Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Hva skal man ha under pålegget?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-09-08, 20:48   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg
Question

Hva skal man ha under pålegget?

Jeg savner virkelig brød. Poteter kan alle ha for meg, det har jeg ikke spist siden påske. Men altså brød, sukk! Har bakt de fleste oppskriftene her, samt flere egenkomponerte, men det er ikke en fjern nærhet.
Kom over en glutenfri kornsak på nettet som heter Amaranth. Noen som har forsøkt?http://www.matvareguiden.no/matvare679.asp

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 20:52   #2
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Hvorfor MÅ du ha noe under pålegget? Er det ikke deilig bare med reker, majones og litt salat, selleri med blåskimmelost, skinke med aioli, - you name it

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:24   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Jeg bruker hjertesalatblad, de er i akkurat passe størrelse!
Tar et blad, og fyller med f.eks ovnsbakt leverpostei, paprika og litt majones. Dødsgodt. Savner ikke brød en dag!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:33   #4
Paradis-Oscar
Medlem
 
Paradis-Oscar sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 252
Paradis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlysParadis-Oscar er et fyrlys

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Hehe, måtte le litt av overskriften....ikke greit å være nordmann vant til brødmatkultur på lavkarbo!

Det kan jo være en idé å sakte men sikkert venne seg av med den brød-hele-dagen vanen som vi er oppvokst med, som har gitt deg de ekstra kiloene til å begynne med... bare en tanke.

Men du som er på Atkins kan jo spise sånn rugsprø i alle fall?

Signerer ellers hjertesalatblad-tipset til Photo.

__________________
Poscar = hunnkjønn ;-)
Paradis-Oscar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon & Ren mat Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:34   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Bygger jo på dolma-prinsippet, så brødtanken er ganske fjern

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 22:47   #6
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Ja, ja. Jeg vet og er enig i alt det der!#!
Men nå er det slik at brød er faktisk det eneste jeg savner. Og derfor undret jeg på om noen har vært borti produktet amaranth???? Men ingen svarer på det jeg spør om.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:02   #7
blåbær
Seniormedlem
 
blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 41
Innlegg: 2.213
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Jeg har også, i tillegg til salat, av og til brukt agurk. Funker veldig fint! Ikke akkurat brød det heller, men ... Amaranth har jeg dessverre ikke hørt om. Vet du noe om hvor det selges?

__________________


blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:09   #8
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Her kan du lese om amaranth, Adriane

http://www.helseogkost.no/nettbutikk...t/amaranth_mel

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:15   #9
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Takk skal du ha, men har du sjekket den tråden jeg la inn i det første innlegget?

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:17   #10
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

... eeehhh... Nei...

Men ha med dette, da ?

http://skinnyshepherd.blogspot.com/2...karbo-brd.html

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:28   #11
Tynern
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3
Tynern er på en erverdig vei

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Er det ikke mulig å få et fornuftig svar, se hav det spørres om "amaranth", jeg har ikke peiling men her er tråden kuttet flere steder.

Tynern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mor's Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:42   #12
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Må bare takke alle som har vært så hjelpsomme..

Takk.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 09-09-08, 23:54   #13
nattfrue
Seniormedlem
 
nattfrue sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 740
nattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snillnattfrue er virkelig snill

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Nå er det vel strengt tatt slik at denne tråden inneholder 2 spørsmål:
1. Hva skal man ha under pålegget? (trådtittel)
2. Har noen prøvd amaranth? (trådtekst)

Jeg tror vi trygt kan fastslå at uten mulighet for å bruke mel, så får man ikke laget et produkt som smaker nøyaktig som vanlig brød. Det blir akkurat som søtningsstoffer ikke smaker nøyaktig som sukker - men de er søte likevel, og de fleste finner noe de synes er en ok erstatning. Det er rett og slett forskjell på de ulike matvarenes kjemi, og det er bare mel som er mel. Hvis du ikke liker noen av erstatningsbrødene, må du vel innstille deg på enten å leve uten, eller lære deg å like erstatningen og eventuelt eksperimentere til du finner en miks du synes er god nok.

Amaranth har jeg ikke prøvd selv, men det virker jo som et kjekt produkt, etter hva jeg kan lese. Topp hvis du poster oppskrifter hvis du får til noe vellykket med det

__________________
Quidquid latine dictum sit, altum sonatur.
Min journal
nattfrue er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert ketogen diett med utgangspunkt i Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 17:57   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Dette har jeg under pålegget når jeg må ha noe:

INGIS` SUPERDUPERGODE BOLLERUNDSTYKKER:

5 ss soyaprotein
3 ss kruskakli
5 ss Creme Fraiche
4 egg
100 gr smøreost (Kavli trippel)
4 ss bakemix
2 ts kardemomme
2 ts bakepulver
3 ss splenda
3 ss rapsolje
4 ts Johannesbrødkjernemel

Kjør alt sammen i food prosessoren til det blir en klissete men litt fast røre (tannpasta???)
Deretter formet jeg boller med to spiseskjeer, og satte dem på bakepapir. Muffinsformer kan sikkert brukes, men jeg hadde ikke...

Jeg fikk 14 bollerundstykker

Stekes på ca 175 grader midt i ovnen i ca 20 min.

Jeg bytter ut kruskakli med knuste linfrø og solsikkefrø og dropper splenda. Så setter jeg en stor spiseskje deig i hver muffinsform, steker, lar dem bli kalde før jeg tar av formene og putter "muffinsene" i fryseren.
2 "muffins" rett fra fryseren tiner på 1 min i microen.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 10-09-08, 18:28   #15
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Takk for den, skal prøve ut til helgen
Hastet hjem fra jobb og innom helsekosten for å kjøpe amaranthmel. Det lages av en ettårig plante fra Sør Amerika, og man vet at den ble brukt helt tilbake fra de gamle Aztekerne. Inneholder masse nyttige ting, og skal øke forbrenningen. ca 6 karber pr 100 g.
Lam til middag i dag, men det blir litt utsatt
Slengte sammen 2 dl amaranth, 1 dl vann og 1 ss rapsolje. Delte deigen i 5, trillet til kuler, kjevlet ut til et flak og stekte på middels varme til de var pent brune. Smakte bittelitt søtlig, ganske godt egentlig.
Skal komme tilbake med bilde når jeg får "forsket" litt mer. Blir rart å bruke kjevle igjen. Trodde ikke jeg skulle savne det.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 12:26   #16
mum
Juniormedlem
 
mum sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Hedmark
Alder: 62
Innlegg: 40
mum har en fantastisk aura rundt segmum har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

La ut en oppskrift på brød for en tid siden,Mums solsikkebrød.Mange har vært inne å sett på den,men virker som ingen har prøvd den.Jeg synes selv at det blir det nærmeste brød jeg jeg har kommet.
Den bør prøves ,hadde vært artig å høre om andre også liker den

__________________






mum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 12:54   #17
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Jeg er spendt på å høre om erfaringer med amaranthmelet. Det var jo imponerende med listen over gode næringsstoffer. Hvor vil du rapportere disse erfaringene? I denne tråden?

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 14:14   #18
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Det kan jeg jo gøre
Spiste de tre siste lappene på jobb i dag. Smakte som søte scones etter en tur i brødristeren. Kjørte ut endel oppskrifter på engelsk, så får prøve å oversette alle disse cupene og andre merkelige ting de har i. Hjemmelaget bakepulver og litt av hvert.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-09-08, 15:46   #19
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Jeg er også veldig glad i brød, og kresen på alle look-a'like'ene som florerer her. Men èn oppskrift har jeg forelsket meg i, og dette vil jeg faktisk spise

1 boks Cottage Cheese
8 egg
½ ts salt
100 g kruskakli
100 g sesamfrø, kvernet
200 g linfrø, kvernet
1/2 ts natron
1/2 ts splenda
1,5 dl smeltet meierismør

Ta egg og CC i en bolle, og mos det mes stavmikser, kjøkkenmaskin e.l.
Bland så alle ingrediensene godt, og hell dem i en brødform.

Må stekes leeeenge. Ca to timer på 190 grader. Kanskje tilogmed lenger, litt avhengig av ovnen din. Husk å bruke bakepapir i forma. Når brødet er ferdigstekt må det legges til avkjøling på rist over natten (hele dagen om du steker det på morgenen).

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-09-08, 20:57   #20
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget?

Nå har jeg brukt 700 g amaranthmel
300 g på en brødoppskrift, 300 g på muffins, og 100 g på kjeks.
De to første ble merkelige, og måtte inn i ovnen på ny og steke mye lenger enn oppskriften anbefalte. Smakte direkte pføy, og gikk rett i ..ja..
Forsøkte en kjeksoppskrift: Blandet 100 g av hver: amaranth, gul ost og smør. Lot det hvile 20 min kaldt, trillet ut til kuler a `la peppernøtter og trykket helt flatt. Stekte på 200 g i 10 min.

Det skal jeg ikke gjøre igjen. Hele brettet smeltet ut til et flak, og ble delt med pizza rulle og avkjølt. Brakk i masse småbiter.

Smeltet 40 g smør, rørte i 2 ts kakao, 2 ts splenda (smak) og så mye jeg fikk plass til av mislykket amarantkjeks. La i fryser i 15 min, og var ganske godt til kaffen.

Har ikke gitt opp helt. Skal prøve ut noe egenkomponert til, og kommer tilbake med resultat. Har også tenkt å prøve ut amaranth frø som kan poppes ala popcorn.

Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 20:10   #21
xeena82
Medlem
 
xeena82 sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Alta
Alder: 41
Innlegg: 220
xeena82 har en fantastisk aura rundt segxeena82 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal man ha under pålegget??

Opprinnelig lagt inn av nattfrue, her.

Nå er det vel strengt tatt slik at denne tråden inneholder 2 spørsmål:
1. Hva skal man ha under pålegget? (trådtittel)
2. Har noen prøvd amaranth? (trådtekst)

Jeg tror vi trygt kan fastslå at uten mulighet for å bruke mel, så får man ikke laget et produkt som smaker nøyaktig som vanlig brød. Det blir akkurat som søtningsstoffer ikke smaker nøyaktig som sukker - men de er søte likevel, og de fleste finner noe de synes er en ok erstatning. Det er rett og slett forskjell på de ulike matvarenes kjemi, og det er bare mel som er mel. Hvis du ikke liker noen av erstatningsbrødene, må du vel innstille deg på enten å leve uten, eller lære deg å like erstatningen og eventuelt eksperimentere til du finner en miks du synes er god nok.

Amaranth har jeg ikke prøvd selv, men det virker jo som et kjekt produkt, etter hva jeg kan lese. Topp hvis du poster oppskrifter hvis du får til noe vellykket med det

Jeg bakte et brød (komponerte nye oppskrift) her i går, og det smaker veldig likt vanlig grovbrød, litt samftigere, men ellers ikke noen "bismak"!
Sjekk det ut:

http://skinnyshepherd.blogspot.com/2...karbo-brd.html

meget fornøyd selv om jeg må si det, og min samboer liker det også, han synes det er kjempegodt! Jeg er selv glad i brødskive... Så...

xeena82 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Skal, skal ikke? marquise Ketolysekuren 3 04-06-08 11:21
Den skal tidlig krøkes som god kvinne skal bli Albertine Livets lyse side 0 31-10-05 08:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no