Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Fårikål

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-09-10, 09:37   #26
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Jeg har lyst til å prøve å lage fårikål - men jeg lurer, går det an å bruke spisskål istedet for hodekål, kanskje? Eller er de vilt forskjellige i hvordan de oppfører seg i gryta?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 10:29   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Jeg har lyst til å prøve å lage fårikål - men jeg lurer, går det an å bruke spisskål istedet for hodekål, kanskje? Eller er de vilt forskjellige i hvordan de oppfører seg i gryta?

Jeg brukte spisskål, fordi jeg synes det smaker bedre, og det fungerte helt perfekt .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 10:53   #28
Lullen
Medlem
 
Lullen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Akershus
Alder: 49
Innlegg: 299
Lullen er ny på veien

Sv: Fårikål

Skal ha fårikål til helga Tror jammen jeg skal skeje ut med ei lita most potet til også eller kålrabistappe

__________________
Lullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo / Paleoish Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 11:29   #29
Lill-B
Medlem
 
Lill-B sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 125
Lill-B er på en erverdig vei

Sv: Fårikål

Her er den ene halve poteten jeg frister meg til - kan ikke spise fårikål uten Nope det går bare ikke

__________________


September trening: 540/750
Lill-B er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:05   #30
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg brukte spisskål, fordi jeg synes det smaker bedre, og det fungerte helt perfekt .

Herlig! Er også en fan av spisskål, nemlig. Da blir det fårikåltid snaaart.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 13:17   #31
Mettitta
Nytt Medlem
 
Mettitta sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Nedre Eiker
Alder: 42
Innlegg: 2
Mettitta er på en erverdig vei

Sv: Fårikål

Jevnet med JBK, det ble supert Gubben letet noe snurt etter poteter på kjøkkenet men koste seg glugg ihjel uten

Mettitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-09-10, 22:41   #32
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Spisskålen trenger mye mindre koketid... Så jeg har vanlig kål nede i gryte, også legger jeg oppi spisskål øverst litt uti kokinga. Så blir det ikke bare kålmos (learned the hard way )

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 22:38   #33
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: Fårikål

Imorgen blir det fårikål. Noen som vet hvordan det er å koke nykål? Har hørt at den kan forsvinne helt og bli til suppe?
Er ikke noe godt kokkeevne- men gjør så godt jeg kan

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 22:45   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Jeg aner ikke hva nykål er, men jeg har brukt både hodekål og spisskål, og begge har funka helt formidabelt!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:47   #35
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fårikål

Hadde gledet meg til fårikåltid leeenge og laget det forrige helg. Ble litt skræmt, ja. Det var så godt at jeg overspiste i tre hele dager på rad til gryta var tom. Var utspent i mageskinnet i flere dager etter utskeielsene. Og jeg som har vært flink til å spise meg passe mett siden jeg startet med dette kostholdet for snart et halvt år siden.

Kan altså ikke spise fårikål så ofte som jeg hadde planlagt. Sukk.

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 01:36   #36
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fårikål

Dere kan jo mose blomkål og late som det er potetstappe.
Fant fremgangsmåte her:
Ingredienser

  • 4 kg fårikålkjøtt
  • 4 kg hodekål
  • 4 ts salt
  • 4 ss hel pepper
  • 8 dl vann

Slik gjør du:

1. Del hodekålen i båter.

2. Legg kjøtt og kål lagvis i en gryte (kjøtt nederst med fettsiden ned). Strø salt og pepper mellom lagene. Pepperkornene kan også legges i en spesiell pepperholder.

3. Hell på kokende vann. Kok opp og la fårikålen trekke over svak varme til kjøttet er mørt (når kjøttet er mørt løsner det fra benet), ca. 1-2 timer.

4. Fårikålen serveres rykende varm på varme tallerkener. Noen liker å jevne fårikålen. Strø da litt hvetemel (3-4 ss) mellom lagene. (Les: johannesbrødkjernemel)

Serveres med kokte poteter(les: blomkålstappe)

Tips: Til denne oppskriften trenger du en 10 liters kjele eller to 5 liters.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 18:04   #37
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av helene75, her.

Imorgen blir det fårikål. Noen som vet hvordan det er å koke nykål? Har hørt at den kan forsvinne helt og bli til suppe?
Er ikke noe godt kokkeevne- men gjør så godt jeg kan

Nykål tåler dårligere å bli kokt og koker vekk fortere enn annen kål. Jeg tror alikevel det går an å lage fårikål med det hvs du ikke har altfor store kjøttstykker da du kan forvente deg at den blir ferdig fortere. Muligens du må bruke mer kål også.

Ang Poterer så savner jeg ikke det så mye når det gjelder denne retten og jeg syns det er unødvendig å bruke blomkålserstatninger her.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 19:33   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Blomkål er vel ingen erstatning, vel! Det man kan lage er en fullgod mos. Jeg lagde nå sist med 50/50 kålrot og blomkål, salt, pepper, muskat og masse smør, og fikk bare godord og skryt fra de som kom på middag. Nå er vel ikke kålrot noe man bør spise på et ketogent kosthold sånn til vanlig, men det finnes verre, som poteter f.eks . Men seriøst, det er virkelig ikke noen erstatning, men et alternativ. Akkurat som det tydeligvis er et alternativ å lage kålrabistappe framfor potetstappe og omvendt.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:39   #39
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fårikål

Flott... Leste lengre ned på sida at man må legge kjøttet nederst ellers så kan kålen brenne seg og lage ekkel smak... FOR SEINT!

Tror dere jeg har ødelagt hele greia nå? Har jo stått å småputret en stund, så jeg kan ikke bytte om på kål og kjøtt nå

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 14:54   #40
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av Helene M, her.

Flott... Leste lengre ned på sida at man må legge kjøttet nederst ellers så kan kålen brenne seg og lage ekkel smak... FOR SEINT!

Tror dere jeg har ødelagt hele greia nå? Har jo stått å småputret en stund, så jeg kan ikke bytte om på kål og kjøtt nå

Prøv å ha i litt mer vann en stund ut i koketiden, så unngår du kanskje at kålen brenner seg. Kanskje litt for sent, eller?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-11-10, 15:01   #41
Helene M
Medlem
 
Helene M sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 37
Innlegg: 421
Helene M har en fantastisk aura rundt segHelene M har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Prøv å ha i litt mer vann en stund ut i koketiden, så unngår du kanskje at kålen brenner seg. Kanskje litt for sent, eller?

Nei, jeg tror det går bra ennå. Det er fortsatt en del vann der.

Takk for raskt svar

__________________
Min ticker

Samboeren sin ticker


Helene M er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-11-10, 13:43   #42
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fårikål

Opprinnelig lagt inn av Helene M, her.

Nei, jeg tror det går bra ennå. Det er fortsatt en del vann der.

Takk for raskt svar

Bare hyggelig! Håper det gikk bra med fårikålen din .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fårikål! HP Middag 34 13-09-07 22:03


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no