Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-05-13, 11:05   #1
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Jeg har aldri tenkt så fryktelig mye på dette, og regnet med at saltinntaket mitt har ligget på et greit nivå. Nå har jeg lest litt da, og funnet ut at salt ikke er noe farlig som man trenger å begrense. Som med mettet fett og kolesterol ser det ut til at saltet også er "friskmeldt" nå. Her er en artikkel av Gary Taubes, som altså var øyeåpneren for meg. Hadde vært interessant med innspill! http://www.nytimes.com/2012/06/03/op...anted=all&_r=0

Etter jeg leste litt om dette har jeg begynt å være litt mer raus med saltet (ikke ekstreme mengder, men mer enn jeg spiste før). Og da ble det plutselig mye lettere å få i meg nok grønnsaker, går nå rundt og er sugen på saltede grønnsaker istedet for potetgull! Og det totalt umettelige suget jeg alltid har hatt etter ost er helt forduftet. Kanskje jeg rett og slett har spist for lite salt... Så, hva tenker dere om dette? Dere som går på ketolyse har jo lært at dere skal holde igjen på saltet, men hva er egentlig grunnlaget for dette? Etter hva jeg har lest nå ser det ut til at vi på lavkarbo faktisk trenger ekstra mye salt, i tillegg til de andre mineralene vi vet vi gjerne bør ta tilskudd av, siden lavkarbo er naturlig vanndrivende.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 11:12   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Hvor har du det fra at man på ketolyse skal holde igjen på saltet?
Jeg har alltid ment at man lærer det motsatte i og med at man taper en del salter når væskeinntak/tap øker. Det anbefales jo å drikke Farris for å få i seg mer salter og mineraler feks.
Mener Dr. Torkil anbefaler seltin fremfor koksalt, men det er vel den eneste restriksjonen på salt jeg kan huske!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 11:25   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

På ketolyse skal man passe på å få i seg nok salt, vitaminer og mineraler av den grunn at væsketapet er såpass stort at man skyller ut masse, spesielt i starten. Dette står i boka.

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 12:45   #4
shailene
Seniormedlem
 
shailene sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 983
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Det har jeg fra flere tråder jeg fant her på forumet da jeg søkte etter tråder om salt, hvor det virket som det var en grei enighet om at salt bør begrenses på ketolyse. Anbefalingene, inkl. de fra Torkil selv, var å kun bruke seltin, og i små mengder.

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Det er ugunstig å spise for mye salt. Man bør dessuten heller velge seltin (natriumklorid og kaliumklorid) enn vanlig bordsalt (kun natriumklorid)
Det er ikke mye salt man trenger hver dag, det meste finnes i maten allerede. Tilskudd ved sterk svetting eller diarre er 1/2 ts pr dag.
....

Og ja, klart man skal passe på å få i seg nok, MEN hvor mye er egentlig "nok", og hvor mye er "for mye", var det jeg lurte på! Sånn generelt for oss på lavkarbo, ikke kun ift. ketolyse... Ser det er en del uenighet om dette, og at flere nå går ut og påstår at det ikke finnes noe grunnlag for å begrense saltinntaket, så lenge man drikker nok og opprettholder mineralbalansen.

shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 13:40   #5
MajaKr
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2013
Innlegg: 73
MajaKr er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Hvor har du det fra at man på ketolyse skal holde igjen på saltet?
Jeg har alltid ment at man lærer det motsatte i og med at man taper en del salter når væskeinntak/tap øker. Det anbefales jo å drikke Farris for å få i seg mer salter og mineraler feks.
Mener Dr. Torkil anbefaler seltin fremfor koksalt, men det er vel den eneste restriksjonen på salt jeg kan huske!

Når det gjelder seltin er det et kjemisk fremstilt salt som er "dødt", havsalt og himalayasalt er naturlig salter. Vet ikke om dette har noe å si, men ville bare opplyse om det. Jeg bruker aldri seltin, bare havsalt og himalayasalt.

__________________


MajaKr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-05-13, 14:30   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

jorda har blir mer mineralfattig, gjelder det natrium også, mon tro?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 13:23   #7
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Grunnen til at man skal bruke seltin og ikke vanlig koksalt er at seltin har en gunstigere mineralsammensetning med lavere natriumklorid og høyere kaliumklorid.

Hvor saltet kommer fra skal ikke ha så mye å si. "Naturlig" er et fjasebegrep. Arsenikk også er "naturlig", men det betyr ikke at det er sunnere av den grunn. Å kjøpe Himalayasalt for noe annet enn smaken er å kaste penger ut vinduet forøvrig. Les mer om det her: http://skepsis.no/index.php?page=vis...etID=152&sok=1

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 13:41   #8
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Om man spiser lite ferdigprodukter, men lager det meste av maten selv så må man passe på å få i seg nok salt ja. Jeg merker det godt om jeg får i meg for lite salt - da får jeg problemer med for lite magesyre. Så jeg passer på å få i meg både litt eplecidereddik og salt (kaviar på gulosten f.eks.) hver dag og da fungerer magen så fint så. Magesyren består jo av bl.a. saltsyre.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 24-05-13, 14:19   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor mye salt bør vi egentlig få i oss?

Mye av skremselspropagandaen om at vi får i oss for mye salt skyldes vel at gjennomsnittsnordmannen spiser svært mye blandingsprodukter og ferdigretter, som inneholder mengder med salt. Men vi på lavkarbo spiser jo i hovedsak rene matvarer, og må derfor være bevisst på å få i oss nok salt. Og jo mer man drikker, desto mer salt skilles ut. Så der andre må være forsiktige med saltet på grunn av alt brødet og Grandiosaen de spiser så må vi i stedet passe på å salte maten så vi ikke får underskudd. Slik tenker i alle fall jeg....

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye kh er det egentlig i pils? FrkMarge Spørsmål og svar 10 27-06-11 01:20
Øl - hvor 'farlig' er det egentlig? harryarne Spørsmål og svar 15 09-02-11 21:25
Hvor tåpelig kan en egentlig bli :-P? Opheliia Generell diskusjon 10 30-10-10 16:20
Hvor mye vann pr dag egentlig? lijo Spørsmål og svar 8 14-03-10 14:32
Hvor mye kan man egentlig spise? Devana Ketolysekuren 3 03-12-09 21:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no