok, men mor var dritings hele helga... eller innlagt til avrusing eller på psykiatrisk

Ikke mye snakk om hvordan barn hadde det da nei. Mens mor var full hadde jeg alltids en eller annen "stefar" som kunne herse med oss (var endel slike innom). Finner imidlertid ikke noe som linker dette til mat. Var radmager da jeg var ung.

Høres kjent ut

Jeg tror det er selve rusmønsteret vi arver, jeg. Eller "ukeplanen" som foreldrene våre hadde. Andre mennesker spiser fisk hver tirsdag, lager pizza hver fredag og MÅ bare ha multekrem på julaften fordi det er det de er opplært til hjemmefra. Det er liksom "helt normalt" da, sånne flotte fine familietradisjoner. Men vi ser jo også disse folkene her inne på lavkarbo, som blir helt forstyrra og spør på forumet om oppskrift på sukkerfri multekrem og krumkaker uka før jul fordi det MÅ de jo bare ha på julaften...??? Det er jo TRADISJON, må vite....

Nettopp. Vi arver tradisjoner. Det gjør VI også; vi som ikke akkurat har hatt noen familieidyll i oppveksten. Mønsteret til foreldrene våre setter seg i ryggmargen på oss i svært ung alder. Og når det er fine ting som multekrem og pizza så kan vi liksom slå oss litt på brystet og ære foreldrene våre med at vi fører tradisjonen videre på en måte. Fordi det er sosialt aksepterte ting. Rusmønster skal man liksom ikke snakke om, fordi det er fysj og skammelig. Men det er MANGE som skriver her inne at de må gi opp lavkarbo fordi de ikke klarer å legge vekk "familie-kose-tradisjonene". Det er ufattelig mange sånne: "-Mannen min MÅ jo ha multekrem/barna er vant til å få hjemmelaget pizza på fredagene, og jeg KLARER IKKE å la vær. Jeg må jo uansett lage til dem"...sant? Såklart vi arver tradisjoner. Og for et menneske som veier 150 kilo så er det jo like skadelig å ha et bevisstløst forhold til mattradisjoner som det er for barn av rusmisbrukere å ha et bevisstløst forhold til rus...?! "Jeg klarer ikke å gjøre noe med det, fordi jeg er oppdratt slik hjemmefra", fører til både rusmisbruk og overvekt.

Min oppvekst var veldig lik din. Jeg skjønner nøyaktig hva du snakker om. Jeg tror at jeg også begynte å bruke god mat som fredags/helgekos etter at jeg sluttet å drikke. Man skal jo "kose seg" med noe når det er helg, liksom...? Og arbeidsuka SKAL være fæl, for da har man "fortjent å kose seg litt" når helga kommer...? Det spiller ingen rolle om arbeidsuka består av rusabstinenser eller som i ditt tilfelle at du gjerne sulter deg i uka så du kan kose deg ekstra i helgene, det er samme mønsteret. Ser du den?

Jeg vil anbefale deg å lese litt om arvelige rusmønstre for barn av rusmisbrukere, og se om dette kan gjelde for deg nå, hvis du bytter ut "rus" med "mat". Det er dessverre forsket for lite på dette, men vi som har kjent det på kroppen ser jo helt klart parallellene. Det finnes også kognitiv terapi for barn av rusmisbrukere, som fokuserer på å klare å bryte disse mønstrene. Det som hjalp for meg var at jeg jobbet i en rusbehandlingsinstitusjon da jeg startet på lavkarbo nesten 100 kilo tung, og oppdaget at de samme mekanismene styrte både MEG og klientene der; det var de arvelige mønstrene og tradisjonene fra oppveksten vår.

Men mest av alt:
Hilsen Nic

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 16:43   #33
Sunroad78
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Larvik
Alder: 46
Innlegg: 298
Sunroad78 er på en erverdig vei

Sv: Spise store mengder

Du har så rett så rett Nicpins

__________________
Min journal
Sunroad78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - 50-100 gr kh pr dag Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 19:07   #34
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise store mengder

Tusen takk for den Nicpins!! Du har selvfølgelig helt rett . Utrolig at jeg ikke har tenkt på det før, men det å se seg selv er ikke verdens enkelste oppgave...

Nå som jeg har fått et kraftig hint om hvor skoen trykker, får jeg lese meg opp på temaet og forsøke å endre på disse nedarvede mønstrene (ellers blir det vel som med mor: nå som hun ikke jobber drikker hun like tett hver dag. Skal jeg spise så mye hver dag, blir jeg ...)
Forresten; Har du noe spesifikk litteratur å anbefale??

Og en kjempevarm tilbake! Dette varma godt!!

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:11   #35
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Spise store mengder

For meg så var det en diger øyeåpner å jobbe med rusmisbrukere i rehab, fordi jeg startet å forandre livet mitt (lavkarbo/slanking/etterhvert 40 kilo ned) samtidig med klientene. Og jeg oppdaget på gruppesamtaler og i behandlingsprossessen med dem at det var de samme tankegangene som styrte oss både mht mat og rus. Det er liksom ikke egentlig så nøye HVA som styrer oss; men når mennesker har en eller annen "skam" som påvirker livet deres i stor grad så viser det seg at avhengighetstankene, unnskyldningene og strategiene er veldig like uansett avhengighetstype. Og hvis vi har lært dette i ung alder så vil det styre oss på mange områder senere i livet fordi mønstrene er så innarbeidet. Det sitter virkelig i ryggmargen, som en slags refleks som vi ikke klarer å fri oss fra hvis vi ikke jobber med det.

Jeg har hentet min kunnskap fra behandlingstilbudet i Tyrili hvor jeg jobbet, og fra utallige samtaler med klientene. Hvem skulle trodd at man kunne bli rehabilitert selv, bare gjennom jobben? Jeg var utrolig heldig, både jobben og kunnskapen kom på rett tid i livet, og jeg trengte det virkelig. Bare det å kunne SE disse påvirkningene fra barndommen min var nok til at jeg klarte å hente meg inn i livet, slanke meg 40 kilo og kvitte meg med et destruktivt og langvarig forhold. Det var liksom endelig noe som løsna, slik at jeg våknet opp og kunne se klart.

Veit ikke om det er dette du leter etter, men her er i hvert fall noen linker:
Barn av rusmisbrukere
Pårørende
Kurs i rus og psykiatri
Hva er kognitiv terapi


Massevis av sånne: og gode dager ønskes deg!

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-02-11, 19:26   #36
aktivjente
Medlem
 
aktivjente sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 383
aktivjente har en fantastisk aura rundt segaktivjente har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spise store mengder

Takker så mye! Skal ta meg tid til å lese meg frampå

__________________


Lev livet- hver dag
aktivjente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Betyr store mengder ketoner i blodet at kroppens energibehov i øyeblikket er dekket? Herb Spørsmål og svar 1 04-11-09 21:00
Kan jeg spise store IFA? Pombagirl Ketolysekuren 25 22-02-09 00:31
Kan jeg spise store ifa-sukkerfri? annabanana Ketolysekuren 2 24-03-08 19:48
Å innta "mengder" med fett - hvor få karber? mofe Lavkarbo generelt 13 30-01-06 17:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no