Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Ressurskrevende matvaner

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-02-11, 18:30   #1
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Ressurskrevende matvaner

Høye matvarepriser bekymrer, og en av årsakene sies å være mer ressurskrevende matvaner. Men hvilke matvaner er egentlig mest ressurskrevende? Er det feks mer ressurskrevende å spise rent kjøtt, eller en ferdigpizza som har vært gjennom et lang produksjonsprosess?


En kombinasjon av vanskelige værforhold, raskt befolkningsvekst, dyrere og mer ressurskrevende matvaner og lav rente har fått prisene på en rekke varer til å stige – det gjelder alt fra hvete til mais og sukker og kjøtt.
http://www.aftenposten.no/okonomi/ut...cle4020890.ece

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 20:05   #2
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Ressurskrevende matvaner

Det er et godt spørsmål! Jeg har alltid hørt at vegetabilsk mat et det miljøvennlige å velge - det er ressurskrevende med kjøtt fordi beitearealene pr. dyr er så store og legger beslag på større områder enn kornproduksjon. Dette ses da ift. hvor mye energi i form av kalorier dyret produserer, kontra kornet. Men nå er det jo slik at kornet må gjennom ganske mange industrialiserte prosesser før det havner på bordet til konsumenten - iallefall når det er en bestanddel i ferdigmat. Men det gjelder jo selvfølgelig kjøttet i ferdigmat også. Skulle vært interessant å sett et regnestykke som viser hvor mye kjøtt/grønnsaker f.eks. Norge måtte produsert dersom alle sluttet å spise kornprodukter (og man så bort fra import).

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 20:28   #3
Deanna
Medlem
 
Deanna sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 322
Deanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlysDeanna er et fyrlys

Sv: Ressurskrevende matvaner

Ja, jeg lurer jeg, altså. Jeg mener å ha lest her inne et sted at forholdet mellom hvor ressurskrevende grønnsaker er i forhold til kjøtt ikke er så avskrekkende som vi blir lært til å tro. Og i forhold til all ferdigmaten vi (les: de andre) propper i oss (les: seg), så skulle jeg gjerne likt å se et regnestykke.

__________________
Vintereple. Sommerjordbær.



Don't look for happy endings in vicious circles.
Deanna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 22:56   #4
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ressurskrevende matvaner

Dyr som beite på gress er mer miljøvennlig enn industrialisert jordbruk.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-02-11, 00:32   #5
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Ressurskrevende matvaner

Dyr kan beite i ulendt terreng som vi ikke kan utnytte til annet. Ulendt terreng har vi nok av i Norge i alle fall. Og ingen såing trengs. Bare send dyrene til fjells så kan de gå der og kose seg om sommeren. Hvordan får de det til å bli ressurskrevende?!?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Evolusjon og våre matvaner Eneres Generell diskusjon 8 27-07-09 22:48
Test dine matvaner! Albertine Generell diskusjon 4 03-03-06 14:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no