Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Måltidsplanlegging

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-11-04, 08:53   #1
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Måltidsplanlegging

Kopi fra MUP:

"Når jeg skal lage mat er jeg sulten og vil ha mat NÅ. Da finner jeg en oppskrift som jeg har lyst til å lage, men jeg har ikke det som trengs i skapet. Jeg har før laget ukeoppskrifter og reist for å kjøpe alle ingrediensene som trengs i: helsekost, innvandrerbutikk, Max-mat og på Rimi (puh!) og så har jeg ALLTID endt opp med å mangle minst 5 ingredienser og da går 5 av middagene jeg har planlagt i vasken - og dermed går måltidsplanene for DEN uken i vasken! Hvordan gjør jeg det ??? "
og:



"Har fortsatt ikke noen løsning på forrige ukes spørsmål: Hvordan gjøre det med måltidsplanlegging? Det med å finne ut hva man skal lage når og handle inn hva og hvor ??? Jeg er veldig kreativ, KAN lage mat, har MASSE oppskrifter, er flink til å legge inn oppskrifter her inne, men BRUKER DEM IKKE SELV nesten!!! Må legge inn en rutine på dette. Sette av tid til mat, klokkeslett og tiden jeg skal bruke på å lage mat må være fast, ellers LAGER jeg ikke mat - bare finner noe å spise "


Ønsker å få i gang en diskusjon angående måltidsplanlegging, innkjøp og matlaging. Det er jo en viktig del av et lavkarbo opplegg. Ønsker tips og råd og vil høre hvordan DERE gjør det.

Jeg synes utfordringene er blant annet:

De ukesmåltidene jeg ønsker er veldig varierte og krever massevis av ingredienser fra både helsekost, stor matbutikk og gjerne innvandrerbutikk. Dette krever at jeg handler to ganger pr.uke i disse butikkene, og det blir så mye. Jeg storhandler innimellom og da bruker jeg en hel dag, føler jeg. I hvert fall noen timer, skal jeg greie å få med meg alle ingrediensene jeg trenger for en uke. Men - så går det to dager og så er jeg tom igjen for et eller annet. Og så har de ikke akkurat den ene tingen på helsekosten når jeg er der. Så må jeg dit igjen når varene kommer inn. Hvis jeg bare skal gå på Rimi og kjøpe standard utvalg av kjøtt, melkeprodukter og grønnsaker, så blir jeg ikke inspirert nok til å lage god og spennende mat. Og bare det å lage ukemeny og skrive handleliste med ingredienser til en hel uke, er jo en hel søndagsjobb . Jeg blar i kokebøker og her inne og tenker og skriver i timesvis. Det kan jo gjøres enklere, men da er det ikke så gøy. Synes ikke det er gøy å lage taco for eksempel - det er kjent mat jeg har laget tusen ganger før. Synes det er kjempegøy å lage noe jeg aldri har laget før, gjerne med en ny ingrediens i oppskriften.

Synspunkter? Tips? Hvordan gjør dere det?

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 09:10   #2
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Jeg er utrolig dårlig på planlegging, mye dårligere enn deg, i hvert fall. Har sikkert 1000 oppskrifter jeg har planer om å lage, men mangler alltid noe. Noen ganger drar jeg ut for å kjøpe inn alle de snåle ingrediensene jeg trenger. Så kommer jeg hjem, og setter i gang. Så finner jeg ut at jeg har gått tom for melk eller noe annet basic som jeg ikke en gang gadd å sjekke om jeg hadde,for det har jeg jo alltid likevel.

Jeg er også sånn som begynner å tenke på maten først når jeg blir sulten. (Er likevel bedre enn frua, som ikke tenker på mat før hun er en halvtime over punktet der hun "dør av sult". Og da er det helt krise. Blir det ikke mat i løpert av 5 min. da, blir det månelyst. ). Derfor blir det alltid jeg som må planlegge måltidene, men siden jeg er så dårlig på det selv, blir det utrolig mye kjedelig, enkel standardmat. Det har resultert i at jeg nå er skikkelig matlei, og har gitt helt blaffen i lavkarbokosten i helga. (Blir vel kastet ut av forumet når jeg poster menyen min for helga senere i dag.)

Dette hjalp deg sikkert masse, Marianne. Nei da, men ville bare si at du er ikke alene i båten din. Og jeg er også kjempetakknemlig for gode tips.

__________________

Ryli

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 09:20   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ryli

Jeg er utrolig dårlig på planlegging, mye dårligere enn deg, i hvert fall. Har sikkert 1000 oppskrifter jeg har planer om å lage, men mangler alltid noe. Noen ganger drar jeg ut for å kjøpe inn alle de snåle ingrediensene jeg trenger. Så kommer jeg hjem, og setter i gang. Så finner jeg ut at jeg har gått tom for melk eller noe annet basic som jeg ikke en gang gadd å sjekke om jeg hadde,for det har jeg jo alltid likevel.

JA, IKKE SANT!!! Me too

Jeg er også sånn som begynner å tenke på maten først når jeg blir sulten. (Er likevel bedre enn frua, som ikke tenker på mat før hun er en halvtime over punktet der hun "dør av sult". Og da er det helt krise. Blir det ikke mat i løpert av 5 min. da, blir det månelyst. ). Derfor blir det alltid jeg som må planlegge måltidene, men siden jeg er så dårlig på det selv, blir det utrolig mye kjedelig, enkel standardmat. Det har resultert i at jeg nå er skikkelig matlei, og har gitt helt blaffen i lavkarbokosten i helga. (Blir vel kastet ut av forumet når jeg poster menyen min for helga senere i dag.)

Dette hjalp deg sikkert masse, Marianne. Nei da, men ville bare si at du er ikke alene i båten din. Og jeg er også kjempetakknemlig for gode tips.

GODT Å HØRE AT ANDRE ER I SAMME BÅT (BÅT - HÆ?) FOR DA KAN VI HJELPE HVERANDRE. DET ER GARANTERT VELDIG MANGE ANDRE SOM ER KJEMPEFLINKE MÅLTIDSPLANLEGGERE HER INNE, RYLI - SÅ HJELP SKAL VI FÅ!!!

Det er mellomtingen mellom Matlei-med-Rimi-mat og Styr-uten-like-planlegging jeg trenger å få til og kanskje du også! Hva med annenhver dag med spennende middag med noen rare ingredienser og annenhver dag med SameOld? Noe som er viktig er i hvert fall å ha masse krydder og tørrvarer i skapet hele tiden. Men bare det krever masse tid å administrere og kjøpe...

Gleder meg til å høre hva de andre sider, ryli - dette blir nok bra! Vi får lage egne tråder med forslag til ukemenyer, kanskje...

Ha en fin dag
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 09:28   #4
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av marianne

GODT Å HØRE AT ANDRE ER I SAMME BÅT (BÅT - HÆ?) FOR DA KAN VI HJELPE HVERANDRE. DET ER GARANTERT VELDIG MANGE ANDRE SOM ER KJEMPEFLINKE MÅLTIDSPLANLEGGERE HER INNE, RYLI - SÅ HJELP SKAL VI FÅ!!!



Opprinnelig lagt inn av marianne

Det er mellomtingen mellom Matlei-med-Rimi-mat og Styr-uten-like-planlegging jeg trenger å få til og kanskje du også! Hva med annenhver dag med spennende middag med noen rare ingredienser og annenhver dag med SameOld?

Ok! Du lager spennende middag til meg annenhver dag, og jeg lager SameOld-middag til deg de andre dagene.

Opprinnelig lagt inn av marianne

Noe som er viktig er i hvert fall å ha masse krydder og tørrvarer i skapet hele tiden. Men bare det krever masse tid å administrere og kjøpe...

Har masse tørrvarer i skapet jeg, så det er mitt minste problem. Har både hvetemel og pasta og jasminris og kjeks og...

Opprinnelig lagt inn av marianne

Gleder meg til å høre hva de andre sider, ryli - dette blir nok bra! Vi får lage egne tråder med forslag til ukemenyer, kanskje...

Ja, men jeg er redd jeg trenger noen til å komme hjem og tilberede maten også.

__________________

Ryli


Sist redigert av ryli : 15-11-04 kl 10:05.
ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 09:55   #5
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

[quote=ryli][/color] [/color]

Ok! Du lager spennende middag til meg annenhver dag, og jeg lager SameOld-middag til deg de andre dagene.

Det er jo ikke noe særlig mere jobb å lage store porsjoner, så kanskje man skulle lage dobbel porsjon og fryse ned HVER gang man lager middag

Har masse tørrvarer i skapet jeg, så det er mitt minste problem. Har både hvetemel og pasta og jasminris og kjeks og...

[color=magenta][color=#000000]He..he

Opprinnelig lagt inn av marianne

Gleder meg til å høre hva de andre sider, ryli - dette blir nok bra! Vi får lage egne tråder med forslag til ukemenyer, kanskje...[/QUOTE]Ja, men jeg er redd jeg trenger noen til å komme hjem og tilberede maten også.

Det minte meg på noe jeg har tenkt på lenge å skrive om:

Leste i Mat & Helse i høst om en Thor Foseid som leverer ukerasjoner av lavkarbomat på døra! De er basert på Atkins- og blodtypedietten! "Norsk Senter for Riktig Ernæring" på Skedsmokorset utenfor Oslo. Han har satt igang med utviklingen av matkonseptet "Low Gly". Gradvis har han også utviklet Atkins- og blodrypediettrettene.

Dette må jeg lage en tråd på, ryli!

Ha en varm og myk dag i sola ( )

Marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 14:04   #6
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Jeg klarer ikke å planlegge hele uka. Vet ikke om det er nødvendig heller for mitt vedkommende. Handler inn før helga så jeg har til helga og et par måltider ellers i uka. Kanskje lager jeg dobbel porsjon eller tredobbel porsjon av enkelte retter jeg lager i helga, for da er det bare å varme opp en dag senere. deilig å ha sånne lettvint middager.


Ellers så er jeg enig med deg Marianne i at det er ikke noe morsomt å lage "kjedelig" mat...Unnskyld... Jeg og liker å variere og lage noe nytt. Som jeg sa til sambo (som helst vil ha det samme hele tiden, ihvertfall ikke noe nytt) Tenk så heldige vi er , vi trenger egentlig aldri å spise den samme retten to ganger. Så mye kan vi variere. Han holdt på å besvime. Tenk om han aldri fikk svinestek mer

Jeg låser meg aldri fast i oppskrifter. det er alltid mulig å droppe en ingrediens. Ha i noe annet. I steden for melk; Vann og fløte...eller vann og litt ost. Eller bare vann og litt ekstra krydder. Klart at skal du ha risengrynsgrøt eller pannekaker...så blir det litt tynt med vann ...men det skal du vel ikke ha

Jeg kjøper masse grønt og har en del kjøtt/fisk/kylling i fryser'n. Sjekker om morgen og tar frem noe, så planlegger jeg i løpet av dagen hva jeg skal lage av det. I verste fall stikker jeg innom en butikk på veien hjem ....eller sender sambo ut Han drar gjerne. Snill skjønner du....
Handler stort sett to ganger i uka...og setter frem bokser poser som har blitt tomme til jeg har fått notert ned at jeg trenger det. Ikke kast det før det er notert. Legg det event i en egen pose som ikke fjernes.

Det må ikke være 100 ingredienser til daglig, men gjerne en liten vri fra sist. Noen retter går alikevel igjen. Trenger noen hurtig-retter.

Ikke mye å bli klok på kanskje, men essensen er at ; Lag av det du har uansett
Det er bare du som ikke vet at det er etter oppskriften......

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 14:21   #7
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av anne

Det er bare du som ikke vet at det er etter oppskriften......

Dette må bli mitt nye motto. Men jeg trenger flere tips på substitutter? Jeg er såpass grønn på kjøkkenet at jeg kanskje kan finne på å erstatte melk med pepsi max (begge to kan jo drikkes ) eller tørrgjær med et eller annet krydder som likner på fargen. Så det hadde vært fint med en liste over erstatningsvarer, evt. en liste over de største fellene som jeg må unngå.

__________________

Ryli

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 14:38   #8
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av ryli

eller tørrgjær med et eller annet krydder som likner på fargen.

Værre å bytte gjær med timian i gjærbaksten ....Hva skal du forresten ha gjær i huset etter spø jeg...da slipper du det problemet...og Pepsi Max i havregrøten...tja...det er det jeg sier; En rett behøver aldri brukes to ganger. Triks og mix...

Litt vanskelig å lage liste over substitutter synes jeg.....sånn på sparket.... Prøve og feile kanskje...eller prøve og lykkes med noe virkelig hæææærlig

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 19:06   #9
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 57
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Jeg er Menys drømmekunde uten handleliste, men dessverre for dem er det stort sett mannen min som handler dagligvarer, og han er absolutt listetro.

Vi pleier å sette oss ned sammen hver søndagskveld med en stor stabel kokebøker og lage ukemeny og handlelister for mandag og torsdag. Det er egentlig ganske koselig, vi får testet ut nye oppskrifter og det er enkelt å få variert mat. Jeg innbiller meg at det blir litt rimeligere sånn også - ihvertfall sparer vi mye på at jeg ikke er med i butikken! Og så sparer vi tid, 5 av 7 dager er det bare å hive seg rundt og lage mat når vi kommer hjem, ingrediensene er i hus og vi trenger ikke å gruble på hva vi skal finne på til middag. Det synes jeg er ganske deilig etter en lang dag på jobb.

Det hender jo vi legger ambisjonsnivået vel høyt når vi lager menyen på søndag. Det gjelder å alltid ha ingredienser til en omelett i huset, om dagens plan skulle synes uoverkommelig.

Æsj så prektig dette hørtes ut... Unnskyld! Men det virker!

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 19:18   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Jeg er Menys drømmekunde uten handleliste, men dessverre for dem er det stort sett mannen min som handler dagligvarer, og han er absolutt listetro.

Vi pleier å sette oss ned sammen hver søndagskveld med en stor stabel kokebøker og lage ukemeny og handlelister for mandag og torsdag. Det er egentlig ganske koselig, vi får testet ut nye oppskrifter og det er enkelt å få variert mat. Jeg innbiller meg at det blir litt rimeligere sånn også - ihvertfall sparer vi mye på at jeg ikke er med i butikken! Og så sparer vi tid, 5 av 7 dager er det bare å hive seg rundt og lage mat når vi kommer hjem, ingrediensene er i hus og vi trenger ikke å gruble på hva vi skal finne på til middag. Det synes jeg er ganske deilig etter en lang dag på jobb.

Det hender jo vi legger ambisjonsnivået vel høyt når vi lager menyen på søndag. Det gjelder å alltid ha ingredienser til en omelett i huset, om dagens plan skulle synes uoverkommelig.

Æsj så prektig dette hørtes ut... Unnskyld! Men det virker!

Ulex

Hei Ulex! Synes ikke dette hørtes prektig ut jeg - bare lurt! Og koselig!
Velkommen forresten , det har jeg visst ikke sagt før...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 21:20   #11
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Jeg er ikke så veldig flink, men jeg har blitt flinkere etterhvert. I begynnelsen handlet jeg minst en gang om dagen - og laget mat nesten hele tiden - føltes det som ihvertfall. Etterhvert har jeg fått mer erfaring og oversikt over hva som går og i hvilket tempo. - Også har jeg det litt slik at jeg må bruke penger men jeg har dem, når det er tomt er det for sent Detfor handler jeg endel rett etter lønning.

Jeg er i helsekosten en gang i måneden (cocosa, vitaminer og andre kosttilskudd, te, spelt, soyaflokker osv), invandrer foretning en gang i kvartalet (linser, krydder ol), omtrent like ofte har jeg en sverigetur (fruktose, fivnefilet, kyllingfilet, bacon, løvbiff, økologiske havregryn ol), om sommeren er jeg hos den lokale grønnsaks produsenten to ganger i uka, meny en gang (ukens kjøtt og fiske tilbud), også blir det en eller to turer i hvilkensomhelst butikk i uka (melk, cc, lindbergbrød, ost, smør, pålegg etc). Jeg skriver liste etterhvert som det blir tomt. Jeg bor relativt langt fra butikk og må sørgefor at jeg alltid har mat i huset. Jeg kjøper i stort og gjerne på tilbud så jeg har en stund, og har i fryseren, bær, kjøtt, nøtter, litt grønnsaker - erter og aspasgisbønner, urter.

Sånn til daglig handler det om å finne på noe å lage av det som er. Om det er en spesiell oppskrift jeg vil prøve, så må det planlegges en stund i forveien. Skulle gjerne vært flinkere til å planlegge ukemenyen, i hvertfall et par dager framover - så kjøttet fikk tint på skikkelig vis.

Uff dette vart ustrukturert - er så sliten og trøtt så jeg får nok rote meg i seng- og rotete men nå har jeg skrevet de og så sender jeg det likevel.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 21:40   #12
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Så masse bra tips da, Anne, Ulex og Guro!

Hører gjerne hvordan flere gjør det også!

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 21:44   #13
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Det er ofte stor fare for at man gjentar seg selv, særlig hvis man finner noe man liker fryktelig godt (da er det jo bare fint å gjenta seg selv endel), eller om man er sliten eller har dårlig tid, da lager man bare ting man er trygg på og går fort. Men kanskje andre har helt andre vaner/ retter som de gjentar seg selv med hele tiden - som oftest ting som både er godt og går fort!

Så da lurte jeg på - vet ikke om det har vært her før/er her nå, men en "hva spiser du i dag"-tråd, så kan man låne litt fra andres lure vaner som man ikke har tenkt på selv!
Jeg tror jeg skal lage en slik tråd.
En "hva spiser du til middag i dag"-tråd!

Hva syns dere?


Sist redigert av smosje : 15-11-04 kl 22:42.
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 22:09   #14
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smosje

Det er ofte stor fare for at man gjentar seg selv, særlig hvis man finner noe man liker fryktelig godt (da er det jo bare fint å gjenta seg selv endel), eller om man er sliten eller har dårlig tid, da lager man bare ting man er trygg på og går fort. Men kanskje andre har helt andre vaner retter som de gjentar seg selv med hele tiden - som oftest ting som både er godt og går fort!

Så da lurte jeg på - vet ikke om det har vært her før/er her nå, men en "hva spiser du i dag"-tråd, så kan man låne litt fra andres lure vaner som man ikke har tenkt på selv!
Jeg tror jeg skal lage en slik tråd.
En "hva spiser du til middag i dag"-tråd!

Hva syns dere?

Ja - det har du rett i. Jeg pleier noen ganger å surfe rundt i journalene her inne for å få inspirasjon. Det kan du jo gjøre...
I oppskriftene her inne ligger mye, men det er klart at måltidene som ikke krever oppskrifter ikke ligger der. Hmm...kanskje Lunsj-forslag kunne vært egen tråd - som ikke var oppskrifter men bare sammensetning av mat til et måltid? Det samme med frokost og snacks. Jeg tror det er snakk om å dele opp oppskriftene på denne måten, Smosje - da kan vi jo prøve å legge inn mer av det vi skriver her selv om det ikke egentlig er en oppskrift. Mye jobb - men når vi har tid og overskudd? Du begynner!

Ha en matglad kveld!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 15-11-04, 22:51   #15
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Tråd

Ja, da laget jeg en middags-tråd!

Jeg pleier også å surfe litt rundt og finne både oppskrifter og inni journalene hva andre serverer på middagsbordet, men jeg synes også det tar litt tid, jeg kommer over lure ting, men så glemmer jeg det igjen da...
Så nå kan man jo bare klikke seg inn når man er ideløs (eller bare nysgjerrig)..
Det er jo helt riktig som du sier, marianne - i de fleste av måltidene våre så trenger man liksom ingen oppskrift, for de sier seg selv. Som spaghetti bolognese (nei nei nei hva ER det jeg sier!!)

Lunsj-tråd høres også lurt ut!

smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 16-11-04, 22:09   #16
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Excel Handleliste

Jeg har laget en handleliste med ting jeg bruker å kjøpe.

Vi har nå ikke printer som virker, men når "noen" fikser den, skal jeg printe den ut i mange eksemplarer og ha liggende på kjøkkenet. Helst hengende på veggen, og så bare krysse av for det som mangler. Håper på å gjøre handleturene lettere og å klare å ha det man trenger i huset til enhver tid. Synes det er spesielt lurt når jeg er i helsekosten sånn ca. hver uke, for da glemmer jeg ALLTID noe. Og den ene gangen i året jeg er i Sverige, er det super-lurt for meg som er ganske glemsom å ha denne lista. Ønsker forresten tips til hva som er billig/bra/umulig å få tak i her som kan kjøpes i Sverige. Kanskje det skal ligge i egen tråd...ja.

Dere kan jo kopiere og fylle inn det dere vanligvis bruker å kjøpe...

Ha en fin tirsdagskveld!
Marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av Marianne : 18-01-07 kl 08:08.
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 17:44   #17
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å hjælpe meg, nå blei jeg impregnert her !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 22:32   #18
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Å hjælpe meg, nå blei jeg impregnert her !!

Ja det skal vel mye til å impregnere deg!

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 22:43   #19
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

NÅ skjønte jeg det, nille - du syns jeg er gæærn du - og det har du jo fullstendig rett i. Jeg er litt trøtt og sliten skjønner du. Var på kino på halv fem-forestillingen og kom ikke hjem pga. snøen før halv ti. Måtte campe hos svigerforeldre og spise fiberrik altså. Ikke noe mer. Ikke smultringene som svigermor hadde bakt i dag. Nei da.

Tjo..hei..marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 17-11-04, 23:33   #20
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Jeg syns vel ikke du er gæærn vel !! Syns det var en super ide. Skal lage liste sjøl jeg. Den blir litt mindre på helsekostsida da, men gubben syns også det var kjempesmart. Da er det ikke så lett å glemme. Vi hadde et lignende opplegg på palm'ene våre. (sånne små håndholdte elektroniske kalendere). Hadde oppskrifter med handleliste også. Men så crasha en av dem (hans) og jeg har ikke oppdatert min.... så.... jaja.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no