Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Medlemsområdet > Min journal > Åpne dagbøker

Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Åpne dagbøker Har du lyst å kunne linke til dagboken din fra hjemmesiden din? Da er her plassen! Dagbokforumet ligger ikke synlig for uregistrerte brukere, men en kan ved å følge en direkte lenke lese dem uten registrering. OBS, dagboken kan gi treff via google ;)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-01-08, 11:33   #1
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei
Smile

Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Tenk deg følgende scenario: du er invitert på århundrets fest/cocktailselskap og har absolutt ingenting som er stilfullt nok å kle deg i. Turen går til kjøpesenteret, du kommer inn i en butikk og DER ser du århundrets lekreste kreasjon. Vakre fantasier om hvor råflott du kommer til å bli begynner å løpe løpsk oppe i hodet ditt og du formelig ser for deg hvordan alles øyne vil være rettet mot deg i beundring.

Du setter kursen for prøverommet og plaggene detter av som døde fluer. Her kommer skuffelsen med stor S: valkene tyter ut over bukselinningen som deig i en for liten bolle, bakenden er like svær som Mjøsa og armene disser når du beveger deg. Selvsagt har ikke butikken flere slike i din størrelse og skulle de mot formodning ha det skal du slett ikke se bort fra at modellen er såpass liten at ikke engang XXXL ville vært stort nok. Det eneste valget du har er å tusle slukøret ut av butikken mens du stille og innbitt forbanner butikkene/designerne for å lage så små modeller og de sylslanke sylfidene som kan fråtse i klær av den typen og aldri trenger å bekymre seg over hvordan de ser ut.

Dette er naturlig nok satt ganske mye på spissen, men jeg har faktisk ikke tall på alle de gangene jeg selv har opplevd det. Ja, jeg har ikke annet valg enn å pent føye meg inn i rekken over de som kan kalle seg overvektig. Årsaken er rett og slett at jeg med min kontorjobb sitter for mye stille foran pc'en(og tro langt ifra at dette bare gjelder på jobben, det er også en trend jeg viderefører til hjemmelivet), bare en sjelden gang gidder å trene og hiver innpå mer chips, sjokolade, smågodt, såkalt junkfood og brus enn det som godt er.

For å snakke rett fra levra har jeg sett meg luta lei av å gå rundt og føle meg vemmelig. Ja, for det er faktisk nettopp det jeg gjør. At jeg har et dårlig selvbilde fra før av hjelper ikke akkurat på saken. Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt for at andre skal finne meg mer tiltrekkende, snarere tvert i mot. Jeg ønsker å finne min idealvekt for at jeg skal kunne oppnå det privilegiet det er å ha det bra med seg selv. Jeg misunner virkelig mennesker som kan det, enten de så er syltynne eller overvektige.

Kanskje ikke engang idealvekta vil få meg til å føle meg bedre eller mer lykkelig, men jeg har faktisk sterk tro på at det å kunne kle seg i pentøy og føle seg vakker kan hjelpe på mye. Og noe av det jeg gleder meg mest til er å kunne slippe å få dårlig samvittighet for hvert lille glass med brus, hver eneste bit av en hamburger eller pommes frites, hver eneste skje med iskrem og hvert eneste kakestykke jeg strekker meg etter i familieselskap. Jammen er det ikke herlig å ha noe å glede seg til!!!

Så nå er det jaggu meg på tide å se seg selv i øynene og innse at ingen andre enn meg selv kan forandre mitt liv, min kropp og min vekt. Per i dag ligger min vekt på ca. 86 kg og i og med at jeg rager 168 cm over bakken gir det meg en BMI på litt i overkant av 30. Mitt mål er å gå ned 26 kg slik at nålen på vekta til syvende og sist peker på 60 kg. Tøft skal det nok bli, men denne gangen er jeg fast bestemt på at jeg SKAL nå mitt mål, koste hva det koste vil!

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 12:19   #2
sma
Seniormedlem
 
sma sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Sverige
Alder: 45
Innlegg: 949
sma er en juvelsma er en juvelsma er en juvel

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Gratulerer med journal!
Dette skal du klare!

__________________
sma når målet......til slutt....
Min Journal

sma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GBP-operert 08.02.2011 Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 12:45   #3
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Klart du klarer!
Gratulerer med dagbok og masse lykke til

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 12:47   #4
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Tusen takk for alle gode ord og oppmuntring, jeg gleder meg masse til å endelig komme i gang

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 12:58   #5
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Hei og velkommen. Godt skrevet innlegg og start av ditt nye liv!

Dette kunne det vært meg som skrev i slutten av mai i fjor. Ser du har samme mål som jeg hadde, eller jeg hadde 24 kg som mål, det klarte jeg og nå skal jeg prøve å få av meg ytteligere 3 kilo til, klarer jeg det ikke er det helt greit. 24 kg er jo mye Jeg kunne heller aldri finne meg noe fint i vanlige butikker, de få gangene jeg fant noe str. 46, var det en liiiiten modell.

Har som deg hatt dårlig selvbilde hele livet, alltid følt at alle andre både ser bedre ut og er bedre enn meg. Har tidligere hatt anorexia, aldri hatt så dårlig selvbilde som i den perioden.

Etterhvert som årene har gått har jeg jo lært meg å sette pris på sider ved meg selv som jeg ser på som gode og viktige. Bla vet jeg at jeg er en god mor og en god kone og kjæreste. Men utseendemessig har jeg slitt BIGTIME. Nå, når jeg endelig er slank er selvbildet løftet godt opp, jeg vet jeg ser bra ut og føler meg både pen og sexy til tider, så at dette med at vekta hjelper på selvbildet er jeg overbesvist om. Jeg var så lei av hele den gamle meg da jeg nærmet meg målet i høst og bestemte meg for å endre image litt nå som jeg hadde krympet over 1/4. Så jeg klippet meg, kort i en fjong og moderne frisyre og farget håret. Jeg hadde LANGT hår og klippet meg HELT kort. Og nye meg trives virkelig godt med det. Jeg tror det aller meste sitter i hodet, psyken har så utolig mye å si. Jeg har endret tankegangen fullstendig. Det lille, viktigste grepet jeg har gjort er å ikke tenke på alt jeg IKKE kan spise, men fokusere på alt det gode jeg faktisk KAN spise! Klarer man det er mye gjort.

Jeg tror du kommer til å lykkes, for du virker veeeldig bestemt og våken på hvor problemet sitter. Ønsker deg all lykke på veien og velkommen hit til forumet. Uten dette hadde jeg aldri i verden klart å nå målet mitt!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 16:33   #6
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Tusen takk for det Synes det er kjempekoselig å kunne høre litt mer om andres erfaringer med den tunge kampen mot kiloene og er glad for at jeg ikke er alene om å slite med selvtilliten.

Har også forandret imaget litt selv(fikk litt av en vekker da jeg som 16-åring ble antatt for å være 12!!!), så jeg kler meg pent dersom jeg skal noe spesielt(hjemme er det tøfler, t-skjorte/collegegenser og treningsbukse som ruler) og etter at jeg i tillegg har kvittet meg med kort lugg og har begynt å klippe og stripe håret ser alt så mye bedre ut Blir fremdeles tatt for å være yngre enn jeg er, men ikke så til de grader som før.....så det er utrolig hvor mye en aldri så liten forandring kan gjøre for selvfølelsen. Det eneste som mangler nå er å få vekk det overflødige fettet og jeg tror faktisk at det å ha funnet denne siden er akkurat det jeg trenger for å kunne klare det

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 18:14   #7
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Blir fremdeles tatt for å være yngre enn jeg er,

Det kan da umulig være en ulempe

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 18:21   #8
nypdblue
Nytt Medlem
 
nypdblue sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 8
nypdblue er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Hei og velkommen!
Du klarer dette!

nypdblue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 19:11   #9
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av MorStine, her.

Det kan da umulig være en ulempe

Nei, jeg pleier alltid å si at den dagen jeg fyller 35 skal jeg heller være sjeleglad dersom noen tar meg for å være 17 Men foreløpig er det temmelig kjipt å bestandig måtte vise legitimasjon for å kjøpe en flaske vin på polet(jeg begynner jo å "nærme meg" 30 må vite)....

@Nypdblue: Tusen takk for velkomsten og oppmuntringen



Altså, ved dagens måling har jeg kommet frem til følgende:
Livvidde: 107 cm
Hofter: 111 cm
Lår: 65 cm
Armer: 35 cm
Hals: 36 cm

Begynner nesten å lure på om det er lårene mine som er små eller armene mine som er for kraftige. Det frister mest å holde seg til førstnevnte, men med tanke på at halsen er kun 1 cm større enn armene blir det vel sistnevnte som er mest sannsynlig. Jaja, regner nå med å se en viss forskjell etterhvert

Har en aldri så liten mistanke om at jeg underernærer meg selv her. Har følt meg skikkelig groggy i dag: småkvalm, litt svimmel og ganske så trøtt og uopplagt. Dette kan selvfølgelig komme av at jeg kom hjem fra USA forrige lørdag, har jobbet fra kl. 07 hver morgen denne uken(med unntak av mandag, da begynte jeg 07:30) og sover i underkant av 6-7 timer i døgnet.

Når jeg så i tillegg begynner å kutte drastisk ned på porsjonene er det vel kanskje ikke så rart at kroppen begynner å slå alarm. Følte meg faktisk helt fin i går, da spiste jeg følgende:
Frokost: 2 grove knekkebrød med hvitost, en mini-flaske Biola med blåbær, eplejuice og en kopp kaffe.
Lunsj: En Rett-i-koppen pose med blomkål og brokkolisuppe.
Mellomsnacks: En hel kurv med røde, steinfrie druer + en kopp grønn te.
Middag: En ganske så stor porsjon med makaroni- og pølsegrateng med løk og hvit saus.
Kveldssnacks: En gulrot + masse vann.

Sammenlignet med i dag:
Frokost: En liten skål med Special K(98 % fullkorn så klart) + en lett-yoghurt med blåbær og musli. En liten kartong appelsinjuice + en kopp kaffe.
Lunsj: En Rett-i-koppen pose med mexicansk tomatsuppe + vann.
Mellomsnacks: Et middels stort eple og en kopp kaffe + litt vann.
Mellomsnacks 2: En gulrot
Middag: En bitte-liten porsjon med villris og karibisk gryte + et glass vann til.
Dessert: Et halvt glass fett-fri drikkeyoghurt og en liten håndfull mandler.
Mellommåltid: To fullkornsknekkebrød med agurk og litt lett-majones + et glass skummet melk.

Til kvelds blir det fullkornsbrød med speilegg til.

Synes da vitterlig ikke jeg har spist mindre i dag enn i går, men kanskje grunnen er at jeg egentlig ikke spiser meg mett ved noen av måltidene? Det blir liksom bare med litt vomfyll i en 10-20 minutter og så er jeg like sulten igjen. Prøver også å gå så lenge som mulig(minst et par timer) uten å spise igjen, så kanskje dette kan ha litt å si? Ikke alltid så lett å vite for en som i grunnen aldri har hatt noe særlig fokus på å gå ned i vekt før

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 21:23   #10
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Ettlite tips; Slutt å velge lettproduktene, de har som regel mye mer karber enn de ekte...
Nå har du jo ikke definert hvilken filosofi du skal følge, men dette gjelder vel lavkarbo generelt

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 21:36   #11
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

I grunnen synes jeg at det er litt vanskelig å velge en bestemt diettplan. Jeg prøver jo å kjøre lavkarbo-linjen, men null brød/knekkebrød, pasta, ris, frukt og meieriprodukter vet jeg ikke om jeg er helt klar for ennå Å begrense inntaket av disse er jeg helt klart i stand til, men jeg vil heller kutte gradvis ned enn å bare droppe alt på dagen. Jeg finner alltid et eller annet med alle dietter som skurrer litt. Det første jeg vurderte var blodtypedietten, men ettersom jeg har blodtype A bør jeg dermed kutte ut alt kjøtt og spise fisk i stedet, i tillegg betyr det null meieriprodukter. Vel, lettere sagt enn gjort.......jeg elsker nemlig kjøtt, melk, ost, yoghurt etc. og fisk klarer jeg knapt nok å spise uten å bli kvalm.

Tror kanskje Atkins kunne være noe for meg(eller eventuelt Lindberg), men jeg får avvente med det foreløpig til jeg finner en plan som jeg vet at jeg kommer til å klare å holde.

Tusen takk for tipset forresten

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-01-08, 22:53   #12
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Det første jeg vurderte var blodtypedietten, men ettersom jeg har blodtype A bør jeg dermed kutte ut alt kjøtt og spise fisk i stedet, i tillegg betyr det null meieriprodukter. Vel, lettere sagt enn gjort.......jeg elsker nemlig kjøtt, melk, ost, yoghurt etc.

Vimset innom her i mai med planer om blodtypedietten, leste om den og gjorde meg samme tanker som deg, det ville jeg aldri klare, har også btA. Men så leste jeg litt på ketolyse, og bestemte meg der og da for at dette skulle jeg klare. Startet 29. mai. og 13. november var jeg i mål med -24 kg. ANBEFALES!

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 08:32   #13
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Følte meg faktisk helt fin i går, da spiste jeg følgende:
Frokost: 2 grove knekkebrød med hvitost, en mini-flaske Biola med blåbær, eplejuice og en kopp kaffe.
Lunsj: En Rett-i-koppen pose med blomkål og brokkolisuppe.
Mellomsnacks: En hel kurv med røde, steinfrie druer + en kopp grønn te.
Middag: En ganske så stor porsjon med makaroni- og pølsegrateng med løk og hvit saus.
Kveldssnacks: En gulrot + masse vann.

Sammenlignet med i dag:
Frokost: En liten skål med Special K(98 % fullkorn så klart) + en lett-yoghurt med blåbær og musli. En liten kartong appelsinjuice + en kopp kaffe.
Lunsj: En Rett-i-koppen pose med mexicansk tomatsuppe + vann.
Mellomsnacks: Et middels stort eple og en kopp kaffe + litt vann.
Mellomsnacks 2: En gulrot
Middag: En bitte-liten porsjon med villris og karibisk gryte + et glass vann til.
Dessert: Et halvt glass fett-fri drikkeyoghurt og en liten håndfull mandler.
Mellommåltid: To fullkornsknekkebrød med agurk og litt lett-majones + et glass skummet melk.

Til kvelds blir det fullkornsbrød med speilegg til.

Synes da vitterlig ikke jeg har spist mindre i dag enn i går, men kanskje grunnen er at jeg egentlig ikke spiser meg mett ved noen av måltidene? Det blir liksom bare med litt vomfyll i en 10-20 minutter og så er jeg like sulten igjen. Prøver også å gå så lenge som mulig(minst et par timer) uten å spise igjen, så kanskje dette kan ha litt å si? Ikke alltid så lett å vite for en som i grunnen aldri har hatt noe særlig fokus på å gå ned i vekt før

Hei igjen.
Det du har skrevet her beskriver noe ala Grete Rohde-kost. Med lite fett, lite mat og lettprodukter.

Du skriver at du følger/skal følge et lavkarbokosthold, men du gjør det stikk motsatte.

Det du beskriver har INGEN ting med et sunt lavkarbokosthold.

Har du i det hele tatt satt deg inn i forskjellen mellom det å sulte seg ned og hormonstyrt vektnedgang??

Ei kurv med druer er MYE søtt. Det er ikke forskjell på fruktsukker og sukker for kroppen. Og en stor porsjon makaroni.....-ja-ja

Unnskyld at jeg sikkert virker brutal nå, men du er på ville-ville veier. Og det virker ikke som om du har satt deg inn i lavkarbo-filosofien i det hele tatt.

Du bruker lettprodukter, spiser makaroni, frukt, gulrot, skummet melk, fullkornbrød (det er en myte at det er særlig forskjell på loff og grovbrød), youghurt osv.osv. I tillegg spiser du mellommåltider. Dette er oppskriften på alt det du IKKE skal spise på lavkarbo.


Her er hva jeg spiser en vanlig dag.

F: 2-3 egg stekt 70-100gr bacon stekt i smør. Eller 2-3kokte egg+3-4 ss meierismør. Kanskje litt norvegia i tillegg. Vann og kaffe.

L: 1-2 koteletter stekt i meierismør. Vann+kaffe

M: Ribbe med svor og fett +noe grønnsaker som brokkoli/blomkål. Vann+kaffe

Baconcrisp eller baconsvor om jeg trenger noe snacks.

Ser du forskjellen?

De som følger ketolysekuren spiser vesentlig mer grønt enn meg.

Kast dine gamle oppfatninger av slankekost og start først som sist med å SPISE DEG GOD OG METT ned i vekt.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 11:40   #14
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Det skal ikke være lett å gå ned i vekt, skal det vel? Ja, jeg innrømmer gladelig at jeg er av den gamle "lite fett, lite sukker og mye trening"-skolen. Men det er da vitterlig derfor jeg er her: for å lære hvordan man kan sette opp et godt og sunt kosthold. Rom ble såvidt jeg husker ikke bygget på en dag heller: det er knappe to-tre dager siden jeg bestemte meg for å starte en diett og en slik livsstil tar litt tid å venne seg til.

En annen ting jeg ikke helt forstår og som kanskje noen her kan forklare meg er følgende: hva legger dere i begrepet lavkarbo? Lite karbohydrater generelt sett? Ingen karbohydrater i det hele tatt? Eller minimalt av feil type karbohydrater og mer av riktig type?

Hmm, ser ut til at jeg virkelig har stått opp på feil side av sengen denne gangen Tydelig at jeg bærer på en del arkaiske forestillinger om hva riktig og galt kosthold innebærer. For meg virker det oppsiktsvekkende å kun spise tre måltider for dagen. Ja, for jeg går ut fra at det ikke er snakk om å spise seg stappmett til hvert måltid og så gå rundt sulten resten av dagen. Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?

Jeg spør ikke for å virke sur og vrang, men fordi dette rett og slett er ting jeg lurer på. Ja, for meg virker det utenkelig å leve kun på fett og proteiner, for ikke å snakke om å spise så mye kjøtt hver dag. Muligens jeg som sagt tidligere bare er litt inntørket i mitt forhold til sunn/ikke-sunn mat. Men ett sted må man jo begynne å lære og det gjør man som kjent best ved å spørre og grave.

Etter det jeg har lest om de forskjellige filosofiene heller jeg i grunnen mest mot ketolysekuren. Hvis noen kan komme med noen tips til nyttig lesestoff for nybegynnere taes disse imot med takk

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 11:52   #15
Goggen
Seniormedlem
 
Goggen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 998
Goggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastiskGoggen er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Det skal ikke være lett å gå ned i vekt, skal det vel? Ja, jeg innrømmer gladelig at jeg er av den gamle "lite fett, lite sukker og mye trening"-skolen. Men det er da vitterlig derfor jeg er her: for å lære hvordan man kan sette opp et godt og sunt kosthold. Rom ble såvidt jeg husker ikke bygget på en dag heller: det er knappe to-tre dager siden jeg bestemte meg for å starte en diett og en slik livsstil tar litt tid å venne seg til.

En annen ting jeg ikke helt forstår og som kanskje noen her kan forklare meg er følgende: hva legger dere i begrepet lavkarbo? Lite karbohydrater generelt sett? Ingen karbohydrater i det hele tatt? Eller minimalt av feil type karbohydrater og mer av riktig type?

Hmm, ser ut til at jeg virkelig har stått opp på feil side av sengen denne gangen Tydelig at jeg bærer på en del arkaiske forestillinger om hva riktig og galt kosthold innebærer. For meg virker det oppsiktsvekkende å kun spise tre måltider for dagen. Ja, for jeg går ut fra at det ikke er snakk om å spise seg stappmett til hvert måltid og så gå rundt sulten resten av dagen. Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?

Jeg spør ikke for å virke sur og vrang, men fordi dette rett og slett er ting jeg lurer på. Ja, for meg virker det utenkelig å leve kun på fett og proteiner, for ikke å snakke om å spise så mye kjøtt hver dag. Muligens jeg som sagt tidligere bare er litt inntørket i mitt forhold til sunn/ikke-sunn mat. Men ett sted må man jo begynne å lære og det gjør man som kjent best ved å spørre og grave.

Etter det jeg har lest om de forskjellige filosofiene heller jeg i grunnen mest mot ketolysekuren. Hvis noen kan komme med noen tips til nyttig lesestoff for nybegynnere taes disse imot med takk


Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

Ja, for jeg går ut fra at det ikke er snakk om å spise seg stappmett til hvert måltid og så gå rundt sulten resten av dagen. Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?

Ikke stappmett, men spise slik at du er passe mett etter 10-20 min. Dette må læres.

Mange dager spiser jeg kun 2-to(ikke skrivefeil) ganger. Er jeg ikke sulten, spiser jeg ikke.

Igjen denne gamle tanken:

Opprinnelig lagt inn av Embla, her.

"Men hvordan kan man ellers sørge for at man holder seg mett mellom måltidene? Småsnacks som ikke metter i det hele tatt?"

Spiser du fett istedenfor karbo har du ikke bruk for melloåltider. Mellommåltider er for karbo-spisere ala GR. Da må man passe på blodsukkeret. Med lavkarbo, altså under ca-70 karb.pr dag er blodsukkeret stabilt. Og da oppstår heller ikke stuphunger. Og i følge "Bedre uten brød" er sjkæringspunket for sunn lavkarbo omtrent der. Mange velger å ligge lavere fordi det er behagelig.

Lavkarbo kan det være om du spiser mindre enn 200 karb. om dagen. Men skal du ned i vekt må de strupe til 15-20. Og de skal komme fra grønnsaker i størst mulig grad.For å svi av flesk benytter man kostindusert ketose. Da må antall karbohydrater ned, (15-20) slik at kroppen kommer i Ketose. Søk på forumet og les.

Kjøp ketolyseboka, les og lær. Alt står forklart der. Eller gjør et søk her på lavkarbo og les.

Det tar tid å tenke annerledes.

__________________



Goggen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 12:06   #16
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Jeg ville bestilt boka til Torkil jeg...om ketolyse..
Den hjalp meg å forstå en HEL del..
Og seff spurte jeg masse her inne..Så det må du bare fortsette å gjøre..
Men å sette i gang med noe, uten å vite hva man driver med, vil virke mot sin hensikt - tror jeg.....

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 16:23   #17
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Hei Embla

Jeg begynte også her inne uten noen spesiell kost filosofi, men jeg lærte veldig mye av bare å lese innlegg fra andre, som lurte på saker og ting,
jeg leste i oppskriftene og dagbøkene til de som var godt igang.
Dette har nok hjulpet meg til å unngå begynner feil, og hjalp meg til å finne ut hva jeg skulle satse på.
jeg kjøpte boken og leste den FØR jeg begynte på ketolyse.
Nå bruker jeg boken til å sllå opp i hvis jeg lurer på noe, eller bare som en oppmuntring.

Jeg fant ut at jeg var i ketose pga pusten, (det lukter litt)
men bestilte stix for å prøve det og.

Ønsker deg lykke til videre, les litt rundt og ta det rolig til du finner din vei .
vennlig hilsen Tullehøna

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 17:14   #18
nettan
Medlem
 
nettan sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Ålesund
Alder: 46
Innlegg: 386
nettan er ny på veien

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Lykke til dette klare du

__________________


nettan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-01-08, 17:33   #19
Max
Seniormedlem
 
Max sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nettopp!
Alder: 45
Innlegg: 3.909
Max er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastiskMax er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Anbefaler deg å følge en kostholdsfilosofi, f.eks. ketolyse. Få karbohydrater, mer protein og fett. Selv om hjernen ikke er vant med at man kan slanke seg ved inntak av fettholdig mat, mener kroppen noe annet. Men da må du kutte karbene først!

Kjøp boka om ketolyse, les den godt, så forstår du hva vi mener

Sikker på at du vil klare dette!

Lykke til

__________________
På tide å bytte signatur...?
Max er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse! Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 10:13   #20
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Tuuuusen takk for alle gode råd og veiledning Tror jeg skal kjøpe ketolyse-håndboken, men jeg er litt usikker på å kjøpe den for seg selv. Det blir jo tross alt billigere å kjøpe en startpakke eller full pakke? Akkurat det har jeg ikke råd til nå uansett......kom hjem fra USA for en uke siden og har brukt masse penger der borte. Jeg har en deltidsjobb og fikk ikke levert inn noen timeliste innen fristen denne måneden, så lønn får jeg ikke før i mars og inntil da må jeg leve på luft og kjærlighet(så og si).

Har gått til innkjøp av en e-bok for en 30 dagers lavkarbo-diett. Denne uken går jeg på en 7-dagers detox som består av fiberpulver og tabletter(noe jeg kjøpte borte i Statene), dette skal liksom fungere som starten på mitt nye liv. Pulveret skal blandes med vann og smaker helt j#€"$#@€£$, til tross for appelsinsmaken. Kjennes mest ut som om jeg drikker vann iblandet sagmugg Heldigvis skal jeg bare ta en liten pose fiberpulver for dagen(dette om morgenen også). Må bare huske på å drikke masse vann, noe som anbefales bl.a. for å unngå uhumske bivirkninger som hodepine o.l. Drakk minst 2,5 liter i går og følte jeg måtte på do i ett bankende kjør.....

På kommende søndag er jeg ferdig med detoxen og da har jeg tenkt å kjøre i gang med 30-dagers programmet som står oppført i boken jeg kjøpte. Det er et lavkarbo-program a la Atkins, så det blir spennende å se hvordan det går. Innen de 30 dagene er gått har jeg forhåpentligvis fått kjøpt ketolyse-håndboken og satt meg skikkelig inn i det før jeg går over til ketolyse selv

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 17:05   #21
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Var innom Kinsarvik Frukt og Grønt etter jobben og jaggu fant jeg ikke både Cocosa Virgin Oil og johannesbrødkjernemel der I tillegg har de også yndlingsteen min(alt av merket Yogi Tea)- kjøpte en som heter Detox(tenkte det kunne passe bra med tanke på detox-uken som jeg nå går gjennom) og Sweet Chilli(nam!).

Nettopp spist middag og det var helt herlig: en stor omelett med purre, bacon og smeltet ost + stekt sopp og brokkoli Nå som jeg har fått tak i johannesbrødkjernemel tenkte jeg også at jeg skulle prøve ut en av oppskriftene på vafler her på siden. Utrolig morsomt å få et helt nytt perspektiv på matlagingen---og så jeg som har femten tommeltotter når det gjelder mat som skal tilberedes

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-01-08, 17:10   #22
Alyssa
Seniormedlem
 
Alyssa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Alder: 47
Innlegg: 4.446
Alyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastiskAlyssa er bare helt fantastisk

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Alyssa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-01-08, 11:55   #23
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Uffameg, denne detoxen blir bare verre og verre Føler meg stort sett helt fin, bortsett fra når jeg skal innta posen med fiberpulver. Det skal jo blandes i vann og drikkes, men i stedet for å løse seg skikkelig opp synker det til bunnen av glasset og blir liggende der som slagg og det smaker rett og slett hestehår. Blir nærmest dårlig bare ved tanken, for ikke å snakke om at det setter brekningsrefleksen min i høygir hver gang jeg prøver å drikke skvipet Skjønner ikke helt hvordan jeg skal klare å drikke det hver morgen de neste fire dagene også. I morges da jeg skulle på jobb følte jeg meg kvalm i bortimot en time etter at jeg hadde drukket det.

Sånn ellers funker det relativt greit. Går mye på do(sannsynligvis fordi jeg drikker store mengder vann hver dag som anbefalt- litt slitsomt likevel) og føler meg i grunnen "renere" enn før. Kan dog ikke si annet enn at jeg er glad jeg ikke skal gå gjennom dette igjen med det første. Har ikke drukket noe kaffe de siste tre dagene(jada, jeg vet at jeg kan drikke koffeinfri, men har liksom ikke fått summet meg til å kjøpe dette), bare te og vann. Ellers må jeg innrømme at jeg ikke har kuttet ut karbohydrater fullstendig(), men jeg begynner å komme ganske langt i å omgjøre kostholdet mitt og lager mye mer mat selv(har til og med prøvd noen av de utsøkte oppskriftene her inne)

Frokost: Anti Toxin 7 fiberpulver(blæh!) + en Anti Toxin 7 urtekapsel. En Atkinsbar med sjokoladebiter + to vafler som var igjen etter i går.
Lunsj: Litt tomatsuppe.
Middag: Her har jeg tenkt å prøve ovnsbakt kyllingfilét med rømme/tikka masala-saus etter en oppskrift jeg fant her inne(takk for oppskriften Iset).

Lager litt lavkarbovafler igjen og spiser et par stykker til dessert + at jeg tar med meg noen på jobb i morgen(dette blir frokost, tar resten av kyllingfileten sammen med litt salat til lunsj)

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-01-08, 20:44   #24
Embla
Juniormedlem
 
Embla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 47
Embla er på en erverdig vei

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Dag 5 av detox-kuren:

Går fremdeles mye på do, men har merket en liten nedgang, sannsynligvis fordi jeg ikke drikker like mye vann som jeg gjorde til å begynne med(noe jeg virkelig burde gjøre). Nå har jeg kun to dager igjen av kuren og jeg føler faktisk at jeg har gått ned litt, så nå blir jeg skikkelig skuffa dersom jeg går på vekten og finner ut at jeg har gått oppover i stedet(j/k).

Har faktisk ikke fulgt et skikkelig lavkarbo kosthold denne uken(fy!), men jeg prøver å holde meg på matta så godt det lar seg gjøre. Har prøvd ut flere av oppskriftene jeg har funnet her inne(Isets ovnsbakte kyllingfilet med rømme og grønnsakssaus i går og Nilles ostelasagne i dag....nam ).

En ting jeg også har funnet ut er at middagsrester av den typen egner seg ypperlig til lunsj på jobben dagen etterpå. Hadde med meg kyllingrestene i dag og spiste det sammen med en salat, det smakte bare herlig Og kollegaene mine(som forøvrig synes det er både morsomt og spennende at jeg gradvis skifter til en lavkarbo livsstil) skryter hemningsløst av maten jeg har laget. JEG......som knapt nok kunne steke så mye som et speilegg før!!! De prøver forresten også å friste meg med fastelavnsboller, kaker og andre godsaker, men jeg har vært standhaftig og har klart å stå imot så langt

Endringene i kostholdet begynner så smått å virke inn på kroppen også. Takket være mat som for det meste er protein- og fettholdig + grønnsakene føler jeg meg utrolig mett etter hvert eneste måltid. Og mellom måltidene har jeg ikke engang lyst på mat!!! Jeg er rett og slett så mett flere timer etter hvert måltid at det å putte noe i munnen nærmest blir utenkelig. Dette kommer fra en som konstant pleide å småspise tidligere og som knapt nok kunne sette seg foran pc'en uten å få lyst på noe å putte i munnen. Gleder meg virkelig til fortsettelsen og håper den blir minst like lovende som starten

__________________



Embla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ny i gamet- vurderer ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-02-08, 07:53   #25
MorStine
Seniormedlem
 
MorStine sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Eidsvoll
Alder: 44
Innlegg: 1.651
MorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt liktMorStine er veldig godt likt

Sv: Denne gangen SKAL jeg klare det- Emblas kamp mot kiloene

Så dårlig at de prøver å friste deg! Dessverre er det mange som synes sånt er fryktelig festlig...

Synes du er kjempeflink! Stå på, og lykke til med de to siste dagene nå, spent på å høre resultatene

__________________
Er nå i gang med LCHF
It's no hocus pocus, it's all about the focus!
MorStine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen diett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no