Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Spis deg ned i vekt med Skaldeman

Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-10-08, 21:17   #1
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei
Exclamation

Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Jeg har av erfaring en stooor mistanke om at jeg er ekstremt overfølsom mot de værste typene karbohydratene.

Jeg kan spise 2 store pizzaer og være mer sulten enn da jeg begynte. Spiser jeg salat våkner jeg opp med en utsultet følelse neste dag, det samme gjelder sukker.

Pasta er værstingen, helt forferdelig.

Er det ulike grader av intoleranse ? Hvordan kan jeg klare å inkludere karber i min fremtidlige kost om jeg ikke kan skape en balanse ? Er det mulig å være totalt fraværende ra karbohydrater hele livet, med unntak av et par dager i året( Jul,nyttår,bursdager osv)

Bathory

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 05:01   #2
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Uten å være ekspert på noe vis, så vil jeg tippe at du kan spise karbohydrater i fremtiden - men at du må være påpasselig med hvor de kommer fra. At pizza, pasta og sukker tøyser med kroppen din er nok ikke så rart - der er det snakk om raske karbohydrater. Det er nok mer sannsynlig at kroppen din ser med blidere øyne på karbohydrater fra grønt, helt grove melsorter, melkeprodukter, bønner/linser, kanskje noe frukt og så videre. Det er vel anbefalt at man trapper saaakte opp på karbohydratene når man er ferdig med selve slankingen og skal over på vedlikehold, og da finner du nok fort ut hva kroppen din tåler.

Å leve nesten karbofritt med unntak av spesielle festdager for resten av livet, tror jeg ikke er noen kjempeidé. Kroppen din trenger karbohydrater, om enn ikke så fryktelig mange. Rent teoretisk kan den nok klare seg uten, altså, men du skal jo ideellt sett få i deg et spektrum av næringsstoffer som er vanskelig å få til hvis du spiser nesten utelukkende protein og fett. Jeg ville prøvd meg frem med å øke litt etter litt når målvekten var nådd, og kjent nøye etter hvordan kroppen reagerer.

Ser mange her anbefaler boka "Bedre uten brød" av Lutz/Allan. Jeg har ikke lest den selv foreløpig, men tror nok den inneholder en del kloke ting. (Mener å huske at det er snakk om å spise maks 72 gram karbohydrater om dagen for optimal livsstil.) Kanskje den kan være noe for deg?

Lykke til, i alle fall

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 29-10-08, 07:55   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Nattfrue dekket det meste her, men det er en fordel å spise grønt og bladgrønt sammen med noe som er litt fett og proteinrikt. Om du lager deg en salat, putt i kokte egg/ostebiter/biter av kylling/røkelaks, og hell over litt olivenolje. Da vil salaten med ett bli et fullverdig måltid.
Fedon mener man skal spise frukt FØR måltider, fordi det senker opptaket av glukose i tarmen, ergo saktere blodsukkerstigning.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 11:20   #4
Fungus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 49
Innlegg: 17
Fungus er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Sitat:

Jeg kan spise 2 store pizzaer og være mer sulten enn da jeg begynte. Spiser jeg salat våkner jeg opp med en utsultet følelse neste dag, det samme gjelder sukker.

Vet ikke helt hvordan du definerer 2 store pizzaer, snakker vi grandis da eller 2 store fra Peppes ? Uansett, så tror jeg nok ikke at det er praktisk mulig å være mer sulten etter ett slikt måltid på minimum 1kg med mat. At du blir FORT sulten igjen, kan så være.

Mye salater inneholder endel fiber, som skal være mettende over tid. Min erfaring er at jo senere på dag jeg spiser siste måltid, jo værre får jeg det morgenen etter. Så å kjøre i seg 3 brødskiver med nugatti til kveld kl 2100, er ikke å anbefale

Det maksimale jeg har spist som jeg husker konkret, er 13 pizzastykker på Peppes, samt en 0.8 liter cola light. Og det er jo ett problem i seg selv å spise sånne mengder mat. Magesekken utvider seg, og "sprenges" slik at du kan spise mer og mer.. Og i tillegg, så vil maten presse seg ned i tarmsystemet før den er ferdig fordøyd i magesekken, og det skaper endel ubehageligheter som drittlukt og guffen avføring.

Tror nok viktigste fokuset ditt i tillegg til å kutte ned på sukker og karbo inntak, vil være mengde begrensing. Du må aldri tillate deg selv og spise ett måltid som er over 500gram totalt. (Eller ett annet tall som passer til deg)

Knyttneve trikset kan kanskje hjelpe litt. Det er vel MAX 4 knyttnever mat som skal på en tallerken. Det inkluderer allt tilbehør og garnityr også.
Også må man spise saaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaakte. Da slipper du å ta en porsjon til, du kan drikke mer, prate mer, også videre

__________________




I didn't fight my way to the top of the food chain to Be A Vegetarian !
Fungus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Oppstart Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 11:56   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Jeg trodde jeg tålte karbo og blodsukkerstigninger bra. Dengang ei. Jeg tror det er flere reaksjoner på karbo. Man tuller til metthetsfølelsen. Jeg blir mett uansett hva jeg spiser og overspiser aldri. Men, jeg blir dobbelt så sulten bare 3 timer etter et karbomåltid sammenlignet med en lavkarbomåltid. Og jeg fortsetter å spise litt mer karboting etter neste måltid også. Dette er fryktelig enkelt å forklare. En blodsukkerstinging som så går ned igjen trigger sulten. Kroppen regulerer blodsukkeret for å få jevn energi i blodet. SÅ blir det underskudd og fettforbrenningen kommer ikke igang fort nok. Isteden sendes da sultsignaler og energinivået i kroppen blir variabelt og avhengig av rask påfyll.

Jeg reagerer på frukt på tom mage. Den tuller til fettforbrenningen og energinivåer. Jeg spiser frukt ETTER et måltid med nok fett og protein, da reagerer ikke blodsukkeret mitt på frukta.

Her om dagen prøvde jeg å inkludere en dæsj ren kruska kli i lunsjen min. Spiser nøtter og kulturmelk til lunsj. Reagerte på det også jeg... Merkelig, men det ser ut som om det viktigste jeg gjør er å passe på at fettprosenten i maten er høy nok til å stagge karbomengden. Nøtter har karbo i seg, men alltid mer fett enn karbo. Kli har reltivt lite karbo, men ikke fett i seg. Der tror jeg det ligger noe.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 12:44   #6
JenJen
Seniormedlem
 
JenJen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 38
Innlegg: 2.608
JenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressursJenJen er en virkelig god ressurs

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Jeg har det på samme måte som Bathory, jeg blir ikke mett når jeg spiser karbo. Full i magen ja, men ikke mett
Og jeg syns det blir litt feil å prate om mengdebegrensning når vi ikke blir mett uansett mengde. Da er det noe annet som er feil vil jeg tro, spesielt når vi blir mette av 2 egg med bacon og ikke 2 store pizzaer (uansett om det er Peppes eller Grandiosa). Knyttnevetrikset fungerer sikkert bra for de som fortsetter å spise selv etter at de er mette og som kun fortsetter å spise fordi det smaker godt, men det blir noe annet når vi spiser fordi vi fortsatt er sultne.

Bathory: anbefaler å lese boka Bedre uten brød som nattfrue nevnte tidligere

__________________


Rest if you must, but don't you quit.


JenJen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lytter til kroppen Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 13:22   #7
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

enig. Noen har en apetittbegrenser som virker sammen med karbo, noen ikke. Jeg tror dette er hemmeligheten for at noen blir overvektige eller ikke. Så kommer velværegrunner i tillegg.
Det er et enkelt valg i mine øyne. Om karbo gjør dette med apetitten, så bare drit i å spis den slags mat da. Man trenger ikke karbo...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 13:30   #8
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

enig. Noen har en apetittbegrenser som virker sammen med karbo, noen ikke. Jeg tror dette er hemmeligheten for at noen blir overvektige eller ikke. Så kommer velværegrunner i tillegg.
Det er et enkelt valg i mine øyne. Om karbo gjør dette med apetitten, så bare drit i å spis den slags mat da. Man trenger ikke karbo...

Det stemmer. Leptin er et metthetshormon som er assosiert med økt insulin-nivå. Fete folk har mye leptin, men lite metthet. Hovedfaktoren er fruktose. Ta den, Fedon!


Sist redigert av danish : 20-11-08 kl 13:42.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 13:47   #9
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

He, he. Spørsmålet er om han vet eller ikke, eller kanskje bare er feig??
Litt slemt sagt, men det er ikke alle som makter presset slik som Annika Dahlqvist.

Barexstein som bestyrer denne klinikken hans i Arendal, kan det meste. Refererer til innlegg på nettet med råd han gir til overvektige.

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 15:36   #10
Fungus
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2008
Alder: 49
Innlegg: 17
Fungus er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Hmm, så det er en forskjell på å være full i magen, og det å være mett altså. Det var jeg ikke klar over.

Danish: takker for linken. Den undersøkelsen indikerer jo at man slettens ikke skal proppe i seg for mye frukt (og slikt), og da kan man begynne å tenke. Når reklamen sier "5 om dagen" altså 35 stk i uka.. oida.,
Edit: Oii, er jo helt ny også den undersøkelsen

Hmm, siden jeg mangler en doktorgrad eller 12, så blir det litt vanskelig på stående fot det greiene der , men det kan jo faktisk virke som en slags lidelse/sykdom/intoleranse.

__________________




I didn't fight my way to the top of the food chain to Be A Vegetarian !
Fungus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Oppstart Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 16:38   #11
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Jeg kan i alle fall si at min karbohydratfølsomhet er direkte voldsom.
Jeg prøvde meg på en karboloading i påska på grunn av lang tids stillstand, fire-fem dager med et kosthold bestående av grovt brød, müsli, melk, brunost, juice, litt spaghetti og ris.
For det første var den umiddelbare reaksjonen stor: Jeg fikk mitt første migreneanfall på nesten to år, jeg fikk masse trøbbel med magen, jeg sov dårlig, huden ble tørr, jeg samlet så mye vann at jeg fikk traktorspor på beina etter sokkene, jeg begynte å reagere allergisk på hunden til mamma og pappa og var smådeppa og tung i hodet.
Langtidsvirkningen var om mulig verre; Jeg gikk tilbake til mitt normale ketogene kosthold etterpå, men i løpet av seks måneder så la jeg likevel på meg nesten 13 kg Skjønte nesten ikke hvordan det kunne gå an, men legen min mener at dette har med min insulinresistens å gjøre, og at denne karboloadinga burde jeg ha holdt meg langt unna, for det tulla så alvorlig med blodsukkeret at det tok meg altså seks måneder å hente meg inn igjen. Jeg har nå mista åtte av de kiloene og er på rett vei igjen. Men veldig surt

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-11-08, 16:58   #12
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Fruktose er en fiende og en venn...i mine øyne.

Dette er det jeg tror.
Fruktose sammen med annen karbo som stivelse og glucose eller som bestandel i vanlig sukker er nok den største baditten her. Fruktose må omgjøres kun et sted i kroppen og det er levra. Dette gjør at levra blir opptatt med dette istedenfor å lagre unna glucosen. Dette gjør at glucosen og blodsukkeret øker siden opptaket av stivelse og glucose er høyt fra maten og at levra er opptatt. Man får en tøffere stigning av blodsukker og insulin.
Dersom man spiser lavt innhold av stivelse og glucose i maten sammen med fruktose vil ikke fruktosen få hverken blodsukker eller insulin til å øke. Det er altså kombinasjonen fruktose og glucose som er problemet. Alene er fruktose greit nok. Dog bare som søtning, man kan da spise skikkelig mat isteden som grønsaker, kjøtt og fett...

Endel frukt inneholder både og, bare å se på GI-tabeller. Disse kan man ta det litt easy med.

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 21-11-08, 17:01   #13
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Fruktose er en fiende og en venn...i mine øyne.

Dette er det jeg tror.
Fruktose sammen med annen karbo som stivelse og glucose eller som bestandel i vanlig sukker er nok den største baditten her. Fruktose må omgjøres kun et sted i kroppen og det er levra. Dette gjør at levra blir opptatt med dette istedenfor å lagre unna glucosen. Dette gjør at glucosen og blodsukkeret øker siden opptaket av stivelse og glucose er høyt fra maten og at levra er opptatt. Man får en tøffere stigning av blodsukker og insulin.
Dersom man spiser lavt innhold av stivelse og glucose i maten sammen med fruktose vil ikke fruktosen få hverken blodsukker eller insulin til å øke. Det er altså kombinasjonen fruktose og glucose som er problemet. Alene er fruktose greit nok. Dog bare som søtning, man kan da spise skikkelig mat isteden som grønsaker, kjøtt og fett...

Endel frukt inneholder både og, bare å se på GI-tabeller. Disse kan man ta det litt easy med.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18395287, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16583308.

Jeg mistenker at fruktose er slemt, ellers ville ikke kroppen febrilsk prøvd å kvitte seg med det. Som AGE-faktor er den skummel nok. Vi har nesten ingen store doser fruktose i kosten gjennom vår evolusjon. Glukose virker tryggere, fordi det er en universal energikilde. Glukose danner også mindre AGE. Det står litt generell informasjon her.

Forresten, hva er så bra med grønnsaker? Se f. eks. her, her eller her.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 10-02-09, 23:03   #14
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

tusen takk for kloke svar

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 12:55   #15
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg kan i alle fall si at min karbohydratfølsomhet er direkte voldsom.

Jeg er akkurat som deg.

Nå ser jeg på skile utskeielser som om jeg er alkoholikker som "sprekker" og dermed faller av vann-vogna for en stund.

Like kiip hver gang.

Så nå stapper jeg i meg fett, og for 1.gang i mitt liv er jeg så mett! Jeg kan ikke tro hvor lite jeg spiser...
Og igår hadde vi besøk, jeg serverte et stort fat med frukt og mørk sjokolade, men jeg var så mett at DET IKKE FRISTET.

Hulleluja, for et øyeblikk at jeg innså at jeg ikke var engang inne på tanken om å smake en bit.

Så, jeg er helt med på Skaldemann sier at om du ikke er villig til å avstå 100% av karbo til du har gått ned 50% av det du vil, ja da er du ikke klar/ desperat nok.

Stå på og ikke tillat deg å falle av "vann-vogna".

Min strategi for Påsken hos svigers, er tur i skogen når de skal kose seg med middag....og legge meg tidlig så jeg unngår "natt-mat" vaffler, reker ol.

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 29-03-09, 14:37   #16
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Full mage og metthetsfølelse er ikke det samme. Hvis man slipper å oppleve forskjellen, så pris deg lykkelig. Metthetsfølelsen bestemmes av hvor mye energi cellene i kroppen har tilgjengelig. Hvis du har insulinrestistens kan kroppen til slutt bli så god på å lagre energi, at den heller sender energien direkte til fettlagrene istedet for å sende den sårt tiltrengte energien til alle de andre cellene i kroppen.

Resultatet blir at kroppen din sulter, mens fettlagrene blir fullere og fullere. Derfor er det overvektige ofte opplever en ulvehunger og ekstrem slapphet på karbohydratrik mat. Det er dette man snur når man kutter karbohydrater og tilfører fett - da begynner kroppen etterhvert å gå over til å forbrenne sitt eget fett istedet for å lagre mer, og kan nå sende energien du spiser til hele kroppen. Metthet blir styrt av hormoner, ikke av magesekken (til et vist punkt, selvfølgelig).

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 13:31   #17
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Fetpåmidten; takk for nytting innlegg.
Forklarer mye for meg iallefall :-)

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 14:55   #18
Fetpåmidten
Medlem
 
Fetpåmidten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 195
Fetpåmidten er ny på veien

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av LaVidaE, her.

Fetpåmidten; takk for nytting innlegg.
Forklarer mye for meg iallefall :-)

Så fint Det jeg skrev er litt forenklet, men viktig for å skjønne hvorfor vi reagerer så ulikt på mat, og for å ikke ha så dårlig samvittighet for sultfølelse og lite energi

Fetpåmidten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/høyfett Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 10:51   #19
LaVidaE
Medlem
 
LaVidaE sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 79
LaVidaE er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av Fetpåmidten, her.

Så fint Det jeg skrev er litt forenklet, men viktig for å skjønne hvorfor vi reagerer så ulikt på mat, og for å ikke ha så dårlig samvittighet for sultfølelse og lite energi

Ja, dette er så rart, for jeg kjenner jo masse mennesker som faktisk blir mette av brødskiver, frukt og grønt.

Mens jeg har allid kunnet spise middag, og bare fortsatt å spise og spise for jeg ble aldri mett. Og det samme med brød som alle i Norge elsker; jeg kunne bare spsise og spise. men jeg tillot meg ikke å spise mer enn 3-4skiver, for jeg forstod jo at meg "måtte være mett". Men det var jeg ikke.

Nå har jeg heller begynt å forstå at tynne og tykke mennesker er helt forskjelleinge mht:
-metthet etter å ha spis sukkermat (ex. vegetarianere/ veganer)
-trening for å holde vekten konta å gå ned i vekt (som ikke funker for oss alle tyngste ettersom kroppen tror vi da er i en sulte-periode).
-hvor lenge mettehets følelsen varer etter måltid!

Jeg føler for 1.gang at det har gått opp et stort lys for meg, og jeg har ikke dårlig samvittighet for den måten jeg spiser lenger.
Kjempefint!

LaVidaE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: GI-Noll 50+ Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 02:11   #20
Bathory
Medlem
 
Bathory sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Hgsd
Alder: 35
Innlegg: 79
Bathory er på en erverdig vei

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg kan i alle fall si at min karbohydratfølsomhet er direkte voldsom.
Jeg prøvde meg på en karboloading i påska på grunn av lang tids stillstand, fire-fem dager med et kosthold bestående av grovt brød, müsli, melk, brunost, juice, litt spaghetti og ris.
For det første var den umiddelbare reaksjonen stor: Jeg fikk mitt første migreneanfall på nesten to år, jeg fikk masse trøbbel med magen, jeg sov dårlig, huden ble tørr, jeg samlet så mye vann at jeg fikk traktorspor på beina etter sokkene, jeg begynte å reagere allergisk på hunden til mamma og pappa og var smådeppa og tung i hodet.
Langtidsvirkningen var om mulig verre; Jeg gikk tilbake til mitt normale ketogene kosthold etterpå, men i løpet av seks måneder så la jeg likevel på meg nesten 13 kg Skjønte nesten ikke hvordan det kunne gå an, men legen min mener at dette har med min insulinresistens å gjøre, og at denne karboloadinga burde jeg ha holdt meg langt unna, for det tulla så alvorlig med blodsukkeret at det tok meg altså seks måneder å hente meg inn igjen. Jeg har nå mista åtte av de kiloene og er på rett vei igjen. Men veldig surt

så utrolig kjipt!!! tror du det har samme funskjon når en tar 2 dager mes karbo mat ?

__________________
It's all in your head...
Bathory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eurodiet fase 2 frem til desember 2013 Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 02:30   #21
Mr. Muscle
Medlem
 
Mr. Muscle sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Randaberg
Innlegg: 234
Mr. Muscle er ny på veien

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Høres ut som reaktiv hypoglykemi spør du meg ja.

__________________


Mr. Muscle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Absolutt NULL karbohydrater Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 12:56   #22
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Opprinnelig lagt inn av Bathory, her.

så utrolig kjipt!!! tror du det har samme funskjon når en tar 2 dager mes karbo mat ?

Vet ikke. Men jeg tar ingen sjanser

Opprinnelig lagt inn av Mr. Muscle, her.

Høres ut som reaktiv hypoglykemi spør du meg ja.

Mener du meg?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:48   #23
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Jeg har drevet og søkt litt rundt for min egen del (er så sliten etter måltidene), og dette fenomenet med at man kan spise seg kjempemett og bli ramsulten rett etterpå fant jeg under reaktiv hypoglykemi.
http://www.reactivehypoglycemia.net/...-symptoms.html

Jeg hadde det slik veldig sterkt tidlig i graviditeten, nå er magen så full at det føles mer som å spille tetris enn å bli mett Det er slettes ikke noe plass til mat...

Trikset (jeg har slitt med "sinna" hypoglykemi tidligere, ble hissig om jeg spiste karbo reint) er generelt å holde seg til lavGI mat. Dvs aldri karbo uten fett/protein, helst aldri kjappe karbser i det hele tatt. Linken over er bra!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 15:57   #24
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

Oj, det var veldig velkjente ting! Før lavkarbo hadde jeg disse symptomene hvis jeg ikke spiste hver 3 time minimum...
Har faktisk selv tenkt på dette flere ganger:

Sitat:

During the occurence of low blood sugar symptoms it is important to not attempt certain activities such as driving

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-09, 16:02   #25
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvor karbohydrat-følsom kan en bli?

og så kommer selvfølgelig dette som anbefalinger i norge.... Fra nettdoktor:

Sitat:

Har man fått konstatert reaktiv hypoglykemi er den viktigste behandlingen endring av kostvanene. Kosten bør være rik på sammensatte karbohydrater (f.eks. pasta, poteter, ris etc.) og bestå av små og hyppige måltider (3 hovedmåltider og 3 mellommåltider) for å unngå de store svingninger i utskillelsen av insulin fra bukspyttkjertelen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye karbohydrat pr dag? Jordbæret Spørsmål og svar 23 15-02-11 23:54
Følsom mage energibunten Spørsmål og svar 2 19-02-08 21:38
Karbohydrat/Kostfiber? mockiz Spørsmål og svar 3 15-04-07 21:48
må man få i seg 20g karbohydrat??? nomma Induksjonen 5 28-05-05 02:15
Er EN karbohydrat EN karbohydrat?? elian Lavkarbo generelt 8 15-02-05 13:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no