Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Nybegynnerspørsmål

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-02-06, 18:33   #1
Agate
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 6
Agate er på en erverdig vei

Nybegynnerspørsmål

Hei,

Jeg har kommet ca halvveis i boken din, som er den "n`te" i rekken etter 2-3 boker av Montignac, Zone dietten, blodypedietten, anti-dietten, pluss et par mindre kjente. Alle finner argumenter som tilsynelatende beviser at deres teorier er den rette, så disse argumentene de bryr jeg meg ikke så mye om; jeg må selv finne det som er rett for meg

Nok om det, jeg begynte så vidt å spise proteiner og fett allerede før jeg mottok boken, for nå er jeg temmelig lei av disse plagsomme kiloene. Jeg så et eller annet sted at du spiste soufflé og tenkte at det ville jammen jeg også prøve. Så jeg lagde en ostesoufflé. Kjempegodt var det. Men så ble jeg sittende og tenke; souffleen bestod av 5 egg, Ost, melk, fløte og 4 ss hvetemel (til hvitsausen). Det er mulig jeg blander inn Montignac her, men var det feil å bruke hvetemel? Og hvis så er tilfelle, hvilke alternativer finnes der?

Et annet spørsmål, et sted i boken din står der at man ikke skal spise noen form for yoghurt. Jeg, som ikke bor i skandinavia, finner imidlertid gresk yogurt som ikke inneholder noe som helst annet enn fløte, melk, melkepulver og yoghurtkultur. Den skulle vel være lov å spise vel? Med denne har jeg et par ganger laget meg en dessert. Da har jeg tilsatt et par ts kakaopulver og et par dråper kunstig søtningsstoff.

Frokost...Jeg er egentlig ikke noe utpreget frokostmenneske og jo tidligere på morgenen jo vanskeligere blir det. Imidlertid kan jeg godt være sulten uten å ha lyst på mat. Jeg presser ned litt fet ost og litt kjøtt av et eller annet slag før jeg har små muligheter for å spise noe frem til kl 13, men det bli bare en liten bit av hvert slag. Jeg prøver til gjengjeld å ta det igjen i helgen. Holder det selv om det blir lite til frokost eller må jeg ha i meg mer?

Jeg er nå i den tredje uken på denne dietten, de eneste grønnsakene jeg har spist har vært en halv advokado et par ganger, to biter brokoli en gang og en gang i forrige uke spiste jeg et eple . Ellers har jeg spist kjøtt med fett, men jeg har ikke gått noe særlig ned i vekt...

Og helt til slutt gir denne formen for spising dårlig kroppslukt og dårlig ånde? Atkins kuren kan gjøre det har jeg nemlig hørt.

Takk og takk

Agate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja si det.... Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 18:41   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nybegynnerspørsmål

For å ta det siste først: Dette kostholdsprinsippet gir stålånde.

I korte trekk kan man spise alt av kjøtt og fisk, egg og fjærkre, samt fettkilder som rømme, fløte, smør, creme fraiche osv. Jeg spiser grønnsaker hver dag, men holder meg til karbohydratfattige grønnsaker som paprika og løk (i små mengder), brokkoli, blomkål, agurk, bladsalat, sitron osv. Det er i hovedsak det jeg spiser. Jeg jukser litt og spiser majones i tillegg, selv om jeg vet at det er ødelagt fett og ikke sunt. Eple hører ikke hjemme her.

Til frokost har jeg ikke lyst på mat jeg heller, men jeg tvinger i meg noe fett for å få i gang "fettbålet". Jeg tror du vil få mye bedre resultater hvis du spiser på morgenen/formiddagen.

Souffle? Vel, hvetemel er jo bannlyst, så jeg ville vært meeeeget forsiktig med det i begynnelsen. (Les: Ikke i det hele tatt) Fløte er også bedre enn melk. Og den joghurten du sikter til kan du trygt spise, dersom det står ettertrykkelig lite karber på den. Norsk joghurt er jo annerledes enn den greske.

Øh, har jeg svart på alt nå?

  Svar med sitat
Gammel 01-02-06, 19:12   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Souffle? Vel, hvetemel er jo bannlyst, så jeg ville vært meeeeget forsiktig med det i begynnelsen.

Har oppskrift på ostesouffle med egg, ost og kremfløte ....og ikke noe annet. Husker bare ikke forholdstallene. Skal poste når jeg kommer hjem etter jobb i kveld !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 05:26   #4
ssskaldeman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Sörmland, Sverige
Alder: 82
Innlegg: 316
ssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjentssskaldeman begynner å bli godt kjent

Sv: Nybegynnerspørsmål

Tack, Nille og Albertine!

Ja, ni har väl svarat på allt. Jag återkommer med min receptsamling under våren. All mat kan och ska lagas utan vetemjöl!

Än en gång: Detta är ingen slankekur utan ett sätt att äta som vi är avsedda att äta. Kosten ger en frisk och trygg kropp som frivilligt släpper på onödigt fett. Det kan gå fort eller långsamt, det beror på utgångsläget och på hur strikt man är. Det bästa är att gå ner i lugn och stadig takt, då minskar man problemet med överblivet skinn.

Sten Sture

ssskaldeman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 09:17   #5
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nybegynnerspørsmål

Men Sten Sture, hva om man følger rådene dine og går mye ned i vekt? Det er vel sånn at man alltid går ned mye i begynnelsen, for så å gå ned mindre og mindre? Jeg har gått ned seks kilo på elleve dager, og er selvsagt fornøyd med det. Eller burde jeg ta det langsommere?

  Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 14:43   #6
HildePåSlankern
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Alder: 58
Innlegg: 154
HildePåSlankern har en fantastisk aura rundt segHildePåSlankern har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Nybegynnerspørsmål

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Men Sten Sture, hva om man følger rådene dine og går mye ned i vekt? Det er vel sånn at man alltid går ned mye i begynnelsen, for så å gå ned mindre og mindre? Jeg har gått ned seks kilo på elleve dager, og er selvsagt fornøyd med det. Eller burde jeg ta det langsommere?

Seks kilo på 11 dager, heia Albertine!!!! Det er jo fantastisk! Jeg tror kanskje at det er OK å gå ned fort med det samme, slik at du ser at dette virker og etter 10-20 kilo kanskje gå saktere? Det er jo viktig for helsen din at du går ned endel, men når du kommer på et visst nivå kan du kanskje ta det mer rolig slik at du ikke får så mye overflødig skinn? Det blir jo lettere å bevege seg om du går ned 10-20 kilo og det vil jo virke veldig bra på motivasjonen også. Bare en tanke, men jøje meg: 6 kilo på 11 dager! Lurer på hvilke kommentarer du kommer til å få i bloggen din hehehe.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Hilde

HildePåSlankern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Leter og leter Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 14:59   #7
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Nybegynnerspørsmål

Nå har jeg jo ikke offisiell veiedag før på mandag, og mye kan skje innen den tid... Men jeg tror jeg gjør det som jeg har planlagt, nemlig å være kjempestreng de første ukene (tre, fire, fem eller flere, vi får se) og deretter øke på med litt nøtter og bær. Da går det automatisk saktere. Men jo, jeg er kjempefornøyd! Har du sett bloggen min i det siste? Der kom det aksept fra en av mine argeste motstandere!

  Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 20:49   #8
Agate
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2006
Innlegg: 6
Agate er på en erverdig vei

Sv: Nybegynnerspørsmål

Takk skal dere ha for svar.
Nille, det hadde vært flott om du hadde kunnet publisere den oppskriften her.

...leit dette med stålånden, for man skal jo tross alt omgås andre mennesker.... Ikke noe gøy å være slank og fin når man ikke lenger har hverken kjæreste eller venner

----
Agate

Agate er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja si det.... Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 21:53   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Nybegynnerspørsmål

Sorry !! Glemte det jeg

OSTESOUFFLE

4 egg
3 dl kremfløte
300 gram revet ost (norvegia eller en pakke med "Pizzaost" er greitt)

eggene og kremfløten piskes sammen, osten blandes i. Helles i souffle form eller annen form med høye kanter og stekes på 150 C i 2 timer.

På slutten av steketiden er det mulig å åpne stekovnsdøren og legge over litt bakepapir om toppe begynner å få for mye farge. Den skal være brun/gyllen på toppen. Må spises så snart som mulig etter at den er tatt ut av ovnen !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no