Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Sukkerfritt og farlig?

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-08-06, 15:43   #1
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

Sukkerfritt og farlig?


Trodde du at kunstige søtningsmidler er en hjelp ved vektkontroll eller slanking? Studier viser nå at folk som regelmessig bruker slike stoffer har mye lettere for å legge på seg fordi appetitten øker! Står det ”lavt sukkerinnhold”, ”lavkalori” eller diett på mat eller drikke, er sannsynligheten stor for at produktet inneholder kjemiske søtningsmidler, hvorav aspartam er et av de vanligste.


Motsatt effekt av lykkepiller
Aspartam er hele 180 ganger søtere enn sukker og studier har påvist at stoffet blant annet kan utløse storspising og ”lyst på noe godt”. Kanskje ikke så rart for Aspartam har motsatt effekt av ”lykkepiller”. Disse pillene skal optimalisere bruken av serotonin, som er en hjernenevrotransmitter, og dermed bidra til å heve sinnsstemningen og redusere appetitten. Aspartam påvirker konsentrasjonen av serotonin motsatt vei, og virker altså motsatt av lykkepiller!

Omdannes til gift og påvirker aminosyrebalansen i hjernen
Kanskje like ille er det at når aspartam fordøyes sendes det metanol og to aminosyrer ut i kroppen. Metanol kjenner vi giftigheten av fra saker hvor folk har fått alvorlige skader av giftig smuglersprit. I kroppen omdannes metanol til formaldehyd, som er en gift i samme gruppe som cyanid og arsenikk. Problemet med aminosyrene som frigis er knyttet til mengden. Den er så høy at den kan skape ubalanse i aminosyrenes stoffskifte i hjernen.

Avhengighetsskapende
Man frykter at aspartam kan være avhengighetsskapende og at personer som drikker mye lettbrus ( 1 liter eller mer) eller jevnlig tygger sukkerfri tyggegummi, kan oppleve abstinenssymptomer dersom de prøver å slutte.

Symptomer knyttet til bruk
Rekken av symptomer er skremmende: humørsvingninger, hukommelsessvikt, nummenhet og prikking i armene og bena, hodepine, depresjon, hudproblemer som urticaria solaris (solutløst elveblest) og utslett, epilepsianfall og krampetrekninger, problemer med øynene, kvalme og oppkast.

Det generelle rådet er derfor å holde seg unna kunstige søtningsmidler, så sant det er mulig. Mattilsynet advarer nå mot å gi kunstige søtningsmidler til barn under 3 år, les mer på www.mattilsynet.no. Kontroller alltid innholdsfortegnelsen!

Mindre skrift, samt kursiv:Artikkelen er skrevet av "Hud og Helse" på bakgrunn av boka ”Bli kvitt bilringene!” av Marilyn Glenville, PhD, som er Storbritannias ledende ekspert på ernæringsfysiologi med vekt på kvinners helse.

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 21:07   #2
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Det var da en fryktelig rekke med symptomer da. . . Men at akkurat aspartam er lurt å holde seg unna, vet vi jo fra før. I alle fall fins det bedre alternativer.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 22:00   #3
hildabakk
Medlem
 
hildabakk sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 79
hildabakk er ny på veien

pepsi max og cola light

Jeg for min del håper at noen kan motsi meg, slik at jeg kan få bedre samvittighet når jeg drikker pepsi max.

Har forresten hørt at cola har kuttet ut aspartam i cola light, men at de bruker andre søtningstoffer. Pepsi max har aspartam, tror jeg.

Og det rare er, når jeg drikker cola light får jeg hodepine, men ikke av pepsi max.

__________________
Har lest boka til Skaldemann og South Beach. Gikk ned mye på SB første gang jeg gjorde det, men ikke 2. og 3. gang. Gikk opp masse under graviditeten. Har prøvd med generell lavkarbo i perioder. Ønsker HELST å gå på ketolyse, men klarer ikke den karbotellingen. Men www.spisdegslank.no var vellykket - helt til de begynte å kutte ut flere av mine favoritter. Nå tenker jeg bare generell lavkorbo.
hildabakk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker... Generell lavkarbo? Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 22:11   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt og farlig?

At kunstig søtningsmiddel har den virkning at mange folk faktisk blir mer sultne er et ubestridelig faktum. Og det er en av grunnene til at jeg fraråder bruk av slike så mye man kan. Cola Light er nå søtet med Splenda. Det er bedre enn Aspartame, men er såpass nytt at man enda ikke vet om det har samme virkning m.h.t. sultfølelse.

Jeg bruker så lite jeg overhodet kan av slikt. Jeg sluttet ikke med sukker får å venne meg til et annet søtstoff ! Tror jeg har igjen for det i lengden.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 22:25   #5
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Opprinnelig lagt inn av Nille

At kunstig søtningsmiddel har den virkning at mange folk faktisk blir mer sultne er et ubestridelig faktum. Og det er en av grunnene til at jeg fraråder bruk av slike så mye man kan. Cola Light er nå søtet med Splenda. Det er bedre enn Aspartame, men er såpass nytt at man enda ikke vet om det har samme virkning m.h.t. sultfølelse.

Jeg bruker så lite jeg overhodet kan av slikt. Jeg sluttet ikke med sukker får å venne meg til et annet søtstoff ! Tror jeg har igjen for det i lengden.

Det er vell ikke splenda i cola light som er i butikkene nå,her i norge???
Men det kommer en cola zero på marknaden,som ska innehålla splenda har jag hørt..

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-08-06, 23:10   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Opprinnelig lagt inn av Fridolina

Det er vell ikke splenda i cola light som er i butikkene nå,her i norge???
Men det kommer en cola zero på marknaden,som ska innehålla splenda har jag hørt..

Jo Cola Light i Norge er søtet med Splenda, du kan se det utpå etiketten (sucralose), det er et lite grønt merke der det står. Har vel vært det i flere måneder nå. Jeg savner den gamle, likte den best.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 00:44   #7
Borealis
Seniormedlem
 
Borealis sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 54
Innlegg: 1.383
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jo Cola Light i Norge er søtet med Splenda, du kan se det utpå etiketten (sucralose), det er et lite grønt merke der det står. Har vel vært det i flere måneder nå. Jeg savner den gamle, likte den best.

Smaken er som baken, -jeg liker splenda-lighten best!

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 09:23   #8
LilleVille
Medlem
 
LilleVille sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 50
Innlegg: 347
LilleVille har en fantastisk aura rundt segLilleVille har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Cola Light er ikke godt, enten den er ny eller gammel eller heter Coca Cola eller Pepsi Max... BLÆH! (kanskje fordi jeg er Coca Coliker, men drikker ikke lengre... Cola Light blir bare en flau etterlikning).

MEN.. skal ikke si jeg er en engel på søtstoff-området likevel. På Lidl har de noen varianter av Brænnebrus, produsert i Volda. De har Festbrus FRI og Bringebærbrus FRI, disse er søtet med sucralose. Og smaker bra, ihvertfall når de er iskalde!

De har også en appelsin light variant som er veldig god, men den har 8% fruktjuice og dermed 0,7 g karbohydrat pr 100 gram... Så av den blir det bare 1 glass til frokost i helgene istedenfor juice

__________________

LilleVille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, 50-70 g karber fra fiber og grønnsaker, 1200-1800 kcal om dagen. Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 13:44   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Brænne Brus er godt!!

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-09-06, 15:06   #10
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jo Cola Light i Norge er søtet med Splenda, du kan se det utpå etiketten (sucralose), det er et lite grønt merke der det står. Har vel vært det i flere måneder nå. Jeg savner den gamle, likte den best.

ÅÅÅ.. så sucralose er samme sak som splenda alltså det har jag ju ikke skjønnt
Syns også den gammle va bedre,men man vänjer ju sig..
Vartfall så VEIT jag (100 % sikker ) att det kommer en cola zero,som er en cola light men ska smake mere som vanlig cola eller noe sånt...
jag vi får se viss den er god

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 18:08   #11
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Oj? Jeg tror jammen jeg må ta meg en tur på Lidl! Bringebærbrus søtet med splenda??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 04-09-06, 18:50   #12
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Sukkerfritt og farlig?

Opprinnelig lagt inn av Iset

Oj? Jeg tror jammen jeg må ta meg en tur på Lidl! Bringebærbrus søtet med splenda??

Ja, bringebær & rabarbra brusa er god!

Også har de pærebrus, sitronbrus, eple rose og luks

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukkerfritt godteri? Matilde Ketolysekuren 33 09-01-11 11:20
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Ikke farlig å være tykk auroraborealis Nyheter / media 1 18-02-06 16:10
Helt greit med sukkerfritt??? elian Lavkarbo generelt 3 21-07-04 23:11
Atkins farlig? Anitave Lavkarbo generelt 29 24-06-04 22:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no