Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Fett og gallestein

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-05-09, 20:57   #1
topia
Juniormedlem
 
topia sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Bergen
Alder: 50
Innlegg: 12
topia er på en erverdig vei
Question

Fett og gallestein

Er det noen her som har gallesteinsproblemer? Noen erfaringer med det?

topia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: spisdegslank Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:04   #2
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Fett og gallestein

Jeg har det ikke selv.

Det kan nok by på litt problemer til og begynne med, men mange med gallesteinsproblemer har blitt kvitt steinene sine etter og ha holdt på med LCHF en stund.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 21:40   #3
Skautrollet
Medlem
 
Skautrollet sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 59
Innlegg: 341
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Sv: Fett og gallestein

Ja jeg hadde noen grufulle gallesteinsanfall for 15-20 år siden. Det var mildt sagt ille... Værre enn å føde. Havnet på sykehus og var innlagt et par dager uten at noe ble gjort, og kom hjem full av vondt en fredag ettermiddag. På den tiden levde jeg som folk flest på mye karber og lite fett, og fikk selvfølgelig beskjed fra lege om å fortsatt spare på fettet... Klarte uasett ikke spise noe som helst.
Det bor en liten rebell inni meg som hele tiden vil gjøre motsatt av hva jeg får beskjed om. Den kvelden tvang jeg i meg ren olje (husker ikke hva slags, men det er ikke vesentlig), og i løpet av kvelden /natta ble jeg helt fri for gallestein. De skled vel rett ut
Siden har jeg ikke kjent antydning av stein igjen.

__________________
[i][color="YellowGreen"]15 kg minus i 2009
Skautrollet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 23:14   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallestein

Jeg fikk gallestein etter å ha gått på GR for 13 år siden. Alt for lite fett!
Hadde 12 anfall på 10 dager og endte opp med å fjerne hele blæra etter 6 måneder med auau!

Får nok litt lettere fettdiare uten blæra og sliter med å fordøye for mye rå grønnsaker, men det er en vanesak!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:33   #5
Emmie
Medlem
 
Emmie sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 52
Emmie er på en erverdig vei

Sv: Fett og gallestein

Jeg har fått påvist gallestein , etter tre - fire vonde anfall, for ca 1/2 år siden. Jeg hadde da gått på lavkarbokosthold en stund , og gått ned ca 6 kg.
Jeg hadde dag kuttet ut det aller meste av brød,ris, pasta ,potet, og karboinnholdsrike grønnsaker og spist rene kjøtt og fiskeretter med masse grønnsaker , med som regel litt fløte , rømme , rene meieriprodukt , og smør som fettkilder.

Jeg ble lettere skremt til å begynne med , og lei meg for at det var mulig at den fettrike kosten som hadde forårsaket gallesteinen , og turde nesten ikke spise i det hele tatt etter dette........

Havnet så på "karbokjøret" igjen (dvs små pastaretter, ris , og pizza o.l...spiste lite , sjeldent og ble derfor syyykt sugen på sukker hele tiden ! ) og gikk selvsagt opp igjen etterhvert !
(Det som var anderledes denne gangen - var at jeg ikke la på meg like fort som feks enperiode med GR kurs.)
Av de 7 kg jeg gikk ned, etter perioden med lavkarbo - så har jeg lagt på meg igjen 3 av de !

De siste månedene har jeg som smått begynt å prøve meg frem med lavkarbo igjen .....for jeg husker jo hvor godt det gjorde meg , at jeg gikk veldig jevnt og trutt ned i vekt , at jeg følte meg så opplagt og ikke trøtt og slapp og deprimert, at huden min ble bra og aldri ble syk.....osv.....Jeg føler lavkarbo gjør meg godt.....

Da jeg fikk UL undersøkelse av galleblæren - ble det altså funnet en stor stein med størrelse på en 5 kroning , og fikk beskjed om at galleblæren måtte fjernes om anfallene kom hyppig. Etter dette har jeg faktisk ikke hatt flere anfall , bare enkelte ganger kjent vage smerter , eller små stikk nå og da ! (uavhengig om jeg har spist mye eller fettrikt. )
Legen som undersøkte meg med UL sa at det ikke trengte å ha noen sammenheng ved at jeg var overvektig - og sa at mange hadde steiner i galleblæren , selvom de ikke hadde smerter......Jeg spurte han om det kunne komme av/ bli verre av fettrikt mat , og for lite trening (skyldføelse jah ! ) - men det kunne han ikke bekrefte i det hele tatt - han visst rett og slett ikke helt 100% om det hadde noen sammenheng !?
Han sa ellers (som jeg også har lest en plass ang årsak til gallesten) at det kunne kanskje sees i sammenheng med (etter?) graviditet og ved rask og stor vektreduksjon !

Etter UL undersøkelsen og med ordene fra legen - følte jeg meg fortsatt like forvirret og uten noen ordentlig forklaring, ei heller råd om hvordan jeg burde spise......

Siden jeg nå er som smått har begynt å spise mer lavkarbo igjen - tenker jeg jo på hvordan det vil påvirke gallestenen /galleblæren igjen - og googlet nå ikveld ; "lavkarbokost ved gallesten?" , for å undersøke litt - og havnet her på forumet igjen , i dette innlegget .....

Jeg er vel omtrent som i din situasjon - der jeg ikke er helt sikker på hva som er best eller verst ang unngå nye gallestensanfall og smerter , men håper ved "en gylden middelvei " mellom lavkarbo med litt begrenset fettmengde , å klare å gå ned i vekt igjen og oppnå like gode resultater som sist gang - uten gallesmerter !!

En annen tanke som slo meg da jeg googlet og leste litt ang tema - var om det faktisk kunne være min periode på GR kurs - som gjorde at jeg fikk gallesten !?? Jeg gikk nemlig da ned 12 kilo på bare 2 måneder - og ganske fettfattig kost (og var sulten hele tiden !!! )

Som du skjønner er jeg overhode ikke sikker på noenting - og er like søken etter klare svar som deg ang temaet ........Håper vi begge slipper flere gallestensanfall , og klarer å nå målene vi har satt oss !


Beklager så mye et laangt og rotete svar - men håper det hjalp litt å dele min erfaring .......Kanskje vi kan fortsette med det litt fremover , etterhvert som vi prøver oss frem med lavkarbo !?

Emmie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/prøver meg frem..... Svar med sitat
Gammel 18-01-11, 19:36   #6
Emmie
Medlem
 
Emmie sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Innlegg: 52
Emmie er på en erverdig vei

Sv: Fett og gallestein

hmmm...ok , og først NÅ ser jeg jo at dette er en gammel tråd !

Jaja - håper det er flere her inne som kan dele sine erfaringer og synspunkter om temaet !

Emmie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/prøver meg frem..... Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 22:06   #7
Jolly
Medlem
 
Jolly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Møre og Romsdal
Innlegg: 180
Jolly er ny på veien

Sv: Fett og gallestein

Har ikke erfaring på området selv, heldigvis. Har hatt ei økt på skikkelig ketolyse og er nå inne i ei økt med lavkarbo.
Men, jeg har to venninner som begge plages med jevne galleanfall, og begge er brukere av Grete Rhode kosthold. Den ene måtte nå inn for å fjerne hele greiene, etter flere kraftig anfall på kort tid, som endte i betennelse.
De har jo begge vært litt ute etter meg da, siden jeg er tilhenger av lavkarbomat. At jeg måtte passe meg, for årsaken til at dem hadde anfall var inntak av fet mat.....jaha sier nå jeg da når jeg leser dere andres erfaringer her. Dette rimer jo ikke?
I mine øyne så virker det faktisk slik at folk som går på GR, eller spiser fettfattig kost, rett og slett ikke tåler å innta fet mat og at de derfor får anfall? Hmmm, jeg vil nok da anslå at jeg har mer rett enn mine to venninner faktisk. For jeg mener at vi får i oss for lite fett, at vi MÅ ha fett for at kroppene våre skal fungere skikkelig. Med mer fett i kosten, så får du heller ikke så lett forstoppelse??? gjør du vel? For det sliter nemlig også den ene av, utrolig treg mage.
Interessant tema det her, det må jeg si. Tror jeg skal vise dem denne tråden her. Da blir det vel enda heftigere diskusjon ang kosthold, hehe. Dem tør ikke pga at så mange har blitt plaget med hodepine, energitap osv. Prøver å få dem til å forstå at det kommer av altfor lite inntak av fett, men akk. Nei, livsfarlig for kroppen å gå på lavkarbo. Jo, kanskje det, De lærde strides jo om dette da. Men, hvorfor har min kropp det så mye bedre når jeg er på lavkarbo da? Skal vi ikke høre på kroppens signaler da?

Jolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 23:03   #8
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Fett og gallestein

Opprinnelig lagt inn av Jolly, her.

Men, jeg har to venninner som begge plages med jevne galleanfall, og begge er brukere av Grete Rhode kosthold.
De har jo begge vært litt ute etter meg da, siden jeg er tilhenger av lavkarbomat. At jeg måtte passe meg, for årsaken til at dem hadde anfall var inntak av fet mat.....jaha sier nå jeg da når jeg leser dere andres erfaringer her. Dette rimer jo ikke?
I mine øyne så virker det faktisk slik at folk som går på GR, eller spiser fettfattig kost, rett og slett ikke tåler å innta fet mat og at de derfor får anfall? Hmmm, jeg vil nok da anslå at jeg har mer rett enn mine to venninner faktisk. For jeg mener at vi får i oss for lite fett, at vi MÅ ha fett for at kroppene våre skal fungere skikkelig. Med mer fett i kosten, så får du heller ikke så lett forstoppelse??? gjør du vel? For det sliter nemlig også den ene av, utrolig treg mage.
Interessant tema det her, det må jeg si. Tror jeg skal vise dem denne tråden her. Da blir det vel enda heftigere diskusjon ang kosthold, hehe. Dem tør ikke pga at så mange har blitt plaget med hodepine, energitap osv. Prøver å få dem til å forstå at det kommer av altfor lite inntak av fett, men akk. Nei, livsfarlig for kroppen å gå på lavkarbo. Jo, kanskje det, De lærde strides jo om dette da. Men, hvorfor har min kropp det så mye bedre når jeg er på lavkarbo da? Skal vi ikke høre på kroppens signaler da?

Ta en titt i denne tråden. Det er godt forklart hvorfor GR- kost gir gallestein etc!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse ved gallestein? Fisken Ketolysekuren 20 05-04-11 14:33
Gallestein? Kakeåndsen Fysisk og mental helse 7 21-02-09 12:05
HJELP! Gallestein megselv Ketolysekuren 5 02-11-07 12:20
Gallestein/lavkarbo ninahe Ketolysekuren 2 11-03-07 20:42
Gallestein av lavkarbo? Pluto Fysisk og mental helse 4 03-10-06 16:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no