Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-10, 13:32   #1
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Leste her inne at man ikke bør spise mer enn, var det 110 gram(?) ost daglig på ketolyse/atkins første to uker. Hva kommer det av at man ikke kan spise mer, ja, være forsiktig rett og slett? Kanskje lurest å holde seg helt unna da?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 14:31   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Det er ingen restriksjoner på ost på ketolyse, bare på Atkins og bare på induksjon.

Jeg vet faktisk ikke hvorfor, bare at det er individuelt hvor mye ost man tåler.

Det kan jo ha med intoleranse for stoffer i ost og melk å gjøre feks, men tror ikke det gjelder alle.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 16:06   #3
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Etter at jeg stilte spørsmålet kom jeg på at jeg leste et sted her inne at ost inneholder karbohydrater, og at det kunne være grunnen. Men den osten jeg spiser inneholder bare spor av det. (gulost med 10 % fett).

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 17:31   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Ost inneholder ingen eller svært få karbohydrater, så det er i hvert fall ikke derfor det kan være en partystopper.

Er nok melkeproteiner som er synderen om noen!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:12   #5
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Så de som ikke går ned i vekt ved inntak av ost tåler det ikke, mener du? Da skal man vel vite det ganske raskt? Noen er kanskje intolerante også, forresten? Hva er symptomene på at man ikke går ned i vekt med ost annet enn at man ikke går ned i vekt da? Løs mage eller noe slikt?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:38   #6
Karissima
Seniormedlem
 
Karissima sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 5.343
Karissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressursKarissima er en virkelig god ressurs

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Så de som ikke går ned i vekt ved inntak av ost tåler det ikke, mener du? Da skal man vel vite det ganske raskt? Noen er kanskje intolerante også, forresten? Hva er symptomene på at man ikke går ned i vekt med ost annet enn at man ikke går ned i vekt da? Løs mage eller noe slikt?

Jeg har kuttet ut ost men hadde ingen symptomer som løs mage. Vekten min hadde stått stille i 5 uker og da måtte jeg bare begynne å tenke om jeg hadde spist annerledes enn jeg gjorde til å begynne med. Kom raskt frem til at jeg hadde spist mye ost. Den ble derfor kuttet ut og vekta går sakte men sikkert ned.

__________________

Det er aldri for sent å starte på nytt
Karissima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 09:43   #7
frifuggel
Seniormedlem
 
frifuggel sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 60
Innlegg: 2.081
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Melkeproteiner er jo "mindre stabile" enn proteiner fra kjøtt, og kan vel omdannes til glukose? (Gjelder vel egentlig alle proteiner som er "for mye", men at melkeproteiner skjer dette raskere med, kanskje?) Mener å ha lest noe om det, men aner ikke om jeg er på ville veier mht hva jeg rent faktisk har forstått av dette.. Sånn at hvis man er flink å beregne proteininntaket, og det er man jo gjerne i en innledende fase av enhver kostomlegging, så vil melkeproteiner kommer i tillegg, og da kan det bli for mye? Hjalp vel ikke så mye, dette, men mye mulig det kommer innspill som er mer vettuge, når folk våkner mer i det ganske land

Niller nå, jeg da, men det er ikke fordi jeg mistenker meieriprodukter stanser vektnedgang, det er fordi magen min ikke tålte at jeg var uten meieriprodukter i nesten en måned, for så å gå tilbake til de mengdene jeg brukte før jeg reiste. Kun kjøtt, fisk og grønt for meg en stund nå, får se om magen roer seg på det.

__________________
Storkoser meg med verdens fineste lille gutt, en uventet og utrolig premie for riktig mat i 10 måneder..
frifuggel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilpasset Fedonistisk :)) Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 10:21   #8
Skippy
Seniormedlem
 
Skippy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Gjøvik
Alder: 56
Innlegg: 616
Skippy har en fantastisk aura rundt segSkippy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Har også vært borti flere steder at melkeproteiner lett kan omdannes til karbo i kroppen. I tillegg er det noen teorier som går på at i ferskost er det rester av stoffer i melka som fordrer vekst, den er jo opprinnelig mat for kalver som skal vokse og bli store. Virker rimelig, men dette har jeg ikke sjekket i vitenskapelige kilder. Har noen sett forskning på dette?

Skippy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 11:14   #9
charlot
Juniormedlem
 
charlot sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 35
charlot er på en erverdig vei

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av Skippy, her.

Har også vært borti flere steder at melkeproteiner lett kan omdannes til karbo i kroppen. I tillegg er det noen teorier som går på at i ferskost er det rester av stoffer i melka som fordrer vekst, den er jo opprinnelig mat for kalver som skal vokse og bli store. Virker rimelig, men dette har jeg ikke sjekket i vitenskapelige kilder. Har noen sett forskning på dette?

Kua produserer jo naturlig veksthormoner, så det er vel ikke å komme unna at små menger vil ende opp i melka. Men jeg tviler på at den lille mengden har noen effekt på oss. Det er vel heller i land utenfor norden og EU, hvor store mengder kunstige veksthormoner blir sprøytet inn i dyrene så de skal vokse raskere, produsere mer melk, osv. at dette blir et problem. Så at melk kan hindre vekttap kommer nok av andre grunner

charlot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vegetar Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 12:40   #10
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Har selv stått bom stille i 2 måneder nå etter å ha gått ned 10 kg relativt greit. Har sett det hele ann om det bare var et forbigående platå. Hvis det ikke løsner til over påske skal jeg forsøke å eliminere noen produkter.

Er i Ketose og dette blir nok min livsstil. Når det gjelder ost og meieriprodukter har jeg noen spm til dere som har lykkes med å kutte ut dette:

1: kutter dere bare ut ost eller også rømme, fløte osv?
2: har dere tålt å innføre meieriprodukter igjen i vektstabiliering?

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:07   #11
Zelia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 19
Zelia er på en erverdig vei

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Meieriprodukter gir en stor utsondring av insulin (til tross for lav GI) dette trolig på grunn av at de inneholder en stor andel glukogene aminosyrer (disse som kan omdannes til karb...som nevnt tidligere).

Zelia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunn mat Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:09   #12
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Matglad:spørsmålene du har kan du kanskje lage eget innlegg av?

Interessant at det kan være at melkeprotein raskere omdannes til glukose. Skal google det og se om det er flere som påstår det.
Noen andre som vet dette? Jeg har hørt at protein fra kjøtt er fullverdig protein sammen med fisk, i motsetning til melke-og soyaprotein f.eks. Kan ha noe med det å gjøre kanskje?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:14   #13
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Kanskje grunnen til at det sies at man skal være forsiktig med ost er at man ikke bør overstige 110 gram, og grunnen til det er at da blir det for meget proteininntak enn det som godt er, og som da fører til omdanning til glukose og man er ute av ketosen?

Og at de som må holde seg unna er de som rett og slett ikke tåler det? Laktoseintoleranse hetter det vel?

Om det er så enkelt og skjematisk ryddig blir jeg glad?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:40   #14
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Kanskje grunnen til at det sies at man skal være forsiktig med ost er at man ikke bør overstige 110 gram, og grunnen til det er at da blir det for meget proteininntak enn det som godt er, og som da fører til omdanning til glukose og man er ute av ketosen?

Og at de som må holde seg unna er de som rett og slett ikke tåler det? Laktoseintoleranse hetter det vel?

Laktoseintoleranse er når man ikke tåler melkesukkeret (laktose), ofte fordi man mangler laktase (enzym i tarmen som bryter ned melkesukker). Har man derimot melkeproteinintoleranse reagerer man naturlig nok på ett eller flere av proteinene i melken (kasein, laktalbumin, laktoglobulin...)

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 20-03-10, 13:43   #15
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ost, hva er grunnen til at noen må holde seg unna den for å gå ned i vekt?

Tror jeg er i mål. Fant dette:


- Myseprotein løser seg lett og absorberes raskt. Dette kan virke som en bra ting, men når myse protein absorberes så raskt, resulterer det i en rask økning i insulin nivået og gjør også at mye av aminosyrene forbrukes som energi – ikke til muskelvekst.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Klarer ikke å holde meg unna godteriet marithja Generell diskusjon 16 21-12-09 18:11
Middelavskost kan holde depresjonen unna mofe Artikler 4 06-10-09 21:29
Holde vekt nede etter kuren janne87 Ketolysekuren 3 10-07-09 21:32
Bør man holde seg unna bars og sukkerfritt snop? quebec Ketolysekuren 16 03-06-08 11:02
76 grunner til å holde seg unna sukker: Summer Lavkarbo generelt 7 21-08-05 22:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no