Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Skriverier i media

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-11-07, 18:15   #1
Ratata
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 23
Ratata er på en erverdig vei

Skriverier i media

Kom over denne siden da jeg snuste litt rundt på nettet. Kan jo ikke sluke alt man leser rått, men tar gjerne imot kommentarer på denne.

http://kk.no/php/art.php?id=386470

Ratata er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker ennå, i startgropa Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 18:44   #2
Joika
Medlem
 
Joika sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 217
Joika har en fantastisk aura rundt segJoika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skriverier i media

Det står at så lenge man spiser grønnsaker så er det ok.
De fleste lavkarbo-opplegg har grønnsaker om jeg ikke tar helt feil?

Frukt kan man evt spise etter man har nådd ønsket vekt. Det står at dette bare er en fare om man verken spiser frukt eller grønt over tid.

__________________
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=19357
Min gamle journal....
Joika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Joikaboller Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 19:10   #3
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Skriverier i media

Det er feil at det er lite grönnsaker på lavkarbo. Atkins sier at man skal spise grönnsaker, de som vokser over bakken.

Selv spiser jeg bare rå grönnsaker, det startet som ren latskap, men det er fantastisk for magen og kroppen.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 19:43   #4
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skriverier i media

Jeg har aldri hatt så god fordøyelse som etter at jeg begynte med lavkarbo. Siden jeg ikke spiser brød, poteter, pasta eller ris får jeg plass til mye mer grønnsaker. Stort sett tror jeg lavkarbospisere får i seg mer grønnsaker enn de som spiser mye brød og andre kornvarer.

Stoffet butyrate som er omtalt i artikkelen er det som på godt norsk heter smørsyre. KK kunne godt ta seg bryet med å oversette riktig, men dessverre er det få journalister som skriver om ernæring som har noen ernæringsfaglig bakgrunn. Smørsyre er en kortkjedet fettsyre. Bakterier i tykktarmen kan omdanne fiber til smørsyre, og denne smørsyra gir næring til tarmcellene noe som har en gunstig effekt på fordøyelsen. Det er altså fiber som omdannes til smørsyre og ikke "vanlige karbohydrater" som sukker og stivelse. Tanken bak studien er nok det at folk som lever på lavkarbo får i seg for lite fiber noe som igjen kan gi utslag i fordøyelsesplager, men dessverre kommer ikke det tydelig nok fram i artikkelen.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 19:47   #5
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Skriverier i media

Det som irriterer meg med slike artikler, er at de skriver "Forskere har funnet ut at". Men det er sjelden de referer ordentlig til slike undersøkelser. Alle seriøse lavkarbo-bøker jeg har lest, har utrolig gode referanser og disse går jo over 100 år tilbake i tid. Mange undersøkelser om dietter, har jo sjekket om folk legger på seg når de slutter med den. Det er jo en selvfølge at man kommer til å legge på seg dersom man går fra lavkarbo til høykarbo. Jeg har ikke sett en undersøkelse, der de seriøst har fulgt lavkarbo-mennesker over lang tid, hvor de klarte å finne at disse ble syke på noen som helst måte.
Slike artikler som denne er så lettvinte og overfladiske. De gjør at mange mennesker ikke VIL høre på at det kanskje hadde vært en ide å kutte ut sukker og hvetemel..

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-11-07, 20:26   #6
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Skriverier i media

Huff stakkars menneskene for mer enn 8-10.000 år siden. De må ha hatt fryktelige mageproblemer, og så hadde de ikke sikkert ikke ordentlige toaletter eller toalettpapir heller.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 18-11-07, 01:13   #7
Sweetflower
Medlem
 
Sweetflower sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 166
Sweetflower har en fantastisk aura rundt segSweetflower har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Skriverier i media

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Huff stakkars menneskene for mer enn 8-10.000 år siden. De må ha hatt fryktelige mageproblemer, og så hadde de ikke sikkert ikke ordentlige toaletter eller toalettpapir heller.

Hahaha, utrolig bra perspektiv Takk for bildene!!

__________________
- Sweetflower
Sweetflower er avlogget   Min kostholdsfilosofi: . Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no