Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Unngå strekkmerker ved slanking?

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-07-09, 01:48   #1
icarus
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 3
icarus er på en erverdig vei

Unngå strekkmerker ved slanking?

Litt usikker på om jeg har postet under riktig tråd men.. Sliter en del med strekkmerker. Har gjort dette siden jeg var ca 8 år gammel. Dette var da ikke pga overvekt, men generelt ekstremt dårlig hud. Nå i det siste har jeg begynt å få strekkmerker på magen og de har selvfølgelig kommet av overvekt. Driver å slanker meg, men har hørt at mange har fått forverret strekkmerkene sine ved slanking? Fins det noen krem som noen kan anbefale slik at jeg kan unngå dette? Har prøvd Strivectin, men så ingen forskjell. Bruker Body focus: stretchmark improver fra bodyshop. Den funker faktisk, men man må faktisk smøre på 2 ganger daglig i ca 4 uker for å se en liten forskjell. Noen som har en bedre krem å anbefale?

MVH

Icarus

icarus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: bailines røde diett Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 12:19   #2
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Så vidt jeg vet er det ingenting som hjelper mot strekkmerker. Selve merkene oppstår når du øker i vekt, det er noe med elastisiteten i underhud og fettlag (ikke helt stø i betegnelsene her), som gjør at når du overstrekker huden, så får du disse "sprekkene" som blir sånne rød-lilla streker i huden.

Hvorvidt dette blir mer eller mindre synlig ved vektreduksjon tror jeg er individuelt. Hos noen trekker huden seg godt tilbake, og strekkmerkene blir mindre synlige (rett og slett fordi huden ikke er så strukket lengre, og dermed blir strekene smalere), men strekkmerkene ER der. Huden vil aldri bli som før igjen. Hos andre blir merkene svært skjemmende, huden trekker seg dårligere tilbake, og noen får mer "pløsete" hud.

Det jeg vet har vært anbefalt har vært en krem med vitamin E (tror jeg), men det må gjøres forebyggende. Dvs før du får strekkmerker. Er en del som bruker sånt når de er gravide. Men har du først fått strekkmerker blir de ikke borte samme hva du smører med.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 12:53   #3
Bulldog
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

A- og D-vitamin skal visstnok hjelpe. Massasje hjelper litt, som antageligvis er grunnen til at den kremen hadde virkning

Jeg har strekkmerker på overarmer og bryst som jeg gjerne skulle bli kvitt, så om noen vet om noe som faktisk og beviselig funker så si fra...

  Svar med sitat
Gammel 18-07-09, 19:44   #4
Svane
Medlem
 
Svane sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Alder: 54
Innlegg: 150
Svane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snillSvane er virkelig snill

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Jeg TROR jeg har hørt at strekkmerker kan fjernes med laser... men når omfanget er stort så spørs vel det.

__________________


Svane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 09:53   #5
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Zink fungerer visstnok på strekkmerker. At man får de er et tegn på zinkmangel.
Min hud har strukket seg ALT FOR lett, uten merker, så jeg antar jeg har nok zink...
Forøvrig er det flere her inne som hevder de blir mye mindre skjemmende etter lavkarbo

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 10:08   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Jeg tror helt bestemt at INGEN kremer hjelper på strekkmerker, hvertfall til jeg får se slående beviser for det motsatte. Synes det er trist at feks. gravide bruker masse penger på kremer for å bedre strekkmerkene når det ikke funker. Men fettsyrer og vitaminer kan nok funke, det har jeg mer tro på.
Selv har jeg endel strekkmerker, men ingen ble verre av å gå ned i vekt, snarere motsatt. Jeg synes de er MINDRE fremtredende nå. Vet ikke hvorfor.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 11:29   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Jeg har masse strekkmerker. Nå er de nesten tjue år gamle (la på meg veldig mye da jeg var va 12 år), men de har bleknet, og synes godt kun i litt uflatterende lys .
Eksponering for sol kan gjøre en del for strekkmerkene dine. Mine har så og si blitt usynlige de siste par årene, etter at jeg kasta komplekser på båten og begynte å dra ut og bade i bikini.

Mannen til søstra mi masserte magen hennes med spenol hver dag under hennes første graviditet, og hun fikk ikke så mye som en sprekk i huden, så jeg tror nok også at det likesågodt handler om at huden blir massert. Spenol koster typ ti spenn på Rimi

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 11:35   #8
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Jeg fikk masse strekkmerker under svangerskapene, men jeg har da sannelig aldri fått strekkmerker av å slanke meg. Går det virkelig an? Eller er det det at de ser bredere ut når huden trekker seg sammen? Men at de egentlig ikke utvider seg.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 12:35   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Om man sitter igjen med løshud, blir de nok tydelige. Ser det godt på huden der det er strekkmerker at det blir mer gropete, nesten som celulitter om jeg på en måte trykker den sammen. Men, nå vet ikke jeg hvor gammel du er, Icarus. Men om du gir det tid, så trekker huden seg en god del sammen. Det ser jeg i alle fall veldig godt på meg selv. Kroppen har endra seg mye siden det store vekttapet mitt for to og et halvt år siden. Jeg har knapt løshud igjen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 13:37   #10
Therese888
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 7
Therese888 er på en erverdig vei

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Sinktabletter og fettet som er i blant annet tran er forebyggende, men hvis man først har fått de kan de vel kun behandles med vitaminsyre-kremer (som må fåes på resept) eller laserbehandlinger.

__________________


Therese888 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 14:27   #11
Hillelille
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 239
Hillelille er ny på veien

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

De jeg hadde på magen er borte. Dvs de er ikke borte, men de har bleknet i den grad at de ikke synes. Jeg har faktisk ingen strekkmerker lengre som er ildrøde eller blålilla. Alle er hvite og har smalnet over årene. Det har kanskje noe med at kroppen har fått "hvile", dvs at man verken har økt eller minket i kroppen i årevis og at huden har fått tilbake elastisiteten?

Hillelille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 17:48   #12
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Om man sitter igjen med løshud, blir de nok tydelige. Ser det godt på huden der det er strekkmerker at det blir mer gropete, nesten som celulitter om jeg på en måte trykker den sammen. Men, nå vet ikke jeg hvor gammel du er, Icarus. Men om du gir det tid, så trekker huden seg en god del sammen. Det ser jeg i alle fall veldig godt på meg selv. Kroppen har endra seg mye siden det store vekttapet mitt for to og et halvt år siden. Jeg har knapt løshud igjen.

Heldiggrisen! Jeg har såpass mye løshud at det må fjernes kirurgisk. :misunnelig: Skulle virkelig, virkelig, VIRKELIG ønske jeg slapp. Men jeg gidder bare ta magen og kanskje puppene da, resten får være. Jeg har ingen ambisjoner om å se ut som Barbie.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 20-07-09, 20:48   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Heldiggrisen! Jeg har såpass mye løshud at det må fjernes kirurgisk. :misunnelig: Skulle virkelig, virkelig, VIRKELIG ønske jeg slapp. Men jeg gidder bare ta magen og kanskje puppene da, resten får være. Jeg har ingen ambisjoner om å se ut som Barbie.

Joda! Gode gener (alle på morssida mi har babyhud!), men nå har jo du også gått ned over tre ganger mer enn meg i vekt, og på relativt kort tid . Du kommer sikkert til å være dødsglad når du får bort henget, kikker stadig innom bukplastikk.no av ren nysgjerrighet, og det er utrolig hvor gode resultater man får nå!

Barbie har vel ingen lyst til å se ut som. Tenk å måtte gå på tå hele tiden og ikke ha brystvorter. Høhø.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 11:06   #14
Sesti
Medlem
 
Sesti sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 35
Innlegg: 323
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Den tiden da jeg gikk mest ned i vekt fikk jeg faktisk flere strekkmerker..
Jeg veit ikke hvorfor, men jeg kjenner strekkmerkene mine godt, og selv om jeg målte og ble mindre, kom det flere strekkmerker..
Jeg fikk råd om å spise nattlysolje, omega 3 og smøre med fuktighetskrem. Dette for at huden skulle få nok fuktighet og trekke seg mest mulig sammen

Når var jo dette samtidig som jeg minka, så om det faktisk funka det vet jeg ikke.. Men strekkmerkene mine ble helt lyse og mindre, så noe skjedde

__________________
"Man blir ikke søt av å spise fett, men man blir fet av å spise søtt".. sa biokjemiforeleseren min


Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:50   #15
Zelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 19
Zelia er på en erverdig vei

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Ser at dette er en litt gammel tråd...men,men
Strekkmerker oppstår ofte dersom man har mangel på vitaminer og mineraler (ser sink er nevnt tidligere her). Under svangerskap og amming vil barnet suge til seg alt det trenger, og mor kan bli tappet for næringsstoffer dersom tilførselen er utilstrekkelig. Resultatet kan bli strekkmerker, håravfall, depresjon m.m.
Høyt kortisol kan forresten skape disse brede rødlilla strekkmerkene...

Zelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunn mat Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 15:12   #16
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Faktatråd om strekkmerker...
http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=23933

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 15:23   #17
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Unngå strekkmerker ved slanking?

Opprinnelig lagt inn av Zelia, her.

Høyt kortisol kan forresten skape disse brede rødlilla strekkmerkene...

Oi, det var et lite aha for meg. Jeg har litt pussig hud - det vil si, jeg har hatt mye rødlilla strekkmerker her og der, men de blir helt usynlige igjen etter en stund. Nå var jeg ganske forbløffet over å oppdage nye rødlilla streker som konsekvens av å gå ned i vekt, men da er det kanskje sånn at jeg har en fin kombinasjon av generelt høyt kortisol men ekstremt veloppdragen hud som fikser på seg selv etterhvert.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Strekkmerker! (av medisiner!) Lotusia Fysisk og mental helse 3 21-09-07 17:16
Strekkmerker og kakaosmør Sturemmt Spørsmål og svar 11 31-05-06 23:22
Unngå fugleinfluensa..... Fedonisten Livets lyse side 1 23-02-06 13:05
Strekkmerker og hengemage... Siljepilje Generell diskusjon 2 09-01-06 11:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no