Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-01-11, 22:41   #1
Nesly
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: sandnes
Innlegg: 54
Nesly er på en erverdig vei

Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg har to gutter på 2,5 og 4 år, samt en mann å lage middag til. Synes det er vanskelig å komme på ting som er sunt og godt å spise for dem, samt noe de liker (de er litt kresne, særlig han yngste) som jeg i tillegg kan spise..

Er greit nok når jeg lager kjøttdeig og spaggetti..da steiker jeg gjerne litt grønnsaker utenom til meg selv som jeg spiser sammen med kjøttdeig, og har seterrømme til "saus"

Fiskekaker liker de..det er vel egentlig litt i grensen for hva jeg kan spise (har vel en 6-8 karber.. ) men spiser en i ny og ne..

Syns det er litt vanskelig av og til når jeg lager f-eks lasagne, lapskaus, joikakaker eller risengrøt til resten av familien...dette kan jo ikke jeg ha, så da må jeg lage to forskjellige ting..

Noen som har tips til barnevennlige middager som også kan brukes som lavkarbo variant?

Synes det er kjekkest når jeg sitter og spiser omtrent det samme som ungene ved middagsbordet. Vil ikke at de skal få følelsen av at "mamma spiser alltid en egen mat" jeg er jo et forbilde for dem....

__________________


Nesly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:47   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Synes egentlig ikke det er noe vanskelig i det hele tatt.. Det jeg spiser, det spiser familien min (mann og jente på 15 måneder) bare at de kanskje får en karbohydratkilde ved siden av. Så lenge man lager naturlig feit mat og ikke lesser på med ekstra fett så går det helt bra for alle. Barn trenger fett! Du kan jo tilsette litt ekstra fett i din mat, dersom det er behov for det.

Fiskesuppe, fiskefileeter, hjemmelagde fiskekaker med 100% fisk, isteden for type 50% som kjøpekaker har.., lasagne med grønnsakslag isteden for pasta (spinat, aubergine, squash osv) , gryteretter (av f.eks kylling, okse), lavkarbopølser (deilig med masse kjøtt og fett isteden for mel og tull) Kyllingfileter med grønnsaksmoser (blomkål, brokkoli, aubergine, sellerirot osv).
Mulighetene er uendelige.

Innimellom så lager jeg annen middag til dem, når de vil ha pannekaker, grøt osv.

Jenta mi finnes ikke kresen da, spiser alt hun kommer over.. så det gjør vel saken endel enklere for meg.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 22:55   #3
ninasov
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 408
ninasov er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

uff, ja! datteren min er så kresen at det er ikke gøy altså, og nå har det tydeligvis smittet over på sønnen min også... men jeg håper at de til slutt kan bare godta at dette er middagen, så dette spiser vi... jeg vet nemlig at de egentlig liker det meste som er i maten, så de får no bare spise... men innimellom lager jeg noe annet til de da...

__________________
min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33720

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5acq58/]
ninasov er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:03   #4
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

[quote=nellie;998027]Synes egentlig ikke det er noe vanskelig i det hele tatt.. Det jeg spiser, det spiser familien min (mann og jente på 15 måneder) bare at de kanskje får en karbohydratkilde ved siden av. Så lenge man lager naturlig feit mat og ikke lesser på med ekstra fett så går det helt bra for alle.
Innimellom så lager jeg annen middag til dem, når de vil ha pannekaker, grøt osv.

Samme er det hos meg, (jeg har en på 2 og en på 4.) Synes det er en bra vane at de nesten alltid ser masse grønnsaker på bordet, selv om det er variabelt hvor mye de spiser av dette. De elsker svinekoteletter f. eks. Rene kjøttprodukter er jo enklere, skal man lage farseprodukter etc krever det jo gjerne litt lengre tid og litt planlegging. Prøvde nettopp ut hjemmelagde nuggets fra Lene Beatrice sin blogg, de var knallgode!
Desverre elsker de hvit ris, men varierer med pasta,fullkorns couscous, fullkorns bulgur, og byggris. Det siste slår absolutt ikke an foreløpig, men jeg gir meg ikke så lett

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:05   #5
Venus Willendorf
Medlem
 
Venus Willendorf sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 87
Venus Willendorf er ny på veien

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Unger blir ikke mindre kresne om man alltid tilpasser middagen etter hva de liker best

__________________

Venus Willendorf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:30   #6
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Lag Lasagne med squash-strimler istedet for pasta-plater. Stek dem litt på forhånd, for de holder på mye vann.

Stekte ostehøvel-strimler med squash kan bruker til å erstatte spagetti.

Har ikke møtt ett barn som ikke liker blomkålmos med smør og smør og smør. Eller bacon og smør. Eller ost og bacon og smør. Og pepper.

JEg husker levende at jeg selv ikke likte kokte grønnsaker muligens på grunn av min mors behandling av dem, så jeg har ikke tenkt på det som kresent. Men jeg prøver å få startet spisingen med noe som går ned frivillig, to agurkbiter, møllers tranfisk, homeopatipiller, bare saus med skje, jeg er liberal og planen er at da har han kommet over den første kneika (ikke-det-som-jeg-hadde-tenkt), for han vil jo ha maten etterpå. Og jeg tilpasser ikke selve middagen, han får bare voksenmat, det er ikke pølser i bakhånd for noen. Det er pølser til hovedrett derimot. Men dette er hodet til min gutt; ikke mas på meg, la meg velge, la meg gjøre selv, ikke kjeft for at jeg søler, ikke mas om å vaske hender, for jeg gjør det selv uten hjelp, ikke snakk hele tiden om hva jeg gjør og hvordan jeg gjør og ikke med sånn høy stemme.

Jeg forteller derimot at han liker maten, at den er god, at han kan få mere smør, salt eller pepper, soyasaus, persille og salat. Når det går riktige veien spiser han erter, aspargesbønner, artisjokk, salatblader, stekt squash, mykstekt løk, så godt som alt av kjøtt og fisk og fugl (Dette er bare de tingene barn vanligvis ikke spiser). Avtalen er at man skal smake og er det virkelig vondt er det lov å spytte ut og han er allikevel flink!

Og jeg tror mye på å få lov til å sitte i fred og ordne med ting på tallerkenen uten å å tilsnakk eller strenge øyekast, før eller siden går brokkoli ned. Eller trær som heter hos oss.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:36   #7
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Og man kan puste inn og tenke at forbausende store barn får dekket mat-behovet med en skive leverpostei om dagen...!!!!!

Og øv på å svare ; da kan du gå, veldig fint at du ville prøve litt potet/juice/whatever. Så står de der sultne og alene på rommet mens de andre spiser og koser seg uten at man får være med. Men ikke prøv den hvis du ikke har tenkt å være helt avslappet og usur (i ukesvis). Og det må være lov å komme tilbake uten å tape veldig eller få det bemerket for mye.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 10-01-11, 23:38   #8
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Og ærlig talt! Joikakaker og risengrynsgrøt?

Det er mat som fortjener mikrobølger, legg omtanken i den ordentlige maten du lager.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 00:27   #9
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Men hvorfor velger du ferdigkaker når hjemmelaget er sååå mye bedre?

Hjemmelaget karbonader, hjemmelager kjøttkaker, hjemmelaget medisterkaker, hjemmelaget fiskekaker, kylling, lavkarbopølser, hjemmelaget gryteretter, taco, ostegratinert kjøttretter i ildfastform, hjemmelaget kyllingnuggets +++.

Alt som jeg har nevnt over her tar nesten ingen tid å lage, du kan servere potet, pasta eller ris til de andre også kan du variere uendelig selv. Lag grønnsaksmos, gratinerte grønnsaker, salat, smørdampet grønnsaker, jukseris osv.

Det aller aller meste som unga digger kan du jo spise, bare du lager det selv. Da slipper du potitmelet og alt det andre sjitet som blir proppet inn i produktene så dem skal mette mer for profitt og dårlig helse hehe.

Det jeg gjør er å tenke hva det beste unga vet om også lager jeg det selv, men bruker kun rene produkter uten karbohydrater. Også blir det grønnsaker til både meg og de andre, men i tilegg får dem en karbokilde. Da spiser dere likt, men du bare tar mer grønnsaker

Marius

PS! Oppskriftene på det jeg har beskrevet over kan jo varieres til det uendelige også. Kjøttkaker med bacon feks er supergodt. Eller lunsjkaker, altså; kjøttdeig, grønnsaker, egg, fløte, løk, salt og pepper blir jo suuupergode lunsjkaker.

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 00:33   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Det er så enkelt med det at det er kun å kutte ut all ferdigprosessert mat, så kan du spise det samme som de andre, bare ikke potet/pasta/ris

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 08:53   #11
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Har ikke møtt ett barn som ikke liker blomkålmos med smør og smør og smør. Eller bacon og smør. Eller ost og bacon og smør. Og pepper.

Kom hit så skal jeg vise deg to. Eller nå maler jeg fanden på veggen - jeg har tenkt å lage blomkålmos og få dem til å smake, men jeg kan ikke dynge den ned med smør for det liker de ikke smaken på. De spiser jo potetmos med smør da, men om jeg har en smørklatt på pastaen etter koking går den ikke ned. Guttungen kan vel spise litt bacon, men jentungen er aldeles håpløs.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 09:29   #12
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg deler Trådstarters frustrasjon over dette! Man kan si at lavkarbomaten er god, og lite tidkrevende å lage - javel. Men det er ikke til å komme fra at det går fortere å åpne en pose karbonader fra Gilde, enn å blande farse selv og steke opp dette! Karbonader/kjøttkaker tar fort vekk en time ved kjøkkenbenken - og det er ganske mye. Skal man steke opp en stor porsjon (det lønner seg jo alltids å ha litt i fryseren) går det enda lenger tid. Matlaging er i det hele tatt ganske tidkrevende, og skal klemmes inn i en hverdag som også består av full jobb, lekser og fritidsaktiviteter (for å ta min familie som eksempel). Det er ikke uten grunn at halvfabrikata og ferdigmat selger så godt - og det er ikke bare fordi det _smaker_ så vannvittig bra

Den desidert kjappeste lavkarbomaten jeg har funnet sålangt er grillkylling, ferdig, handlet på vei hjem fra jobb, med ferdigpose salat, cherrytomater, agurt og marinert gulost. Sleng på en klatt rømme/CF - voila - en middag. Og så kan disse kresne ungene mine pille ut det de vil spise fra salaten. Sukk.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 16:31   #13
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg vil tro at det samme gjelder for barn som for oss andre. Er de vant til ferdigmat og mye karbohydrater er det denne smaken de ønsker. Rett og slett fordi smaksløkene blir ødelagt av tilsetningsstoffene som er i ferdigmaten
Det tar tid å få tilbake smakssansen, men jeg vil tro at jo tidligere de venner seg til naturlig mat, jo bedre er det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:06   #14
ninasov
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 408
ninasov er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

så da vil de gjerne begynne å spise maten jeg lager etterhvert da? de spiser jo nesten ikke middag for tiden... sitter bare og gafler i seg litt salat til de blir lei, og da er de ferdige... men det skal sies at ja, de smaker...

__________________
min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=33720

[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/w5acq58/]
ninasov er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:37   #15
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg vil tro at det samme gjelder for barn som for oss andre. Er de vant til ferdigmat og mye karbohydrater er det denne smaken de ønsker. Rett og slett fordi smaksløkene blir ødelagt av tilsetningsstoffene som er i ferdigmaten
Det tar tid å få tilbake smakssansen, men jeg vil tro at jo tidligere de venner seg til naturlig mat, jo bedre er det.

Javisst, ferdigmat med masse salt smaker jo alltids mye - men nå er ikke problemet mitt egentlig at de ikke liker maten jeg lager. Problemet ligger i den berømmelige tidsklemma. Jeg kan ta i dag som et eksempel:

Jeg er på jobb til 16.15 (da har jeg spist lunsj foran maskinen min, så jeg kan dra 15 min. før hjem). Jeg er hjemme 17.15. Så henter jeg kotelettene ut av kjøleskapet og hjelper Kristian med siste rest av lekser. Så begynner jeg på middagen. Jeg steker koteletter og ser at klokken blir såpass mye før maten er ferdig at Ida ikke rekker å spise. Hun får et ostesmørbrød før hun skal gå på klubben. Kristian maser om brødskive, mens jeg rasper blomkålris. Jeg overtaler ham til å vente, kotelettene står i ovnen og jeg begynner på sausen. Kristian maser om brødskive. Middagen står på bordet 18.10. Kristian spiser en halv kotelett, litt saus og rører ikke blomkålrisen (men det hadde jeg ikke ventet, for han avskyr blomkål - jeg hadde sluppet opp for brokkoli ).

Et annet scenarie på en helt vanlig tirsdag: Jeg kommer hjem 17.15. Jeg hjelper Kristian med leksene mens Ida rører i tomatsuppa. Vi spiser, og Ida går på klubben. Ferdig.

Jeg sier ikke at ikke det går an å planlegge og lage raske lavkarbomiddager - men poenget mitt er at alternativet som oftest ER mye raskere! Likevel er jeg sta og steker de dumme kotelettene, og så får bare middagen bli ferdig senere. Kristian får brødskive til kvelds, Ida får kotelett til kvelds. Sånn ble det i dag

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:40   #16
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Hvorfor steker du ikke kotelettene i ovnen? Da kan de 1. stå på hele dagen på lav varme og være ferdig når dere kommer hjem eller 2: Steke i 20 min på 200 grader mens du lager saus og grønnsaker.
Jeg har faktisk tilgode å lage en lavkarborett som tar lenger tid enn det en tilsvarende ferdigrett ville gjort.... Tomatsuppe er jo evt bare å varme en boks tomater, ha i krydder og kjøre i blenderen. Tar like lang tid som å røre ut en pose i vann, vente på den skal koke, få noen til å røre osv.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 18:48   #17
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg pleier å steke koteletter i pannen først og så ettersteke i ovn (så de blir gjennomstekt) mens jeg lager grønnsaker. Joda - tomater på boks blir tomatsuppe, det også, men jeg tror nok det er påkrevet at JEG står med stavmixeren enn så lenge

Jeg sier ikke at det ikke er mulig. Jeg sier bare at de dårlige alternativene ofte er kjappere og enklere å ty til. I en presset hverdag er det alltid noe som må vike. Nå velger jeg jo (stort sett) å lage skikkelig mat. Iallefall fem dager i uka. Håpet mitt er jo at barna etterhvert setter pris på skikkelig mat - selv om jeg tviler på at de kommer til å slutte å be om pannekaker

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:38   #18
Jadasåneidaså
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 10
Jadasåneidaså er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg løser det ved å skrive ukesmenyer.
Også lager jeg ikke noe kjempefancy vanskelige greier som tar lang tid. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir helt matt av de fleste middagstipsene jeg finner på blogger ol. Hehe... Ser så fancy ut med all den pynten, så jeg mister motet.

En middagsuke kan se sånn ut som alle kan spise, og ikke tar 120 min å lage:
Mandag: Middagspølser av kylling og kalkun, spaghetti, blomkål og brokkoli.
Tirsdag: Fiskekaker med lite KH, blomkålblanding, poteter og smeltet smør.
Onsdag: Omelett med skinke, paprika, sjampinjong, litt løk, fløte, brokkoli. Brød.
Torsdag: Ovnsstekt laks med grønnsaker, saus og poteter.
Fredag: Grillet kylling, salat og ris.
Lørdag: Taco
Søndag: Medisterkaker, brun saus grønnsaker og poteter.

Jeg spiser såklabert ikke brød, poteter og ris og sånn da. Også har jeg alltid ekstra smør på grønnsakene mine.
Pleier også ha blomkålmos til middagene. Da lager jeg en del når jeg først lager, fryser ned i Avent begre(lenge leve) som jeg tar opp på morningen så det er tint til middag.

Jadasåneidaså er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:40   #19
Venus Willendorf
Medlem
 
Venus Willendorf sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 87
Venus Willendorf er ny på veien

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Hva slags krydder bruker du til tacokjøttet?

__________________

Venus Willendorf er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:46   #20
Jadasåneidaså
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 10
Jadasåneidaså er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jeg løser det ved å skrive ukesmenyer.
Også lager jeg ikke noe kjempefancy vanskelige greier som tar lang tid. Jeg må ærlig innrømme at jeg blir helt matt av de fleste middagstipsene jeg finner på blogger ol. Hehe... Ser så fancy ut med all den pynten, så jeg mister motet.

En middagsuke kan se sånn ut som alle kan spise, og ikke tar 120 min å lage:
Mandag: Middagspølser av kylling og kalkun, spaghetti, blomkål og brokkoli.
Tirsdag: Fiskekaker med lite KH, blomkålblanding, poteter og smeltet smør.
Onsdag: Omelett med skinke, paprika, sjampinjong, litt løk, fløte, brokkoli. Brød.
Torsdag: Ovnsstekt laks med grønnsaker, saus og poteter.
Fredag: Grillet kylling, salat og ris.
Lørdag: Taco
Søndag: Medisterkaker, brun saus grønnsaker og poteter.

Jeg spiser såklabert ikke brød, poteter og ris og sånn da. Også har jeg alltid ekstra smør på grønnsakene mine.
Pleier også ha blomkålmos til middagene. Da lager jeg en del når jeg først lager, fryser ned i Avent begre(lenge leve) som jeg tar opp på morningen så det er tint til middag.

Jadasåneidaså er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:54   #21
rava
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Sandnes
Innlegg: 89
rava er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

nei, jeg synes ikke det er noe problem med middag. Når det skal sies så har jeg alltid laget skikkelig middag og bruker sjelden ferdigretter. Ungene mine er og kresne, men det får ikke styre hva jeg lager til middag. De får fint spise det de får på fatet. Selfølgelig har alle ting de ikke liker fullt så godt, og det respektere jeg, da lager jeg egen mat til ungen, men det er sjelden...

rava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, sunt og godt! Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 20:58   #22
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Jadasåneidaså:

Ser du skriver Ketolyse som kostholdsfilosofi. Da er vel ikke pølser, fiskekaker og medisterkaker noe særlig? Hvis du ikke lager dem fra bunnen av selv da?

Om du velger kyllingpølser eller vanlig pølser spiler ingen rolle, ligger på 6-7 KH pr 100 gram uansett. Samme med medisterkaker og de fleste fiskekakene.

Ikke helt hva jeg ville anbefalt på ketolyse men Hehe.

Selv lager jeg stort sett all maten min fra bunnen av. Feks i dag spiste jeg fiskeburger av fersk laks, spedd med fløte og egg. Godt krydder.
Ble servert med smørdampet brokkoli, blomkål og babygulrøtter.
Laget en nyyydelig saus jeg fant herfra, veldig enkel! Kun en boks med tine krydderost og litt spinat. Spinaten kokes først også blandes den med kremosten og kjøres med stavmiksern til det blir helt pure. Fantastisk farge og smak. Anbefales!!!!

Marius

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:04   #23
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Mine barn er ikke i skolealder, og jeg er hjemme fra jobb 15:20, og har da også hentet i barnehagen. Likevel: Løsningen hos oss for å slippe masing om alt mulig rart og stress før balletten/SATS/div, er å spise "klassisk kvelds" med en eneste gang vi kommer inn døra. Knekkebrød, Oopsier, majonessalater, rester osv. Så kommer det middag etter barneTV.

Ellers; det som kan fikses dagen før, fikses dagen før. Som rasping av blomkål, koking av tomatsuppe (av tomater og ikke pulver), og ikke minst: en grovskisse av hva maltidene kl 15:45 og 18:30 skal bestå av. Uten det hadde jeg stått pal på kjøkkenet.

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 21:44   #24
nonta
Medlem
 
nonta sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
Innlegg: 270
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Ren mat er jo det kjappeste å lage da av lavkarbo, uten tvil. Jeg bruker tid i helgene innimellom på å lage kraft, kjøttkaker etc, for å hive på frysen. Kyllingfilet er jo kjapt, samme er fiskefileter, burgere av karbonadedeig..

Ellers koker jeg grønnsaker i mikroen, tar ikke 5 min eigang -hvis jeg ikke har tid til å woke. Karbohydratene lager jeg ofte opp dobbelt av så jeg har til to dager, og varmer opp dagen etterpå, det tåler de fint. Bulgur fra i går er f.eks kjempegodt i surre i smør ett par min. Potetmos er jo superraskt å lage av gårsdagens poteter.

Kjapp lapskaus f.eks er jo enten kraft el buljong, en pose rotgrønnsaker fra findus og pølsebiter. Det går fort! (Nå unngår jo ikke jeg karbo til mine barn da, men prøver å tenke lavglykemisk og så ren mat som mulig.)

__________________




Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 11-01-11, 23:01   #25
Jadasåneidaså
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 10
Jadasåneidaså er på en erverdig vei

Sv: Mødre, synes dere det er vanskelig å lage middag?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Jadasåneidaså:

Ser du skriver Ketolyse som kostholdsfilosofi. Da er vel ikke pølser, fiskekaker og medisterkaker noe særlig? Hvis du ikke lager dem fra bunnen av selv da?

Om du velger kyllingpølser eller vanlig pølser spiler ingen rolle, ligger på 6-7 KH pr 100 gram uansett. Samme med medisterkaker og de fleste fiskekakene.

Ikke helt hva jeg ville anbefalt på ketolyse men Hehe.

Selv lager jeg stort sett all maten min fra bunnen av. Feks i dag spiste jeg fiskeburger av fersk laks, spedd med fløte og egg. Godt krydder.
Ble servert med smørdampet brokkoli, blomkål og babygulrøtter.
Laget en nyyydelig saus jeg fant herfra, veldig enkel! Kun en boks med tine krydderost og litt spinat. Spinaten kokes først også blandes den med kremosten og kjøres med stavmiksern til det blir helt pure. Fantastisk farge og smak. Anbefales!!!!

Marius


Jeg kan iallefall spise med god samvittighet 1,5 wienepølse til middag, eller en fiskekake uten å falle ut av ketose.
Såvidt jeg vet er det ikke KH i medisterdeigen jeg kjøper...

Jadasåneidaså er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Synes frokost uten brød er vanskelig jeg Melkerull Dr Lindbergs 26 27-01-09 11:56
Er det vanskelig synes dere? Mellon Lavkarbo generelt 37 10-12-08 17:13
Om du skulle mangle inspirasjon til å lage middag.... Adriane Oppskrifter 0 01-10-08 18:51
Uff jeg får ikke tid til å lage middag hver dag ... geysirland Ketolysekuren 14 19-09-07 23:39
Dersom jeg skulle lage nachos til middag. Bee Oppskrifter 4 20-04-07 16:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no