Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

NAM! Pommes Frites ala LCHF

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-08-11, 22:57   #1
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys
Talking

NAM! Pommes Frites ala LCHF

Å. He. Re. Gud. Jeg har dødd og kommet til mathimmelen! Lagde dette til kveldsmat nå, og det var så godt at jeg rett og slett MÅTTE dele det med en gang Synes faktisk det var _bedre_ enn vanlig pommes. Er helt ekstatisk nå!

Man tar sellerirot, rensker og kutter opp i biter som ser ut som pommes frites. NB: Ikke for tykke! Heller litt tynne enn for tykke. Så varmer du rundt 3 dl olje i en manne, og koker de i rundt 12 minutter. Skal bli godt brune. Etterpå, og dette er selvsagt valgfritt, la jeg de spredt utover et bakepapir og drysset litt ost på. Hadde de i ovnen til osten var så vidt smeltet over. Puttet på tallerken og hadde litt sukkerfri ketchup til.

Fant denne og mange andre oppskrifter her
http://carbcounter.blogg.no/13038110...ips_selle.html

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 12:28   #2
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Ågud, fikk så lyst på løvbiff og pommes når jeg så dette, at jeg sprang til butikken med en gang!
Gleder meg til å smake på!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 12:33   #3
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Hmmm.... Mon tro om man kan frityrsteke jordskokker også jeg.... *vann i munnen*

Skal forresten prøve sellerirotfrites i dag til biffen!

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt

Sist redigert av nightly : 13-08-11 kl 12:38.
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 12:36   #4
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Jeg lager også dette mye....det som er litt dumt er de ikke blir crispy slik som ekte pommes frites.....iallefall ikke hjemme hos meg....

Får dere andre dem til å bli crispy uten å bli brent?

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 14:53   #5
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Mine ble ikke helt crispy, nei, men jeg synes ikke det gjorde så mye. Smaken var så god at jeg synes det veide opp i massevis Men jeg skal prøve å steke de litt i smør etterpå neste gang jeg lager dette, for å se om det kan gjøre de litt sprøere utenpå. Det vil jeg i grunnen tro at kommer til å fungere Kanskje det går og steke de fra starten av også. Altså rå. Her er det bare å prøve seg frem!

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 18:55   #6
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Jeg fløtegratinerer disse ofte....det smaker også godt! Gjerne sammen med litt blomkål for en litt rundere smak....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 21:23   #7
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Høres deilig ut Vi tenkte vi skulle prøve det i morgen til søndagsmiddagen

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 23:46   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Steker de alltid i masse meierismør i stekepanna, hiver gjerne i løk og chilli på slutten.
Hender også at jeg tar de over i ildfast form for å gratinere dem litt der, i fløte og med maaasse ost på toppen

Veeeeldig godt! Definitivt sambo"s favoritt-tilbehør ja

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:10   #9
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Disse ble kjempegode! Definitivt en fullverdig erstatter for pommes!
I dag skal jeg prøve meg på å fløtegratinere sellerirot, har vært fryktelig skeptisk til sellerirot før (lukter så rart), men nå tror jeg jammen jeg har fått en ny älsklingsgrønnsak!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:17   #10
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Disse ble kjempegode! Definitivt en fullverdig erstatter for pommes!
I dag skal jeg prøve meg på å fløtegratinere sellerirot, har vært fryktelig skeptisk til sellerirot før (lukter så rart), men nå tror jeg jammen jeg har fått en ny älsklingsgrønnsak!

Det er knallgodt! Jeg har servert det til ikke-lavkarbikere og de mente at det var bedre enn vanlige fløtegratinerte poteter. Hvis du har litt estragon oppi sammen med fløten får det sånn bernaisesausesmak. Jeg pleier også å ha ost på toppen, men osten tilsetter jeg ikke før forma er nesten ferdigstekt.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 09:07   #11
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Hvilken olje kan man bruke til å "koke" dem i?
Dette må jo prøves. Pommfri er et av få høykarbo savn...

Takk for påminnelsen

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 09:09   #12
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Jeg bruker en billig rapsolje.....jeg kaster oljen etterpå og steker dem derfor ikke i den dyre.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 09:26   #13
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg bruker en billig rapsolje.....jeg kaster oljen etterpå og steker dem derfor ikke i den dyre.....

Ok. Rapsolje er altså "lovlig" på lavkarbo og tåler høy varme?
Til vanlig bruker jeg smør eller extra virgin olivenolje.

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 11:45   #14
Janeymaleney
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: :: Bergen ::
Alder: 41
Innlegg: 141
Janeymaleney er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg bruker en billig rapsolje.....jeg kaster oljen etterpå og steker dem derfor ikke i den dyre.....

Bruk heller olje en eller to ganger til,da blir den enda billigere og litt mer miljøvennlig!

Janeymaleney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert LCHF Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 12:09   #15
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Åh, ja. Jeg hadde aldri smakt sellerirot før jeg prøvde den ut etter en liten trend her på forumet, og nå er den en klar favoritt, både som "pommes frites" og fløte/ostegratinert. SÅ GODT!

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 13:20   #16
ciscokid
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
ciscokid er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Jeg lager også dette mye....det som er litt dumt er de ikke blir crispy slik som ekte pommes frites.....iallefall ikke hjemme hos meg....

Får dere andre dem til å bli crispy uten å bli brent?


Hei, hva med å gjøre slik en gjør når en lager fries av poteter, nemlig å la dem trekke i rennende i vann en stund? Når en gjør dette skyller vekk stivelsen i poteten. Legg potetene i en bolle og sett den under vasken. La det renne kaldt vann en god stund, gjerne en 20-30 minutter. I starten ser man at vannet blir ganske grumsete, det skal være helt rent når all stivelsen er vekk.

Om dette fungerer for sellerirot er usikkert, for sellerirot tror jeg inneholder mye mindre stivelse enn poteten, men jeg skal i allefall prøve. Har noen andre erfaring med dette "trikset"?

ciscokid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - jeg finner inspirasjon fra alle som prediker lavkabodiett Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 13:23   #17
ciscokid
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
ciscokid er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av manebane, her.

Ok. Rapsolje er altså "lovlig" på lavkarbo og tåler høy varme?
Til vanlig bruker jeg smør eller extra virgin olivenolje.


Extra virgin olivenolje bør vel ikke brukes til steking og frityr? Denne oljen er kaldpresset og blir "ødelagt" ved så høye temperaturer, men jeg jeg å ha fått med meg. Da kan en spare mye penger ved å kjøpe vanlig olivenolje, tror jeg

ciscokid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - jeg finner inspirasjon fra alle som prediker lavkabodiett Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 13:26   #18
ciscokid
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 4
ciscokid er på en erverdig vei

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Disse ble kjempegode! Definitivt en fullverdig erstatter for pommes!
I dag skal jeg prøve meg på å fløtegratinere sellerirot, har vært fryktelig skeptisk til sellerirot før (lukter så rart), men nå tror jeg jammen jeg har fått en ny älsklingsgrønnsak!


Kjør på - dette er veldig godt! Til og med små barn liker dette når den sier det er fløtegratinerte POTETER

ciscokid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - jeg finner inspirasjon fra alle som prediker lavkabodiett Svar med sitat
Gammel 15-08-11, 13:43   #19
Supah
Seniormedlem
 
Supah sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Alder: 34
Innlegg: 1.067
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Nam! Har akkurat laget dette til lunsj. Sammen med litt kylling og en liten salat. Det var skikkelig snadder! Jeg har også fått opp øynene for sellerirot etter jeg startet på lavkarbo

__________________


Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 13:08   #20
Spinnerette
Seniormedlem
 
Spinnerette sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Alder: 35
Innlegg: 845
Spinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlysSpinnerette er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Herregud.. Fløtegratinert sellerirot tror jeg rett og slett er på topp 5 av det diggeste jeg noengang har spist til middag.. Helt fantastisk!
Takk for oppskrift, og inspirasjon!

__________________


Spinnerette er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, hverdagsvegetarianer. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 15:32   #21
nightly
Medlem
 
nightly sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Alder: 38
Innlegg: 228
nightly er ny på veien

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av ciscokid, her.

Hei, hva med å gjøre slik en gjør når en lager fries av poteter, nemlig å la dem trekke i rennende i vann en stund? Når en gjør dette skyller vekk stivelsen i poteten. Legg potetene i en bolle og sett den under vasken. La det renne kaldt vann en god stund, gjerne en 20-30 minutter. I starten ser man at vannet blir ganske grumsete, det skal være helt rent når all stivelsen er vekk.

Om dette fungerer for sellerirot er usikkert, for sellerirot tror jeg inneholder mye mindre stivelse enn poteten, men jeg skal i allefall prøve. Har noen andre erfaring med dette "trikset"?


Gjøre dette for å få de til å bli crispy uttenpå? Var det det du mente?

__________________


"Det finnes mange eksempler på yo-yo-slanking, men minst like mange eksempler på yo-yo-trening. Hjelper ikke å være flink en mnd, hvis du tar et halvt år fri"
Sitat Tommygutt
nightly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 15:37   #22
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Opprinnelig lagt inn av Spinnerette, her.

Herregud.. Fløtegratinert sellerirot tror jeg rett og slett er på topp 5 av det diggeste jeg noengang har spist til middag.. Helt fantastisk!
Takk for oppskrift, og inspirasjon!

Ikke sant!!? Smaken er helt overnaturlig god!!

Jeg prøvde skivet sellerirot i stedet for poteter i noe moussaka/lasagneaktig og det ble knallgodt det også.
Det er sikkert godt med sellerirot i baccalao også. Må teste..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 15:51   #23
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Hvilken oppskrift bruker dere når dere lager fløtegratinert sellerirot? Bruker dere ostehøvel eller kniv forresten? Regner med det er å legge sellerirot og ost lagvis, og helle over litt fløte og ost på toppen? Eller steker dere roten først i smør og krydder? Halp!
:P

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 15:51   #24
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Dette må jeg teste til pølsene mine i morgen Spent!

Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede. Svar med sitat
Gammel 16-08-11, 15:55   #25
MissPivotal
Medlem
 
MissPivotal sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Trondheim
Innlegg: 341
MissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlysMissPivotal er et fyrlys

Sv: NAM! Pommes Frites ala LCHF

Åh, ja gjør det! Kjempegodt!

__________________


MissPivotal er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Erstatning for pommes frites? bjorntj Lavkarbo generelt 4 05-08-11 10:11
Pommes frites kosline Spørsmål og svar 21 18-02-09 23:59
Pommes frites av selleirot Valeriana Middag 6 19-01-08 19:17
Bamses wannebe pommes frites/chips Bamse Annen mat 0 03-09-07 21:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no